Wednesday

AES: Mengapa Syarikat Dapat Lebih Berbanding Kerajaan?


Kenyataan Media
17 Julai 2013

AES: Mengapa Syarikat Dapat Lebih Berbanding Kerajaan?

Menurut jawapan Menteri Pengangkutan, sebanyak RM20,020,500 kompaun hasil Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) berjaya dikutip. Agihan kutipan saman sehingga 15 Mei 2013 menyaksikan sebanyak RM13,550,758 diberikan kepada syarikat manakala RM3,429,910 kepada kerajaan. Ia adalah berdasarkan Formula Tiga Langkah dalam Perjanjian Konsesi.

Namun bagi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), jumlah agihan ini amat mengejutkan sama sekali. Bagaimana syarikat konsesi memperolehi 'ganjaran' jauh lebih besar daripada pihak kerajaan?

Dari jumlah kutipan ini juga mendapati kerajaan hanya memperolehi RM 3.4 juta iaitu hanya 15 peratus daripada jumlah yang berjaya dikutip dari rakyat manakala syarikat konsesi pula mendapat hampir 70 peratus. Ini menunjukkan sistem AES ini bukan sahaja menjerat orang ramai untuk membayar saman, malah menjadi medium syarikat kroni mengaut keuntungan luar biasa.

Menurut formula yang telah diperkenalkan, syarikat hanya layak ambil RM16 daripada setiap saman yang dijelaskan, bukan dari jumlah notis saman yang dikeluarkan. Ini bermakna syarikat hanya berhak memperolehi RM1.07 juta sahaja dari jumlah 66 ribu saman yang telah dijelaskan oleh rakyat. SAMM mendesak pihak kerajaan supaya menjelaskan dengan lebih terperinci mengapa perkiraan pelik ini terjadi. 

Sebelum saman AES diperkenalkan, semua jumlah saman yang dibayar oleh rakyat akan masuk ke poket kerajaan. Ini bermakna kerajaan mendapat hasil sepenuhnya daripada pembayaran saman tersebut. Namun setelah AES diperkenalkan, kerajaan hanya menerima 15 peratus sahaja dari jumlah bayaran saman tersebut dan selebihnya dibahagi sesama syarikat kroni. Ini sudah pastinya tidak berbaloi sama sekali untuk samada untuk kerajaan mahupun untuk rakyat yang membayar saman tersebut.

SAMM menegaskan bahawa sistem AES hanya mendera rakyat dan ia tidak mendatangkan hasil lumayan dalam mengurangkan jumlah kemalangan jalanraya, ia hanya lumayan buat pihak tertentu. Justeru SAMM menyokong sebarang gerakan memansuhkan sistem AES.

Jika maklumat ini dikongsi kepada seluruh rakyat Malaysia, ia pasti akan menimbulkan kemarahan. Maka jika ada tiang kamera AES yang tumbang lagi, janganlah pula disalahkan rakyat, tetapi fikirlah mengapa ia berlaku.

Sekian

EDY NOOR REDUAN
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

83 comments

mana mäcai umporngok nie,senyap je.g bkubang kot.kan lembu nfc.hahaha

Hahaha...jap lg msti diorg masuk ckp aes untuk menddk pemandu......mazidul tv3 suku kntoi pasal superbike wheelie kt hiway...geng dia gak rupanya....dlm u tube ada video penipuan tu...mmg hebat la tv3 suku plan nk bg aes ni halal kt rakyat....bleh la skit syer kerajaan bg...hahahaha....mkn cara haram...tnggung la ko....macai spin...menteri spin...media spin...ank beranak spin....

Omno haramjadah mna tau smua ni..kena kencing pun msih prcaya lg..haha..dasar bodo

Kalau marah sangat sistem aes itu jangan dikunyah pulak tiang kemera aes itu , aku faham sangat puak puak ni ...haha

Nuar brhim dpt duit byk korg dpt duit cikit same ler gk ng AES..sape buat keje lebih dia dpt pulngan byk..huhuhu ape ler korg ni tu pon nk suh aku pkirkan ke..mmg sentiase sengal korg ni kehkeh

Mana macai umno ni..........slalu laju je.....diam plak mlm ni....bbq lembu nfc ke woi.......

