Friday

Perjanjian TPPA Merosak Ekonomi Rakyat, Menggadai Kedaulatan Negara !


Kenyataan Terbuka
12 Julai 2013

Perjanjian TPPA Merosak Ekonomi Rakyat, Menggadai Kedaulatan Negara !

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa semua pihak bersatu menentang perjanjian TPPA yang disifatkan sebagai satu bentuk penjajahan baru. Lebih malang apabila penjajahan baru ini dihalalkan oleh pemerintah di atas kepentingan tertentu yang tidak menyebelahi rakyat.

Perjanjian multilateral terikat TPPA yang melibatkan negara Asia Pasifik seperti Australia, AS, New Zealand, Kanada, Mexico, Chile, Brunei, Malaysia dan Vietnam juga berkisar tentang liberalisasi pasaran di mana negara ahli bebas berniaga di pasaran negara ahli secara terbuka. Persoalannya, sejauh manakah industri perkhidmatan kita bersedia untuk berdepan syarikat gergasi super multinasional barat?

Dari pengamatan SAMM, kesan TPPA sangat besar dan menyeluruh khususnya terhadap rakyat yang berpendapatan sederhana. Ianya lebih dari soal globalisasi perdagangan, ia turut meliputi penggubalan undang-undang bagi memberi laluan kepada agenda tersembunyi Amerika dan konglomerat dunia untuk terus menjarah negara, tanpa sempadan. Namun walaupun punya impak yang besar, perjanjian yang bakal ditandatangani pada Oktober nanti telah dibincangkan secara senyap dan penuh kerahsiaan. Apakah yang cuba disorokkan? 

Apakah melihat Perjanjian TPPA ini agak teknikal maka rakyat tidak berhak untuk mendapat penerangan dan memberi maklumbalas?

Kita amat yakin banyak pemain industri tempatan masih memerlukan bantuan kerajaan dalam meletakkan perniagaan mereka ke landasan maju dan berdaya saing terutama golongan bumiputera sedangkan TPPA dilihat tidak mesra kepada dasar yang membezakan antara pemain tempatan dan antarabangsa. Bagaimanakah kerajaan memastikan kedaulatan Malaysia akan dijaga dan bukan dijadikan bahan belasahan Konglomerat Kapitalis di Tribunal Timbangtara Antarabangsa kelak? 


Contoh, di Australia, Kerajaan mereka disaman oleh Philip Morris Tobacco Company hanya kerana mereka mahu implement kotak rokok plain. Belum pun TPPA dilaksanakan sepenuhnya, konglomerat kapitalis sudah mula menunjukkan sikap sebenar mereka walaupun perundangan yang ingin dilaksanakan itu sebenarnya memberikan kebaikan untuk rakyat tetapi ia merupakan kemusnahan kepada konglomerat kapitalis. Justeru, konglomerat bertindak menafikan kedaulatan sesebuah negara dalam melaksana tindakan berlandas dasar dan perundangan negara tersebut.

Kesedaran rakyat tentang isu TPPA amatlah penting. Maka SAMM bersama sekutu NGO dan front anak muda mahasiswa telah bertekad memastikan kefahaman tentang TPPA diperluas dan seterusnya melakukan beberapa aksi bagi menghalang kerajaan sewenang-wenangnya memetrai perjanjian yang menjahanamkan kehidupan rakyat negara ini. 

Bagi menambah momentum perlawanan terhadap perjanjian TPPA, beberapa siri demonstrasi telah disusun dan dijadualkan berlangsung pada 19 Julai 2013 bertempat di Masjid Wilayah. Demonstrasi 19 jun ini juga akan menyaksikan perarakan dari Masjid Wilayah ke ibu pejabat MITI untuk disampaikan sebuah memorandum. SAMM gesa warga lembah klang khususnya anak muda yang berkesempatan untuk hadir menyatakan bantahan terhadap perjanjian TPPA.

Rundingan rahsia TPPA yang mengheret Malaysia harus dihentikan segera. SAMM tidak menolak kemungkinan mesyuarat perjanjian TPPA pusingan ke-18 yang akan berlangsung di Kota Kinabalu bermula 15 Julai ini digagalkan oleh rakyat. Ia sekaligus menunjukkan kepada dunia bahawa masih ada penentangan dari rakyat bagi menjamin negara ini tidak dijajah kembali dalam bentuk ekonomi global.

