Wednesday

FAQ BOIKOT UPACARA ANGKAT SUMPAH PARLIMEN [WAJIB BACA]


FAQ BOIKOT UPACARA ANGKAT SUMPAH PARLIMEN


1. Apakah tuntutan Suara Rakyat 505  kepada ahli-ahli Parlimen?

  Suara Rakyat 505 menuntut ahli-ahli parlimen Pakatan untuk boikot/tidak menghadiri upacara angkat sumpah di Parlimen pada 24th Jun 2013

 

2. Kenapa?

Pertama sekali, ia selari dengan kenyataan PR. Pakatan Rakyat telah menyebut sebelum ini tidak mengiktiraf keputusan PRU-13 yang lalu kerana berlaku banyak penipuan. Dalam masa yang sama, lebih dari 35 kerusi yang telah dipetisyenkan . BERSIH juga  tidak mengiktiraf Barisan Nasional sebagai kerajaan

 

Kedua, untuk menarik perhatian media antarabangsa terhadap Malaysia. Ucapara angkat sumpah selalu diberi perhatian meluas oleh media antarabangsa. Kita memerlukan liputan media ini untuk melawan arus media yang bias dan mengingatkan rakyat tentang penipuan pilihanraya.


Juga boleh baca kenyataan ini: PENJELASAN : DESAKAN BOIKOT MAJLIS ANGKAT SUMPAH

 

3. Adakah MP yang memboikot upacara angkat sumpah akan hilang jawatan mereka sebagai wakil rakyat?

Tidak. Sememangnya tidak. Artikel 59 Klausa 2 , Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa , ahli-ahli parlimen mempunyai masa sehingga 6 bulan untuk mengangkat sumpah sebelum kerusinya diisyhtiharkan kosong.

 

Parlimen "Standing Order" juga menuntut Speaker untuk membantu MP mengangkat sumpah secepat mungkin jika mereka tidak menghadiri sesi pertama. Asasnya, jika mereka tidak hadir pada hari tersebut, hari seterusnya mereka masih boleh dibantu Speaker untuk mengangkat sumpah

 

Pada 11 June 2013, Naib Presiden PKR Surendran pernah menjelaskan perkara ini:

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/pkr-pandikars-threat-unlawful-exposes-blatant-bias/

 

4. Apakah yang akan terjadi kepada MP PR yang menyertai boikot? 

Mereka akan terlepas dalam memilih Speaker Dewan.Untuk melantik Speaker Dewan hanya memerlukan majoriti mudah dan ini bermakna walau kesemua MP PR hadir sekalipun, BN yang mempunyai majoriti mudah boleh saja terus melantik sesiapa yang mereka mahu.

 

5. Tidakkah BN akan mencuba meluluskan apa-apa sahaja undang-undang dengan ketiadaan MP PR? 

Ada sesetengah undang-undang yang hanya memerlukan majoriti mudah untuk diluluskan, dan ada yang memerlukan majoriti ⅔  untuk diluluskan.

 

Untuk undang-undang dengan majoriti mudah,MP BN boleh meluluskannya tanpa kehadiran MP Pakatan. Untuk undang-undang dengan majoriti ⅔ , BN tidak boleh meluluskannya dengan ketiadaan MP Pakatan Rakyat.

 

Dalam mana-mana situasi, undang-undang baru memerlukan masa berminggu-minggu untuk dibawa ke Parlimen dan didebatkan,dirangka-semula, didebatkan lagi kemudian barulah ia diluluskan.Maka , mustahil bagi Parlimen untuk meluluskan undang-undang dalam masa 24jam. Jadi perkara ini tidak harus dirisaukan.

 

6. Pernahkah ia dibuat sebelum ini?

Ya,perkara ini adalah tindakan wajar yang biasa dilakukan dimana keputusan pilihanraya tidak diterima sebagai sah.

