Friday

SAMM desak gugur tuduhan ke atas Azhar Achil



Kenyataan Media

28 Jun 2013


SAMM desak gugur tuduhan ke atas Azhar Achil


Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan ini mendesak regim minoriti Umno / Bn agar menggugurkan pendakwaan ke atas Azhar Achil.


Azhar Achil salah seorang Penyelaras SAMM telah dihadapkan pada 27 Jun 2013 ke Mahkamah Sesyen Klang hari ini atas pertuduhan menganjurkan perhimpunan haram di Sabak Bernam dekat Klang minggu lepas. Tertuduh didakwa menganjurkan perhimpunan jelajah #suararakyat505 dengan tidak memberikan notis kepada Ketua Polis Daerah dalam tempoh 10 hari sebelum program itu diadakan.


Azhar didakwa melakukan kesalahan itu di Dataran Tembak 10, Sungai Besar, Sabak Bernam, pada pukul 9 malam, 18 Jun lepas serta didakwa mengikut Seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman 2012.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum mengikut Seksyen 9 (5) Akta sama yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM15,000.

Tuduhan ini merupakan tuduhan terpilih dan atas tekanan politik semata - mata. Banyak program terbuka berkepentingan politik Bn bukan saja gagal memenuhi syarat akta diatas tetapi mendapat sokongan agensi kerajaan.

Program tersebut telah berlangsung aman, bersih dan langsung tidak ada kejadian tidak diingini, malah turut dihadiri oleh orang - orang Umno setempat yang dikenali. Maka ini menjadikan pendakwaan semakin tidak relevan.

Jika kerajaan ini demokratik maka ia harus sedar semua ini berlaku kerana kepincangan dan penipuan SPR dalam pilihanraya. Ini diakui sendiri oleh SPR dengan dakwat yang tidak kekal dan pengakuan membazirkan RM7.1 juta hanya untuk pewarna makanan bagi mencalit jari. Namun mungkin benar telahan rakyat regim minoriti ini tidak ada cara lain dari terus berkuasa selain dari terus membela SPR yang jelas menipu.

Azhar ketika dalam Mahkamah mengaku tidak bersalah tanpa diwakili peguam dibenarkan diikat jamin dengan nilai RM4,000. Kes ini akan disebut semula pada 20 Julai 2013.

Bermula dengan pendakwaan che'GuBard di Mahkamah Petaling Jaya 4 Jun lepas, SAMM menjangkakan lebih ramai komrad SAMM akan didakwa berikutan penglibatan aktif SAMM dalam mobilisasi rakyat bagi isu penipuan PRU ke 13 ini.

Untuk itu SAMM memohon jasa baik orang ramai bagi sama menyumbang bagi mengumpulkan dana bagi tujuan proses mahkamah seperti ikat jamin dan sebagainya. Sumbangan orang ramai boleh dibuat terus akaun Solidariti Anak Muda (akaun maybank 555041113224).

SAMM berjanji akan terus menyusun massa rakyat khususnya anak muda dan terus berjuang memperkasakan rakyat ke arah pembebasan tanahair ini.


Norazizi Aziz
Pengarah Seketeriat Solidariti Anak Muda Malaysia

39 comments

Sendiri buat sendiri tanggong.Padan muka .Syabas polis telah jalankan kerja

Sbb itulah ikutlah peraturan dan undang2. Jgn ikut rasa nnti binasa. Ikut hati mati....ikut bang non...sendiri tanggong....jgn jd sesumpah bang non dah angkat sumpah....dia x peduli korg pun sbb dia anggap korg mcm sampah jer....

Msuk duit kat akaun tu alamatny zup zap zup zap zusssssss kene kencinggggg..mntk ler duit ng nuar brhim korg wt ni smue utk "dia"kn...

