Wednesday

Mahasiswa disenarai CCRIS, Tarif Letrik Naik, Apa Lagi Kerajaan Mahu?


Tulisan Terbuka
20 Ogos 2013

Mahasiswa disenarai CCRIS, Tarif Letrik Naik, Apa Lagi Kerajaan Mahu?

Kemenangan Barisan Nasional dengan penuh penipuan dan bantuan Suruhanjaya Pilihan Raya pada 5 Mei lalu, akhirnya 'klimex' tersebut dibuktikan sebagai titik bermulanya nasib yang lebih malang untuk rakyat Malaysia. Mungkin untuk tempoh 5 tahun, dan tidak mustahil untuk tempoh lagi 50 tahun.

Semua harus sedar bahawa PRU13 adalah peluang terbaik untuk bukan sahaja menyelamatkan negara ini, malah rakyatnya juga. Semua harus sedar betapa perubahan dasar negara ini untuk menjadi lebih mesra rakyat, mesra kepada rakyat dalam ertikata sebenar hanya boleh berlaku selepas tumbangnya regim Barisan Nasional. Ini fakta yang klasik, walaupun masih belum dibuktikan namun ia satu kepercayaan umum.

Minggu ini ada dua berita tidak baik, pertama mengenai kenaikkan tarif letrik dan kedua fasal peminjam PTPTN yang gagal membayar pinjaman secara konsisten bakal kehilangan hak untuk 'hidup' apabila nama disenaraikan dalam sistem CCRIS. Ini sangat pelik, apakah negara ini sudah rosak apabila pinjaman untuk melanjutkan pelajaran sudah setaraf dengan pinjaman kad kredit, sewa-beli kenderaan dan pinjaman perumahan. Padahal terma 'pinjaman' itu sendiri sepatutnya diganti biasiswa.

Kedua-duanya berita di atas punya kesan langsung yang menambah kesempitan hidup rakyat dan diburukkan lagi oleh beberapa siri kenaikan harga barang keperluan asas dan harga perkhidmatan. 

Di sebalik keuntungan berbilion syarikat monopoli TNB, khabaran kenaikkan tarif sudah kedengaran sejak awal tahun. Ia dititik-beratkan lagi ketika memasuki musim pilihanraya dengan detonasi kenaikkan tarif letrik akan berlaku sekiranya kerajaan BN kekal memerintah. Nah, ia benar-benar berlaku.

Apakah rasional sebuah syarikat monopoli berkaitan kerajaan yang sudah untung berbilion, menaikkan lagi tarif letriknya. Tidak kiralah apa jua alasannya samada untuk menampung kos operasi TNB atau menokok tembolok pengusaha IPP, soalnya mengapa rakyat terus menjadi mangsa? Sebagai syarikat monopoli yang mana tiada satupun bil letrik dibayar kepada pihak selain TNB, sepatutnya tidak mencari keuntungan syarikat semata-mata tetapi rakyat yang menjadi pelanggan setia ini juga perlu dipelihara. 

Kerajaan sepatutnya menyebelahi rakyat, sepatutnya menjadi pelindung rakyat, kerana itu kerajaan itu dipilih rakyat. Namun apakan daya, ini kerajaan 47 peratus, kerajaan undi pos, kerajaan dakwat pewarna makanan, penyangak yang menipu ini mana mungkin berniat menjaga rakyat.

Rungutan mula kedengaran, tarif letrik dikatakan mula naik mendadak sebanyak dua kali ganda dari kebiasaan sejak beberapa bulan lalu. Difahamkan, kenaikkan luar biasa ini berlaku setelah pengenalan meter letrik jenis baru. Ia bukan kes terpencil, pengalaman kenaikkan bil secara luar biasa ini dirasai semua.

Jika sebelum ini ramai pengguna yang kurang berkemampuan dan tidak punya banyak perkakas elektrik mendapat manfaat bil letrik percuma apabila mempunyai bil bawah RM20, kini angka RM20 sebulan itu hampir mustahil dicapai dengan penggunaan meter baru yang serba kejam. Itu belum lagi dikira kenaikkan tarif letrik.

Rakyat yang cuba meminimakan penggunaan eletrik, bergelap demi sedikit 'cahaya' supaya mendapat pengecualian RM20, namun keistimewaan ini ditarik secara terancang. Apakah kenaikkan tarif ini juga satu cara untuk pastikan semua bil letrik melebihi RM20 dan seterusnya tercicir dari dikecualikan pembayaran?

Inilah bonus kepada rakyat Malaysia hasil dari kekalnya sebuah kerajaan korup yang bermodalkan retorik 'negara aman'. Lebih menarik, minggu ini kita dikurniakan 'bonus kombo' apabila dua hadiah musibah dipakejkan sekali. Sedang menunggu giliran untuk diberikan kepada rakyat termasuklah pelaksanaan cukai GST sepenuhnya, pengenalan TPP dan seribu kamera AES sebagai bonus minggu akan datang.