Yang banyak kluar air liur...nuar brahim..
Yang sikit kluar air liur....bangsat melayu samm
Yang dpt banyak duit...nuar brahim dan rakan2
Yang dpt ciput...bangsat melayu yg suka berguling2 atas jalan
Hahahahahaaahhaaaa...rmh nuar rm8juta...rmh korang hnya khemah tgh padang....hahahaaahhaaaaa
Semoga nuar bagi sikit bonus dgn korang raya nie...tak sia2 berguling2 atas jln dan merusuh

Klu yb2 pgayr yg ada moral sikit tu bolehlah tolong fight masalah tu di parlimen...jgn asyik buang duit dgn sundal china...

tolong fight tu sori let.tu cara zaman batu.kita lebih suka debat.baru ikut tatacara parlimen.cer cite aper hal plak ada kisah sundal china.

pencacai mula nyer bertelo delete 17 July 2013 at 22:15

ko mesti spesis mengunyah tiang besi.dah takder nasi nak dimakan ker.dan kroni dpt lebih.pencacai kena bayar lebih.

pencacai harbi umporno belek telo delete 17 July 2013 at 22:21

biar berkhemah ditengah atau tepi padang.itu lebih dari mendayus disebalik anony melontar komen sebagai pencacai tebusan harbi umporno haprak.kita berdemo tanpa bayaran.tidak saperti pencacai harbi umporno yg bergerak diisi dengan wang.kerja skit mula ler nak tanya tentang makan,minum,ipad dan upah.

Hahaha...melayu umno x bangsat ke??taib mahmud punya harta brapa byk?yb umno kuala besut dapat tanah apa cite?ko apa dapat?2500 sbb komen?skt la cai berbanding yb umno bngang korang tu dpt...tu xmasuk kes khir toyol lg....skndal pkfz...krajaan rugi kena tipu kt cina....nfc..kak jat wat beli kondo...hahaha....ko pun sama mnyalak bersahutan kt sini ciput ja dpat...hahahaha...bleh la beli ayam kn....

Kami bkn bodoh mcm ko nk knyah tiang...apa la bodo sgt macai ni......ni komen cmni brapa dh dpt??

pencacai harbi umporno memang bodohpiang delete 17 July 2013 at 22:35

dapat ler 2500.00 ssmpai abis prk KB nie.ko braper pulak umporno harbi bayar.ye lah tu ler komen bodohpiang pencacai abdi harbi umporno haprak.dia ingat kita nie spesis kunyah tiang.rupe rupe nyer spesis dia yg kunyah tiang.bodohkan statement dia.nampak sangatkan aper yg madey kata tu benar.ko pun mesti bersetuju dengan kata kata penghinaan madey bahawa ko orang bodoh.

pencacai umporno harbi delete 17 July 2013 at 22:39

banyak tu bro.2500.00.tapi malang nyer pencacai harbi ni akan kembali sengkek sebaik abis prk KB.

ngaku jer lah pencacai harbi umporno delete 17 July 2013 at 22:43

pelik sungguh.mantan piem kata depa ni bodo tp pencacai nie malu plak nak ngaku sememang nya depa bodo.

Hahaha....xlama lg diam la macai bngang tu....madey pun mngaku ramai yg bodoh dlm umno...hahahaha....macai xleh trima hakikat...tu yg bg komen gak tu...apa bleh buat...xkomen xmasuk...kiu kiu kiu....macai umno bkn stkat tiang diorg kunyah....ridsect selamba je smbur dlm mulut...tu yg bebal sgt mcm lembu nfc....bantuan ayam 1 malaysia xde ke cai...hahahahaha...

sian tgk komen2 macai umporngok.nmpk sgt taraf bdk xlulus upsr aje komen2 diorg ni.hahaha.yela lembu nfc la katakan.hahaha

pencacai harbi umporno jiwa halussssssssssss delete 17 July 2013 at 22:45

maner pergi berekor ekor pencacai harbi umporno haprak ni.jiwa halussssssssss.dlm hati ader taman.