Harus semua ingat, kesan TPPA terhadap rakyat adalah sangat besar dan cukup radikal, maka untuk melawan perjanjian dan persekongkolan penuh rahsia TPPA ini juga perlu bersifat radikal agar dunia tahu rakyat Malaysia tidak semudah diperkotak-katikkan.

che'GuBard
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

55 comments

Nak tunggu jubur jadi pm dulu , barulah kita sama sama kasi batal itu TPPA . lain kalilah ...

biarla ttpa tu kan elok.yg hangpa xska pasai pa

macai umporno memang bodoh delete 12 July 2013 at 20:22

dapatkan dulu maklumat mengenai TTPA lrpas tu baru mai komen.elok?bodoh punya macai.sokong opah kau.

BELILAH BARANGAN KELUARAN BUMIPUTERA , BERSIH LAGI SUCI ..

biarla umno kaya bijak dan dberani menempuh cabaran.hangpa dengki apasai

Umno memerintah punya baik dah , tak payah nak demo demo lagi , buang masa sahaja , jangan lupa pengundi kuala besut sokong umno tahu , dan pastikan kita kuborkan pakatan rakyat dalam pru 14 nanti , mulai sekarang kita kemaskinikan jentera umno dulu , pastikan umno terus releven dimasa depan .

UMNO PERINTAH DAH CUKOP BAIK DAH ! HANYA PUAK PUAK HATI HITAM SAJA TAK NAK TERIMA HAKIKAT , HATI YANG KOTOR ITU TERCERMIN DARI RIAK WAJAHNYA , KETENANGAN JIWA ITU PENTING , PERLU DIINGAT LIDAH ITU CERMIN HATI , BERSIHKAN HATI DAN JIWAMU !!!

umporno bangkrapkan negara delete 13 July 2013 at 05:46

UMNO PERINTAH CUKUP BAIK DAH.HANYA TINGGAL BEBERAPA BILLION AJE LG HUTANG NEGARA UNTUK MENYAMAI GREECE SEBAGAI NEGARA BANGKRAP. BAIK OPAH KAU.

Kah kah kah. Takut peniaga bumiputera tenggelam ke? Rileks la, kalo teori tu betul, taikun-taikun cha ya nun alif yang jatuh tersungkur dulu. In sha Allah Harga mesti murah, tapi tak mungkin semua free/percuma,

hahahaha......najib gtau klau pr laksana buku jngga negara jd bankrap..jd mcm greece..najib2.......dia xtau kot sbb apa greece jd cmtu....salah satu ialah naikkn umur had bersara....hahaha...xpe...bila jd cmtu...pru pr menang...lpas tu mula la ckp pr yg buat...mcm kt selangor tu....khir toyol korek pasir....tuduh khalid.......mcm tu la umno......kerana duit....gadai negara xpe....kt besut msti kalah la.......

Mai kita pakat2 sokong pakatan rakyat.....

Kita boleh dapat semua nya free nnt...

Termasuk anu pun dapat freee...ohh yeeeeee.....

Hidup pakatannnnn........

kalau dah umporno mmg kaki lucah..ibarat kail panjang sejengkal tp nk mengail lautan dlm.jgnkn cina.melayu india smua tsungkur.padan muka semua.hahaha

weh macai umno.....cina ckp bat kut teh halal...siap soh wat bukak posa...p la mngamok....ambik keris pnjang pkai tngkolok....1malaysia x mnjadi.....hahaha...len kali soh rtm buat rncngan khas bg cina...gtau apa yg xleh utk org islam....cina ni mana nk fhm klau kita diam...lgpun ramai mlayu yg dh jd mcm diorg.....arak minum....judi...

zaiton.....zaiton......ha..igt lg x dgn produk zaiton........p mana ye?lama dh xde......kak ton ada la

x lahap aku nk dengki dgn umno....puuuuuuiiiiii......wat bazir masa je.....ko barang naik pun diam...gaji ko brapa ya?p mampos la dgn parti jahanam......dahulukn rakyat...tu barang naik...

lembu dgn keta xde yg free ke......

puak umngok mane reti halal haram.bunuh altuya pun diorg sgup,apa lg halal haram,.btl x

yeah....betul tu..........sume telan.....mkn harta rakyat....

puak2 pr kalau xsuka duk malaysia,p negara lain.jgn dengki dgn kejayaan bn..

