Thursday

Dari Padang Merbok ke Parlimen: SAMM Ambil Tanggungjawab Penuh


Kenyataan Media
27 Jun 2013

Dari Padang Merbok ke Parlimen: SAMM Ambil Tanggungjawab Penuh

Berkenaan protes berkhemah di Padang Merbok dan protes di depan Parlimen, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengambil tanggungjawab penuh dengan beberapa ketegasan, adalah seperti berikut;

1. Aksi protes bermula di Padang Merbok selepas himpunan Black505 dan kemuncaknya di depan Parlimen pada pagi 24 Jun 2013 ini tidak ada kena mengena dengan boikot angkat sumpah. Pihak media telah mengalih isu sebenar iaitu Protes mendesak  SPR meletak jawatan.

2. Tujuan utama aksi depan parlimen ialah untuk asak ahli parlimen secara serius membawa isu penipuan SPR, SPR harus dibubarkan dan SPR baru harus ditubuhkan di bawah Parlimen dan bukan lagi sekadar kakitangan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

3. Sebaik sahaja himpunan KL622 yang diterajui oleh Pakatan Rakyat dan Gabungan NGO Suara Rakyat 505 tamat sekitar jam 6 petang, SAMM bersama beberapa NGO dan kumpulan anak muda, mahasiswa telah memutuskan untuk berkhemah di Padang Merbok bagi memanjangkan protes seterusnya memperhebat tekanan terhadap SPR supaya undur. Semuanya berjalan dengan baik, aman, bersih dan tiada kejadian yang tidak diingini berlaku.

4. Segalanya berjalan lancar, pihak organisasi dan individu menjalin kerjasama yang baik demi matlamat SPR letak jawatan, sehinggalah pada malam kedua jam 4.30 pagi, ratusan anggota DBKL bersama sejumlah anggota polis bersenjata automatik telah menyerang, merampas khemah termasuk barang-barang yang ada di dalam khemah ketika ada yang sedang tidur di dalamnya. Ada yang ditendang dan dikasari. Namun tahniah kepada semua kerana mengikut arahan untuk tidak melawan dan menyerahkan khemah dengan aman kerana fokus utama bukan DBKL atau polis tetapi SPR.

5. SAMM pelik mengapa kejadian ini boleh berlaku sedangkan sekitar jam 1 pagi sebelum itu saudara Arulchelvam,setiausaha PSM selaku wakil perunding telah mendapat persetujuan dari penguatkuasa untuk mengosongkan Padang Merbok pada jam 8 pagi tersebut (24 Jun). Ketika khemah dirampas semua terkejut namun semua bersikap tenang dan hampir 500 orang bertahan di Padang Merbok hingga pagi.

6. Tepat jam 8.45 pagi, semua peserta protes bergerak menuju ke Parlimen membawa pelbagai sepanduk. Ketika sampai di jalan masuk Parlimen, kelihatan OCPD Dang Wangi dan sejumlah anggota polis yang agak ramai telah bersedia. Protes diputuskan dalam bentuk duduk dan bantah. Mahasiswa diketuai Safwan telah putuskan melahirkan rasa kecewa dengan berbaring di tepi jalanraya beramai-ramai.

7. Peserta protes telah memutuskan untuk menghantar sebuah memorandum kepada wakil ahli parlimen dari pihak kerajaan dan pihak Pakatan Rakyat. Dalam perbincangan awal, seramai 10 wakil dari demonstran telah dipilih untuk memasuki parlimen. Keadaan panas berjerebu di luar parlimen tidak halang demonstran menunggu namun setelah lebih satu jam menunggu telah menimbulkan curiga. Maka Pengerusi SMM Safwan Anang telah ambil keputusan mengajak semua demonstran cuba menghampiri pagar parlimen untuk menyerahkan memorandum tersebut.

8. Tidak dinafikan berlaku asak mengasak apabila gerakan untuk hampiri parlimen dihalang. Namun tindakan pihak polis yang mula memukul demonstran telah mengundang kemarahan anak muda yang sejak jam 4.30 pagi dikasari dan barangan mereka dicuri.

9. Beberapa teman mahasiswa ditangkap, ia bukan salah kami malah pihak polis terlebih dahulu mengasari dan memukul demonstran. Kami mendesak agar teman mahasiswa dibebaskan tetapi permintaan ini dibalas dengan kekerasan pihak polis. Beberapa anggota polis juga kelihatan bertindak seperti gangster, berlagak sombong dengan bergerak seorang diri cuba untuk menangkap peserta demonstran. Mungkin ketika inilah berlakunya pergelutan yang menyebabkan anggota polis tercedera.