1,2,3 standby action..!!! Anwar kt dlm dok ketawa .. kahkahkah...!!! yg hang trus wat hmpnan yg makin ambar, tu la rakyat msia makin bosan dgn puak2 hang ni .. Dh la tu hang ni asyik kna kencing je ngan ketua hang tu smpai che,gubad pn dh dok maki2 dh la di antar kt sg aceh lwn ngan Pas .. Last2 BN plak yg mng .. hahahaha

Mintak tolong dengan anwar , anwar duit banyak , israel kasi !

Yang pergi anjor perhimpunan haram buat apa , apa pasal bingai sangat , tak ada kerja lain dah , selepas pru ini kita nak cool , kita tak nak kecoh kecoh , tak ada beban batu digalas , menunjokkan kebodohan puak puak pr itu , lebih baik dudok kedai kopi , rilex sahaja !

Dh baca ker apa komen c bad dalam laman twitnyerr
Sapa bangkai yang dia maksudkan tu yang angkat sumpah masuk tv 3 tu ehhh..
Kesian c bad ni yerr
Dh kena tipu rupanyerr
X dak sapa datang melawat ke masa kena tangkap dok kt balai polis tu..
Patutlah dia marah...

Jangan masokkan duit anda , nanti kena kapor , macam skim cepat kaya pulak , biar dia kena tahan , kita orang memang tak ambil kisah puak puak gampang ini , tangong sendirilah !

Pas pun tak guna kata satu geng, tapi tanding sama sendiri satu lagi di kota Dmansara, Ini yang dinamakan Pakatan??.. Pakatan apa nama nya ni?? Pakatan Haprak ke..

Nilah namanya kerja bodoh dlm malaysia.dah buat salah lepas tu pakat menyalak ramai2.kesian aku tgk.hati dah gelap.kata apa pun x guna dah.

Baru tahu langit tinggi rendah

Mana peguam2 kamu yang handL2 tu

Mana ketua2 kamu x nak bertanggong jawab ker

X nak bantu kwewangan ker

Kenapa nak minta sumbangan.

Kalau aku 5 sen belab tujuh pyn aku x mahu derma kt badigol tu.baik aku bg kt peminta sedekah lagi baik.

Assalamualaikum...
Saya tumpang menyelit sat....
Jgn campakan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Terima kasih.

-pak harun-

rasa macam masuk blog umno la plak......ramai betul la macai umno masuk sini...sendiri komen sndiri puji ke......weh....korang..umno parti bodoh..

macai umno parti bodoh detected

Engko yg melondehkan kebodohan yg mcm gampang....

Anon 1550

Hahahahah memang betul benda dah masuk parlimen mp bn pun banyak diam.

Hujah sama macam macam macai dalam ni.

Kita cakap base on,bukti penipuan spr dan bantahan pilihan raya.

Hanya si gampang yang bodoh akan tanya soalan yang sama berulang kali.

Ps... Macai tegar sendiri komen sendiri puji buat2 ramai hahahah.
Dah kene sound baru ubah sikit gaya bahasa tapi still macai sama.
Macai hina

Hahhahaha jusuf kalla,

Dakwat kekal memang tak kekal takkkan macai umno tak tahu SPR mengaku pun. Kalau Anwar sorang kata bagitu tak apa tapi satu Malaysia pun jadi.

Pengundi bangla ada do tangkap.
Dalam senarai pengundi pos pun ada bukan warganegara malaysia.
Mimos badan yang dilantik kerajaan pun mempersoalkan daftar pengundi yang mana ada lebih dari seribu kes di mana 50 nama dalam satu alamat dan 100 nama dalam satu alamat.

Masalahnya kerajaan buat undang2 kata daftar undi tak boleh dicabar.

Apa logiknya perbuatan tu??

Spr pun mengaku di ada lebih 60 ribu nama,pengundi di Sabah sahaja tidak dapat dikenal pasti.

Benda ini telah dibuat kajian dan ada fakta menyokong serta kajian di sebaliknya.