Tp Pr lg hebat ada pemimpin kaki juboq,kaki zina spender,kaki ais krim jamban..pulun bini orang pun ada...yg syiah lglh ramai..mcm tagline astro pulak...mcm2 ada....

Ada kita akan bagi sorang satu keta ngn sekor lembu.buat peemulaan.

klu dh x lahap sgt pi lh beli barang2 guna online jgn pi pasar ke kedai ke beli scara manual ini semua dasar 2 kerajaan yg buat diketuai UMNO ..haram bagi anak bini makan benda dari sumber yg tk redha...

Khir korek pasir bagi hasil pada krjn negeri dulu baru bagi kroni...khalid bagi kroni terus sisa2 baru bagi krjn negeri...tu yg janji di capati...

apa ko igt malaysia ni umno punya ke......?dengki apebenda......gila....umno tiru manifesto pr dulu bapak dengki....ciplak....ckp mcm lembu nfc...

ayam mentah dgn sayur xde online der.....kfc piza hut ada der.....wat bukak best der...lu punya statement mcm budak upsr baru dpat ipad der....gov bertnggungjwb bacul der...takut kt pembekal der...telo hilang der.......

haaakkkk...tuuuuiiihhhhh......hahahaha......lawak la wei......lu mmg macai sejati...tahniah...

khalid elok je x masuk penjara....khir toyol yg malu.....toyolllllllll......muka tegang bak perawan....jom pg beraya rmh khir toyollllll.....

yg balun minah monggol smpai mati xnk cite der...?yg balun duit lembu......yg balun projek pertahanan.....mcm2 ada....kn...?yg balun duit budak ada...kncing lesen murah.....lpas pru habuk pun tarak......ultimate kaki kencing rakyat....puuuiiii....

memangla.umno menang pru mstila umno berhak.xkn nk suruh pr jaga malaysia plak.lingkup

Pastikan umno menang dikuala besot , untok meneruskan dasar dasar kerajaan yang sedia ada .

UMNO akan menang ny sbb ber akujanji bkan ny cam PR yg hnya bermanifesto fantasi...cakap x srupe bikin.

sape yg xserupe bikin.ckp dakwat kekal,tgk2 pewarna makanan...penipu ada la umngok ni

Umngok, bongok, tongok dll...

tun madey dah kata dah,yg bijak cerdik pandai masuk pkr dap pas.maknanya yg dungu2 aje dlm bn.kahkahkah.tmasukla cai bn

Korang ckp berdegar2...milo ni pun sama. Apasal tak highlight isu penghinaan islam oleh puak penyokong pr tu...yg ajak umat islam berbuka puasa dgn khinzir.... Korang setuju ke ah macai pr? Kan mereka tu sahabat baik korang....

mana unit amal pejuang islam pas ni....? Knp diam?????

anu puteri pink kaler delete 14 July 2013 at 06:00

anu free?selalu nyer anu pree ni musim PAU jer ada offer.kan gitu.PERHIMPUNAN ANU UMPORNO.Pemimpin bole pilih anu puteri.banyak der.sampai koyak rabak lengan baju berebutkan anu puteri.anu pree katakan.

umporno sesat lg menyesatkan delete 14 July 2013 at 06:09

meh.meh sume daftar BL1M supaya mudah dikencing.bayar tunai masa pendaftaran dan dibayar ansuran bila buat tuntutan bila tahu ditipu.itu pun jika dapat.BL1M anjuran sape yer.parti maner yer.RM199.00 pun nak kencing.orang susah golongan muda plak tu.hidup melayu.hidup melayu.jika dah dasar kaki kencing,semua pun nak dikencingkan.sampai Allah swt pun parti ni nak kencing.dasar sahabat setan dikenali.