 

Sebagai contoh, pada tahun 2008, MP Mongolia memboikotsesi pertama Parlimen kerana mereka menganggap pilihanraya dipenuhi banyak penipuan. http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7521975.stm

Pada tahun 2011, ahli-ahli pembangkang Turkey juga boikot upacara angkat sumpah di Parlimen untuk menunjukkan protes terhadap beberapa MP yang dipenjara oleh Erdogan, yang kini berdepan dengan protes besar-besaran.

http://www.euronews.com/2011/06/28/turkish-mps-boycott-swearing-in-of-parliament/

 

Ada banyak lagi contoh seperti dibawah :

Sudan:http://www.sudantribune.com/spip.php?article46251http://www.sudantribune.com/spip.php?article46251

Ghana: http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-20929592

Fiji: http://www.radioaustralia.net.au/international/2006-05-23/fiji-labour-party-boycotts-cabinet-swearing-in/743768

India: http://zeenews.india.com/news/west-bengal/13-parliamentary-secretaries-sworn-in-amid-opposition-boycott_824873.html

 

7.Dan dalam negara-negara ini, MP tidak kehilangan kerusi mereka? 

 Tidak. Sememangnya tidak.Inilah demokrasi. MP berhak untuk memboikot angkat sumpah kerana ini kebebasan meluahkan pendirian mereka.Ia sama seperti rakyat biasa yang memboikot sebarang acara/surat khabar kerana tidak berpuas hati dengannya. Mereka tidak kehilangan kerusi, malah mendapat liputan media secara meluas dlm masa yang sama menidakkan tuntutan kerajaan.

 

 

FAQ ON PARLIAMENT  SWEARING IN CEREMONY BOYCOTT

1. What is Suara Rakyat 505 asking Pakatan MPs to do?

Suara Rakyat 505 is asking Pakatan MPs to boycott/ not attend the swearing in ceremony of Parliament on 24th June 2013.

 

2. Why?

Firstly, it is consistent with PR's statements. Pakatan Rakyat has stated it does not recognise election results due to massive fraud. At the same time, more than 35 seats are being disputed in election petitions. BERSIH has also not recognised Barisan Nasional as the government.

 

Secondly, it is so that the international media can focus on Malaysia. The swearing in ceremony is always covered widely by the international media. We need this media coverage to counter the biased mass media coverage and remind people of the fraudulent elections.

 

3. Will the MPs who boycott the swearing in lose their seats?

NO. Absolutely not. Article 59 Clause 2 in the Federal Constitution states that there is a 6 month period for a MP to be sworn in before his seat is declared vacant.

 

Parliament Standing Orders also compel the Speaker to help MPs be sworn in as soon as possible should they miss the main ceremony. Basically, they miss one day, and the next time they show up the Speaker will help them to be sworn in.

 

On 11 June 2013, PKR Vice President Surendran clarified the matter:http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/pkr-pandikars-threat-unlawful-exposes-blatant-bias

 

4. What will the PR MPs who boycott miss?

They will miss the choosing of the Speaker of the House. However, to choose the Speaker of the House only needs a simple majority, so even if all PR MPs were present, BN who has a simple majority can just go ahead and choose whoever they want anyway.

 

5. Won't BN try to pass all sorts of laws with Pakatan Rakyat MPs absent?

Well, there are certain laws that require a simple majority, while others require a two-thirds majority to pass. This majority is out of the whole parliament.

 

For the laws with a simple majority, BN MPs can pass them anyway, even with Pakatan MPs. For laws with two-thirds majority, BN cannot pass them without Pakatan MPs being present.

 

In any case, new laws take weeks to be brought to Parliament, debated, redrafted, debated and then passed. It is impossible to pass a law from start to finish within a few hours/ one day, so this should not be a concern.

 

6. Has this kind of action been done before?

Yes, in fact this kind of action is standard practice in situations where election results are highly disputed.

