Wednesday

JELAJAH #bantahTPPA BAKAL PERTEMU DS ANWAR DAN TUN MAHATHIR DI PENTAS KEMUNCAK


Kenyataan Umum
4 September 2013

JELAJAH #bantahTPPA BAKAL PERTEMU DS ANWAR DAN TUN MAHATHIR DI PENTAS KEMUNCAK

Ketika kemelut kenaikkan harga harga petrol dan diesel menjadi tumpuan semua lapisan masyarakat, ramai yang terlepas pandang betapa tanah air ini sebenarnya berdepan musibah yang jauh lebih besar iaitu penjajahan ekonomi melalui perjanjian TPPA.

Kerajaan sebelum ini telah mengumumkan bahawa Perjanjian TPPA tidak akan ditandatangani ketika kedatangan Presiden Obama di Kuala Lumpur seperti yang dijadualkan pada bulan depan. Namun ramai yang tidak sedar proses metrai perjanjian TPPA hanyalah satu penangguhan. Ia tetap akan berlaku setelah pasukan perunding mencapai 'kata sepakat' yang dinafi dari pengetahuan umum.

Proses kesedaran terhadap bahaya TPPA berada di kemuncak sebelum dipadamkan oleh isu harga minyak yang bakal menyebabkan harga semua sektor keperluan dan perkhidmatan melambung. Ia sekaligus mengalih perhatian rakyat supaya melupakan malapetaka yang jauh lebih besar.

Justeru itu, kesempatan dari mood kemarahan rakyat hari ini, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) tidak lagi menunggu dan terus menggerak kesedaran umum sehingga muktamadnya penarikkan Malaysia dari menyertai perjanjian multilateral terikat TPPA yang melibatkan negara Asia Pasifik.

Maka satu Jelajah #bantahTPPA anjuran SAMM bersama Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dengan kerjasama Gabungan membantah TPPA (BANTAH) dengan pendokong utamanya Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) akan dilaksanakan bermula 17 September. Jelajah #bantahTPPA yang berbentuk ceramah umum ini akan merangkumi 15 lokasi di seluruh negara. Jelajah ini menampilkan wakil dari parti politik PR dan BN selain aktivis BANTAH dan wakil MTEM untuk sepentas menerangkan bahana penjajahan TPPA.

Kemuncak Jelajah #bantahTPPA akan mempertemukan dua tokoh utama tanahair DS Anwar Ibrahim dan Tun Mahathir dalam satu pentas raksasa pada 10 Oktober 2013, iaitu sehari sebalum demonstrasi besar #bantahTPPA menyambut Presiden Amerika, Barrack Obama di KLCC.

Kedua-dua tokoh ini dilihat begitu lantang menggesa kerajaan Malaysia menolak Perjanjian TPPA. Dalam masa yang sama, Tun Mahathir dan DS Anwar juga pernah saling menuduh masing-masing pro kepada US. Maka kita sediakan ruang dan peluang kepada kedua-dua belah pihak untuk mengenepikan tuduhan, lantas mengenepikan permusuhan politik domestik demi mempertahan kedaulatan negara. Rakyat juga sudah tentu ingin melihat sama ada tokoh-tokoh ini semata ingin pertahan ego politik domestik atau tampil mempertahankan negara dari dijajah ekonominya.

Penganjuran Jelajah #bantahTPPA kini dalam proses rangkaan akhir dan akan diumum dalam satu sidang media awal minggu depan. Undangan kepada DS Anwar dan Tun Mahathir untuk sepentas di kemuncak jelajah juga sedia untuk disampaikan.

Mungkin ada hikmahnya keputusan tidak popular pihak kerajaan menaikkan harga petrol dan diesel, ia sekaligus menjadi pemangkin api kemarahan rakyat untuk muncul di setiap lokasi jelajah dan bersama dalam satu demonstrasi besar #bantahTPPA 11 Oktober nanti.

Sekian

CHE'GUBARD
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

20 comments

Aku sokong wlpun aku pangkah bn..steady TDM

Hamtam saja la labu.

Kita mnta dua2 buat tarian gengnam style atas pentas..