Hari ni paper dah start masuk cerita hahahaha aku gelak aja.
Biar lah

Benda dah masuk parlimen dah. Dah mula di bahaskan untuk rakyat tgk dan nilai

Bukan jadi macai

Maaf tanya ya, apa dah jadi dengan blackout dan kehadiran hantu bangla 40 ribu? Pihak pakatan hanya memainkan isu dakwat sahaja, repot polis oleh BIG BOSS pun hanya hal dakwat, adakah blackout dan bangla suatu fitnah? Harap ada yang dapat memberi pencerahan bukan berdasarkan bukti video di youtube ya.

-suparman-

BUAT KERJA BERFAEDAH SIKIT , PUAK PUAK INI BUKAN MENDENGAR KATA PUNYA , ITU YANG KENA TAHAN TU , DUDOKLAH DALAM TAHANAN , DAH ITU KEHENDAKNYA !

Saya menanya kerna adalah tidak mungkin berlaku penipuan walau dakwat dijari hilang jam 5 petang, kerna nama pengundi sudah diteriak kuat oleh petugas undi pada wakil parti dan dipotong, begitu juga ketika mendaftar untuk mengambil nombor bilik undi, nama juga sudah dipotong, jadi dakwat hilang atau tidak tetap tak boleh undi 2 kali, lagi 1 apa jadi ya dengan pengakuan jejaka yang mengundi 2 kali? Kenapa dia tak dijadikan hero oleh pakatan? Ada keraguan dalam perjuangan isu ini kerna hal yang lebih besar iaitu blackout dan bangla tidak dimainkan.

-suparman-

Salam pak harun
Mereka sendiri yang mencampakkan diri mereka ke lembah kehinaan dan kebinasan
Kenapa nak minta bantuan keewangan plak
Berani buat berani tanggonglah.

Bro tidak ada satu pun laporan polis berkenaan pengundi bangla or ubdi hantu or black out or undi 2 kali
Mamat tu dh menyorok sbb nak kena dakwa sbb adalah menjadi satu kesalahan undi dua kali
Ini adalah satu pembohongan untuk menutup kekecewaan sajerrr

Sah sah kau tak tahu cerita kalau spr pun mengaku ada daftar pengundi yang diragui.

Dan berlaku kes undi dilakukan tanpa orang tu mengundi adalah bukti undian boleh di lakukan dua kali.

Daftar pengundi disahkan oleh badan yang dilantik kerajaan sendiri.

Spr mengaku ada daftar diragui.

Undang2 tak bole cabar senarai daftar adalah bukti ketaktulusan benda ni.

Yang lain semua dah dibuat laporan polis

Bn pun buat patisyen membantah spr apa lagi kau nak nafi

Sila rujuk perbahasan titah diraja di parlimen dalam youtube tgk video dua jam tu baru komen semula ok

kat parlimen pmbkang tak citer ke ada pengundi BANGLA 40,000 org dtg naik jumbo jet, 30 tmpat mengundi berlakunya Blackout..?

Lapuran hanya dakwat kekal jer weiii
Tak caya tanya sama bang non
Yang lain pochikkk.....yillekkk...

''macai tegar sendiri komen sendiri puji''??? hahaha.. Anon ooìit... Jgn baling taik kat kipas angin yg tgh mnghadap kat ko..hahaha

X payah nak menipu lah pengundi pos ada pengundi bangla
Mmg ko ni dilabirkan untuk menipu yekk
Kalau nak menipu tu agak2lah bro
Ko ni membkdohkan diri sendiri
Ko tahu undi pos tu sapa
Sah ko ni bangang.

Ini yg dikatakan rmh dah siap pahat berbunyi lagi....sdh2 la tu ckp isu dakwat....yb korg dah angkat sumpah pun...hujung bln elaun masyuuk....korg dpt apa....masyuk lokap....pastu mintak derma....hihihi malu la...

Jusof kalla bertanya
Apakah kamu sudah gila?? Kamu menang undi popular tp kamu menang kerusi hanya 89.ya kalu kamu di indonesia kamu sudah jadi presiden.
Tapi di malaysia di guna sistem siapa menang banyak kerusi dia adalah pemerintah....
Ini soalan aku plak

Masakan kamu enggak tahu.
Kan udah lama kamu di malaysia.
Sistem apa di guna pakai di malaysia.

