Tuesday

Harga Petrol dan Diesel Naik Selepas PRU13 Sudah Dijangka


Kenyataan Media

3 September 2013

Harga Petrol dan Diesel Naik Selepas PRU13 Sudah Dijangka

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) hari ini menyelar tindakan kerajaan yang menaikkan harga petrol dan diesel sebanyak 20 sen ketika rakyat mencari nafas setelah berbelanja di perayaan Aidilfitri. SAMM menyifatkan kenaikkan ini adalah rentetan bahana terhadap rakyat setelah ditipu pada pilihanraya umum yang lalu.

Kenaikkan harga petrol dan diesel ini juga adalah angkara sikap kerajaan yang terlalu boros untuk meneruskan survival ketika dalam usaha mengekalkan pemerintahan. Lihatlah bagaimana mereka membeli undi, melaburkan wang untuk tipu helah tertentu hingga menang dan turut digelar kerajaan 'undi pos'.

Tawaran harga petrol lebih murah oleh Pakatan Rakyat pada pilihanraya lalu sebenarnya telah mempengaruhi orang ramai untuk melihat Barisan Nasional tumbang, menjangkakan penurunan 50sen sejurus selepas diumumkan Pakatan Rakyat menang. Namun malangnya penipuan pilihanraya telah menafikan hak rakyat untuk menikmati harga petrol lebih murah, malah hari ini dinaikkan pula sebanyak 20 sen oleh kerajaan '47 peratus'. 

Musibah ini telah dijangkakan berlaku sekiranya Barisan Nasional menang PRU. Lihatlah bagaimana Paklah menaikkan harga minyak kira-kira 3 bulan selepas Pilihanraya Umum 2008 walaupun telah berjanji harga petrol tidak naik dalam tahun yang sama, kini penipuan seperti ini diulang semula oleh Najib Razak walaupun Najib sendiri menengaskan harga petrol tidak akan naik selepas PRU.

Alasan kenaikkan harga minyak global dan alasan harga minyak negara murah berbanding negara lain adalah tidak relevan sama sekali. Ini kerana sebagai negara pengeksport minyak, sebarang kenaikkan harga minyak dunia harusnya memberi kelebihan kepada negara pengeluar. Membandingkan harga minyak kepada negara serata asean adalah tidak memadai, harus dibanding dengan negara pengeluar minyak dan lihatlah bagaimana harga petrol di Malaysia jauh lebih tinggi.

Kenaikkan harga petrol akan menyebabkan rakyat terkesan dan sedikit tertekan, tetapi apabila kenaikkan harga petrol diiringi kenaikkan harga diesal adalah satu kecelakaan kepada setiap rakyat dalam negara ini. Pastinya semua harga barang keperluan akan meningkat dan perbelanjaan bulanan rakyat juga akan melambung. Rakyat yang terbeban dihimpit kesempitan hidup, akan terus 'mengemis' sesuap bantuan kerajaan.

Kononnya pengurangan subsidi demi rasionalisasi? Apakah mengekalkan subsidi 19 bilion untuk kroni pengusaha IPP setiap tahun itu cukup rasional? Nasib puluhan juta rakyat tidak dipeduli tetapi beberapa kerat konglomerat kaya raya dijaga rapi.

Apakah segala kenaikkan ini tidak cukup untuk bangkitkan kemarahan rakyat? Jika di Brazil, hanya kerana tambang bas naik 10% memperlihatkan penentangan jutaan rakyatnya. Kita di Malaysia harus tunjuk kekuatan rakyat atau terus ditindas. Sedarlah bahawa Barisan Nasional mempunyai 5 tahun lagi untuk merodok rakyat sebelum PRU14 menjelma.

Justeru, untuk setiap rakyat yang ingin meluahkan kemarahan masing-masing, SAMM dan rakan sekutu menyediakan pentasnya. Bermula petang ini, satu aksi flashmob akan berlangsung di Dataran Merdeka diketuai oleh APBM, Geng Kotak dan SAMM Wilayah bersama kumpulan aktivis mahasiswa dan anak muda. Ayuh semua kita tunjukkan kuasa rakyat, biarkan flashmob petang ini menjadi 'domino' kebangkitan rakyat.

Amaran SAMM buat kerajaan, jika berdegil untuk tidak menurunkan semula harga petrol dan diesel, satu demonstrasi besar akan dikerahkan pada Oktober nanti. Kuasa rakyat jangan dipandang enteng, rakyat bersatu tidak akan dikalahkan!

EDY NOOR REDUAN
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

162 comments

Melampau sangat harga petrol sekarang ini !

Nk murah naik basikallh beb...badan pn sihat..

Ready untuk gst plk lpas ni..rakyat terhimpit trus...ramai la dihukum sbg khawarij lepas ni sbb lwn kerajaan.. kata ufb...duk diam2 n taat pada pemerintah...Truskn menzalimi rakyat! nnt ada malaya spring jgn tergezut plk.

Hrga basikal pun dah naik bro.laratke hantar anak2 hari2 kesekolah 9km sehala.Umur pun hampir 50 nk kayuh basikal pulak.nyesal aku dan istri pangkah BN.tggula Pru 14 nanti...

Saya tetap sokong BN tapi berharap Muhyidin akan ganti Najib sbg PM sebelum ekonomi negara semakin teruk!

Aku lebih rela mr.bean jadi pm.dari otok tua kutuk

Jangan cakap jer bro.habuk pon x dak.pi guling2 lagi lah.

Kenaikan harga minyak adalah hadiah terbesar buat pengundi .Nantikan pula hadiah bonus berjenama GST(gasak sampai tertonggeng)

bagus bn.naik dan naik lg.rkyat malaysia kan kaya2.pakai gelang besar2 dan beg tangan mahal2

Bodoh betul pengundi BN!! Memeang bodoh. Kalau la ko org tahu yg ekonmi malaysia skrg tgh nazak. Sedarla oii. Kata demokrasi? Atas paper je.. Yg real x wujud lansung.. Penipu..

Macai kalau dah bodoh tu bodoh jugak...

Kalau kerja macai apa jadi pun sokong macam orang bodoh...

Kalau kepala otak macam kau ni memang layak lah duduk dalam UMNO.

Guling pun guling lah dari duduk and telan bulat2 kebodohan pemimpin yang tak nampak kesannya.

Macam kau ni macai selamba ajalah bukan kau heran pun.

Tunggu dan lihat aja lah apa umno akan buat pada rakyat.

1.1billion untuk rakat teruk sangat ke???

Masalah defisit negra ni punca dari bagi subsidi minyak ke???
Agak2 lah.

Tak apa
Yakini bn
Hahahaha

Sebab dia poyo lu macai lain...

Lu punya pemimpin kaya...

Minyak naik lu masih jadi anjing bn lagi..
Lu apa kisah...
Rakyat takde ke yang susah???

Mungkin kau tak nampak kesan dia...

Tunggu kesan dominonya...
Harga barang akan naik...
Kemasukan gst pulak nanti

And lagi satu...

Janji detepati
Yakini bn

Kalau rakyat Malaysia tak boleh beli barang ke???
Kau ni betul macai lah bro...

Kau nak ukur dari situ ke???

Kau nak rakyat jimat...
Tapi kerajaan yang membazir wang cukai rakyat tak apa ke???

Apa punya bodoh lah kau ni..

Sama macam menteri kau ayam mahal jangan makan ayam minyak naik kurang kan guna kereta...

Semua salah pada rakyat...
Yang pemimpin barisan makin kaya pelik lah macai...

Yakini bn
Rakyat didahulukan

Memag depa bodoh pun bro bukan nak kata lah...

Member aku kira macai lah jugak...
Keluar statement minyak naik 50sen pun sanggup demi negara...

Bodoh tak tgk masalah sebenarnya yang berlaku pada negara kita...
Memang ekonomi kita at risk
Sebab tu subsidi dikurangkan...
Kata income negara naik...
Kan dah bercanggah...

Kata negara makin kaya tapi rakyat makin trbeban...

Kalau korang sokong bn sekali pun lah bab yang benar and kebajikan tak salah kita tentang dasar kerajaan ni...

Jangan jadi macai sangat duduk terjelir lidah tunggu makanan...

Bodoh macai bn menjadi2...
Pendidikan percuma tolak...
Tol di hapuskan pun tak nak...
Minyak lebih murah pun tak nak..
Minyak naik harga sokong...
Air percuma tolak...

Yakini bn
Bn bagi makan...
Takde bn takde jalan raya..
Tak sekolah semua orang...

Jalan raya semua sebab bn hahahaha
Kebodohan umno menjadi2...

Siapa menteri umno yang akan bela rakyatnya bila benda ni jadi...

Dulu masa pilihan raya kurang2 dalam tv dalam paper semua turun jumpa rakyat...
Now mana semua tu...
Dah tak nak masak bersama rakyat ke???
Dah tak nak jalan kaki mendengar keluhan rakyat ke???

Semua lakonan ajalah...
Pelik ada jugak orang bodoh yang percaya.