Harap2 x der laa yg mencarut kat sini lg.risau.lps tulis carut jer tersedak nyawa terus jd mangsa ke lubang kubur.
Apa salah kalo benda yg baik dimanafaatkan dgn mencari kebaikan umum.lama sgt dah style politik kg nehh.yg merana rakyat.hmmm..

Tppa Huhuhu tunggu gst dulu aku pun banyak dengar benda pasal gst ni...

Sebab negara kita sensatif pada kenaikan mudah sangat naik harga barang...

Selpas kenaikan minyak dan gst ditambah pula dengan tppa...
Secara am memang betul ia menambah hasil negara kerana penambahan cukai...

Tapi adakah rakyat sedar orang kampung sedar akan maksud nya tu???

Now dikatakan gaji 3000 kebawah pun menghadapi kesukaran kalau hidup dibandar... Sila betulkan kalau aku salah...
Jangan lak suruh aku pindah kampung...

Kene faham implikasi benda ni...
Yang menghairankan kenapa kerajaan tergesa2 nak benda ni???

Tppa ada kebaikan tapi hakikatnya perlu tak tppa dalam keadaan sekarang...

Kerajaan peru lebih Telus tentang hutang negara...
Dan perbelanjaan petronas
Serta kedudukan kwsp...

Apa implikasi tppa kepada negara terutama rakyat..
Penduduk desa bandar dan luar bandar...
Kesan kepada harga barang..
Kesan kepada harga rumah...
Kesan kepada harga makanan...

Ini yang perlu dilihat jangan dilihat dari hasil pendapatn negara

Yer bona apa kau bilang.bkn semua nk di bangkang.cuma perlukan penjelasan dan ketelusan dlm pentadbiran.mungkin ia satu perkara yg baik,tp adakah ia terbaik utk rakyat sekarang n terbanyak,atau hanya terbaik utk segelintir shj.memang bg peniaga ingin membesarkan lagi peniagaannya.tp bkn dgn semberono hentam sajer atau dia syok sendiri.bnyak faktor perlu difikirkan sblm sesuatu keputusan yg besar diambil.terutama sprti dasar negara dlm hal tppa nehh.jgn dilihat mereka yg dah kaya.utamakan yg miskin dahulu dlm sesuatu dasar x kira la sape memerintah.kerana yg kaya kalo terjadi apa2 hanya jd sederhana.manakala sederhana jadi miskin.miskin jadi apee?papa kedana lahhh.

Betul bro and thank...

Dalam keadaan sekarang kita masih kurang jelas dalam matlamat kerajaan nak masukkah gst dan tppa...

Ia dilihat sebagai langkah tambah pendapatan negara...

Rakyat yang kurang faham istilah tambah pendapatan negara akan sokonag tanpa dia sedar penambahan itu adalah dari cukai...

Bila cukai bertambah hasil bertambahlah tapi... Itu bermaksud kenaikan harga barangan...

Kita lihat kerajaan dah mula naikkan harga minyak...
Atas kata menjimatkan...
Macam aku kata sebelum ini adakah subsidi minyak punca pendapatan negara kurang...

Kita kaji balik pendapatan dan perbelanjaan kerajaan selama ni...

Berapa banyak pembangunan yang merugikan dasar2 kerajaan yang merugi dan membazir...
Contohnya apa manfaat menara warisan kalau tak silap itulah namanya...
Apa manfaat kepada rakyat dan ekonomi....

Kita kene bahagikan perbelanjaan kepada yang mendatangkan hasil semula kepada kerajaan... Dan tak mendatangkan hasil... Hasil di sini bermaksud income kalau tak fahamlah...

Kene kaji balik jangan mudah tunding jari kepada subsidi aja...

Kita lihat aja untung tnb tiap tahu dia declare berbillion.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0720&pub=Utusan_Malaysia&sec=Korporat&pg=ko_02.htm

Itu tahun 2012 apa guna tnb untung sedangkan tnb adalah monopoli kepada pembekalan elektrik...
Ini lah kesan pengswastaan...

Hasilnya kemana???
Tariff akan dinaikkan jugak...

Kita kene kaji balik segala perbelanjaan...
Samada perlu atau tidak...
Samada ia membantu menjana hasil atau tidak...

Ini adalah polisi fiscal yang harus dilihat...
Bukan belanja seberono masing2 sibuk buat duit...