Setuju der...aku setuju.......nnt sepi la ruang komen ni...hahahaha...macai monggol telo halusssss

Merajuk la tu..hahahahaha......bring it on la macai.....

Klu benar...bangkanglah di parlimen...Bukan di stadium atau tepi jalan berguling2..
Tu ler gunanya ketua pembangkang yg telah dilantik oleh tuan besar korang...jgn asyik mghenjut dan menyuntut jer...

Anwar kan ketua pembangkang...bangkanglah di parlimen...jgn asyik korang tadah mulut kena kencing dan berguling2 di tepi jalan.Kan dia jadi taiko bos besar korang...gunakan kehebatannya di parlimen...jgn hebat dgn video besi dan video terkam jer...hihihi....

Tu jer hebatnya para pemikir pgayr??!!!
Mana kewibawan korang selain merempuh polis dan terlentang tengah jalan...
Tak kan isu tersebut pun ketua pembangkang korang tak mampu nak bangkang..
Tak kan hanya mampu main chinadoll dan terkam jantan gay jer???
Alahai....pasangan sundal cina korang bacul nak kutuk...jangan haraplah nak menyalak benda yg mcm nie pun tak mampu...
Hahaha...takut ker nak bangkang...

pencacai umporno harbi kaki nyuntut delete 18 July 2013 at 00:00

nyuntut lagi.ish.ish.ish.ish.tu ler yg mampu pencacai harbi komen.

PAU kacang @seks delete 18 July 2013 at 00:07

haaaaa......pecah lubang.nie mesti dsh ader pengalaman tadah mulut kena kencing.ish.ish.ish.sanggup yer ko yadah mulut kena kencing.video terkam?oooooo macam video puteri umporno harbi kena terkam dgn pemimpin umporno harbi sampai koyak lengan baju masa PAU.yang tu tau ler.kan ke masa PAU tu diadakan sekali pesta seks.

pencacai harbi penipu delete 18 July 2013 at 00:11

la statement sama gak.pencacai harbi dibayar utk komen baru.mesti nak claim lebih nie.nak tipu gak.

pencacai haprak umporno harbi jiwa halussssssss delete 18 July 2013 at 00:17

maleh ler nak kutuk sebab cine tu sekutu be end.ha kalu harbi umporno syiok ler kutuk.sebab nya pencacai haprak umporno harbi nie jiwe halussssssss.dlm hati ader taman.syiok tengok pencacai haprak umporno harbi nie merajuk lalu menangis teresak esak sambil ngadu kan Tun.

Macai pgayr hanya mampu tumbuk polis...berguling atas jalan dan berdemo.Lain2 tak ada krn otak mrk standard kuli dan hamba tuan besar..
Hanya mampu jadi budak suruhan pasangan cina sundal...tak ada pendirian dan munafikun.klu anuar suruh jilat taik...mrk jilat krn otak dan hati dan kosong...

Hihiiihiii....kesian dgn macai2 pgayr....terpaksa cover pemimpin dan pasangan sundal cina mrk..
Susah2 nak berjuang tapi pejuang agung mrk berjuang atas tilam dan dapat rmh 8juta...
Harap raya nie korang dpt bonus atas susah payah berkhemah tgh padang dan terlentang tgh jalan....
Kuman sbrg negara nampak...pasangan sundal cina hina islam tak nampak...apa la butanyer bangsat melayu pgayr...
Baik dok melancap jer depan pc...jgn siang hari...batal puasa...