Aku setuju kita guling ramai2...biar selesai masalah air dan rumah juga...
Harga minyak naik stakat 20sen dgn tak ada air pagi2...aku pilih air..
Air dpt diminum...minum minyak...mampos!!

Jangan jer mat jobor..kena Bala kita nanti...

Aku rakyat yg ditindas setuju berguling2 demi perubahan...
Macai...klu aku berguling nanti...para bangkai kita akan berguling sekali ker???
Atau mrk layan sundal dan jantan gay????

Mana dia pelacur agama anak beranak yg hebat berhujah tu??
Baik korang berhujah di parlimen dpd korang jadi jalang depan mata rakyat...
Kami mintak korang anak beranak kasi lawan idea minyak naik ini...jgn hanya jadi pelacur agama dan peluk pasangan sundal cina yg hina islam tu..

Mat jobor tak jadi menteri pon ada juta2 wang dia...rmh banglo rm8juta....keta besar2....
Main sundal dan jantan gay campak ringgit mcm campak tisu lap hingus....sial punya ketua...
Mmg bangkai....baik aku berguling di mesir dpd berguling demi sundal tua macai pgayr nie....

Melampau betul...kita berguling atas jalan raya ramai2...

Aku ingin promosi e-booster...dpt jimat minyak hampir 50%...
Kejuruteraan org islam rakyat malaysia....jom kita sokong barangan org kita.

Macai umngok x kesah minyak naik laaa beberapa rm ponnnn.sbab dia org ikut nasihat menteri ayam.lg pon diaorg x perlu minyak.sbb mereka neh keterunan org minyak.kah kah lH kahkkah kah.perangai pon perangai org minyak.sebab tuh suka mencarut wakakakakaka.ingat umno ingt org minyak.ingt org minyak ingt km melaka yg dulu dulu tuhhhhh kah kah kah kah kah.

Jom jom mari ramai2 kita pi guling2 kt mesir ads brani ker....

Ko lg bodoh pasal 20 sen pon nak guling2 atas jalan.awat x guling atas katil.bodoh yang pandai bang non...
Hahaha sat lg pasti ustaz bebal jo akan melwnting pasal cakap bang non x caya tunggu.....

Segelas milo ais harga 2 hinggit ko x bising pon minyaj 1 liter 2.10 sen ko heboh mana lebih mahal milo ais atau minyak.
1 liter banyak tu bro daripada 1 gelas milo ais...
Mmg dasar penganut2 pakaran ni mmg gangang lol

Bangkai tua pujaan ramai hehehe

Apalah koni bro aky bg bahasa baik ckit atok tua
Ko bagi gelaran mat jobo ingat bro nnt ustaz jo bebal melenting ooooo.........

Bab tonggeng nilah kesukaan mat jobo hehehe

Ko lg bodo pemimpin ko x bising pon pasal harga ayam sbb mereka ada banyak ayam
Yakini pakaton harami

1953 dari cara penulisan aku tahu ko adalh jo bangang.x yah sembunyilah kalau sh bangang tu bangang gak lah
bang non lagi kuat berlakon ko x nampak
Kalu orang lain ko cepat2 mato botoh ko nmpk.desaklah kerajaan turunkan harga minyak.apala lu kecoh
Yang tote naik ko x bising siap hadis lagi.
Hehehe sat lg ayat tazkirah mai lah hehehehe

Sekarang zaman moden lah orang minyak tunggu jer dalam keretapi
Dalam jamban
Dalam bilik pensyarah
Dalam hotel dengan spanda putih lebar
Dalam hotel ngn janttan jambu siap tunggu lagi
Dalam hotel jam 3 pg lagi
Dalam hotel siap lipat maut lgi ngn cina dolll
Ini orang minyak zaman moden lah
Hehehe kah kah kah.
Cai....cai....lol...

21:51
ni caingok paling ngok yg aku penah jumpa..bg hujah mcm haprak je.. tak abis2 dgn idea lucah & gila babinya.. aku rasa la caingok ni dah tahap mental kritikal..bila takda hujah mulalah mencarut-carut.. mcmna pun aku doa moga caingok ni mndpt taufik & hidayah dariNya..amin

Tahi minyak tak nak naik ke?

Ayam2 mrk tak kira ayam sabung atau ayam betina...janji dpt digulingkan atas tilam empuk..

Mari kita guling ramai2 membantah kenaikan minyak..
Lantak korang ler....harga tu msh mampu utk diseludup pi siam n indon....

Aku nak lihat hujah2 bernas yg dpt mengurangkan harga minyak di malaysia.Klu setakat mengutuk...baik melancap depan pc.....

Aku gerenti mamat alim pgayr tu akan bagi hujah2 sokong bos aljobor nya...
Baik dia bagi hujah2 bgmana nak kurangkan harga minyak dan bagi idea pada abg non utk dibawa ke parlimen....
Klu stakat stadium atau padang merbok....buat malu aku jer yg susah payah berguling terlentang atas jalan...

Wa org penang...itu kalipah lim mau naik itu air punya tarif 100% woo....gila babi punya km...

Tempat aku sering tak ada air....sampah msh melambak....menyesal pangkah lambang mata satu.

Tak heran ler dgn gundik mat jobo tu....
Dia hanya penyokong setia sipelacur agama anak beranak tu....lbh dpd itu hanya anjeng setia mat jobo....tak lbh dpd itu....
Mat jobo mendubur pon dia akan sokong krn dah lumrah macai mat jobo akan berguling wlpun kena kencing oleh mat jobo....

Masih murah dan no2 selepas brunei.Kena hadapi para penyeludup minyak ke dua2 negara tersebut.

Ini ajalah macai tahu...

Kau pun tak berani sebab tu hidup kau jadi macai aja...

Isu minyak ini hak rakyat...
Sebab kerajaan tak tahu belanja duit...

Menarik atau memotong subsidi tanda kerajaan kurang duit..

Dan lagi sibuk cari dana buat benda bukan2 apa logik nak buat menara waris kos berbilion pada waktu macam ni...

Apa kepentingan bangunan tu bagi rakyat...

Kalau ye pon macai tak payah tunjuk sangat lah wei

Ye lah idea kene bagi sebab orang umno ni bodoh...

Berhenti membazir duit rakyat and berhenti makan duit rakyat itu jawapannya

Ye ke nak naik tariff wah dasyat..

Bukan rakyat tak bising harga milo..
Bukan rakyat tak bising harga naik...
Tapi rakyat dapat brim 500 dulu dah cukup macam untuk setahun kalau pandai jimat sampai ke anak cucu boleh survive.

Kerajaan janji nak kawal harga tapi tu lah nasib nya...
Kita marah tapi hidup kene jalankan jugak...

Lepas minyak naik barang akan naik lagi...
Rakyat mengeluh tapi apa boleh buat...

Dah ada kuasa jadi kurang paduli lah semula nak tgk pengemis datang jumpa rakyat tunggu pilihan raya nanti masing2 masuk kampung...
Gambar penuh paper and di kaca tv.

Apa boleh buat...
Adakah sebab beli milo kerajaan boleh naikkan harga lagi...
Agak2 lah kalau nak sokong pun...

Jangan backup benda bodoh...

Kalau tak sentuh bab jubor bukan ahli umno namanya tu...

Lagi satu macai setia sudah mari...

Konfirm kalau apa isu negra pun kau tetap akan cakap pasal jubo saiful...

Kau boleh balik and cium penghargaan kat jubo saiful...

Macai2 kalau tak cakap jubo confirm bukan umno...

Apa pendapat kau jebat, din, and mereka yang selalu bertekak dengan aku...
Perlu ke mentaliti bila isu minyak naik ni still nak cakap pasal jubo???
Rasa macai2 macam ni perlu ditegur tak???

Isu rakyat di naikkan tak kisah lah sokong pr ke bn ke confirm kenaikan harga ni bawak kesan...
So jangan jadi barua sangat lah...

John jo

Itu aja ke hujah kau pasal isu minyak???

Lor aku menyamar ke kalau nak tahu tulisan aku ada gaya nya...

And kau dah faham gaya aku tulis oklah tu...

Apa tanda anda orang umno...
1.akan cakap pasal jubo
2.akan cakap pasal chinadoll
3.akan bahasa kasar
4.selalu lari topic and spin
5.selalu cakap pasal annuar walau topic pasal minyak ke rasuah ke
6.bila kita tegur secara islam akan kata bagi tazkirah...
(tanpa aku sebut pun korang patut tahu)
7.jarang pakai nick name
8.tak habis2 cakap pasal pelacur agama yang mana rasanya ulamak pun dah jelaskan perkara ni
9.isu yang sama akan di cakap berulang kali.

Aku ingat geng cakap pasal jubur dah takde dah rupanya makin bertambah...

Baca tajuklah kan pasal minyak cakap lah pasal kesan kenaikan ke apa ke..
And apa maksud disebalik kenaikan...

Ini dok pasal jubo.. Pasal kote...
Cakap lah dengan ilmiah sikit bosan serious bosan...
Aku rasa din aja lah agak ok sikit kurang2 ikut tajuk

Yang lain melalut sebab tu ramai malas layan bukan sebab tak dapat nak bahas

Tapi bercakap ngan orang bodoh memang tak ada gunanya...