akujanji aku tipu.tak gi solat terawih ker.mai bulan aper ker.atau umporno harbi x yah buat solat nie.kantoi

pencacai hamba abdi umporno delete 14 July 2013 at 06:31

tu fitnah puak umporno harbi.mcm kes Pak Yusof Kalla.spin skit,pencaca hamba abdi umporno harbi pakat menyalak hingga kecoh satu Malaya.last last Pak Yusof pun terkejut budaya munafikun pendokong umporno harbi rupa nya kuat menipu.habis semua orang nak ditipu nya.Malu rasernya bila menyalak benda yg dikencing atas kepala.percaya tahap bodoh pencacai hamba abdi nie.akai takder.semua ditelan bulat bulat .kalu pencacai hamba abdi nie diberi tahi kambing dan dikatakan oleh tuan nyer itu kacang kuda nescaya dgn lahap lagi gelojoh dimakan nya yaik kambing tu.

Fitnah? Ada 2 ekor tu buat laporan polis kata difitnah ke? Penyokong korg biasalah buat apa pun korg backing......hina agama korg pun siap backing lagi? Masyallah....

hewan pencacai abdi umporno delete 14 July 2013 at 13:39

berapa ribu report ader.berapa ribu umporno.perkasa buat demo bila Pelakon pilem porno MCA menghina Islam.begitu juga bila samy bellu kata apa itu AlQuran bole buat.bole buat jalan ke.itu lg kurang ajaw.mlg nyer macai berbayar diam jer.komplen nanti tak masuk.nie beribu ekor macai hamba abdi moden umporno tak berani bersuara waima 'aaa'

umporno a great liar delete 14 July 2013 at 13:43

sesungguh nya jgn percaya dgn apa yg si munafikun pencacai hamba abdi umporno cuba fitnahkan.tsh tah yg ajak brbuka ngan khinzir tu dr komponen umporno gak.once a liar always a liar.

Inilah 13.39 mentaliti pencacai pr. Bila berckp ttg suatu isu dia corner isu lain. Cth dia kena tahan trafik sbb pandu laju...bila kena saman, dia kata tu ramai lg org pandu laju knp tak saman?.....low class punya mentaliti. Isunya skrg adakah prbuatan itu hina agama....ko kata fitnah. Klu fitnah knp mereka x nafikn dan buat rpt perkara tu fitnah. Ini isu di sini. Yg ko macai kona pi hal lain apahal?. Ngaku je lah yg ko backing babi 2 ekor tu... sahabat ko kan. Org dulu ada yg bersahabat dgn jin....tp akhir zaman ni ramai pulak yg bersahabat dgn khinzir....salah sekornya ialah yg komen kat atas ni 13.39

babi sensitif.beer orait. delete 14 July 2013 at 14:07

ini lah kebodohan pencacai abdi umporno.ntah siapa sipukimak alvin dan sekorlagi cine betina sundal tu,sedap sedap ko fitnah kata skot PR.aper ke punya bodoh nyer macai.ko memfitnah ko nak tegakan fitnah haprak ko tu.woit!bukan main sensitif dgn khinzir macai umporno nie.jd isu.sendiri mau hengat la.2 ekoq cina tu dari MCA woi.jgn jd bangang la der.

pencacai umporno setan dikenali delete 14 July 2013 at 14:14

kah.kah.kah.kah.bodoh nyer pencacai hamba abdi berbayar umporno.lebih baik bersahabat dgn khinzir dari bersahabat dengan syaitan yg dikenali.sebab syaitan dikenali akan menyesatkan pencacai abdi saperti ko.dan jelas ko telah disesatkan.bertaubat ler.apa besar upah nyer 2500.00 berbanding akidah ko.tapi jika ko suka aper bley buat.cr makan der.harah pum haram ler.janji mudah.

