Monday

Ketegangan Kaum di Kelang: Tidak Wajar Sorok Berita Sebenar


Kenyataan Media

15 Julai 2013

Ketegangan Kaum di Kelang: Tidak Wajar Sorok Berita Sebenar

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa pihak polis memberi gambaran yang tepat kepada umum mengenai apa yang sebenarnya telah berlaku Klang mutakhir ini. Pengamatan SAMM melalui SAMM Selangor zon Kelang mengesahkan memang berlaku ketegangan kaum namun keadaan dilihat terkawal.

Tindakkan pihak polis yang sengaja menyorokkan berita sebenar kononnya bagi mengekang kejadian lebih buruk, hanya menjadikan keadaan lebih tidak menentu dengan berita berbentuk khabar angin tersebar lebih meluas. Seharusnya, pihak polis bertanggungjawab memastikan khabar angin yang tidak benar dan mempunyai agenda jahat dipatahkan dengan memberi gambaran dan status terkini dari kawasan kejadian. 

Ketegangan kaum di Kelang juga merupakan bahana yang lahir dari politik perkauman melampau. Semata-mata untuk mempertahankan kuasa, soal hubungan antara kaum bukan sahaja tidak dijaga rapi malah turut diapikan sentimen perkauman. Dalam pilihanraya umum lalu, pengundi melayu khususnya dimomokkan dan diugut supaya terus menyokong pemerintah kononnya kuasa melayu terhakis jika kerajaan tumbang. 

SAMM juga menasihatkan semua agar bertenang dan dalam masa yang sama SAMM menyokong tindakan yang tegas dari pihak polis bagi menangani ketegangan ini. Orang ramai juga diminta supaya tidak terpengaruh dengan khabar angin.

Dalam soal ini juga, kefahaman orang ramai adalah penting. Mujurlah rakyat Malaysia hari ini rata-ratanya tidak terikat dengan ketaksuban perkauman, hanya tinggal segelintir yang didoktrin oleh parti politik berasaskan kaum masih mempunyai pemikiran era pra-kemerdekaan.

Sekian

Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

58 comments

boikot jgn tak boikot delete 15 July 2013 at 08:28

itu hari disuruh boikot barangan kaum Cina.abis bangkrap kaum kaum ni bila Melayu umporno boikot barangan/perkhidmatan kaum Cina ni.ha.beratur panjang kaum Cina ni di mahkamah kena saman bangkrap.ha baru tau kaum Cina nie.habis tutup mini market,super market dan hyper market.la ni kaum cina banyak dah miskin dan dah sedar.la ni berduyun duyun depa sokong umporno.siap isi borang nak jd ahli umporno.nie lagi satu kaum plak buat hal.mau tambah kaum kaum yg bangkrap di Malaysia nie.dey tambi.....ini satu ane kasi last warning yg terakhir aaaa.jika itu tambi ade lebe lebe aaaaa....nanti ini milayu umporno kasi bangkrap sama lu orang baru tau aaaa.kita kasi boikut lu orang punye barang baru tau aaaaaa.itu rahim tambi tira apa.

woi......itu thambi thambi sudah dari start memang sudah bangkrap punya..........apa lagi lu mau kasi dia orang bangkrap?

Nanti dia orang semua telanjang beratur depan rumah kau, baru hang tahu.

Apa ko merepek ni syai%#@!!!!

Hakikatnya semua parti mmperjungkan kaum cuma PKR je tidak mmperjungkannya kerana mereka sendiri tak pasti status mereka bangsa apa..agama apa..negara apa..
Confius & kusut!!!