Justeru, apa lagi yang kerajaan mahu dari poket rakyat? Apakah rakyat hanya perlu pasrah dan berserah?

Kami dari SAMM tidak sesekali menyerah. SAMM dan beberapa front anak muda serta front mahasiswa telah bertekad mengambil jalan yang lebih radikal demi memastikan keadilan berada di tempatnya. Masa depan kami menjadi pertaruhan demi masa depan seluruh anak bangsa. 


Radikal? Radikal itu bukan maksudnya bakar kereta, mohon jangan ditafsir dengan sifat bebal. Sifir 'jangan gopoh' dan sifir ikut saluran petisyen yang digunapakai akhirnya memakan diri apabila sekali lagi diperbodoh oleh regim penyangak. Bodoh ini dibayar pula dengan jumlah jutaan ringgit - ini contoh kebodohan berbayar.

Bagi SAMM, penipuan pilihanraya yang didalangi oleh SPR perlu dibangkitkan semula. Jawatankuasa SPR perlu diburu selagi tidak melepaskan jawatan masing-masing. Ingatlah bahawa hak rakyat untuk menikmati penurunan harga petrol seterusnya kelegaan harga keperluan asas dinafi oleh demokrasi mati, hasrat mahasiswa untuk PTPTN dimansuh turut dimusnahkan gara-gara penafian hak menukar kerajaan.

Dataran Merdeka wajib menjadi sasaran supaya diduduki sebagai tanda protes dan bantahan khususnya di atas penafian demokrasi yang berterusan. BERSIH 4.0 dilihat platform terbaik untuk perlawanan terbaru.

Akhir sekali, mungkin ada yang bertanya mengapa ulasan saya mengenai nasib peminjam PTPTN yang disenarai CCRIS sangat minima dalam tulisan ini, cukuplah sekadar saya berpesan kepada peminjam PTPTN yang disenarai-hitam: Ayuh lawan, atau melaratlah sampai mati! Sad but true...

Edy Noor Reduan
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

24 comments

Tau berutang tau la bayar ngok, apa punya bebal ta paham bahasa, tarif naik adat la, mana ada yang turun zaman sekarang ni? PAKATAN boleh jamin ka semua harga akan turun kalo memerintah? Semua owang bole cakap tapi semua owang ta bole buat kerja, PTUIH!

KALAU ADA HUTANG DENGAN PTPTN BAYAR AJE LAH , ADAT ORANG BERHUTANG MEMANG KENA BAYAR , CUBA BUDAK BUDAK PKR BERHUTANG DENGAN ALONG , KALAU TAK BAYAR HUTANG DENGAN ALONG SAYA PERCAYA KEPALA AKAN BERCERAI DENGAN BADAN , SAYA CABAR PINJAM DENGAN ALONG !

Mcm najib n umngok kan.kah kah kah.terbukti dulu kini selamanya.kaki utang x reti nk bayar saper ekkkk?bkn kecik,billion maaaaa.alih2 kjaan kena amik balik pakai duot pembayar cukai.kah kah kah kah.tak pee.wat x nmpak jeee.janji brimmm keh keh leh

Tak aman dlm kubur klu hutang tak setel dgn sengaja.....
Mcm hutang menipu mat jobor dgn rakyat selangor pru12 lalu...sila lunaskan sblm terjobor!!!!

Bro...gaji bersih aku 5k sbln...hutang keta dan rumah lebih 350k....alhamdulillah aku msh mampu byr beransur2 setiap bln....
Yang penting aku msh keje dan negara kita aman...jgn huru hara mcm mesir....mursi dah menang pilihanraya tapi ada babi2 bangsat yg mggulingkan dia dgn cara yg kotor....mcm babi2 berguling di negara kita..
Konon popular tapi cuma minoriti....itupun hasil sokongan cinabeng yg hina islam....

Gebang lebih la kau SAMMpah....kau dah basi lah...dah tak laku.........spring taik kucing

ingat lagi tak lagu M.DAUD KILAU , ada lagu hutang tak silap saya..haha , 1ringgit..2ringgit..3ringit..4ringgit..liiimaaaaaaa ringgiiiiiiiit , hahaha samm budak kembang pusat , ada hutanh ptptn bayar ajelah , apapasal liat sangat bayar hutang !

Kalau tak bayar hutang roh kita akan tergantong kalau tak silap ustaz itu kata, bayarlah secara ansor ansor dari tak bayar langsong , kalau kita ada niat nak bayar hutang allah akan permudahkan jalan kita..percayalah !

Org pakatan nih memang suka kumpul2 eh? gesel2 eh? sikit2 bkumpul sikit2 bkumpul, memang suka gesel2 eh?

Tengoklah sapa bapaknya!!!!