10. Kami juga berjaya merakam gambar anggota polis berbaju seperti demonstran seperti tshirt black out 505, ABU dan SAMM.

11. Akhirnya saya cuba tenangkan keadaan dan desak polis supaya tidak bertindak ganas, namun ia tidak berjaya apabila seorang demi seorang anak muda diberkas dengan cukup kasar sehingga ada yang retak kaki akibat dipijak.

12. Maka untuk memastikan keselamatan teman-teman, untuk memastikan keadaan reda, saya sendiri bersama teman lain meluru ke arah OCPD, membenarkan diri ditahan dengan syarat polis hentikan memukul demonstran. Tindakan saya dan teman - teman juga bagi memastikan tangkapan berhenti dikasari dan dilayan baik.

13. Walaupun tidak melawan tetapi ketika dalam perjalanan ke trak polis, saya sendiri terus dikasari dengan pukulan curi walaupun langsung tidak melawan. Malah salah seorang seorang warga emas iaitu aunty Annie (70 tahun) turut ditendang dan terjatuh di depan tangga trak.

14. Apapun bagi SAMM, penguasa DBKL dan anggota polis sebenarnya juga adalah mangsa yang diperalat oleh arahan sebuah kerajaan minoriti yang menang di atas penipuan pilihanraya yang dibantu SPR. Kami tidak mahu teralih isu. Isunya kini ialah majoriti rakyat tolak keputusan PRU. Kami protes bukan atas arahan mana-mana politikus, tetapi kami menzahirkan rasa hati rakyat yang menentang penipuan pilihanraya.

Faktanya ialah, majoriti pengundi telah menolak Barisan Nasional, BN hanya menang dengan penipuan, BN terus berkuasa dengan penipuan, BN terus rakus menjajah negara ini dengan penipuan. Semua ini dalangnya adalah SPR dan rakyat wajib bangkit memastikan SPR dihumban.

Kami buktikan, gerakan menuntut SPR undur harus lebih keras dari biasa.


CHE'GUBARD
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

77 comments

Aper yg korg nk mrepek lg mngkap BURUNG MERBOK ni..smue da angkt sumpah d PARLIMEN ler..NUAR brhim siap tsengeh lg mase angkt sumpah hehehe mmg lu org smue kene kencing smpai hancing kehkeh

macai umno detected......

Bile xd jwpn itu aje yg bole d jwb..macai dtcted..hahaha huhuhu xpyh ler korg nk bkhemah ke ape ke baik korg dok diam2 kt mah smbil mrnung bndera umno hehehe nuar mmg kuat kencing 16 sept,jd lecturer..udah2 le tu wahai macai PR.

Angkap sumpah itu tugasan bantahan tetap bantahan.

Samm mintak apa pun korang tak faham...
Spr harus letak jawatan.
Pkr bantah ada penipuan spr
Bn pun bantah
Spr sendiri mengaku dia banyak kesilapan.

Apa lagi korang tak faham.

Bn pun bantah spr angkat sumpah jugak.

Amik lah maklumat sikit aduh macai oh macai

Sokong perjuangan anak muda menuntut politik yang adil di malaysia..

Alaaa mcm2 ler korg ni tugasan ler itu ler ini ler..korg igt palimen ni mcm MASTER CHEF ker hehehe boikot ler mogok ler da ludah jilat balik huhuhu tugasan pale hotak kau..

Sokong mndeny korg anak muda bkhmah dgn nymuk bos korg sdap2 tido kt aikon mag bnglo smbil pluk bini..ADIL KE TU ADIL KE TU ADIL KE TU.

''Ada bangkai yg naik atas nama rakyat boleh keluar TV3 terima keputusan PRU... Lu memang cibai..!! apakah maksud dari facebook chegubard ni dituju pada Anwar atau Pas?

Apalagi la korang nak? Apa aje yang xkena dgn prjuangan lembu korang smua korang protes, kalo btol SPR tipu dh tentu korang dh ilang selangor, penang dn kelantan.. Jangan jd kaldai la wei! pegi2 le mandi guna klorox biar bersih dri hancing kencing, balik la wei..! Mandi!