 

For example, in 2008 Mongolian MPs boycotted the first session of Parliament because they said the elections were full of fraud. http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7521975.stm

 

In 2011, Turkish opposition members also boycotted the swearing in ceremony of Parliament to protest against certain MPs being jailed by Erdogan, who is now facing massive protests.

http://www.euronews.com/2011/06/28/turkish-mps-boycott-swearing-in-of-parliament/

 

There are a lot more examples, here are a few of them:

Sudan: http://www.sudantribune.com/spip.php?article46251 

Ghana: http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-20929592

Fiji: http://www.radioaustralia.net.au/international/2006-05-23/fiji-labour-party-boycotts-cabinet-swearing-in/743768

India: http://zeenews.india.com/news/west-bengal/13-parliamentary-secretaries-sworn-in-amid-opposition-boycott_824873.html

 

7. And in these other countries, the MPs didn't lose their seats or anything?

No, they did not. That is what democracy is about: an MP has a right to boycott the swearing in as part of his freedom of expression. Just like how ordinary citizen have the right to boycott events/ newspapers etc to show his dissatisfaction. They did not lose their seats but gained worldwide media attention, while not bowing down to demands of the government.


#SuaraRakyat505

41 comments

Bererti pandikar amin berbohong pada parlimen dan yang dipertuan agong....beliau wajib didakwa dan diwajipkan hukuman kerana memberi kenyataan yang bercanggah dengan perlembagaan undang undang berparlimen...kalau tukang sapu yang cakap...no probl3m...ini speaker dewan negara....beliau wajib didakwa...bukan sunat...wajib

Anwar penipu dan pembohong itu kasi selesai dahulu , kau ni apa cerita ?

Kau ni pembohong dan ditipu BN
..itu lah citer nye

Mana hantunya ?

Lagi sorang tanya benda sama berpuluh kali ditanya cari lah modal lain.

Orang semua faham,macai aja bodoh tak faham2

Hantu adalah data yang dicipta,
Buktinya masa kad ucapan pm kita dapat kesan banyak pengundi didaftar di alamat yang dihuni oleh orang lain.

Kaedah mengundi yang dikuatiri telah berlaku dimana spr tak tunai janji dakwat mampu kekal untuk elak pengundian dua kali atau lebih

Ini membolehkan pihak mengunakan identiti palsu tu untuk mengundi.

Itulah hantu.

Kalau tak faham memang kau tak bijak, benda ni mudah.


John jo.
Ps- tak payah macai sangat lah bro, kalau istilah pengundi hantu pun tak faham cakap berpuluh kali pun tak faham memang bengap.

Tahhhh.....banyak makan belacan....orang cicah je...dia ni sudu macam itik lapar je belacan tu...sikit sikit dahlah...dapat rasa dahlah......jangan pikir hari ni je...besok besok nak makan lagi...begitu juga dengan BODOH tu cai....besok besok nak pakai lagi...stock lah sikit....habababbabahaabbaa

Bodoh nak mampos anak babi dap nie....
Apa yg pandikar amin kata mmg sama dgn yg ditulis di atas....ko tu yg boikot tv3 mana ko tahu....
6 bulan tempoh bapak2 yb korang angkat sumpah....klu tak nak angkat sumpah....lagi bagus!!!!!
Aku sokong....jgn terhegeh2 dtg nak angkat sumpah....mmg dasar muka kulit babi...tak tahu malu!!!!!

Blackout lawan dakwat kekal...tu jer!!!!
Lain2 tu....najis2 belaka..

Hantu pakai kain ihram siap cium ketiak!!!!!raba2 kote rakan gay!!!!

Hehehehe aku dengar bantahan bn,lagi lawak woooo

Bantah azhar idrus lah kah lah kah.

50 bantahan dah kurang dah ke hahahahaha
Semua macai umno pun kene kencing takde isu nak buat isu hahahaha

Itu baru najis hahahaha.
Takde modai hahahaha
Sebab kencing semua macai umno dah minum hahahaha

Tak payah boikotlah......
Aku cadang jangan angkat sumpah terus baru gentleman....
Nie mtk org pujuk2 buang masa jer....
Tengoklah yb2 yg boikot tu....nanti terhegeh2 minta angkat sumpah.....
Boikot sampai pru14....tak payah layan manusia watak gay nie....merajuk menipu krn salah sendiri punca rakyat tak sokong....
Klu rakyat sokong....dgn kekuatan 97% cina babi dap... pr boleh menang besar....Angkara tak pandai jaga kemaluan...kena tolak ler oleh org beragama!!!!!Satu lagi...jgn pelawa lanun2 kiram serang sabah....buat rakyat sakit hati dgn konspirasi dashyat korang demi nak menang!!!!kesilapan yg tidak mampu dimaafkan....