Anwar dah gila !

INDON PUNYA ORANG PON TAK PERCAYA ANWAR LAGI , MEMANG SAH ANWAR PUTAR ALAM , ANWAR AHLI POLITIK SETENGAH MASAK , ORANG TEMPAT AKU KATA ANWAR TAK EMPOK LAGI !

Anon 16:20, Ko janganlah perasan.. MB BN diam bukan sebab tak boleh jawap. Mereka malas nak layan cakap dgn org tak reti bahasa dan yg tak boleh terima kenyataan nih.. Kalau cakap dgn org yg dah mental block dan goblok ni mmg 1 sen tak guna. Sibuk tuduh orang tipu, tapi dia sendiri menipu tak kisah pulak? Dakwat kekal dgn bangla yg 40,000 tu mana yg lebih kritikal tipunya? Kalau korang boleh buktikan 40,000 bangla baru lah logik SPR tipu.. Kalau setakat dakwat tak kekal.. Bgtahu aku berapa ramai ko agak2boleh undi lebih dari sekali? Kalau dapat 40 org pun jadilah.. Tapi, kalau betul ada 40 org.. Itu tak memungkinkan BN menang pun.. Tapi yg pastinya.. Para petugas pilihanraya perlu dituduh sbg lalai dan cuai.. Dan jika benar, sila dakwa wakil pemvangkang sekali dlm bilik undi tu! Bro, org yg tak pernah terlibat dalam urusan atau jentera pilihanraya bolehlah ko tipu.. Tapi bg mereka yg terlibat akan tahu sukarnya perkara ini untuk berlaku. Dan satu lagi, tak ada pilihanraya yg 100% sempurna. Mesti ada at least 0.05% margin error... DAP buat pemilihan wakil yg kecil tu pun byk error.. Error yg disengajakan pulak tu! Tak payahlah kokok kencang..

Sikit2 dakwat kekal! Tak ada benda yg lebih significant ke korang nak buat isu. Kang aku cakap bodoh marag. DAKWAT TU MEMANG TAK KEKAL!! SEMUA ORANG TAHU... YANG KEKAL ADALAH kesan DAKWAT TERSEBUT YANG MASIH BOLE DILIHAT DICELAH KUKU DAN BAWAH KUKU.. petugas pun akan pastikan tiada kesan dakwat masa nak sapu tu.. Dakwat tu tak kan kekas seperti asal di sapu! Tapi kalau ko basuhpun.. By pukul 5, kesannya masih ada.. Aku tak tahu part mana kenyataan tu macai PR ni tak faham.. Tu lah.. Agungkan sgt anwar tu.. Dia mmg suka ckp belit2.. Tu sbb korang susah nak faham ckap dia. Yg korang tahu hanya telan bulat2 saja dia punya temberang.. Ada akai tak nak guna!!! Useless!..

Pak jusuf kalla pun berranya sama bapak nuar .
Kamu kata dakwat tak kekal.tu di jari kamu masih ada lagi dakwatnya.macam mana kamu kata udah hilang.
Maka bapak nuar pun terdiam kemaluan.

Macam telur setengah masak
Bubuh kicap dan lada sulah
Lagi sdappp.....

mana tuan kamu wahai lembu dan monyet SAMM... da kena tangkap bwu kelam kabut nak mintak sumbangan... mintak la dengan abg nuar kamu.... dia yg suruh lembu2 nie memberontak.. last2 dia dok melantak semeja dengan najib... lembu2 nie mmg sng dicucuk hidung..... mmg sng dipengaruhi... aku pn x puas hati dng najib.. tp x la jadi mcm lembu2 kt pdg merbok tu.... moooooooooo.....mooooooooo...

-bubur kacang

lembu nfc tlepas kat sini pulak

Kecik punya kes pon nk kutip derma..mintak nuar sikit..ambiga sikit..kit siang sikit..setle masalah!!!
Jgnlh susahkan keldai yg sudah ditimpa tangga..


EmoticonEmoticon