Bangang yang abadi dihantar pihak umno
Tahniah lah stu lagi projek barisan nasional.

Minyak naik dok sibuk pasal jubor mamat tu pun dah kahwin dan menarik meriah perkahwinan dia dihadiri orang besar2...

Korang macam mana pulak???

Ikut topic lah takkan orang tak setuju naik harga minyak kau sentuh sampai ke Anwar punya kes...
Aku tahu kau bodoh
Tapi jangan lah tunjuk sangat...

John jo

Kira ayat kau melancap depan pc tu bernas ke???

Pada pendapat aku stick pada topic macam yang tuan rumah nak...

Tak payah melalut tunjukkan korang ni bijak...

Tak kisah kau umno ke pakatan ke...
Kalau boleh bubuh nama...
Aku dah famous puak umno cam cara aku...

And kalau yang kritik tak kene tempat aku harap kalau dia,dari umno jangan orang umno lain diam lah tegur lah sekali....

Baca ajalah topic ni pasal minyak melalut sampai ke mana...
Aku tak,kisah kau nak mati demi umno dan segala dasar umno sekalipun tapi...
Tak payah lah over sangat...

Solat ku ibadah ku hidup ku mati ku kerana Allah...
Ada tak kau ucapkan benda ni???
Kalau ada hak kita bincang isu dengan molek..

Sebab kita sesama islam kau nak benci annuar ikut korang lah...
Tapi isu minyak pun nak cakap pasal kes2 yang melibatkan dia aduhhhh.... Apa itu UMNO lah sekarang ni.

Aku
John jo....
Aku bosan baca benda tak berkaitan...
Dan tak perlu lah kritik aku... Kritik isu ajalah...
Sebagai islam aku pegang Quran dan hadith...
Yang aku tak Tahu aku refer ulamak or ustaz...
Tak bermaskud aku bagi tazkirah...
Dan jangan lah kalau orang petik ayat Quran kau nak perlu... Mungkin kau lebih ariff pasal Quran tapi aku still menyampaikan apa yang benar kalam Allah kekal dari dulu sampai ke hari ni...
Kalau bukan aku yang memetik hukum nya tetap sama dan tak berubah...
Budaya macam ni kene berhenti...
Kalau kau tak suka aku petik ayat Quran kau baca lah sendiri semua ada tanpa diubah...
Fokus pada topic...

Aku harap fokus lah pada topic..

Aku John jo

Sgt bernas n tepat utk mereka yg memang wirid zikir membasahi lidahnya dgn makian n carutan sebgai santapan harian..x der sbt lucah sehari boley stroke.tgok la nanti masa kena cabut nyawa zikir aper yg akn keluar dr lidahnyer.biasanyer aper yg selalu diwiridkn.semoga semua dpt pengakhiran yg terbaik dgn kalimah tauhid diucapkn sebgai akhir kalam.amin

Hahaha kan aku dh cakap dh si jo jobo ni akan melenting bila saja bab nuor di perkatakan
Aku ni bkn lah tok bomoh yg meramalkan kemunculan jo jobo ni tp kan biasalah dia ni kan......hehehe malas nak ucap
Nnt lpas ni dia akan bg ceramah
Tungguuuuuuuu....

0028 kalau dh giling2 atas tilam keluarlah minyak nya lpas tu bih dlam tangki minyak bersama dengan ayak kencing bertapis bangnnon.jimat minyak ckit hehehehe

Aku pon malas nak layan puak ko ni jo
Lain x dak penuhfitnah
X dak bukti xdak di dakwa di mahkamah
Tp semua puak ko n ko sekali pwrcaya
Kenapa x bg naswhat kt puak 2 pakatan ko yang kuat fitnah supaya jangan buat fitnah
Tp bila kena pada ketua ko haha itu fitnah serta konspirasilah
Konspirasi kepala hotak korang.
Dh minyak nak naik nak buat cam mana terima jer Lah
Nnt turunlah kalau ada rezeki kalau x ada redha lah.x kan kerana 20 sen nak mengamuk macam kt stesen minyak kt melaka.itu pasti lah penganut pakatan tu
Sbb mereka ni mmg bangsat gengster.
X kan kerana 20 sen nak sampai buaka baju sampai tinggal pakaian dlam jer kt flashmob puak samm...pah tu..
Akai ada ka....

Tp bila bab nuo ko bingkas bg tazkirah

Kenapa ko x bingkas fitnah najib ngn altuntuya

Kenapa ko x bingkas fitnah rosmah ada akt atas bukit masa altantuya di bom ??????

Kenapa berat sebelah kalu ko kata ko rujuk pada ustaz atau guru agama.???

Fitnah adalah dosa besar kata ko sendiri kenapa ko x rujuk pada ustaz atau guru agama
Pasal ni.???

Bagi lah konen yang bernas gak macam ko bagi alasan dan hadis serta petikan alquran pada kes bang non

Kenapa x pada najib dan rosmah.......

0021@jo
Bukan backup tp bg perbandingan
Kenapa bodoh sangat semua nak salah kan kerajaan
Ayam naik dekat 1.00 korang cuma kecoh salahkan kerajaan
Kenapa x fikir sapa yang naikkan harga.minyak x naik oin kenapa harga ayam naik.salah jerajaan gak
Kenapa x guling2 jat jalan raya.macamm koeang nak buat bila minyak naik.slah kerajaan lagi
Bg aku korang x buat sbb pembekal pemborong peladang puak pakatan rata2 lah
Kami marah gak tp x lah sampai nak berdemonstrasi.itu bodoh namanya
Tunggu p/ raya lagi pangkahlah sapa yang bolehkan minyak turun.bkn susah pon

La....macai umno xckp ikut topik lnsung...skrg ni mnyak naik...awt ampa dok kalut pasai pungkoq lg....dok kalut pasal liwat...ang xbwak keta ke??moto pun ang xdak?? Kesian la kt ampa..syg sgt kt umnu smpai jd lagu ni...ampa bkn kya sgt pun...dlm ht sakit..saja buat xtau..nnt malu..sbb seblum ni ampa mnyalak..umnu..umnu..hidup melayu...

Ampa mana pk barang nk naik lpas ni..ampa pk brim bodo tu ja...cukup la nk bg ampa hidup smntara nk tnggu mampuih...nnt mampuih kapan dgn bndera umnu nah....kn penyokong kuat...kuih srnggt seketui xpa org mcm ampa...mkn lg...minum ayaq tawaq hebiaq pun xpa....macai....apa yg ampa tau...org yg ampa snjung tu hidup senang....awat la ampa ni bodo sgt...mnyak petrol ni..bkn sawit....efek berangkai dok nnt...ampa kn bodo..xleh ckp pakai ayat ekonomi...sat lg ampa p ckp pungkoq..liwat....kesian kt ampa...bodo xhabis2..asal john jo bg ayat yg kena..ampa dok ulang bnda sama....terbukti la kata mhathir...dlm umnu ni ramai yg bodo...kt sni buktinya..kesian ampa....sat lg kuar la ayat guling2....dok pi mai pi mai lagu tu...duit dlm poket mkin kurang....

Jonh jo...aku mnyokong ang sepenuhnya...depa ni bebai sgt...tu yg jd lagu ni...maklum la..macai sejati...apapun hujah ang mmg betul...ada satu cara nk bg macai umnu ni marah....sebut ja nma najib..najib mulut merah..pakai kot..hahaha...nnt tgk la...mst depa ni marah...depa xprofesional...bodo kn...apa bleh buat..depa ada kad umnu...apa pun naik xkisah....

Suara majoriti 52%

Bodoh hrga ayam naik bkn hari2 mkn ayam tp hrga myk naik hr2 naik moto pakai air ke?Bongok2

Tmpat aku di Johor lg malang.air bg kat singapore tp tmpt sendiri btg paip ada yg keluar angin je.tu pasal pru13 byk tmpt dpt pembangkang.

Tu tanda ko bodoh bangkang berpilih2
Gunakan ayaq jencing bang non kan ada banyak.apa susahnya .macai bodh 1137.bertingkat2 bangang ko.

Mat jobo hanya hilang klu dia dah tak ada di dunia ini....
Malang para pengikutnya yg terpaksa terima hakikat yg dia bukan sheikh....dia adalah MAT JOBO..bos kpd jo jobo a.k.a gundik guling tilam..

Risau aku....naik 20sen dh gempar satu dunia....
Mat jobo tak ada action pon....duit dia berjuto2 kot...

BN 11 PR 21
BN 21 PR 18
BN 21 PR 18

BN MENANG 2-1....PR NAK MENANG JUGAK DGN CAMPUR SUMA POINT JADI BN 53 PR 57.....

AKU NAK TERGELAKLAH....HAHAHAHHAHAHAAAAA

Eleh!!!Depan sini nak buat tazkirah....belakang jadi bapak segala pengutuk..penfitnah..pembohong mcm si mat jubo tu jugak..