Lor anon 18:15

Ini aja ke???
Serious ini aja otak kau mampu keluarkan ke???
Pehhh sedih siot serious, sedih tgk kau ni macam langsung tak dapat guna akal.

Takpe nanti isi borang umno seumur hidup, they will provide special place for special people like you.

Remember dont play with farm animal,
Nanti kene beli kondo untuk selamat

Cai lu lupa tulis pasal aids liwat dan China doll

Macam,tak lengkap baca lu punya komen tanpa benda2 tu.

Macai akan jadi macai selamanya hahahaha.

Ini macam ka orang mau serang blog milosuam???

Siap ada kata nak takluk kasi kami terkedu tak mampu jawab???
Hahahahaha

Wei kami bebas wei masing2 komen on our own will.
Kami berjuang sebab umno bangsat.

Kelaut aja lah komen lu bro hahahaha macai oh macai

Hantu memang tak ada . Tapi anwar itu kacang hantu , kempunannya !

Apa kaitan BERSIH dn iktiraf parlimen? Puak pakatan percaya BERSIH ka? KAHKAHKAH!

Kalau gua babi...lu pun babi...kalau bapa lu babi dan mak lu babi...kita orang tak......persoalan dio...babi tak malu ke dengan ko ni...asik pakai nama dorang jer......ko dahtry ke daging babi......kalau belum...trylah...kot kot kau berhenti sebut babi....

Kalau pergi ke mentari court p.j....kain rentang bee eend...tulis...BARISAN NASIONAL PELAKSANA BLUE FILEM HINDRAF...OPPPS...SILAP...BLUE PRINT HINDRAF.....HEHEHEHHE....AIK JILAT JILAT KO NOK......

Caya lah sapu abis apa depa ingat depa aja boleh kurang ajar ke??

Cakap elok pun boleh apa.

Cakap biasa sudah meroyan lebih.

John jo

BERSIH x iktiraf kerajaan, dan puak pakatan pun ikut BERSIH, KAHKAHKAH! Modal cuma ckp SPR tipu, tapi apa yg SPR tipu ek? KAHKAHKAH!

Ambiaga bakal PM wanita pertama, KAHKAHKAH!

Bersih tu dah jadi satu agensi lah dol.

Permintaan bersih ialah pilihan raya yang bersih.

Tu pun spr spin hahahaha
Macai oh macai.

Respect lah kalau orang kata ada penipuan kan benda bawak mahkamah.

Kalau kami rasa tak adil apa puak umno nak bising,
Umno pun buat bantahan.

Jadi apa nak kecoh

Tapi bantahan bn kelakar hahahaha.
50
Ke hahahaha semua kene tipu.
And last2 pasal azhar idrus hahahaha kelakar.

Hahahaha semua kene,kencing kene spin lagi hahahaha

BERSIH agensi? Masa pemilihan DAP senyap jak BERSIH?

Tahu tak bersih for pilihan raya bukan pemilihan parti hahahaha

Simpan lah bodoh tu untuk esok pulak.

Dulu kan dalam UMNO ada orang tu pasal politik wang tau dah lama dah tapi semua diam aja

http://idealismalaysia.blogspot.com/2009/03/khairi-jamaludin-kj-menang-ketua-pemuda.html?m=1

Aku ingat benda ni walau dah lama tapi dalam umno korang buat lupa.
Bila dap buat di panggil babi

Dalam umno kau panggil apa???

Bersih disokong pakatan trdiri dri pkr,pas dan DAP, mmg bersih tlibat dlm pilihanraya tp apa cite DAP x telus dlm pmilihan? Makna bersih ni tdiri dri ahli2 yg x bersih, suh orang bersih tp diri sndiri x bersih, apa cite ni?