Ni lagi satu kenyataan bangsat...
Semua yang berlaku dalam malaysia puak2 badigol ni akan menyalahkan umno.
Mmg dasar bangsat.

umporno bukan sekadar bangsat malah lebih hina dari tu.ahli dan pemimpin umporno mana ader maruah.namakan waima 1 pemimpin umporno yang bersih dari skandal.lagi mau hengat umporno ada baik.sahabat setan mana ada maruah dan harga diri.sendiri mau hengat la der.

umporno harbi lagi haprak delete 15 July 2013 at 15:08

maka aku akan cakap.....dey thambi thambi sumua.itu umporno banyak kuat.itu kaum cina sekarang sudah takut sama umporno.itu kaum cina sudah mohon masuk umporno.itu umporno memang kuat.jd semua thambi thambi bole minta baju sama umporno pasai umporno sudah kuat.thambi tanya aku itu umporno kuat aper.......aku jawap itu umporno kuat kencing,kuat temberang,kuat tipu,kuat mentedarah harta negara,kuat khianat,kuat seks dan segala gala nyer kuat sampai kapal terbang bole terbang tanpa enjin.kuat tipu.opah ko aper ker bodoh ko nie yg puak nie nak beratur kat umah aku buat aper kejadah nyer.borang keahlian PR ader ler.demo tu nak join umporno harbi lagi haprak.

silap bro.....juara perkauman sempit hanya harbi umporno dan juak juak dr be end sahaja.ni semua sahabat setan.

umporno harbi totok delete 15 July 2013 at 15:12

aper ko maksud kan SETAN!!!!!!!!

umno bangsat haram jadah....sakai jakun batak....... bangang xsudah dari anak buah sampai ke atasan......pru14 mati la umno...tnggal la sejarah.....

wahai badigol umporno.siapa yg kuat pkauman.tgk utusan pun sudah tau.bodo punya umngok.haha

Sah. Ini lah dia sekor yg terlepas dari tanjung rambutan. Sekor lg dari hospital tampoi.

Yg sekor ni plak terlepas dari bukit padang

skandal2 umno tkda lh ada video lucah ...tkdalh trgamak liwat jubor jantan..iss nauzubillah...

Tuhan suruh kita adil..kalau kita adil mungkin xjd mcm ni..

btl tu.keadilan.jgn pangkah dacing,nt dperbodo umpama lembu nfc.hahaha

Bulan puasa ni hoi , nak tarawih ni ..

p la tarawih.awat sibuk sini.nak kene lempang ke

Kita kena tengok apa niat kafirun di malaysia ni, sbagai anak jati bragama Islam kita wajib mpertahankn tanahair kita, pada yg guna nik umporno harbi tu..memang anda lah penganut Islam sejati smentara melayu Islam dlm Umno adalah kafir, tmpat anda disyurga tertinggi, akhlak anda memang sgt dipuji mjadi kbanggaan kedua ibubapa anda.. Ingat le, andai anda mggelar sseorg muslim sbgai kafir..anda tau apa ayat sterusnya kan?

Dibulan yg mulia lg dberkati ni jaga lah tutur tulisan dn bicara..

Mane pegi mamat yang dah mengaku undi dua kali tu ek?

otak ko xder...chua soi lek dulu apahal....cepat je cover klau geng korang.....wlaupun dia hina islam..korang bela ttp syg gak.....oi....bodoh xtgk berita.....tgk utusex...dgn tv3 suku.....patut la otak jd cmtu....ppuuuuiiii...

maaf tuanku.....patik silap...hahahaha....

Bangsat melayu pgayr hanya jadi badut lawak bila pasangan sundal cina menghina islam..membatu dan mungkin sama2 mghirup bak kuteh waktu berbuka dgn mrk...
Mrk dah tak ada istilah rasis krn dah disamaratakan oleh keluarga 69 pgayr..mrk hina islam...bangsat melayu dlm pgayr cuma bertepuk tangan..
Mrk nie sama sial dan sama sundalnya dgn pasangan sundal cina yg hina islam..
Klu di negara lain...dah mampus pasangan sundal nie...patut pasangan sundal ni bersyukur krn bangsa melayu dlm pgayr penyokong setia lgbt di bawah sokongan anwar ibrahim dan ambiga.