Apa lah bodoh sangat kau ni...

Persoalan kenapa dikurangkan subsidi itu yang menjadi kerisauan.

Kesan kenaikan ini akan buat barang naik harga semua benda akan terkena nanti...

Alasan peniaga barang naik sebab minyak naik...
Kerajaan kene faham apa impak kenaikan minyak ni...

Tak habis2 modal kau bang non...

Cuba lah tunjuk kau bijak sikit...
Susah kalau niat hidup mati nak jadi macai...

Last2 kata tunggu pilihan raya siapa boleh turunkan harga minyak...

Kau faham tak implikasi kerajaan naikkan harga minyak???
Kau marah ke minyak naik???
Yang aku tgk dok kutuk annuar aja...

Apa punca kerajaan nak kurangkan subsidi ini kau kene lihat...

Nak jimat duit???
Adakah subsidi minyak punca utama???
Macam mana dengan ketirisan dan pembaziran???

Apa logiknya dalam keadaan ekonomi macam ni kerajaan dok kejar nak buat menara warisan tu???
Berapa kos benda tu???

Kenapa sesuatu untuk rakyat dikira sebagai beban pulak...
Apa gunanya menara warisan tu bila dia siap kelak kepada rakyat...

Sebab kos menara tu ditanggung rakyat dari wang rakyat..
Dari cukai yang dikutip...

Aku John jo

Ikut kau lah kalau dok sembang pasal minyak kau cakap pasal jubur...

Aku rasa dalam otak korang ada jubur ajalah....

Kalau korang gi belajar ekonomi pensyarag tanya pasal kenaikan minyak dan impaknya...

And korang pun dengan bangga tulis essei pasal jubur dan annuar tak lupa China doll

Apa yang pensyarah kau kata???

Pakai otak lah...

Bukan tiap masa orang nak cakap isu tu...
Melainkan kau adalah macai sejati

Hidup lah cakap pasal jubo bukan aku kisah pun...

Tapi menyemak dalam topic yang tak berkaitan...
Aku rasa ia dah jelas menujukkan minda dan kelas korang

Salam bro...
Keep on talking about that...
I wouldnt mind...
Aku tegur benda betul...

Lu ngan geng jubo lu boleh sama2 cium jubo saiful...
Sebab kemenangan UMNO ada disitu

Umno...
Pembela nombor satu jubo saiful
And geng pembela jubo

Emmm dah kata dah makin menjadi macai2 ni...

Tunjuk lah bijak sikit...
Serious kau tak pernah bersekolah ke cai???

Lah minyak naik pun nak backup paling best dok cakap pasal minyak masuk bab jubo tahniah anda umno sejati

Terpulang lah aku nak cakap pasal isu minyak sahaja.

Kalau nak cakap pasal jubo kau teruskan mungkin dah menjadi tabiat kau...

Al Quran dan hadith tetap macam tu...
Kau bukak and baca and kau ikut aplikasikan pada sesiapa pun sebab itu hukum Allah...

Bab mereka dalam umno...
Tak payah risau mahkamah dah kata mereka tak salah so takde siapa pun yang salah selagi tak terbukti....
Aku tak kisah pun...
Akhirat ada bro apa nak takut...

Ok sayang jangan risau kak Ros selamat....
Itu ke yang kau marah sangat sampai asyik dok sebut jubur je???

Cakap lah awal2....

John jo

Mat jobo dgn rmh rm8juta....aset berjuta2 sampai luar negara...main sundal cina dan jantan gay...Dia makan duit sapa?
Blm lagi harta dan rmh para org kanan dia...duit sapa???Kutuk org bukan min...puak sendiri tak nampak kotornya...belum lagi pegang negara dah kaya raya...
Mmg bangkai...

Alahai gundik mat jobo nie...cakap bukan main hebat.Klu mat jobo jadi pm...mampu ker dia lakukan spt kerajaan skrg.
Rasa2 aku tak mampu krn dia tak mampu jaga kemaluannya.Tu lah punca negara hampir digadai mat jobo dgn IMF zaman dia jadi tpm.
Klu tak krn kebijaksanaan TDM....rasa2 nilai ringgit dan minyak kita mcm negara jiran...
BODOHNYA DPT PEMIMPIN MCM MAT JOBO TU...

Kan aku dah kata ikut topic kau suka melalut sebab tu jadi kucar kacir mungkin kau tak terpelajar untuk cakap pasal hak ekonomi atau hal negara yang lain...

Mungkin ilmu kau setakat di kubur sahaja mungkin kau tak dapat berfikir melebihi jubo...
Mungkin akal kau di penuhi jubo

John jo
Kau tergelak sebab kau tak faham maksud majoriti rakyat bukan kerusi...
Sebab macam aku kata ilmu kat berhenti dijubo

Jo jobo pembela pendubor...mat jobo bos yg ketawa melihat macai2nya berguling atas jlnraya..

Aku nak gelak...korang susah payah kutuk si mat jobo sampai susah payah pembela2nya berguling2 membelanya....baik korang setuju jer dgn ostad jo tu...

Apa saja mat jobo cakap....jo jobo akan setuju....majoriti tapi tak dpt jadi pm...
Mana nak berkat seorg sheikh yg bercakap...berkhutbah...bertazkirah hal agama...Ujung2 main china doll dan jantan gay....
Tak bangga langsung aku nak bela mamat gay a.k.a mat jobo korang tu....malu wei....
Cuba suruh mat jobo tu bagi idea bgmana nak turun harga minyak cai....hebat ker tak idea si mat jobo tu?

Bergaduh krn 20 sen????

Tu ler...bila buruk jer...salahkan umno..
Kenapa tak salahkan kabinet najib...kenapa perlu babitkan umno??

Mana tak org umno yg ada yg tak setuju minyak naik jadi naik minyak bila umno dikaitkan keseluruhan.
Tentulah mrk terasa sampai salahkan kelucahan mat jobo...

Suara majoriti dpd orang cina jer...melayu..bumiputra dan india tetap tolak pr...
Lsgipun ramai pengundi bn tak mengundi krn yakin sokongan mrk tetap utuh..
Cina hampir 100% mengundi...jadi 2-1 tetap kalah lah....

Malang sungguh melantik anwar a.k.a mat jobo jadi ketua pembangkang.Dlm rakyat menerima kenaikan 20sen..dia tak memberi respon atau pdgn bgmana nak kurangkan harga minyak sampai 80sen.

Baik kita lantik jo jobo jer jadi punaisihat najib...mana tahu ide2 bernas lagi jitu nya boleh menguntungkan rakyat jelata..

Berlagak mengatakan berpegang pd quran dan hadis tetapi tetap mencarut dan menyakiti hati org lain secara tidak langsung.Adakah ini ajaran bekas sheikh mereka?

Sbb korang bijak pandai lah kena jobo dengan mat jobo pon korang percaya
Nasiblah korang mena kecing
Hari2 minum sup kencing mat jobo
Macam jo jobo

Bab pemimpin umno pandailah mat jobo aka jo jobo cakap tunggu balasan di akhirat yerk

Kenapa x cakap pula pada mat jobo kesatangan ko jo jobo

Kenapa x ko kuarkan ayat alquran ngn hadis bagi membela plak najib dan rosmah bila korang buat fitnah ..

Aku bkn ahli umno sekarang ni tp insyaallah bila aku pencen nnt aku akan jadi ahli umno

Taubat lahom aku x akan jadi ahli pkr atau pas..kerana apa yang aku lihat puak pakaton harami banyak kaki fitnah.

Sampai sekarang belum lagi jo jobo dapatkan hadis dan ayat alquran utk orang di fitnah.aku pon x sokong najib.tp inilah pilihan yang ada drpg mat jobo baik lagi najib

Aku bkn nak cakap sangat pasal mat jobo ni tp aku saja nak lihat riaksi ko jo jobo dengan sepantas kilat ko bingkas pasal sebut mat jobo

Tp tidak pada najib yang difitnah......
Aku nak gelarkan apa kt ko sebb ko selalu ckp orang cai cai .tp aku akan gelarkan ko jo jobo macai lol

Kutuk ajalah mana kau nak bai...

Ikut kau lah aku dah pesan amanah aku dah settle...

Cakap aja pasal jubo aku tak kisah tapi kau cuma tunjuk kau siapa itu aja..

So apa kaitan dengan minyak naik???

John jo

So apa kaitan dengan ekonomi dan kenaikan harga minyak???

So kau gelar macam tu apa kaiatan dengan kenaikan minyak???

Selesai masalah ekonomi dan negara???

Well done umno

Ko pon macai lol
Bg tau jt samm..pah buat lah flashmob untuk turunkan tote bengkok gak
Jangan asyik guling2 jer x dak faedahnya.
Kan aku dh cakap pu lah guling2 kt nesir tu ada bagus maaa...
Apa kata krjaan selangor bagi subsidi 20 sen di selangor .
Pulay pinang dan kelantan
Kt kelantan kan kata dalam perigi pon ada petrol .
Amacam. Boleh selangor kan ada punaisihat yang gaji sehinggit tu.