Dh dpa ni sama2 bangkai hidup

woi....xtau ke apa shahidan ckp...klau masuk sini takat nk lepas geram..baik xpayah...mmbaca la woi...dakwat kekal jd pewarna makanan la plak...baik pakai sirap ja la...xrugi juta2......tau nk seleweng ja....mmg bodoh....klau umno kalah aku rasa x cukup padang merbok nk kumpul.....susah la macai tau nk komen ja....brapa rm dah masuk...?

kt pala hotak ko pun ada gak.....ko x fhm xpayah la berlagak pandai...ko tau apa jd klau x angkat smpah?

Masa musim haji nanti pergi padang arafah sana , padang merbok apa barang !

Anon 1902 kau tgk perbincangan parlimen

Isu spr semua dibangkitkan kau tgk macam mana pkr hentam bn hahahahah

Kelakr siot aku tgk semua macam tak tahu nak jawab

Semua fakta ma bukan auta umno

Benda masuk parlimen dah mp
Umno terkerut-kerut kedu2 kene boleh tgk kat utube

Betul time tu takbir tau jangan kau jerit hidup umno pulak takut sesat nanti bukan umno bagi rezeki tau.

Apa barang hahahaha

ANWAR DENGAN MUKA TAK MALUNYA ANGKAT SUMPAH DIPARLIMEN , CAKAP TAK SERUPA BIKIN, TAK ADA PENDIRIAN LANGSONG , DASAR TAK ADA MARUAH , SUROH SUMPAH LAKNAT TAK NAK , CUKOPLAH TU !!! ...' ayang ! borang ahli umno tu mana ? '

Dkwat kekal ler pngundi antu bangla ler blackout ler mcm2 ler korg ni..KALAH TETAP KALAH..KALAH TETAP KALAH..England tu walau rmai star tp bile main UEFA msti bungkus mcm tu ler korg ni...syok sndri huhuhuhu KALAH TETAP KALAH.

ANWAR DENGAN MUKA TAK MALUNYA ANGKAT SUMPAH DIPARLIMEN , CAKAP TAK SERUPA BIKIN, TAK ADA PENDIRIAN LANGSONG , DASAR TAK ADA MARUAH , SUROH SUMPAH LAKNAT TAK NAK , CUKOPLAH TU !!! ...' ayang ! borang ahli umno tu mana ? '

Macai macai sekalian sila layan

Beri diri anda sedikit ilmu dan pencerahan.

Kalau parlimen pun tak boleh backup tak payah lah hangpa kecoh lagi ok.
Tgk dulu baru komen...
Banyak isu yang hangpa dok ulang2 tanya dah masuk parlimen dah.

Kepada pejuangan rakyat sama2 kita layan syok ooooo hahahhahaha.
Utusan pun kene belasah hahahaha

http://m.youtube.com/watch?v=5TFQ5F_0hjU&feature=relmfu

John jo
Lagend

Sampai masanya untok anwar jaga permatang paoh , allah tak izinkan anwar jadi pm , cukoplah tu , sekarang masa berhidmat untok rakyat , bukan nak hasot hasot rakyat lagi !

bola xde spr la bangang nk seleweng.....habis umno kalut buat gak petisyen apahal....ckp menang bergaya...xpayah la buat...bazir masa ja....mana ex reformis.....melalak la gak kt yb umno....ckp ni time untuk kerja utk rakyat...sama ja la....xpayah sembang besar.....nnt jap lg jgn kluar ayat lucah plak....wat malu umno ja....upah la macai yg well educated skit.....jgn tau sembur ja....

maaf la..aku sebagai rakyat xde sapa pun hasut aku....ikhlas aku ckp aku dari dulu lg xsuka umno...zaman aku sekolah aku igt umno bleh jaga rakyat...tp bila dh besar...internet ada...media yg trus terang berat sebelah...so..pr la yg aku sokong....aku ckp ni dari pemerhatian aku..bkn suka2 aku komen...xde sapa pun bayar.....aku pun xpuas ht dgn spr...yb2 umno susah payah bela spr smpai nmpk kebodohan dh....aku yg muda nmpk sume ni xkn la korang ada anak bini xnmpk....?kecuali la korang tnggu brim dgn kaki projek....mmg buta terus la....pk la impak lpas ni apa yg akn jadi.....apa harga barang dgn mnyak xkn naik?beli projek pertahanan pun seleweng ni kan rakyat yg kena tipu hari2 dek tv dgn utusan...umno bg aku...dh cukup dh...aku orang muda menolak umno....hidup pr!!

xpayah la nk copy paste......macai umno sendiri pun meluat nk baca.....