Sekurang2nya chua soi lek mengaku tak mcm anwar brahim...sundal cina yg hina islam rakan nurul dibanggakan oleh bangsat melayu pgayr..
Mmg bangsat melayu pgayr amat suka lgbt tanpa ada protes atau kutukan dgn pasangan sundal cina nie...
Simpati aku dgn bangsat melayu pgayr...agama dihina pun boleh senyap mcm babi kekenyangan..
Si sahabat baik pasangan sundal nie cuma senyap menikus...biasalah...asal dpt sakiti hati org umno...bangsat melayu pgayr rasa seronok sakan wlpun agama islam dihina.
Mmg siallah perjuangan SAMM nie...ngo munafik yg menikus bila agama islam dihina krn pasangan sundal cina nie sahabat baik anak anwar ibrahim..
SIAL BANGSAT MELAYU PGAYR...

Mamat bodoh tu mungkin dah taubat nasuha...tak reti mengundi krn pertama kali berpeluang.Nak buat provoke mcm dlm stadium 9 kali tapi lemah lutut bila spr cadang nak saman balik...

Bangsat melayu pgayr cuma tahu kutuk bangsa sendiri...kwn cina si pasangan sundal hina agama islam mrk raikan krn dah jadi amalan munafik yahudi zionis nie...biar majoriti islam mengamuk marah asalkan bangsat melayu pgayr puashati dpt sakitkan hati melayu umno dan pas....
Amalan sejak jadi pengikut lgbt...tak heran wei...

Bangsat melayu yang jadi taiko depan bangsa sendiri....jadi babi kenyang depan bangsat yg hina agama sendiri....
Mgkin admin nie bukan org islam agaknya...mampus nak menyeru bangsa sendiri mengutuk pasangan sundal cina tu....
Betul2 jadi babi panggang buat pasangan sundal cina si bangsat melayu pgayr...
Sah menyokong munafik....patutlah anwar gay tak dpt jadi pm...sial sama mcm sial pasangan sundal cina!!!!

Tak heran aku pasangan sundal cina tu hina islam yg berpuasa kerana mereka telah didoktrinkan kesamarataan....hina agama sekadar lawak jenaka harian mrk.
Hipokritnya perjuangan SAMM yg majoritinya melayu bila membiarkan bangsat sundal cina nie hina agama islam ku...
Mgkin bangsat melayu SAMM cuma ingat melayu dan islam ada dlm umno...tak heranlah bangsat SAMM cuma senyap bila bangsat cina sundal nie mghina islam....
Tak heran lepas nie ust john akan spin dan kluarkan hadis dan fatwa menyokong rakan nurul si anak anwar ibrahim nie...
NGO yg ngok...hipokrit alias munafik...

Tiada yg nak dibanggakan dgn perjuangan munafik samm yg senyap bila islam dihina...baik korang tak ada agama dpd ada agama tapi menikus bila agama dihina..

csl tu umno dn islam ke..lg pn dibalun perempuan bkn jubor jantan..bodoh nk mampus pyh nk di ajar macai2 pr ni...

mana lh ustad jo ni...sibuk beramal bulan posa atau kekenyangan makan bak ku teh brbuka td..

pencacai tebusan munafikun delete 16 July 2013 at 05:51

ha.ha.ha.lawak bodoh.membiarkan CSL menghina hukum Allah dan piem yg tak tahu menjawab jenis najis mughalazah membiarkan nya lantas menghulurkan bantuan dengan tiada teguran keras,alih alih pihak SAMM dikambinghitam plak.udah ler.cara terbaik menjadi pencacai tebusan mencari makan.diri sendiri yg jelas munafik mau dituduh pihak lain plak.ape ra.

pencacai berbayar haprak delete 16 July 2013 at 05:56

ha.ha.ha.dlm dok ngate orang apa tindakan kalian.tiada.komen dan terus komen sambil mengira kouta komen.cukup dak lg RM2500.00.pirah.pencacai bangsat umporno harbi.tong kosong.jerit lebih tindakan kosong.haprak punya pencacai.