Caingok tokey pam minyak.. lg minyak naik lg byk untung

Aku pon nak tanya gak apa kaitan harga minyak dengan umno.....

Puak ko dan ko sekali menghina umno dengan swgala macam.

Jo jobo pandai ko kata mahkamah dunia lepas tp akhirat ada apa nak takut?????

Macam mat jobo gak ada ku kesah mahkamah dh lpaskan jangan takut tp akhirat ada jo jobo.

Kalau ko boleh gelarkan orang kenapa orang lain x boleh gelarkan pada korang semua plak

So jangan marah lah .kalau korang bokeh marah aku pon boleh marah.

Ko x jawab lagi
Kuarkanlah plaj hadis dab ayat alquran bagi orang yang buat futnah pada najib dan rosmah.

Sbb tu orang gelarkan ko jo jobo.

Apa kaitan harga minyak dengan umno

Sampai korang maki hamun orang umno dengan segala macam maki hamun???

Jawab lak caiii

Jgn kutuk lbh sgt jo jobo yg berpegang pd quran dan hadis...
Dia pegang quran dan hadis hanya utk mat jobo jer...
Waktu pasangan sundal cina kwn si nurul anak mat jobo hina islam...hilang ntah kemana jo jobo nie...
Hampeh....

Apa plak kaitan minyak naik dengan umno

Yang korang maku hamun swgala bagai cacian

Jaaablah caiiii

Zaman harga minyak rm1 seliter dah tak ada dah.Zaman manusia yg berpegang dgn quran dan hadis demi agama dah kurang dah.Yang ada manusia yg berpegang dgn quran dan hadis utk kuasa politik spt di mesir makin ramai.
Hidup mursi....rela syahid demi mu.
Mampos mat jobo....buang masa syahid demi pelacur quran dan hadis.

Betul...masih bersyukur harga minyak msh rendah dpd sgpore yg lbh rm5 seliter, siam rm3 lebih dan juga indon rm3 lebih seliter.
Klu setiap pelusuk dunia minyak rendah...mgkin kita dpt minyak 50 sen seliter...
Nak dpt harga tahun 80an..rasa2 mgkin sukar...kecuali jadi rakyat brunei atau arab saudi.

Klu minyak di indon murah maka murah lah minyak kita..
Satu dunia harga minyak naik...mcm mana nak dpt harga murah...

Malaysia bukan pengeluar utama minyak dan petronas mndpt hasil lbh dgn melabur di negara luar.

Semak fakta dan jangan cakap membodoh mcm puak mat jobo.

Apa kaitan dengan minyak...

Bro bg hujah yg sopan sbg org Islam.Tak kira sokong atau bangkang kerajaan.Malulah dgn akhlak kita dgn anak2.Jgn dpt dosa tak pasal2.

Yang rugi duit simpanan persekutuan rugi sebab main pertukaran mata wang siapa nak jawab pulak???

Ini aja kau ada???

Oklah tu tahniah....

Sebab PM bodoh dan boros tak pandai tadbir negara mcm mahathir.

Lah serious ini aja???
Mesti kau boleh mencarut lagi hebat

Com on bro

So mana isu minyaknya

Biarlahh dia nk merepek carut ker.korang dah tegor.jgn time talqin syahadah time nyawa kat kerongkong nanti perkataan kotor tu jgak yg keluar.teruskan berbincang dgn cara yg sepatutnya sebagai insan

Lor mana isu minyak nya???

2042 ni kg sekoq bangang
Dh namanya peetikaran ada naik ada turunnya biasalah

Pelaburan...

Ada satu yang naik x turun2.

Cari lah formulanya ..ada...kalau x caya tanya kt ky jelly. Hehehehe

Suko ati kao laaah nak carut bnyk mana pon.bkn kena bayar pon.mana tau satu hari nanti bley jadi femes kat alam maya neh,klip sorang mamat x ley renti mencarut.carut maki jer kerjanya.cakap spatah carut,buka mulut jer carut,dpn makbapak pon carut.dgn anak pon carut,dpn pm pon carut,kat sejadah pon carut,angkat takbir pon carut,time tuh nyesal x guno dahhh.ni nasihat free jerr.untk diri aku jgak.x nk pakai pon suko ati kao lahh.nk pkai time kasih lah.nak carut carut jgak carut lah sampai x ley berenti.

Cuba tanya penganut2 pakatan harami

Apa kena mengena harga minyak naik dengan umno????

Sampai puak korang maki segala macam.

Marahkan lah mentri kabinet.kenapa caci maki ahli umno

Puak kamu kena maki pandai marah.....

Berdailog lah bukan berdemo.

Apakah itu saja idea puak pakatan harami ni?

Negara dh lah hampir nak musnah di tambah lagi dengan perangai puak2 ko.ckit2 demo

Mana pi pemimpin ko yang handal dan banyak menang pru ari tu yang kata majority tp x perentah putra jaya.

Desaklah kerajaan.pasal apa demo demo

X dak ke idea lain yang lebih baik atau ouak pakatan harami mmg bangkai

Suko ati kao lah nak carut bnyk mana pon.bkn kena byar.modal air liur jer.mana tahu satu ari nanti jd femes kat alam maya neh klip sorang mamat x reti nk renti mencarut.ckp sket jer carut.bkak mulut jer carut.dpn mak bapak carut.ngn anak bini pon carut.suap mknan pun carut.bkak mulut nk minum carut.ats sejadah carut.angkat takbir carut.dpn pm carut,nasihat free jer nehh.utk diriku jua spaya x alpa dgn nikmat.nk pkai time kasih.x nak pkai suka hati kao lahhh.x rugi ponnn.rasa nk teruskn carut tuhh kao teruskan ajer lahhh sampai spt ketenangan dgn carutan tuh.or sampai x ley nk berenti.pilihan di tgn masing2.dok gi2.

Ada banyak lagi pemimpin ko yang kaki jobo bini pon ada

Ko x jawb lagi apa kaitan umno dengan harga minyak naik???

Itu ko kutuk lah dia sorang


Kenapa caci maki umno.bila sebut umno bererti ahli umno.adakah ahli umno yang naikkan harga minyak????

Ko makilah kerajaan dh mmg itu perangai korang suka caci maki.

Kenapa maki ahli umno?????

Jawablah caiiii

Apsal time harga minyak dunia naik petronas x untung.kalo dulu satu barel usd 60,time crisis usd 120-60.tspi still x tambah pendapatan.padahal x kurangkan pengeluaran pon.konfius plak aku.dasat benor petronas niaga.brguru dgn sigaraga kaaa?apasal rakyat kena byar lbih plakk bila harga minyak naik.padahal kuta dah wat untung.tmbahan lak minyak perairan kita lbih baik kualiti n tinggi harganya.sape2 ada ilmu neh tlg bg pencerahan sket.wa blajar drjh nam jer.heheehe.

Kenaikan harga minyak dunia mmg xblh di elakkn lagi seluruh dunia merasainya tk kiralh pengeluar. atau pengimport sepenuhnya tk trkecuali malaysia..dasar kerajaan mngimbangi defesit hutang dgn mngurangkn subsidi kepada rakyat..Sebagai rakyat kita harus tahu kesan jangka panjang sekiranya subsidi harga minyak tidak di turunkn negara blh mnjadi seperti greece..Kita sepatutnya lebih brjimat cermat dn berhemah dlm berbelanja hanya mngeluarkn wang mmbeli brg yg perlu sahaja...rokok,ronda-ronda perlu di elakkn.jgn dibazirkn wang.laburlh dlm hartanah @ emas.sebabtu apa relevannya minta kerajaan turunkn harga kereta tp harga minyak ttp naik mendadak...kalau tujuannya hanya nk rasa hebat dn bermegah di jalanraya tp poket kering nk isi minyak..Dh tiba masa kita berjimat dn berjihad ekonomi diri kita dgn mmbeli klr bumiputera..

KESUMPULAN YANG NYATA KRONI BN MELALUI IPP MENDAPAT SUBSIDI 19 BILION...
TAPI PENYOKONG UMNO & BN YG BANGANG LAGI BODOH PIANG YG MEWAKILI GOLONGAN 46% PENGUNDI BEBAL HANYA MENIKMATI TAIK MINYAK DISAMPING MENANTI KEHADIRAN BR1M UNTUK COVER EXPENSES SETAHUN.....SEDARLAH GOLONGAN MANUSIA PENYOKONG UMNO BN SEKALIAN...KEWANGAN NEGARA BERADA PADA TAHAP KRITIKAL KERANA KEBOROSAN BN, NAjIB DAN BINI NAJIB...KALAU MASIH TAK SEDAR KAMU SEMUA LEBIH HINA DARI TAIK BABI......