2005 kepala hotak ko lah yang bebal
Dh x boleh di rawatlagi dh ko ni

Klau pi tg rambutan sah ko ni kena tahan sampai gol

Lu citer apa bro

Dengan bini pon dia seleweng apa jadi dngn negara plak

Aduyaiiii

Macai bingai tahap gampang

marah la plak.......ko klau x cerdik xpayah la nk komen....baca & tgk ja la....last ayat ko cmni...post yg lepas pun sma....ko blajar takat umo bape?cmner la ko bleh pandai masuk sini...aku heran la....

Aik kau ada bukti ke seleweng tu macam gua cakap,lah kalau lu saksi lu kasi sumpah laknat lah bro.

Jangan tak tgk video,parlimen tu tau

Mamat tu macai tegar bro...

Dia komen and puji komen sendiri hahahahah
Punya terdesak hahahhaha

Kalau kau tgk post lama kau akan sedar.

Nak menipu pun tukar lah gaya penulisan apa punya macai lah

Dah lah macai bodoh pulak tu
Dah lah tu berapa upah umno bayar bro hahahaha

Ko dh tengok ker vedeo wakil dap kena bancuh ngn speker.
Bodoh nak trunjuk pandai koninnak cuba ambil trugas speker
Lpas buay bodo jer kena bancuh
Kesian aku tengok dia

Ramai juga anak Melayu yang kena kenching sampai terbaring di jalan. Bantah orang lain tak ikut undang undang tapi puak sendiri yang lebih kuah dari nasi.

Hehe..kesian kat bebudak bodoh kat padang, mcm kena halau rumah je gaya, tu berapa hari tak mandi tak tau la aku, betul punya bodoh.

Ramai lagi melayu bodoh masih percaya pada umno.

Yang cuna nak kekal kuasa orang atas yang berjuang bukan demi melayu apatah lagi negara.

Masing2 dok sibuk buat harta.
Semua kroni,
Macai pun diupah nak kekal kuasa, kasi duit taat lah melayu sampah ni.

Jangan marah kalau kau bebas kalau kau amik upah konfirm kau terasa.

Tak ada pendirian sampai main upah2 serang blog hahahahaha umno terdesak

Lepas,pru 12 para pegampu kata konon sebab media internet maka sibuklah umno main blog dan serang blog tapi punva sebenar tak faham lagi.

Rakyat majoriti dah mual dengan umno lah sebab tu tgk peratua undi lebih kepada pakatan.

Bro dah tgk video parlimen belum isu spr penipu ada dalam tu tgk lah,
Takut kau jadi bodoh ulang soalan sama macam menteri nanti.

Kalau berperang mandi belum tentu, tapi kalau macai amik upah serang blog.

Boleh lah mandi tapi cuma sekadar bersih kulit tak membersihkan maruah yang hina.

Melayu makan upah umno sangat memalukan perjuangan dengan upah unpama sampah mampu dibeli.

Manusia tiada pendirian makan duit tak kisah halal haram yang penting buat propa hahahaha.

Kepada yang berkaitan tau,
Sebab bayar pakai duit umno ke duit negara, kalau bangunan kerajaan milik rakyat pun jadi bangunan umno inikan pulak duit rakyat.

Takut haram duit tu nak bagi makan kat family and diri sendiri nanti jadi darah daging.

Pesanan untuk macai murahan yang dibayar sahaja.

Yang tak berkaitan tak perlu marah

Melayu PR amik upah psang bndera DAP n tido atas rumput n jalan..bodo pnye mlayu PR...

Perjuangan apa yg ko pjuangkan? Islam? Bangsa? Aku xnampak pun yg baik..baik Pas atau Pkr, yg untung cina jugak, bodoh punya melayu dlm Pas dn Pkr, jadi kaldai cacat Dap!

Dey belacan pakatan..ada cina kat padang mrbok tu? Diorag dduk rumah kira duit untuk ja..korang yg sibuk2 mlalak, 1 untong pun tarak, buang masa..dh la kena kencing.

Kalau majority kalah ttp kalah
89 dengan 133
Kalau orang suka dia kenapa dun menang banyak tp paelimen kalah
Buat kajian kenapa jadi mcm tu yek
Sbb rakyat x mahu dia jadi pm
Hehehehe
Akai ada ker
Bos lo lah palung kuat menipu
Yg kena tipu macai2 bangang......