pencacai berbayar pundek ler delete 16 July 2013 at 06:01

sial orang tau disebut.sial sendiri tak nampak.sial rahim merogol budak bawah umur macai sorokan.habis puteri umporno jadi lauk pemimpin masa PAU hingga ketua puteri merayu hentikan gadai badan ko senyapkan.pundekbangsat pencacai hamba tebusan nie.

pencacai tebusan brok brok haprak delete 16 July 2013 at 06:05

ni berekor ekor macai abdi sedang disuap di KB.tu pasai dok pakat komen merapu dana.abis prk dan takder sape nak suap,sunyi sepi ler ruang komen blog nie.kan gitu brok brok pencacai tebusan umporno haprak

umporno jelas harbi delete 16 July 2013 at 06:18

berlandaskan fakta yg mana pemimpin umporno harbi jelas mengatakan AL Quran perlu dipinda ikut peredaran zaman,hukum Islam akan menyebabkan Malaysia mundur,malaikat melakukan kesilapan,hukum fekah ciptaan ulamak terdahulu dan menyimpan janggut bukan sunnah Rasulullah saw,apa lagi yg ada pada umporno harbi akan titik keIslaman.jelas mengikut hukum Allah swt aper agama mereka ini.Islam kah mereka dan pengikut mereka.sendir mau hengat ler.jgn cari RM2500.00 hingga yg hak dibatilkan dan yg batil dihak kan.adakah anda yg menyokong kebatilan sebegini rupa menjadi kebanggaan makbapak ko.hanya makbapak yg jahil berbangga anak nya menjadi sekutu umporno harbi.ader baik nyer ko pi ngaji dulu br mai komen.dah abis ngaji ko rasa sanggup ker terima imbuhan RM2500.00 sebagai pencacai tebusan kpd umporno harbi nie.ada akal tu fikir fikirkan la.

mohong tak kene gaye delete 16 July 2013 at 06:33

terawih jam brape woi.nak mohong pun agak agak ler.

tu dia.provokasi jahat penuh dgn penghinaan.jika hati dah busuk maka busuk ler keseluruhan nyer.

ada video mereka ke macai2. klu xda tk pyh sembanglh ...klu nk hujah biar ada bukti.klu di balun pn antara lelaki dan wanita macai..bukan jubuq jantan..bukan JUBOR JANTAN.... macai peliwat n penzina dn munafik..hiduplh macai dgn penuh kebangsatan dan kehinaaan..

Islam tak kira umno,pas@pkr.. delete 16 July 2013 at 09:48

Jangan layan dgn bdk2 pkr ni bro..tengok dia punya pun dh tahu meroyan sambil merapu!!!
Sikit pun tak nk komen pasal isu hina Islam ni baik SAMM,PKR &MILO SUAM..takda perasaan ke atau malu ke aku tak tahu lh..
Cuba korg kumpulkan bdk2 melayuIslam Bersih&blackout ko tu jerit@baring2 kat jalan nyatakan "kami bantah penghinaan Islam" baru lh real org respek,silap2 ahli umno pon join..ni pemimpin ko nk bunyi suara sikit pun takdaaaa!!!
Come ar bro bab ni kita bersatulah..bg lh sikit maruah agama Islam ni agar jgn di sentuh..

Ahli pemuda umno johor.

Betul tu bro. duk pikir TPPA.benda yg blm ada noktah lg. ni hal hina islam dn raja mcm xda prasaan pn dorang.apa agama yg dorang anut pn aku confius ..kita elok2 nk jaga tutur kata bulan posa ni dia bls ckpnya bahasa kesat..kadang2 aku sedih sangat dgn dorang ni klu dgn umno mahu di pijak2nya mcmlh org umno ni tebas leher keluarga dorang pdhal kita seagama sebangsa lg nk tunjuk lagak dgn bangsa sendiri..tp dgn bangsa ln kecut kote..pastu ckp umno prkauman..kita nk bela bangsa kita atas dasar tanah melayu hak milik kita klu bangsa ln nk kaya lantaklh asalkn hormat tuan tanah..tp mrk ni sanggup jualnya agama dn maruah diri agar nk kuasa...klu nk bg kuasa tu org yg bersih tplh juga dhlah semasa dlm umno bt hal klr pn bt hal lg lebih jijik. nk keji lg..melayu2 apa nk jd dgn bangsa aku skrg ni pn tk taulh..