Ibarat tok mudim yg dh sunatkan bribu manusia tp dia sndiri tak sunat..bodo piang berganda korang ni.

ISU ASAS PAKATAN ADALAH PENIPUAN SPR, DLM MASA SAMA WAKIL RAKYAT PAKATAN ANGKAT SUMPAH EXCO, MAKNA DH TRIMA SBULAT SUARA KPUTUSAN PLIHANRAYA, TAPI MSIH PUKUL GNDANG HAL PENIPUAN, 1 BUKTI PUN TADAK HAL BANGLA DAN BLCKOUT, SLAGI ISU PNIPUAN SPR DIMAINKAN SLAGI TU LA HAL BUKTI AKN DITUNTUT.

Lah bn pun angkat sumpah bantahan tetap ada apa lu spin ni???

Tu kau baca pasal politik wang dalam umno nanti kau dapat jawapan

Macai detected

Baik punya spin, macam biasa puak umno main isu yang langsung takde asal usul.

Kerja buat fitnah and mereka2 cite.

Hang sekolah darjah berapa ni???

Apa perjuangan bersih???

Perlu ke satu badan yang mintak pilihan raya bersih di iktiraf???

Pilihan raya bersih adalah wajib.

Apa spr tipu???
Hahahaha
Dia tipu lu pun lu tak sedar.

Siap guna nama,kementerian kesihatan lagi takkan tahu kot???

Menteri siap respon lagi hahahaha

Spin lah lagi spr oiiiii alasan banyak

Dia cakap

Tak goncang
Kedua di simpan terlalu lama
Ketiga terpaksa,kurangkan kandungan kimia tertentu sebab takut barah

Aiiiii mana satu bro kau explain sikit,
Sebab kau macam tahu sangat pasai
Spr ni
KAHKAHKAH
Loser

sebenarnya ahli parlimen PR sendiri x sependapat ada yg menyokong ada yg x itu realitinya skrg

PAS pun dah hilang kredibiliti apabila "dipaksa" menerima fahaman sosialis PSM dah minta tok guru pas haji hadi jawab apa masalah dia dgn fahaman sosialis

http://m.malaysiakini.com/news/232788

PAS dah jadi pencacai hehehe

sebenarnya ahli parlimen PR sendiri x sependapat ada yg menyokong ada yg x itu realitinya skrg

PAS pun dah hilang kredibiliti apabila "dipaksa" menerima fahaman sosialis PSM dah minta tok guru pas haji hadi jawab apa masalah dia dgn fahaman sosialis

http://m.malaysiakini.com/news/232788

PAS dah jadi pencacai hehehe

sebenarnya ahli parlimen PR sendiri x sependapat ada yg menyokong ada yg x itu realitinya skrg

PAS pun dah hilang kredibiliti apabila "dipaksa" menerima fahaman sosialis PSM dah minta tok guru pas haji hadi jawab apa masalah dia dgn fahaman sosialis

http://m.malaysiakini.com/news/232788

PAS dah jadi pencacai hehehe

Macai pakatan detected, be carefull!

Pakatan doe, balik la wei, kerja keras wei utok negara, bukan ukur jalan la wei, tatau malu ke wei?

Rilek le macai....aku ada hati jugak undi pr...masalah besarnya aku tak nak gay jadi pm malaysia...tu jer...
Lain2 tu tak kesah asalkan ada balancing dlm pilihan rakyat...rakyat jugak yg untung jika dua2 pihak diberi peluang....
Tapi nak pilih gay jadi pm...maaflah..muntah aku...jijik wei!!!!

Mcm mana nak hormat korang....cec pun menipu!!!

Buktika di mahkamah pengundi hantu.silakan aku pun nak tahu gak hantu macam mana.hantu bungkus ke hantu raya ke hantu langsiyur ke.ok

Bersihkan dulu cec dap

Bagaimana plak kerusi terbang masa pemilihan cabang n ranting


EmoticonEmoticon