Dey belacan pakatan, korang dgr le nasihat dari ex-otai korang, yg sama2 pnah bjuang mcm korang, diorag lg bpengalaman sbab hri2 kena kencing, jgn jd bodoh la kawan.

Mmg bodo n bangang dpa tu.tidor atas jalan ni misti peminta sedekah sbb bos tak beei bantuan ni sbb kena tipu

JAWATAN IDAMAN - PERDANA MENTERI - AT ALL COSTS! trmasuk fitnah tipu.

Lg skali - AT ALL COSTS! (what a desperado!)

Jadi badut sarkas bolehlah

Atau jadi jokeerr kerr ngam tu

Atau jadi pengusaha jual air liur pun boleh gak

Atau jadi raja kelentong

Atau jadi ketua kumpulan sorak ke

Amacam boleh kot

Sah sah kau tak tahu benda rakyat ke or data pengundi tak Telus hahahah.

Badan yang dilantik kerajaan sendiri ada jumpa data pelik dalam,pemilihan pengundi 50 nama satu alamat 100 nama satu alamat ini badan yang dilantik kerajaan tak termasuk yang tak daftar tiba2 nama ada dalam senarai pengundi.

Tak termasuk tempat mengundi ditukarkan.

Jadi bila kau kata kaji tu kau faham sendiri lah betapa terdesaknya puak umno bro, jangan tak tahu benda ni dibahas dalam parlimen tgk semua umno diam aja.

Kaji dulu kenapa korang menang hahahaha
Nak menang pun menipu sangat takde telur lah bro hahahaha.

Menang bukan tanda Telus bro.

Mesti kau macai belum tgk perbahasan parlimen tu kan sebab tu kau bodoh tak tahu.

Dan kau tahu pun kau still buat tak tahu sebab lu memangacai sejati.

Menang takde siapa nafikan cara menang tu yang dipersolkan apa lah macai isk cakap ngan umno no otak ni memang payah.

Tapi seronok tgk kau berdegil nak tunjuk bodoh and kemacaian kau

Depa buat atas kemajuan sendiri.
Takde siapa paksa.

Aik tak nafi pun diri dibayar hahaha tak backup langsung hahahaha.

Dari duit negara diguna beli beras and bagi brim konon macam duit bn lagi hina bro.

Lagi memalukan umpama itu duit bn
Tapi macai tak akan sedar sebab aku perhati kau ni jenis tak bijak.

Mesti kau belajar tak tinggi mana, so kau jadi macai aja kot.
Macai masuk blog dapat lah upah dengan mencarut and menghina fakta pun takde

Hahahaha
Kritikan terdesak hahahaha

Hudud takkan dilaksanakan di Malaysia kata pm

Perjuagan islam yang mana kau kata ni??

Mahathir kata umno cuma nak kekal kuasa pemimpin???
Bangsa campak mana???

Bn bagi cina genting kaya tau,
Bn bagi perwaja steel
Scomi
Semua tu syarikat bumiputra ke macai???

Hahahaha no fakta menunjukkan kebodohan lu lah bro

Hahahaha

Kelakar lah lu bro now ubah gaya bahasa pulak hahahaha

Kene sound ngan gua baru tukar gaya bahasa tulah dulu suruh belajr pandai tak nak, kan dah sokong umno
Hahahaha

Hahahha ex otai mana???

Hidup jangan jadi macai itu aja jangan tunduk pada pemerintah.

Umno walau apa pun still teruk,

Sokong umno is not an option.

Umno haprak tak boleh pakai tak percaya tanya bekas menteri besar.

Dalam perbincangan parlimen tentang spr seperti yang macai umno kata lah.

Kebanyakkan ahli bn terkedu diam sebab dah menang. Tak kisah lah tipu ke ada penipuan ke semua jadi halal sebab apa saja untuk menang.

Fakta2 diberi soalan demi soalan diutarakan, semua mampu diam aja terkedu.
Dan soalan yang ditanya ahli bn mudah ditangkis.