RAMAi MACAi UMNO SINI..
TAK PI TENGOK CERITA TANDA PUTERA PERTUNJUKAN FREE KAT THE CURVE KE?
WAHAI MACAI2 UMNO ANDA SEMUA SETARAF BABI

Aku x jadikan isu minyak 20 sen sampai nak berdemo demo

Air gunung

X nak plak ko naswhatkan puak pakatan harami macam anon 2254 ni yang caci maki segala macam

Aku pon boleh cakap pada anon 2254 ni lah salah sekoq anak gampang hasil dari mak ko yang berselingkoh dengan jantan bangla maka dapatlah anak haram macam anon 2254

Sbb dasar anak haram mmg cam tu lah sebut babi sbb anak haram mmg dari kalangan anak babi 2254 yang di lahirkan mak babi dia.amacam puas hati

Pelaburan tak lah guna duit Simpanan persekutuan

Memang ada turun naik lah bangang masalah nya duit yang digunakan tu duit sapa wahai si bodoh yang tak faham kenapa diwujudkan duit simpanan persekutuan...

Business memang naik turun tu aku kata jangan tunjuk bodoh and rasa pandai...

Bodoh kau baca tujuan di wujudkan simpanan persekutuan tu bukan untuk melabur...

Bodoh kalau apa2 jadi kat negara masa tu macam mana bodoh...

Dan kat hujung penulisan kau masuk ky jelly itu tunjuk kau macai bodoh abadi...

Teruskan cakap pasal jubo lah aku tgk korang lagi pandai bab tu sebab otak kau pun setaraf jubo jugak tahniah lah umno

Ni lagi sekoq kaki fitnah
Ustaz jo ko x bagi tazkirah ke kt puak2 ko ni
2258
Adakah mak bapak ko dari kalangan binatang babi maka ko cakap orang umno babi
Setahu akulah babi jer yang tahu babi
Kesian bapak n mak babi ko lahirkan anak babi yang bodoh macam ko ni
Atau mak bapak ko punya mak bapak pon dari kalangan babi gak kot
Kalu macam tu sah lah ko ni keturunan babi
Puas hati........
Atau nak lagi......

Oh bila brim guna duit negara yang hasil pembayar cukai korang letak lambang bn
Lambang umno and semua parti komponen macam duit korang...

Bila bab minyak naik salah kerajaan lah apa susah bai...
Sebab umno masih tak sedar diri
Beberapa bulan lepas datang mengemis now sombong bongkak

Siapa caci maki ahli umno????

Korang nak sokong umno lantak korang lah...
Pasal ahli bodoh lantik pemimpin bodoh lah jadi maacam ni
Apa yang tak faham...

Mana janji kerajaan umno korang dah tuntut belum???

Janji ditepati hahahaha
Kelakarlah

So apa masalah dan kaitan jubo dengan minyak negara ye sedara???

Kalau x melabur mana nak dPat untung ya
Bila untung ko kata bagus
Kalau rugi ko kata x pandai uruskN duit
Mmg dasar bangang
Duit rakyat???
Kalau macam tu esok kita ramai2 pi minta utk buat belanja ok tak

Sebab tu kau sokong umno...

Itu saja apa jadi pun kau sokong...
Bila UMNO berdemo tak apa...

Perkasa buat tak apa...

Semua boleh...

Asal belah umno semua boleh...

20sen yang kau tak kisah tu yang akan buat orang lain jadi susah...

Mungkin kau budak lagi tak faham impak now minyak
Gst nak masuk tppa pun dicadangkan

Tapi kau konfirm tak kisah....

Hahahaha
Banyak kan membaca cai kesian anak cucu nanti

Sebab umno guna brim pakai lambang umno bila bagi duit dulu

Kenapa minyak naik tak letak lambang umno and parti komponen...

Padahal masa tu yang bagi duit tu adalah kerajaan jugak...

Bila nak nama dibubuh besaar2 lambang umno...
Bila naikkan harga minyak tak pulak kau iklankan ini hasil barisan nasional

Dah jawab ni bagi kau faham...

Umno dilantik oleh ahlinya dan pegundinya...
Bila pemimpin tak jalan amanah ada saham tak untuk yang melantik???

Baca Quran and hadith nnti kau faham

Bagai mana pula pulau pinang selangor n kelantan sama gak bagi bantuan gunakan lambang pakatan ops kupa plak pakatan harami mana ada logo.gunakan lambang pas pkr n dap
Abis duit yang di gunakan tu duit poket pemimpin ko ker ??????
Dari duit rakyat juga kan dari duut zakat dan sebagainya
Cee citer....
Jangan pandai cakap orang lain jer salah orang ko cari nampak
Puak haramjadah harami ko ssndiri ko x nampak.
Jawab cai betul x

Masalah bukan pada minyak ajaa...

Banyak dasar kerajaan ydabg memmbebankan

Contoh harga kereta berapa banyak kerajaan untung dari situ...
Minyak lagi...

Jangan letak beban pada rakyat kalau kerajaan tak pandai uruskab negara...

Itu aja...
Kerajaan dilantik mudahkan rakat bukan bebankan rakyat...

Kau tulis macam kerajaan and orang atas tu mulia aja...
Depa pun ryakyat dilantik bekerja untuk kita...
Depa pun rakyat kita ini majikan kau jangan lupa tu...

Depa berkerja untuk kita untuk negara...

Kau faham benda ni kau adalah pejuang...

John jo

Masalahnyer org kalo tgok penerima brim perghhh ramai gilerr.diaorg nej laahh pling terkesan.kalo minyak sajer naik x bleyla tahann gak.masalahnya ia berantai dgn barangan n keperluan harian.bkn masalah nak beli rokok ke,tmbah krete ker,rmah ker,semuanya berkait dgn minyak.bkn ker asas penubuhan petronas utk memastikan minyak di malaysia murah kpd rakyatnyer dan dpt mengimbangi harga barangan.kalo dah dpt keuntungan yg lebih semasa minyak dunia naik,kemana pergi duit tuh?msok prut saper.bkn ker minyak kita lbih mahal n berkualiti tinggi.meniaga apa kalo harga dijual tinggi tp x untung.udah la petronas jual kat dlm negara minyak yg rendah kualitinya.mengikut laporan,jualan dlm negara sahaja petronas mendapat keuntungan yg tinggi.ini bab minyak shj.blom hasil yg lain.kenapa negara yg lebih lekeh dr malaysia mampu jual minyaknya jauh lebih murah dr malaysia.apo dah jadi.padahal negara mereka pun teruk.kenapa ini terjadi di malaysia.siapa yg dpt manafaat subsidi minyak n gas neh sebenarnya?ke mana dan bagaimana kerajaan yg memerintah belanjakan wang rakyat.menteri sampai lebih sekali ganda dr usa.tp negara kecil jer.blum kira timbalan,setuliausaha pelbagai,penasihat jadian n lantikan politik.di situ shj sudah memakan belanja yg amat besar.kepala negara tlh menunjukkan contoh yg amat buruk.blum kira gaya hidup mereka lagi.bayangkan dgn perbelanjaan setiap kementerian utk pelancaran,majlis raya,majlis sambutan sempena hape2,lebih seperah peruntukkan telah hbis kat situ.rakyat dpt tahi gigi shj.ini yg menjadi persoalan.blom cerita bab tender menender lagi.adoiii,bnyak lg.
Oiiiii

Aku dh tanya banyak kali gak apa kaitan minyak naik korang caci maki umno???
Jawab cai dari tadi aku tanya
Yang naikkan minyak najib ngn kabinet dia maki lah dia
Kenapa maki hamun umno??
Minyak negara????

Jo ko ni budak lagi
Pernah ko rasa 13 mei?
Peenah ko rasa zaman inflasi????
Peenah ker??
Aku dh rasa dh semua tu ..sbb tu aku tahu berjimat.gunakan lh moto.kalu x pon gunakan basikal.kereta guna bila perlu jer.awat x boleh kee
X kan 20 sen bak berdemo sana sini.
Peenah ke ko beli beras satu kati 35 sen
Pernah ke ko beli gula satu kati 20 sen
Peenah ke ko beli tepung satu kati 15 sen
Rokok dunhill 20 batang 70 sen
Minyak aku x tahu sbb aku cuma naik basikal jer
Aku beli moto tahun 79 harga 1100 hinggit baru honda 70cc
Bandingkan harga sekarang.kenapa harga tinggi sekarang
Sbb perederan masa.zaman dh maju segalanya berubah.kami x buat demo pon harga naik sedikit2 mengikuut peredaran masa.

Ko mmg dasar penipu mana ada gunakan lambang umno
Lambang bn adalah
Ko maki lah bn
Apa kena mengena umno
Aku nak tanya kalau ko bodoh adakah mak bapak ko pon bodoh? X kan mungkin nereka lagi pandai dari ko.betul x
Faham x apa maksud aku.bkn maki tp contoh.
Jo bab ni ko mmg pndai hadis dan alquran
Bab fitnah najib altantuya ko x jawab lagi.hadis n alquran pada si kaki fitnah.