Jangan jadikan rakyat tempat nak buat hasil...
Kerajaan dilantik supaya rakyat hidup senang bukan negara ni depa punya...

Rakyat adalah boss bukan pemimpin boss ini kene faham...

Kerajaan berkhidmad dalam memastikan kesejahteraan dan kesenangan rakyat dari sudut sosial dan ekonomi termasuk politik

Thanks atas penerangan yg ringkas tp bnyak manafaat faedah.walau berkongsi permukaan yg kecil neh tp usaha kao amat aku hargai utk memahamkan aku dlm ruang skecil begini.yg bermanafaat ambik,yg tak atau tersilap boley bincang semula.mungkin ade kelebihan tersembunyi padanya.

Bengap punya ameno laknatullah kafir harbi. Loni harga rumah naik 10 peratus harga barang2 naik 5 pwratus taklama gst pulak tol pulak. Mana janji PM kepala butuh tu yg kata takkan naik minyak petrol. Haramjadah punya PM kepala butuh. Dah menang mesti mungkir janji. Lahanat punya PM kepala butuh.

Madey butuh paria tu takkan berani lawan debat. Paria setan kepala butuh tu berana kat dalam surat kabar je. Bertentang ngan Nuawar makin kecut batang butuh paria tu. He heheheee

Boh fakta aje udahlaaa.x payah laaa nk dilaknat walau kao marah sgt.x kemana laknat tuh.takut terpaling plak kang.malu la dgn diri asyik carut jer.slalu dok kate geng biru bley detacted dgn bunyik bahasanya.nmpaknya 2 x 5 gak laaa.kalo kao marah sekali pon pd diaorg jgn jadikan mereka guru kao.x tahan nak carut gak,kao carut laaa kat sorang kat cermin sambil tgok muke sendiri.buat sampai rasa ade ketenangan dlm hati.jgn kao mati ngucap syahadah carut udah laa.besanya bila sakaratul maut neh dia akn kuar apa yg biasa diucapkan semasa hidup dulu2.samada yg elok atau x elok.marahh?so carut lahh sampai ke nyawa terakhir.selamat mencarut ku ucapkan.jgn marahhh.fikir dgn tenang sambil tarik nafas eaaaa

Selamatlah mencarut sedara oiiiii.biar anak cucu tgok n tiru.nak bawak ke kubur ker carut tuhhh

Madey tak main lubang taik....anwar main lubang taik...jadi tak heran klu dia berdebat mcm lubang taik..
Sana sini mani fasta bukan main hebat dicanang...bila dpt selangor....punaisihat serupa lubang taik....
Nie muka nak jadi pm....muka dan idea serupa lubang taik....

Aku tak heran tu adalah ajaran mat jobo....

Kau jelas kan benda ni kat family kau dulu baru kau tulis dalam ni...

Ikut topic lah...

Follow the flow jangan dok kelam kabut tak dapat berhujah kau masuk sini buat propaganda

Isu tppa ni bukan isu politik tp isu membabitkan kebajikan rakyat. Pertemuan DS Anwar dgn DrM bukan utk berdebat antara satu sama.lain tp utk melahirkan satu perjuangan yg sama iaitu menentang tppa. Jd kita tanpa mengira ideologi politik harus menyokong perjuangan mrk ini.

Kita org islam n melayu kaya dgn adab kesantunan berbahasa jd jagalah tutur kata. Jgn emosi dan amarah menguasai diri hgga tergamak mencaci cela seolah-olah kita adalah maksum dan mulia.islam itu indah dgn penganut yg indah dan halus pekertinya.

Aku pon x heran kalo ko n geng sepencarutan ditakdirkan mati dgn akhir kalam nencarut sebut perkataan lucah kao slalu wirid tuh.kesian ajer lah.carutlah sepuas2 kaorag sampai waktu ajal ko semua tiba.

Lantaklah sape2 nak carut lari tajuk.sampai masa nanti reti la insaf.x pon biar tunggu jer izrael dtg cabut nyawa.pasti stop pnyer.pilihin kat tgn masing2kan?

Lov ur word statement.mudah2han anda dimatikan dgn penuh kebaikan tersebut.amin


EmoticonEmoticon