Cuma macai disini aja tak faham patut lah jadi macai sebab bodoh bos korang pun tahu benda tak boleh nak backup lagi

dah klau cina pun turun ko gak sakit ht...pastu mula la nk hunus keris nk mngamuk bagai....ko nk marah cina...dlm masa sama ko gak bangang....mmg lama dh cina kira duit..sbb umno yg suruh....cntoh kt gnting dgn pkfz..bela melayu konon..ko kaya?ko pun kira duit gak.....?umno bela x ko sebagai melayu?

Poyo lah ko ni puak ko menang telus bila kalah x telus

Apa punya turr lah ko ni berapa ko di bayar ni

Ingat duit yg ko dapat tu nak bagi anak bini mak bapak makan.jadi darah daging tau.

Poyo lah lu

Mana ada buat kerja tak dapat gaji

Ja gan sembanglah

Budak tadika pun tahu kerja misti ada gaji

Poooodahhh

Mereka pun dh tahu kena kencing pasal tu mereka dh x ijut himpun
Puak ko yang bangang rela di jencing.

Hidup jangan jadi kaldai
Senang di tunggang
Jangan tunduk pada pakatan rakyat
Pakatan rakyat still teruk dan bangkai
Sokong pakatan bukanlah pilihan yang baikpakatan tak boleh pakai sbb banyak kaki penipu x caya tanya hantu bangla

Aku menu is ni takde gaji,bantahan,bersih takde gaji,
Semua ke Japan sebab nak bantahan

Lu Macau memang lah Lu amik,upah.
Tapi pelik kenapa umno upah orang bodoh

Lu macam bn lenggong hahahaha
Sengal aja aku tgk

Keldai ke siapa di bayar dalam blog ni dia lah keldai aku rasa kau tak susah terima kan bro sebab kau buat tanpa di bayarkan hahahahaha

Anak lu tanya nanti ayah kerja apa, agaknya lu jawab ayah keldai umno hahahaha.

Mesti lu tak tgk perbincangan parlimen ni tgk dulu bro.
Baru lu bising.

Spr sendiri kata ada 60ribu pengundi di Sabah sahaja tau tak dapat dikenal pasti.

Semua dah dijawab Anwar kat parlimen kau aja ketinggalan zaman.
Tgk lah dulu jangan jadi bodoh ulang benda sama bro..

Tunjuklah bijak

PAS lak jgn pi bakar lilin pulak kat sane dan yg paling penting pakai baju putih jgn lak pakai baju hitam hehehe nak pakai baju hitam pi iran syiah

Macai2 pr semua berlagak pandai.tp nyata, ilmu yg sedikit tidak memberi impak yg besar.x tahu, buat2 tahu.makin byk berkata makin terserlah kebodohan kamu.
Lebih baik diam dr berkata2.berkata buruk puncahati gelap.

Pada pecacai kaldai pakatan sila layari

merdeka-online.com di

http://merdeka-online.com/home/wawancara-penuh-jusuf-kalla/

Anda akan siapa penipu besar

Baca ya macai2 kaldai.
Siapa kuat penbohong
Siapa gila
Siapa ego

Supaya anda semua tidak terus di kencing lagi

habis klau ko tu pandai bijak...ko buat apa kt sini....?lbh baik xpayah komen...last msti mncarut bla dh xleh jwab....bosan la wei...kebodohan macai umno ko xnk cita?sume ayat lucah....aku nk baca pun naik muak..sume sama..apa korang ni sndiri komen pastu sndiri back up..nk nmpk ramai.....baru kaya kan.....?ko la patut diam dn pk apa pemimpin ko dh buat.....xpayah nk serang peribadi orang.......ko pun xsakit ht...

Sila layari merdeka online
Siapa taja semua himpunan
Macai oh macai
Nak menipu lagi
Mana ada dalam dunia ni buat kerja x dak gaji????
Dh lah bodo piang lagi

Sebb ko bodo lah senang jer nuar pwe odobkan ko
Layarilah
Merdeka online
Apa jusuff kalla cakap pada nuar
Apakah kamu sudah gila? Kamu menang 89 bnmenang 133.
Aduyai belajar lagi bab kira2 ni.kalu x belajar ngn budak tadika

Ni dkt berita harian tajuk muka dpn pn ada ni..