Air gunung ke ko ni air longkang
Aku nak sentuh ko kata lantikan politik
Oooobab bn ko nampak
Apakah ko x nampak puak2 ko buat tu semua .??
Kat selangor lantikan politik siputdin bulan dengan gaji 15 ribu hinggit.apa kerja nya????
Kedah masa pas kuasa lantikan pegawai dLam kuin dengan gaji beepuloh ribu bkn kroni nama nya smpai nak bangkrap kuin
Ko x nampak ke???
Ko x nampak ke kt selangor buat sambutan gina duit dekat 300 ribu samapi penganjurnya didakwa di mahkamah dan dh di jatuhkan hukuman dend dN penjara ko x nampak ker??? Atau ko buta.atai buat pekak
Atau dsar longkang ko ni.banyak lagi malas nak tulis pada ko ni sbb ko x nampak sbb ko dari longkang

Dah masing2 mencarut dah lah stop lah...

Aku
John jo
Tak kisah lah dari mana pun stop lah mencarut bosan lah...

Korang hebat mencarut ok tahniah now tunjukkan korang ada akal yang hebat pulak

Dia mencarut kau pun boleh nasihat lepas ni orang pulak panggil mak kau babi apa susah...

Semua pun boleh mencarut
Tak payah lah tunjuk power mancarut tu...

Now tunjuklah yang korang berakal pulak...

Aku John jo
Bosan gila...
Kalau nak lawan mencarut semua boleh...
Tapi bukan itu matlamat hidup aku...

Dah lah both pihak stop lah this...

Aduh kau ni pun bengong tak kene tempat lah

Melabur boleh rugi untung kita faham lah...

Persoalannya duit sapa yang digunakan....
Kau faham bahasa ke tak ni????

Faham isu tak???
Dia guna duit federal reserve kau tahu ke kenapa ada faderal reserve tu???
Untuk apa federal reserve tu???
Kenapa diwujudkan???
Bila akan digunakan???
Apa implikasi kita gunakan duit tu secara bebas???


Kau cuba faham benda ni sebelum komen lah aduhhhh...

Mmenaglah duit rakyat ia dinamakan tax payer Money aduhhhh kau ni pun....
Duit tu dari rakyat aduh duit milik rakyat...
Sebab tu tak boleh belanja sesuka hati....

Bro serious bro membacalah bro dan komen guna aakal lah wei....
Kau buat diri kau nampak bodoh dan macam ttak sekolah pulak....

Aduhhh gua simpati kat lu lah bro...
Lu tak bijak...
Dah tu komen guna emosi...
Dan tu komen benda yang lu tak faham....
And sedaya upaya cuba nak menang benda yang kau tak fahammmm

Kelakar lah lu bro...

Kalau bukan duit rakyat duit siapa???
Kalau rakyat tak bayar cukai boleh tak???
Mana kerajaan kutip duit....

Aduhhhhh simpan lah untuk hari lain pulak...

John jo
Emmmmmm kelakar gila

Kalau bantuan tu pakai duit sendiri tak salah pun bro...

Kalau duit hasil negara itu salah...

Kalau duit hasil kerajaan negeri dah negeri tu ditakbir dia dia pakai lah lambang dia...
Apa susah....

Kalau duit negara buat macam duit parti itu salah...

Kenapa bila minyak naik tak letak satu lagi projek barisan nasional???

Kerajaan negri dan persekutuan berbeza...
Kerajaan negeri lain persekutuan lain...

Kalau andai kataa dia pakai duit negara and katda duit dia maka aku kata dia pun salah.....
Dan perlu lebih amanah...

Duit zakat bawah kerajaan persekutuan ke kerajaan negri???

Duit tu duit negeri ke negara???

Pernah aku tanya dulu bila bagi brim guna lambaag parti adakah itu kesalahan jwab lah brother..
Aku nak tahu pendapat kau

Lor siapa lantik Najib???
Orang dalam parti pakatan ke yang lantik???
Ke orang dalam umno...

Sekarang kira kau tak suka najiblah ye???

Kau tahu tak dia macam ni sebelum pilihan rayaa dulu???
Kau pangkah parti apa masa tu???
Adakah undian kau membantu dia terus memimpin???

Jadi salah siapa dia naik?????

Oh lupa bagi umno semua salah annuar...

Jadi maki aja annuar selesai minyak negara

Hahaha aku tipu ke???
Betul ke masa bagi brim tu tak guna lambang parti???
Takder letak gambar UMNO ke???

Yang bagi kebanyakannya calon umno dari kawasa masing2 hahahaha

Kau mesti gila sayang umno...
Aku tak sayang pakatan pun kutuk lah mana kau nak.....

Macaamm ni laah kalu mak bapak kau bodoh dia tahu kau bodoh dia lantik kkau jjadi ketua jugak maka si bodoh melantik orang bodoh.... Si bodoh turut salah sebab si bodoh melantik orang bodoh jadi pemimpin...

Faham tak???
Si bodoh sangka tak salah tapi sebenarnya ai bodoh tadi turut salah sebab dilantiknya itu sudah terbukti kebodohan dia sejak kecil lagi dan kekal sampai sekarng

Sama lah bukan maki tapi contoh ye bro....

Najib tak salah selagi tak terbukti salah...
Now cari siapa yang bunuh...
Habis cerita..
Cari kenapa data kemasukan dia di padam...
Cari siapa padam...
Panggil semula razak baginda as saksi mana tahu ada bukti....
Panggil ayah mangsa kenapa libatkan pm Malaysia..
Mintak bukti pada ayah dia kalau benar...

Habis ceerita....
Mudah tak????

Selagi tak sabit kita diam ajalah...

Tapi cari lah kenapa ayah dia kata kenal Najib and libatkan Najib...

Jangan pulk kata ini kerja annuar....
Semua pun salah annuar

Lor 13 mei ke isunyaa
....

Sebaab takut aduhhhh 13 mei emmmm
Itu tragedi....
Tapi tak bermaksud kerajaan boleh buat sesuka hati...

Peredaaraan masa takde kaitan value of Money ada maaf aku bab ekonomi so aku guna terma ekonomi bukan main hentam aja...

Ramai yang lalui 13mei termasuk atuk aku kumpulan parang panjang dari perak....
Parang ada lagi sampai hari ni.,..

Tapi bukan UMNO keluarga aku bela..
Yang dipertahankan masaa tu adalah islam bukan melayu...

UMNO dok sibuk pasal ketuanan melayu....
Apaa kau dapat sebagai melayu???
Tak dinafikan ada diacount ini itu maktab mara dan sebagainya

Kau still kerja and usaha sendiri untuk makanan kau and keluarga...
Moto kau beli sndiri bukan umno bagi...

Anak menteri semua kat luaar negeri kata mmalaysia bagus dan setaraf.....

Kita still survive dengan apa Allah bagi bukan apa umno bagi...

Aku tak join pun demo...
Tapi pasal demo kita merdeka kita tak duduk diam masa merdeka dulu...

Bukan soal 10sen atau 20sen.....
Ini yang kau tak faham walau pun kau mengaku kau tua...
Tapi kau tak nampak kesan dia...

Kesan pada ekonomi negaara..
Kesan pada rakyat...

Itu yang kita tgk bukan pasal minyak naik 20sen tapi kenapa naik umpama rakyat membebankan sangat...

Projek juta2 sanggup aja.....
Yang tak bawak manfaat pun....

Aku tanyaa kau lah
Apa guna nya kita bina menara warisan jawab ini aja satu soalan aku...
Apa guna pada rakyat Malaysia dan apa kau dapat???

Kalau kau kata ekonomi baik... Negara makin kaya....
Selama ini itu jugak jawapan kerajaan tapi subaidi dikurangkan jugak
.... Tak ke pelik tu???

Oh cakap pasal zamaan inflasi tu berapa duit kita rugi ye hahahaha
Pasal pelaburan mata wang guna simpanan persekutuan...
Kau orang tua kau mesti tahu kepentingan Simpanan tu

Tapi selamanya dengan umno...
Degil dah tua pun degil tak nak dengar dok kene tipu tak habis2...

Tak payah main sentimen kaum lah...

John jo n 23.45.
Betol apa korang ckp tang bab maki carut tuh.x kira saper pon.biru ka ijau ka,idung mancung or kemek kaaa.or ostaz ker x ustaz ker sama jer.saper pun malu dgor kecuali oleh mereka2 yg hatinya penuh dgn kelucahan.so rentikan ajer.pakatan kaa.barisan kaaa sapa sapa x berpihak kaa.semua kena tanggung hal neh dpn allah.termasuk mereka yg masuk baca blog nehh kena tanggung mende2 nehh.so pakat stop laaa.tjukkan kehebatan akal yg diatas tuh.sama2 bley kan.baru la maju masyarakat.bayangkan lah anak cucu kita baca apa yg kite tulih kat blog neh.apa nk jawab?jgn heran kalo bdk tuh jadi kuang ajor.nyesal x guna.bcoz nyawa ntah bila nk kena cabut.mungkin jap lagi kot.agak2 nyer diamponker x?wallahu a'lam

Mana yg x btol semua kita kena persoalkan.bcoz kebenaran bkn milik sesiapa,puak,geng,parti,kebenaran haq semua manusia.nak lantik apa pon,nk jamuan ker,bnyak mana ker teepulang kpd kepalanya.sekiranya ia telus,perlu,menambah pendapatan kpd negara n umum buat ajerlah.rakyat persoalkan mana2 pemerintah utk mengetahui arah mana n kebolehan n ketidakbolehan sesuatu dasar n cara urus tadbir itu dibuat.ia perlu telus dan dibentangkan kpd umum.bkn disekat dgn akta tertentu yg dispin utk kepentingan perut mana2 k.jaan.pakatan ka,barisan ka,konservatif ka,buruh ka,republican ka,peoples chinese parti ka kuomintang ka,likud ka hapa ka,mana yg didapati salah kita bangkang,dakwa dsbgnya.apa pon biar segala cabang konstitusi mesti telus,bkn dimanipulasi utk diri.kita yakin n percaya,semua kita sgt menyintai negara melebihi cinta kpd parti kita.