Kesian....lgbt jugak korang sokong...patut pun dlm blog pro pr senyap jer dgn pasangan sundal cina tu...rupanya nak terap budaya lgbt rupanya...maklumlah pasangan tu budak pr rupanya...
Biasalah...bos kencing berdiri..macai2 melayu pgayr kencing berlari...macai lgbt hina agama diketepi...

cian tgk macai umporngok.asyik tgk utusan je.otak xbkembang sama mcm lembu nfc.hahaha.pastu ulang ayat guling2.cian tgk umporngok dahulu kini selamanya böngok

Klu btl fakta ni mmg x patut. Saman atas sbb pelanggaran undang2 melibatkn hubungan antara individu & negara. Jd denda atau kompaun sepatutnya mjadi hasil kjaan. Bagilah maklumat detail...jgn petik org ckp jer....bg pencerahan. Senaraikn syarikat yg anda maksudkn.....baru rkyat blh nilai perkara ni betul atau propaganda semata2.

Rakyat msia skrg xsemuanya bodoh. Majoriti terpelajar tak mudah percaya sesuatu tanpa bukti kukuh. Now silalah perincikan fakta ini utk dinilai....tq

bendera biru lambang dacing PR rupe nyer delete 18 July 2013 at 05:53

bendera biru lambang dacing senget rupe nya bendera PR.oooo.....baru ler tau.memang parti fengan lambang tu harbi haprak.kencing pun tak ikut sunnah.parti tu kalu sembang bab ugama memang dasyat.tapi realiti.....munafikun.pemimpin parti tu bukan setakat kencing berlari,berak pun bertabur tabur.sebab tu pencacai dia suka kek najis.sendiri buat sendiri makan.

pencacai umporno harbi otak kecik jer delete 18 July 2013 at 06:00

kesian.sengkek isu dan idea.yg tahu dikomen nyuntut,lgbt,cine sundal,pgayr dan taik.sahih didoktrin mcm robot.idea baru hampeh.hit and run.tu jer modal nak claim 2500.00.standard mat rempit jer.bodoh yg memang sah diperbodohkan lagi.

harbi umporno munafikun tegar delete 18 July 2013 at 06:08

suara majoriti tidak bodoh berbanding suara minoriti yg jelas kebodohan nyer.puak minoriti nie hanya menelan bulat bulat doktrin pimpinan mereka.dah jelas dr awal lg aes ni hanya semata mata untuk memperkayakan kroni.halal menyamar sebagai JPJ tanpa tindakan dr pihak berkuasa.aper cite.biar pun dibuktikan penyokong puak minoriti akan tetap menerima dakyah busuk pemimpin mereka.jenis malas berfikir.

Hahaha....lg kesian kt ko...mncarut...hodohnya perngai ko...ni stendet macai komen merapu cmni....guling2...cina....hak alah..boring la macai....soh wat bkn2 plak dah depan pc...ko mcm biasa ja...mst blajar dgn cua solek ni....xsumpit ayam ke hari ni...wat bukak..ko kn jakun....habis umno xmau wat rusuhan ke...?ckp keris akn d basahi dgn darah cina...puii....kena sound habis telo londeh......cina tu siap tayang bendera totok dacing la der.....google la skit....xpun bukak blog omakkau.....ada der....aku pun suka tgk...bendera bngang ada model....kiu kiu kiu.....

Alahai....nuar sound pun yb umno xleh tunjuk bukti.....hahaha....macai oh macai....apa nk jd ni.....lbgt je?pusat urut...zina tu....pusat judi xmau sebut ke der.....nma je negara islam....canang kt dunia maju....hahahaha....maju la kn smpai menteri xbg mkn ayam...baiknya......hahahaha

Sengkek tak sengkek...tu punca rakyat tolak pgayr...tak bermoral...
Tengok nama2 macai pgayr....lucah2 belaka...hahahahaaahaaaa...patut pon!!!.