klau kluar kt brita harian dgn utusan...sori la...aku blum tntu prcaya walaupun aku baca......menang tipu bleh la......stakat nk megah dgn menang cmtu..malu la....spr geng dgn umno...x adil...lpas pru baru nk buat spr bebas....hahaha....what the hell...nk tnggu pru akn datang..hancur la malaysia...rakyat mkin trsepit.....sbb apa?sbb regim akn kaut selagi bleh....hrga keta terbukti menipu pun xnk mgaku....klau proton ni keta nasional..kena buat yg terbaik untuk rakyat...bukan untuk wakil rakyat....aku xheran la klau yb umno pun dh tukar keta rasmi diorg....gila menipu....tu pun xnmpk lg ke......berbalik pada tajuk....klau dh menipu dari asal...aku xpercaya....juta2 untuk pewarna makanan....tu bkn lg gila..tp bodoh...dn xde agama....apa dlm hidup diorg xde halal haram ka?

habis ko komen sini pun d bayar gak la?klau x xkn la ko susah payah kn nk masuk sini nk komen2 walaupun nmpk kebodohan ko kn...kn kerja ada gaji kn....even parttime pn dapat duit...ko dapat brapa?aku pun trngin nk tau....

ha...sbb tu cina ambik brim tp sokong pr....najib bodek palu gendang pun cina x sokong gak...siap kluar tv plak tu....tolong la wei....melayu mcm ko ja yg xreti beza...bleh ko cita kt aku x yg kerajaan skrg x tipu rakyat?harga keta apa cita?tiket bas apa cita?aku rasa puak ko yg kena tipu...wat letih ja tgn ko kibar bendera i love pm.....baik punya bodek...baik punya kipas last2 tepat kt kpala kena tipu.....sekalung tahniah untuk ko.....

Aku tgk kat sini ramai org bijak dan terpelajar tp tak reti mensyukuri nikmat yg diberi Allah swt d bumi bertuah ini. Negara ni aman. Jarang kena musibah. Itu tandanya negara ni dlm rahmat Allah. Aku percaya ia berkat doa org2 islam yg mgkn ahli umno...mgkn pas dan pkr juga. Kita tak pasti. Yg pastinya ialah negara bertuah ini dirahmati Allah.

perbezaan ideologi politik xsepatutnya menyebabkan kita hilang prtimbangan utk merasa bersyukur. Soal adanya penyelewengan @ penipuan yg didakwa...cubalah ketengahkn bukti yg sahih utk diadili. Jika tiada bukti cukup berserahlah kpd Allah yg seadil2 hakim.

Hairan jg sbb sang terpelajar percaya dgn omongan org2 tertentu yg mengatakan ada penipuan tanpa bukti yg nyata spt video....sedangkan rakaman cctv yg jelas aksi seks yg berjenaan kamu pujuk hati utk tidak mrmpercayainya.

Wahai sahabat2 yg terpelajar. Sedarlah dari terus diperalat oleh sang hipokrit. Anda kan terpelajar....bantah boleh. X setuju boleh...tp guna saluran undang2.

Pembangkang yg kuat mmg diperlukan utk check n balance pemerintah ke arah memacu makmur negara bersama2....bukannya utk memacu hancur negara yg sejak merdeka sentiasa bertuah. Anda yg terpelajar harus bertindak dgn cara seorang yg terpelajar......barulah layak digelar golongan terpelajar. Tq

TU KOMEN ORG LAIN...TAPI AKU SOKONG...

XREFORMIS

Aku cuma nak tengok macai2 bodog yang diperbodohkan melalak
Sebenarnya dh tahu kena bodoh layan jee
Sbb dh malu ikuutkan jerlah nak buat cam maner yekk
X dak sapa bayar aku pun x macam puak ko dh tentu ada yang tajanya kalau x buat apa nak susah2 kan diri
Layari merdeka online kamu tahu apa kata sahabat baik bung nuar
To ayat yang paling best sekali di tanya pak jusof kalla.APAKAH KAMU SUDAH GILA?????
KAMU HANYA MENANG 89 MACAM MANA MAHU PERINTAH ???
Lawak gilleeerrr

Masaalahnya ketua penipu ko telah tipu merwka tu pasal tu jadi macam tu
Tengoklah bila merwka telah tahu kena tipu adakah mereka ikut pi himpun kt pdng meebuk.
Sbb mereka kata buang masa jer...
Ada faham....bongok badigol
Apa citer c bad kata bangkai telah angkat sumpah dngn bangga masuk tv 3.agak2 ko lah kt sapa c bad tu cakap ekkk...

Sapa ikut lu punya ckap
Minta maaf lah bro.luckap macam orang gila lah
Cepat2lah pi berubat.penyakit ko dh tahap 4 dh.apa orang kata dh kronik dh...