Ko tu kena samak diri dulu. Ngaku bshabat dgn khinzir. Aku bkn ahli umno @ pyokong umno. Aku bebas. Tak main ler upah2 komen ni. Gaji aku dh cukup utk mnmpung khdupan d negara yg aman damai ni ...byr cukai gak. Entah2 ko yg mkn upah komen utk dokong sahabat ko tu....terang2 dia sokong pr...sama mcm ko la....patut ko pg taubat. Bkn taubuat...daripada gaya bahasa ko mmg sah ko ni biasa mkn bb...sbb bhasa busuk ko guna dlm bln puasa.

sama la ko bangang...ko tuduh org mkn babi apahal....nk merapu bulan posa ni....ckp mcm bangang....ko igt pas je islam...nnt pas ambk tndakan kt cina tu...tpuk tgn la umno ckp pas ni rasis...dh umno yg ada kuasa apasal x ambik tndakan....umno ni kafir batak harbi sakai jakun ke?jamil khir buat menatang apa?kira duit lg?patul bari...mufti cap ayam yg d bayar buat apa???mcm haram bg statement...asal bab agama je pas....pr....mmg sah la.umno ni bkn bela agama......macai pun mnyamar....umno mmg jahanam dulu kini dn selamanya....

17.36 klu ko islam baik xpyh puasa la rugi je lapar dahaga dok maki hamun mencarut. Dan klu ko jg yg 14.14 tu setan dikenali...ko ckp lbh baik bsahabat dgn khinzir daripada syaitan yg dikenali. Ko pernah nampak syaitan ke....? Tp aku blh ajar ko klu nak nampak syaitan....ko pg depan cermin pastu maki hamun mencarut lah mcm kat blog ni...hah yg ko nampak dlm cermin tu lah rupa syaitan.....

La 17.36 ni kan pas dan unit amal korang yg biasa bantah guling2 atas jln....bantah politik tu. Takkan x blh buat yg lebih lg utk bantah hina agama ni....sbb tu aku tanya....? Utk kjaan dah arah skmm siasat. Tu yg kat atas kata fitnah umno tu....dah terang2 awak yg memfitnah kata umno fitnah....tengok cermin...itu rupa pemfitnah sebenar.

umporno harbi dajjal selama nyer delete 15 July 2013 at 06:28

woit.bodoh punya pencacai umporno.jika sekadar bersahabat tanpa ada sentuhan apesal nak samak.bodoh betul ko ni.sama mcm piem ko org.knowledge tahap bengong.dan satu lagi yg ngaku keja sendiri dan jd pencacai umporno.phui!sori la bro orang yg ader duit dr umporno nie nak jd pencacai umporno.katakan ye sudah ler yg ko tu pencacai berbayar.nak malu aper.itu cara ko orang cari makan.dah tengok cermin.besar lg.dok asyik nampak tertulis 'UMPORNO HARBI DAJJAL AKHIR ZAMAN'.

agenda kapitalis terus cuba untuk masuk, malang sngguh malaysia pnyai menteri2 yg bodoh..kangkang lah malaysia pd mereka hnya kerana duit. johor sudah dikangkang skrg micro ekonomi jgk akn dikangkang..kepada macai2 umno bersorak lah anda dgn kmenangan BN sdgkn kg sndri tgadai..harga ayam pn x bole nk handle. stupidity at its best.

pada macai yg bodo ble baca ni, jgn jd bodoh mcm menteri2 hangpa..ni kutty sndri ckp
http://www.erapasca.com/2013/07/panas-mahathir-belasah-najib-dan.html?m=1

Inilah mentaliti pencacai pr. Isu x blh jwb dan x blh spin keluarlah maki hamun mencarut. Bln ramadhan pun mencarut. Meh dgr lagu iwan. Tunggu sebentar....solatlah dulu....

UMNO sememangnya relevan dari dahulu sehingga kini. PR shj yg tidak unggul, malahan penyokongnya juga sekadar menyokong utk mengikut angin ataupun tidak bijak menilai sesuatu fakta. Walaupun begitu, saya memandang isu TPPA ini sebagai serius kerana banyak hak rakyat akan terkongkong untuk segenap perkara. Persoalannya, siapakah yg harus saya sokong selepas ini?

Woi babi....yg kata isu hina islam oleh dua ekor tu FITNAH....SKRG KO NAK CKP APA HAHH? KEDUA2NYA DAH DITUDUH D MHKMAH......KO YG FITNAH KATA INI PBUATAN UMNO. MMG KO NI KHINZIR CELAKA BERTOPENG MANUSIA.


EmoticonEmoticon