ahli pemuda umno muar..

habis klau balun jubor perempuan bleh la?halal la?nk mnyeru org wat baik....tp mncarut.......xkira la ko ahli umno mana pun.....ko cuma macai berbayar.....komen ko hnya gay lbgt jubo ja.......blah la wei...boring la.....ko xmeliwat...nk mngaku watpa....smpah saiful bngang tu cukup ke....penipu kena tipu

perangai macai umno mmg cmtu....bngang xsudah..xkomen xmasuk...xleh nk wat raya....sama busuk dgn mulut najib bibir merah......parti umno parti berulat...skrg tabur jnji kt besut....

Aku John jo aku harap pemuda umno dalam,ni still ada lepas puasa kita boleh berbicara insyallah

Bulan puasa ni aku sibuk sikit

Yang benar John jo

Itu lah pasal nama aja islam aku sibuk hal lain dalam bulan Ramadan ni.

Macai dok bising cari aku, cuba lah hidup cari Rahmat Allah yang sentiasa terbuka luas.

Aku doa kau berhenti jadi macai wahai
Umnon 0141...

John jo

Nie sumau salah pkr yg trlalu memberi muka kepada kaum cina pada PRU 13 yg lepas... bnyak sgt janji kat diaorg... last2.. mcm2 jadi... pecacai pkr salahkan bn sebab bn yg memerintah.. aku nk tgk mangkok2 nie memrintah tgk jd mcm mana.... so skarang aku mula tanam ubi kayu sbb PRU 14 nanti, pakatan sial nie brkemungkinan akan memerintah malaysia.... makan ubi kayu la lps nie.... hidup pas... jahanam pkr dan sekutu..

- black cock -

Berguling2 atas jalan bangsat melayu pgayr demi dakwat kekal....
Pasangan sundal cina hina islam mrk jadi bacuuuul dan hilang tulur utk melawan...
Sebab...pasangan sundal cina tu kawan baik yb nurul anak anwar ibrahim pemimpin pgayr yg dicanang2 sbg pm gay mesia...
Kesian aku dgn puak ust jobo nie...

buat puak umporno harbi.......sebangsa mungkin ye,seagama tu kena pikir la dulu.aku dgn umporno yg jelas menghina agama Islam nie geli geleman ler nak aku ngaku seagama.

macai umporno hati kecik jer delete 16 July 2013 at 16:31

kah.kah.kah cer citer aper tindakan yg telah ko ambil.bole sembang jer.aku lagi kesian tengok ko bermatian tanpa ko sedari dimana ko nak cari makan bila abis prk KB.kalu takder keja meh ler keja ngan aku tapi cak kang jer lah.

Macai pkr is detect..

Sejak pemerintahan umno &geng harga ubi kayu telah menjadi mahal -
harap maklum.

@blues

ok jo..aku tggu debat kita pn tk settle lg..selamat berpuasa mudah2 di terima amalan kita..

Jebat

Sapalh agaknya yg jual agama dn akidah semata2 nk kuasa..macai2 ini klu kat leher dh diletak parang d ugut dapigs sanggup tukar agama silap2 lge pn di cakapnya tuhan krn takut kena sembelih...subahanallah

Hoooooi penyamar.. itu cock kasi sapu tepung ubi laaa!!

cian tgk macai umporngok.asyik tgk utusan je.otak xbkembang sama mcm lembu nfc.hahaha.pastu ulang ayat guling2.cian tgk umporngok dahulu kini selamanya böngok

Bulan puase ni harap besabar byk2 yer....dgn kos idup yg melambung , bersyukurlah negara kita masih aman damai. Baru tenang nak beramal ibadat kan. Kesian ...kesian...kesian


EmoticonEmoticon