Baca merdeka on line.akux suruh ko baca utusan apakah ko bebal sangat???
Supaya ki sedar permainan politik si anu tu adalah untuk kepentingan diri dia
Kalau jusof kalla bekas tim.presiden indonesia dan sahabat karib pun kena tipu.patah lagi macai2 bangang sepwrti kamu
Pasal tulah aku kata sebenarnya ko percaya tp sbb ko di bayar utk spin perkara2 ni terpaksalah ko spin.
Aku tak salahkan ko gak sbb ko kerja dwngan dia.kalau x buat keeha nnt gaji x dapat.
Sapalah nak bagi anak bini emak bapak ko makan yekkk..

10:02...kesian aku tgk ko ni.ayat syok sendiri.aku tgk dr segi ayat ko ni, hati ko dah gelap.

pembangkang yg kuat d perlukan untuk memaju kn negara yg jarang d tmpa musibah ya?ko igt bala Allah ni hnya bencana ja ke?masalah sosial d klngan remaja tu ko ambl kisah x?umno pun ckp remaja pelapis negara....cmner nk lapis klau akhlak rosak....dadah,zina...mabuk...mcm2 lg...dh la pusat judi atas bukit....dh nma judi,hasil cukai yg kerajaan dapat halal ke x?nk wat tadbir negara dgn hasil cmtu....berkat ke x?mmg byk lg hasil negara...tp senang ht ke guna hasil dari judi?orang yg terpelajar yg buat sume ni...bkn org kmpung....ko ckp sama2 jaga negara kn....najib penah ckp minoriti kena ikut majoriti..ko fhm x apa mksd najib?cmner la nk tadbir sama2.....pntang d tegur mula la mnlenting....tolong la jgn ungkit pasal video.....aku rasa ko pun x percaya video saiful kt mekah.....cua soi lek..knpa ada jawatan lg sedang video dia ada?sbb golongan terpelajar la yg mnanggung beban adalah rakyat.....harga keta tipu...dakwat juta2 xkekal pun...tipu...pembelian alatan tentera tipu......pkfz...nfc...sape punya kerja?tukang kebun?ni adalah kerja majoriti yg pandai yg bijak.....orang yg pakai kot..tali leher.....tp sygnya akn membawa bala pada negara.....

Aku setuju byk maksiat skrg. Adakah dibiarkn bgt shj? Tidak kan. Byk jg usaha2 membendungnya dijlnkn dr smasa ke semasa. Syiar islam pun x diabaikn.

Aku setuju mgkn ada pnyalahgunaan kuasa oleh org2 tertentu utk kaut untung. Mereka kn manusia. Ada nafsu dan materialistik. Jika tertangkp adakah dibiarkn bgt shj? Tidak kan. Ada cukup bukti didakwa jg d mhkmh. Itulah prosesnya....ingat ..a person is presumed innocent until he is proven guilty....itulah prinsip undang kita skrg.

Adakah anda blh jamin bhw jika pr memerintah zero maksiat...dan zero salahguna kuasa oleh pemerintah? Aku fikir tiada siapa blh jamin....anda sedar hal ini tp knp nafikan?

Yg aku kesal tgk ialah golongan terpelajar dan golongan muda yg diperalat utk kegelojohan org2 tertentu.....tu yg atas tu...mgkn 8A PMR....9A SPM....bakal doktor...bakal akauntan...bakal jurutera atau peguam yg akn berkongsi kemakmuran negara ni....knp sia2kn peluang yg ada dan harapan ibubapa anda....

kembalilah ke pangkal jln sebelum tersesat di persimpangan....

Macam mana yekkk
Bekas pegawai khas mentri besar selangor.kena penjara 2 thn dan sebat 2 rotan kerana menipu.
Puak pakatan x rasuah dan menipu yekk
Masa perbuatan tu dia masih lagi pegawai khas sekarang ni dh jadi bekas lah
Itu baru satu yang lain belun tahu lagi yek...
Kan saya dh ckp dulu sapa2 pun kalau dh beekuasa pasti perjara sama yg berlaku
Pasal dua it ni....duit dan burit
Pak lebai pun jahanam.......jadinya.

Kalau nak tengok macai PR meroyan, ko tengok je lagak mereka yang pandai salahkan orang lain tapi diri sendiri tak nak mengaku salah.


EmoticonEmoticon