Tak dpt byg lah klu nuar tu henjut dan suntut omakkau....hahahahahaaaaaahaaaaaa

Korang pgayr yg minoriti....demo korang hanya para macai2 pgayr jer...buta tak nampak ker??

cian tgk macai umporngok.asyik tgk utusan je.otak xbkembang sama mcm lembu nfc.hahaha.pastu ulang ayat guling2.cian tgk umporngok dahulu kini selamanya böngok

cian tgk macai umporngok.asyik tgk utusan je.otak xbkembang sama mcm lembu nfc.hahaha.pastu ulang ayat guling2.cian tgk umporngok dahulu kini selamanya böngok

Dh xleh jawab mula la mncarut mcm baru lpas minum todi.......statement cmni najib pun bleh bg smbil tuuuuuuuut altantuya....pastu bom...lari....hak alah.....mcm bangang statement....dh xleh jwb...diam2 la bodoh....xpayah nk hit & run...stakat nk mencarut aku pun bleh dlm ni...mmg d akui mentaliti umno ni bodoh...dari menteri...smpai ke pengundi...gerak plak pakai duit...bab minum todi selmba...bab demo mcm babi lapar selmba..bab hina org selmba....ni la ajaran umno....sume penganut umno jd bodoh...otak tepu xleh pakai....yg tau bnda lucah...yg tau liwat...boring la babi biru oi....ayat copy paste je....ni pasal aes mmg ko xkena kot...tu yg x bising....petua ko tmpal stiker umno ye...?kesian kt ko....letak la gmbar najib ke...rosmah rmbut gerbang ke.....aes pun rosak...meletup xleh rakam gmbar.....semmgnya macai umno ni otak mcm jakun....xpun paria...bodoh....hinanya ko jd puak umno..buruk pemimpin ko xnmpk skit pun...oi bngang....puuuiiii....p la mntak tanah kt besut tu...........umno kn pembela melayu.....melayu haprak jahanam mcm ko...

Dh mmg umno lucah ko xnk bising??pemimpin ko gadai tanah dpt tanah ko diam je ke??ni la contoh melayu bangsat.....rakyat tersepit....ko ni senang kot...nk mkn rosmah dtg hidang....nk pg mana2 najib jd driver....tu yg xterkesan...aym naik harga ke.....kena tipu harga keta ke....tanah kena ambik ke....tppa mnghncurkn negara ke....yg tau nk komplen cina mkn babi...pelik ko woi cina mkn babi.....??geng ko plak tu....marah geng sndiri.....hahaha....ckp 1malaysia....cina ajak mkn babi marah plak ko.....macai umno mmg bagus...menerima apa ja yg akn menjahanamkn negera.....ppuuuiiii....klau jahanam ko saje xpa la whai setan madey yg dkenali....

Demo kami buat bkn di byar mcm umno ko....upah budak cnteng bendera....upah geng sndri cnteng,buat bom....woi...molotov cocktail pakai botol mineral....mana nk meletup la bodo....pastu ckp pembankang yg buat.....alahai....pastu kuar utusex dgn tv3 suku...macai mcm ko plak melopong percaya....hmba abdi la kn...pencacai..msti percaya...hahaha....harap ko nk demo secara sukarela?hahaha....aku rasa ko balik tido je klau xde upah.....komen mcm bodoh pun ada upah....ni plak nk buat demo...xbuat tarian lucah tayang punggung ke woi....ajak la rosmah..kak jat...baru meriah.....shake shake...hahahaha...puuii...setan yg d kenali..

Satu petisyen pon tak mampu korang hantar mengutuk pasangan sundal cina tu...sayang sgt ker???

Hina lagi jadi bangsat melayu pgayr...pasangan sundal cina hina agama disayang....pemimpin suka main jobo dipuja....pendukung seks bebas dibela....tak payah cakap la bab menipu dan merasuah...semuanya mrk suka jika bangsat tersebut musuh umno.
Anyway...umno mmg hebat...diserang oleh pgayr..dapig..dan pas tapi tetap gah berdiri....

Apa2 pon....rakan pgayr aku sebenarnya malu bila mukanya berguling atas jalan tidak mendapat sokongan majoriti rakyat malaysia...lebih kpd bangsat melayu pgayr je yg ingin mampos syahid...
Kenapa puak lain tak ikut??
Puak lain tahu yg bangsat melayu pgayr senang dibodohkan dan ditipu oleh pemimpin2 kaya dlm pgayr...
Macai...buat di 9 stadium dan padang merbuk guna wang sapa cai????bapak ko ker???!!!