Apa kata samm dan penganut2 bangang dari berhimpu dan guling2 kt jalan raya kt malaysia apa kata bila dh kumpul ramai2 tu peegi ke mesir joint dengan pengikut morsi lawan tentera mesir kan lagi bagus.dapat membantu rakan islam kita di sana .dari pada buang masa kt jalan raya malaysia.

Samm jagoh kampong , berkokok atas busot sendiri berani la ,

Oi bodo bengap sengal laknatullah ko anon 18.41. Tengok sini wahai ahli umno laknatullah. kan najibultuya ngan moiden sembab berjanji ceramah sana sini kata harga barang takkan naik. Kan depa juga kata akan potong 50 persen bayaran pimjaman pptn. Malah kata moiden sembab kerajaan akan fikirkan untuk hapus pptn. Ko tak tengok tibi tiga suku ke? Baghal punya orang.

Padan muka ko wahai laknatullah anon 20.44. Ko dah ditipu oleh najibultuya ngan mamat sembab. Aleeh gaji 5k sebulan? Dah nak tunjuk handal...orang gaji seratus ribu sebulan tak bising pun..padan muka ko setakat tulah gaji ko...orang nak naikkan gaji tak mau padan mukalah. Boleh lawanlah siapa gaji besar..siapa punya harta banyak...ahli umno memang banyak yanh papa kedana..jerit je besar .
abok pun tarak. Bangkai punya umno.

Anon 20.36. Memang begitulah hutang wajib bayar. Najib hutan dah dekat2 700 bilion dah..negara kata bank dunia akan menjadi susah sebelum 2020 jika hutang tak bayar. Tapi muka penyamun najib n mat sembab tu saja je dahlah mentahkedarah duit orang buat yak tau je...inilah perompak dan penyamun moden. Pastu yang kena bayar rakyatlah penyamun2 mesti naikkan cukai dera rakyat habis habisan...padan muka rakyat masia terutama ahli umno bongok. Khaaak tuuuii..nah kahak aku untuk semua ahli umno bongok aku ludah betul2 kena atas muka kome. Keh keh keh.

Betul tu..hutang negara 700 bilion dah bila najib nak bayar..nampak macam liat je..yg nak bayar nanti mesti rakyat..dikenakan cukai tinggi dll. Klu najib tak bayar..nanti roh tergantung bila nak mati nanti..tak takut ke?

Bapaknya tak lain tak bukan kaki rogol dan lepas tu bunuh sebab takut dan lepas tu letupkan sebab takut ada bukti. Hang teka sape agaknya..semua rakyat masia tau termasuk semua ahli umno sial dan termasuk hang sendiri anon 22.35.

Anon 12.20. Putera umno aziz paria lakatullah kaki todi dan kaki puki dilantik jadi ketua tabung haji...ha ha ha...betul2lah najib takde telur..hotak dungu..apalah nak jadi ngan ameno laknatullah ni. Aziz tu tak pernah solat tak puasa kaki puki hari2 pi siam hemtam puki siam semua orang kedah taulah kalu sebut aziz paria tu..

Putera umno aziz paria kaki puki dan kaki botol tu ke? Anon 16.55? Patutlah!!!!big bospun kaki puki kaki botol beb!!! Big bos kaki puki altantuya beb! Tutoh bunuh letupkan beb. Sama jelah ngan KJ kaki puki ngan kaki botol. Pendek kata semua ameno memang penjenayah tegarlah.

1655 aku rasa ko ni anak haramjadah kot pasal mak bapak ko ni mungkin kuat nonggeng pasal tu dapat anak gampang macam ko.sbb mulut jo sedap cakap laknatullah yg sebenarnya adalah ko sendiri
Sbb pemimpin2 ko sendiri yang banyak buat filem porno pun korang x percaya nikan pula hanya cakap kosong macam ko.sah lah ko anak gampang tujuh keturunan.

Aik1659 sendiri soal sendiri jawab kerrr..dari atas bahasa ko aku kenal ko ni adalah orang yang sama yang suka cakap laknatullah yag sebenarnya ko lah yang paling laknatullah anak gampang tujuh keturunan yang pernah mak bapak ko lahirkan atas dunia ni sbb dia pun sama cam ko

Den anak baru abeh bolaja kek unibersiti ado ompek owng. Tapi bolom bokojo, camano den nak baya. Hampeh ko. Ko Ingat den ni byk duit ko, den ni ha motong gotah. Dah lah gogo gotah tak monontu.
Tapi kalau dio owng yg dh bojojo ompek limo Taun tak baya korajaan nak buek apo buek la den sokong. Utang Memang kono boya.

Den kojo motong gotah to Gaji dlm rm800 sehari.
Gaji RM5k Tinggi g Gaji bagla Jual kuih

Bik tarif naik 100% bermula spet 2013 di pulau pinang


EmoticonEmoticon