Dh bn tadbir negara dia pakailah lambang dia napa ada masaalah ker...
Kalau ada masalah kwrajaan negeri pon ada masaalah gak guna lambang dia
Apalag ko ni
Samalah tu apa nak herankan ya x

Mat jobo sapa yang undi
Jadi sapa yang undi dia twrpalit sama lah atas perbuatan dia....
Salah sapa plak orang macam dia korang pilih
Kalau aku dak lerr
Kalau beedemo sana sinibada yang sampai berbogel
Selesai ker masaalah minyak naik....
Dh bogel tu boleh ker minyak turun...
Yang pasti nya yang naik menatang tu jer...
Bila tengok mangkok tu bogel

Aku lebih kesian kat anak cucu aku nnt bila dia tanya kat gereja tu ada nama allah itu masjid gak ke ???????
Kat sekolah ustaz kata sembahyang 5 waktu sehari semalam
Kat kelas sebelah adek guru tucakap sembahyang swminggu sekali jumpa allah kt.......

Isu nya sapa yang buat fitnah kat najib
Sapa kuarkan gambar superimpos tu x kan ko tak tau kot
Jawablah caii....

Tp ko x persoalkan kerajaan negeri yang menjualkan harta milik kerajaan negeri
Isu pasir kt selangor
Isu air kat selangor
Bkn cintakan negara jee sayang
Negeri pon kita kena sayang gak
Apa kerja nya siputdin gaji 15 ribu hinggit apa tugas dia
Duit sapa plak bayar gaji dia.

Aku x cakap pasal13 mei tu isunya
Ko pernah alamainya ketika itu
Zaman inflasi.
Aku maksudkan kita kena berjimat dengan keewangan kita sendiri.
Keewangan kerajaan tahulah kerajaan tadbir
Beli jer apa yang kita mampu..
Dengan gaji yang kita dapat.....
Kalau nak lebih usaha sendiri
Ni asyik bantuan subsidi dN sebagainya...
Mana melayu nak maju.
Satu yang aku tahu maju dengan anak ramai boleh plak...lpas tu minta bantuan apa yg aku tengok badan sehat umur muda lagi....
Bkn menghina tp inilah hakikatnya......
Aku pon anak ramai gak 10 orang...
Asyik2 duit rakyat ...duit rakyat...
Apa saja jemudahan yang kita mahu kena bayar lah.kalau dh kita dapat kemudahan
Duit yg kita bayar bukan lah lagi duit kita.

Kau ni saja tunjuk bodoh ke or memang bodoh azali

Orang lantik dia atas kepasiti apa???

Aduh kau ni baik mintak nasihat pakar lah mencarut kau dan melalut kau menjadi2 dah ni

Dah kata dah spin memang puak kau suka melalut...

Tgk medan lah nak bercakap now isu minyak....

Kau gi indon tanya orang Kristian siapa tuhan dia akan jawab Allah
...

Apa kau akan jawab pada dia bai

Lor kalau bapak minah tu kata kenal Najib bapak dia lah fitnah...

Hahaha andai kata itu gambar palsu mana lah aku tahu siapa buat aduhhh

Now cite bab minyak and ekonomi lah bai

John..

Ne hau ma..

Duit yg kita bayar cukai tu la duit rakyat bang oii..

Asal la payah beno nk paham..ko mkn mcd kfc government dah tax..

Blm kira tiap2 tahun lhdn potong..
Mcm mane melayu nk maju kalo pemimpin umno bn mentekedarah duit rakyat siang malam..

Macai 20 sen..blajo lg la matematik..

Ko xtanya muhyidin mase jd mb johor berapa bnyk tanah jual kat singapore..

Ko xtanya kat najib asal tg pagar blh dpt kat Singapore..

Sembang mcm upin ipin je ko ni..

Macai 20 sen

Tak heran pun tapi letak latak lah lambang bn sekali masa minyak naik...
Baru macho
Satu lagi projek barisan nasional tak susah pun...

And jangan salah faham duit tu bukan duit bn...
Jangan kau kata umno yang buat jalan...
UMNO yang buat sekolah...

Aku jo

Tak payah lah semua benda kata berjimat bro tak payah sembang pasal inflasi kalau punca Malaysia rugi masa tu pun tak tahu...

Malaysia teruk sebab rugi besar pertukaran wang asing bro tahu tak kerja siapa laburkan duit Simpanan persekutuan tu???

Dan lagi ye semua kene kerja kuat usaha lebih...
Tapi kerajaan belanja wang rakyat...
Sebab tu lah kau dok sokong umno aja...
Sebab kau tak reti nak ubah hidup kau anak dah 10 orang still tak faham and tak nampak still dok menadah pangkah umno.

Kewangan kerajaan tahu lah kerajaan handle hahahaha.... Penarikan subsidi ni lah bukti dia tak tahu...
Tambah pulak dengan gst nak susahkan rakyat tambah lagi tppa...

Aduh bro apa lah lu try lah bukak hati tu pulak... Bukak mata...
Semua salah rakyat macam pemimpin tu suci sangat pulak...

Kau jimat ada kerajaan berjimat???

Kau tak jawab lagi apa guna menara warisan tu pada rakyat buat masa ni...

Kau tahu hutang negara macam mana???

Kalau kau tahu hutang negara banyak kenapa kerajaan masih nak membazir lagi ada akal tak???

Duit yang kita bayar untuk kemudahan???
Hahaha aku faham kau cuba bagi contoh tapi kau sendiri tak faham kot konsep cukai ni...

Belajar lah pasal polisi fiskal...

Dan kau ingat kerajaan terikat pada kehendak rakyat...
Pasal rakyat macam kau lah kerajaan bebas buat apa saja...
Sebab kau tak kisah...

Serious memalukan...
Maaf bro kebodohan melayu menyokong umno macam takde kesudahan...

Kau sorak umno menang...
Dah lebih 50tahun apa perubahan kau dapat???
Rakyat still strugle untuk survive...

Berapa tahun Najib memerintah ada prrubhan taraf hidup tak???
Ekonomi macam mana????
Barangan harga turun ke naik???
Nilai wang makin besar ke makin kecik???

Kau dah lama sangat dengan umno...
Dah lama ditakutkan umno...
Pemimpin makin mewah and kau pandang diorang macam mulia padahal diorang rakyat aja dibuang pangkat semua nya setara....

Pangkat itu rakyat yang bagi sebab tu namanya wakil rakyat wakil parlimen wakil dari kita.

Bukan untuk dia buat sesuka hati...
Nak umum naik macam tu aja...
Ini bukan negara diorang
Berhenti izinkan orang pijak kepala...
Terutama orang yang datang mengemis nak mintak undi tak lama dahulu

Hen how she she

Ko lah bodoh x betula apa aku ckap bogel kt flashmob tu dalam hujan lagi dengan cara tu minyak turun ker
Sekesai masaalah ker
Kalau dh bogel apa lagi....
Naik minyak lah mamat tu tengok bogel
X tau lah ko punya ....

Ko nak mira indon mereka bukan islam bokeh kawin dngn orang islam dok dlam satu umh
Pasal tu tsunami teruk kt indon 200 ribu lbih mati
X lama plak malaysia nnt dilanda tsunami kalau orang macam ko ada banyak cai

Dasar ko ni bengap hanya kata bapa dia kerr
Alahai kesian nyer dengan korang ni mmg cai lol
Sapa x kenal najib.dan sapa bawa bapak altantuya buat sidang akhbar kalau bkn dari kalangan puak kamu.
Mmg cai lol ko ni
Mana hadis dan ayat alquran dan apakah hukumnya orang yang buat fittnah
Dan apakh hukum bg orang yang percaya kepada fitnah .yang di buat oleh kaki fitnah tu

Tengok je punggong rosmoh dah jadi lebar sape yg hebat tutoh jubo dia klu tak si najibulbontottuya laknatullah. Heheheheheeeee.

Aduh terus kan lah melalut sorry takde masa nak layan orang bodoh

Soalan aku mudah kalau doa kata Tuhan mereka Allah apa jawapan kau...

Tak payah spin kau jawab aja

Lor dasar bengap tu kau dah itu ayah dia kata...

Apa kau nak cakap...

Now pasal minyak lah tak payah alih isu


EmoticonEmoticon