Sedih bila bangsat melayu pgayr menjadikan pasangan sundal cina tu sbg ikon mrk...
Apa boleh buat...dah anwar pon 2x5.....terima jerlah seadanya..

Tak ada ker SAMM membuat usul mengutuk sekeras2nya perbuatan 2 ekor sundal cina nie??Harap ada wakil samm dlm blog nie tolong jawab...

macai pgayr ni sebenarnya tgh serabut bro dia dh beli keta VW bawa laju2 kena AES byk x.. JPJ hantar saman tuntut byr kompound wajib byr seblm raya ni kena settle klu x kena waran tangkap.Mana ada duit nk byrnya nk beli baju raya anak bini lg nk byr duit keta lg..duit minyak n tol nk kena standby lg..tu yg mrapu gila kat sini..Claim duit blackout dah kena kencing dgn nuor jubor spin pasal tk sampai target 500 org...Dok usha kat compny bos cina dap raya ni boleh dpt bonus tk.Bos dia kata lu kelija pun takla botot selalu ular msuk lmbat ponteng keja sbb slalu pi blackout..Dia cakap kat bos dia undi dan bwa bendera dap ma masa PRU 13..bos di ckp wa pn undi pas lo masa PRU in mcm lu pn kena byr wa pnya bonuslh wa undi Pas ma...Hei macai Pgayr bangang bodoh maroon.. klu ko ikut peraturan hadlaju yg di tetapkn adakh Aes nk tgkap gmbr hntr saman kat ko ke ...bodoh piang..klu rakyat semua ikut peraturan blh dpt collection ke Aes tu..Klu ko tk mencuri ada polis nk tgkap ko ke..Ada undang2 ikut ajalh.Klu ada tulis dlm ALQURAN baru ko nk patuhinya ke..Klu hati tu dh hitam otak pn beku memang payah di ajar..Sebab ikut pemimpin yg songsanglh otak pn dh songsang..macai .cuba ko pi hulur jubor ko yg brkurap tu kat nuor kot2 di blh bantu sttlekn..tupn klu dia brselera lh macai...

Pasangan bangsat cina tu terlalu bongkak mghina org islam dgn menjamu sup babi di bulan puasa.Klu di negara luar..dah mampos dua ekor babi nie..

Ada tulur ke puak kuli tuan besar ni?
Bukan nak cabar...gerenti tak ada nyer....

Bkn dah kene tuduh ke 2 org tu....dgr khabar dah kena tuduh d mhkmh.....ada yg blh confirm tak

Cua solek...sami belu..madey hina agama islam hidup elok je....xmati pun..shat je...xde plak ko nk maki...nk buat rusuhan bagai...ops...lupa la..kroni kn...mana nk marah....lgpun ko ni macai tukang sapu taik umno je....klau ko marah xdpt duit...hahaha...cua solek tu agama apa???org apa??? Hahahaha.....sekutu rapat...mana la kenal kn....ha...jawab la...jgn mencarut plak.....cina ajak mkn babi pun bising....minum arak ok plak...bkn ko...wakil umno zimbabwe sana......jgn marah aa...hahahaha...macai totok tau nmpk salah org je...ppuuuiii...lu jilat lu dapat....

Utusex xkuar brita ni skrg lepas kena saman...xde modal nk cetak...tu macai totok ni xtau...hahaha...xfhm la aku...soh pr mula buat petisyen....xkn pr je islam...umno ni kafir harbi kot...tu yg penakut nk buat petisyen....lgpun geng dia...model bendera dacing senget tu....hahaha...malangnya macai nk spin xjd...nnt senang la ko nk lepas diri klau cina marah...boleh ko tuduh pas yg mula...elok ko jd org tgh masa tu...baru naik murtabak umno sebagai pembela melayu bngsat baling batu sorok tgn.....hahahaha....ko kan kuat...ngo ntah apa2 pun byk sebelah ko..mana pg?xde modal nk gerak lepas pru...hahaha...ngo pun bangang...xde duit x jalan.....hahaha...laknat la najib ko klau pas menang kt besut.....hahaha...ko cari la kerja baru....macai bngang mcm ayam....tau patuk je...patuk telan....berkokok mcm haram...

Cua solek dgn sami belu pun korang teramat la syg....dh la hina islam...a da jawatan....kerajaan yg mmerntah pun xbising...gua eng plak sokong soh tngkap...apa cite....?mungkin gua eng tau cina yg korang jadikan idola tu puak ko....Ishh..kn model bndera dacing senget ko.....siap bergmbar dgn poster najib yg cina tu lukis sendiri...kagum la skit..apa la punya macai...xtau berterima kasih lnsung....1malaysia hmpiri kejayaan....tepuk la skit...hahahaha.....apapun cina tu dh d dakwa.....apa lg macai umno mau?hahaha...pinjam ayat utusex totok..

Confirmla 2 ekor tu telah dituduh d mhkmh dan x diberi jamin. Kedua2nya tidur hotel sg buloh n kajang. Padan muka. So kpd macai pr yg kata itu fitnah umno hr tu skrg kau nak ckp apa.....rupanya kau yg manusia bertopengkan khinzir celaka yg mmfitnah. Celaka kau dunia akhirat. 2 ekor hina islam kau bela....sanggup kau mnanggung dosa semata2 backing khinzir sundal tu. Celaka kau dunia akhirat wahai macao pr................semoga kau taubat sblm terus celaka kerana fitnah kau tu lebih berdosa drp mmbunuh. Taubatlah kau sblm nyawa mu direntap malaikat maut....

Hahaha....ko kecoh apasal...mat sembab masin ko pun dh warning jgn cari pasal dgn islam....hahaha..xcukup lg bg ko nk menyalak berkokok dlm ni?lawak la ko macai....pekida apa cita diam je.....ngo umno pg mana habis.....?heran la aku....sori la cai...aku xbacking pun cina tu...cuma aku xnk pr di cop bngang mcm umno....bkn jihad cmni...stakat melalak dlm ni xjd apa la cai...penat tgn je taip....hahaha....cmner cina x hina..yg memerntah pun xtekankn cara islam...ni la 1malaysia...wasatiyah..tu pun nk marah...xpatut..lgpun solek dgn sami belu hina xkena apa tu yg cina naik kpala...hahaha..ko ceramah mcm dh masuk pr cai...welcome...hahaha...join the party...

Umno hebat?hahahahahaha...lu bikin lawak la cai.....lu mabuk ke apa ni...hebat la aku dgr cite mat sembab dgn jahid nk jatuhkn najibi.....selamat berperang la geng2 korang....aku tumpang sorak je....selamat berjaya pada korang..16:16...terengganu baru..umno kalah najib malu...hahahaha

Lol ko yg kecoh lol.....aku ckp kpd macai pr celako yg kata itu fitnah. Skrg terbukti bukan fitnah. Benar mereka buat. Yg ko terasa lol pehal ah...ko ke tuh....klu ko mmg ko celako...

mana macai pgayr ni dh tk mampu nk jwb ke..ingat hebat sngtlh mnyalak td @ juboq dn kena balun dgn nuor td..cian macai2 ni sanggup jual juboq nk byr saman AES...hahhahaha.....

biasalh bro macai ni nk spin pulak td dok mnyalak pasal AES dh bg jawab kelu nk ckp..sembang je lebih. isi pn tadak..Budak tadika pn lebih cerdik dr macai pgayr ni...maroon..

moron la bodoh...maroon tu warna....perasan bijak dah...bapak bodoh...ko la patut masuk tadika....retarded moron....mlm jumaat ni wat amal ibadat......bkn mencarut mcm ko....moron.....

cian macai moroon ni marah cai hahaha..dah settle problem ko td cai..nuor jubor bg duit tk td lps balun juboq ko..tgk moody macai mcm kena spin dgn nuor lg.dia x byr ke cai..@ dia tk brselera tgk juboq kurap ko.tkpa cai ada 20 hari lg nk raya smpat lg pujuk nuor tu..ko make uplh juboq tu tebal2 sikit mesti dia suka...wakakaaaaaaaaa.....macai pgayr trkedu lg hari duit tkda nk byr saman AES...Wakakaaaaaaa.....

cian tgk macai umporngok.asyik tgk utusan je.otak xbkembang sama mcm lembu nfc.hahaha.pastu ulang ayat guling2.cian tgk umporngok dahulu kini selamanya böngok

cian tgk macai umporngok.asyik tgk utusan je.otak xbkembang sama mcm lembu nfc.hahaha.pastu ulang ayat guling2.cian tgk umporngok dahulu kini selamanya böngok

ini aje statement yg ko ada macai..mmm...patutlh pun macai2 pgayr ni bodoh piang..

biasanya klau gelak cmni msti budak ipt yg pointer rendah pastu kena kick dari ipt....xde sijil nk cari kerja terpksa la jd macai nk bayar duit ptptn yg telah habis di joli.........statement plak xde yg elok......lucah je yg tau...kesian mak bapak ko....insaf la..bab kata ahli umnok ko...mncari yg halal tu fardu....

lni aje hujahnya dr macai pgayr pnya prmikiran topic AES. cian mak bapak ko bagi duit bljr smpai u tp taraf prmikiran lbh bangang dr budak tadika....cian macai pgayr ni tkpa ada masa 21 hr lg nk settle problem saman AES ko tu macai.. jgn nuor yg lari tgk juboq brkurap tu macai.. raya nti balik kg jln kakilh macai klu xda duit. klu org kmpg tnya mana keta VW baru tu hang jwb dh pulang balik pd dealer sbb kerajaan tipu.. kata harga turun. tkkan hang nk ckp pd mak mertua duit dh tkda duit..malu nti wei..jgn duk ceta2 hal juboq kurap hang yg tk laku tu..lg lawak der...wakakakaka...

kesian kt ko....gigih ko komen dlm ni...apa bleh buat....cari mkn.....mmg kesian la kt ko......hahahaha....ppuuuuiii...mngarut mcm setan.....xcukup kuota lg ke......alahai....ko la macai umnok paling gigih.....

Caingok kaki lucah & porno..ckp brdegar2 pertahan org melayu..pigi dah.. tulisan pun tak ada mencerminkn ciri2 org melayu..mcm melayu haprak ada la..

Xnk kena saman bwk la slow2 bangang....

macai umporngok xreti pahala dosa ni,dok mcaci je kejenye hatta malaikat sedang mencabut nyawanya pun mesti dia masih dok ingat nk mencaci je,akhirnya dkumpu£kan dalam neraka jahanam semuanya.mati dalam kekafiran

Hahaha...meroyan nmpak bro lalok pil kuda ke???
Hadi yg kata bukan aku yg kata!!! Relaks brader..brader rileks..

...mari mari lelong lelong pil kuda murah2...sape nk bli jmpa yb pkr mari2!!!


Presiden Pas..

moron la sengal......b.i pun fail.......

Tak abes2 isu panas keluar semenjak 2 menjak ni kan, nak alih isu ke bro, gali lubang tutup lubang, pembela islam melayu la sesangat konon, eh lu org kalau puak dajal tetap dajal bro, apa lu mau bising lg??

itu ajelh macai pgayr blh jwb..isi kosong..macai2..

Ahli umno dikecualikan dr AES dan dpt diskaun utk beli ayam dan keperluan asas..jadi tak ada maslah pn..syarikat yg buat untung dr AES tu nanti bg share keuntungan pada ahli2 umno...sbb tu mereka ni x rasa apa2 pn kesan dr AES. jd lantaklah yaa...kroni buat untung rugi rakyat tanggung, itula konsep 1malaysia.


EmoticonEmoticon