Monday

Sambungan kisah Pak Ali pemilik dusun durian


SETIAP hari anak-anak Pak Ali merungut kerana sifat kedekut bapa mereka yang melampau.

Dengan anak sendiri pun Pak Ali menjual durian yang dipungut dari dusunnya sendiri dengan harga mahal.

"Ayah ni, dengan orang luar jual durian harga RM2.70 sekilogram, dengan darah daging sendiri pun jual RM2.70, melampau!" kata anak sulung Pak Ali.

Pak Ali hanya memekakkan telinga sahaja dengan rungutan anak-anaknya.

Akhirnya Pak Ali mendapat idea untuk menutup mulut anak-anaknya yang sering merungut itu.

Di dalam dusun Pak Ali ada sebatang pokok durian 'bantut' buahnya kecil dan rasanya kurang manis.

Pak Ali pernah cuba memasarkan durian 'bantut' itu namun tidak laku. 

Durian 'bantut' itulah yang dijual kepada anak-anaknya dengan harga RM2.10 sekilogram. 

"Harga sebenar durian ini ialah RM2.70 sekilogram, tapi oleh kerana kamu semua anak ayah, darah daging ayah maka ayah hanya jual dengan harga RM2.10 sekilogram. 

RM0.60 lagi kamu tak perlu bayar, biar ayah yang tanggung, biar ayah yang bayar. Setiap sekilogram durian, ayah bagi kamu RM0.60 sebagai subsidi" kata Pak Ali kepada anak-anaknya.

Salah seorang cucu yang terdengar penjelasan Pak Ali itu berbisik di dalam hatinya, 

"kesian atuk kena tanggung subsidi RM0.60, tapi kepada siapa agaknya atuk nak bayar RM0.60 tu ye? Kepada penunggu dusun ke?"


36 comments

fantasia milo suam ..

Ada satu cerita.kesah pak non dengan tanamannya.paknon ni mmg kuat bekerja bercucuk tanam dan buat kuih muih.
Pak non ni pasarkan kuih karipap yang terkenal sedapnya keseluruh pasatrm malaysia
Dan tanaman kebun kunyitya sangat subur dan dipasarkan seluruh pasar
Tp pada suatu hari pehak berkuasa datang.
Pak non ni sangat kaya dan wang hasil jualan karipap dan kunyit dia simpan di luar negara.
Tiba2 pada suatu hari pehak berkuasa dapati pak non ni x pernah bayar cukai pendapan.maka pergilag berjumpa dengan pak non bagi tahu dh la x bayar cukai
dan bertanyalah siapa punya kebun dan tuan punya karipap.
Maka pak non yang enggan bayar cukai terus mencari
helah dengan berkata kebun dan karipap tu macam kebun kunyit dan karipap saya.tp karipap saya leper ckit dan kebun kunyit saya kunyit nya tak berapa gemuk...
Maka pehak berkuasa pun percaya dan terus berlalu pergi meninggalkan pak non ........
Maka pak non berkata padan dengan muka korang dh kena kencing dengan aku......

Aiiii

Bukan bagi macai kiasan reka sendiri ni tak boleh ke???

Dari mana datng business kunyit ni???

Aiiii
Macai oh macai cakap tak sedar diri

Ko x kenal ker dengan kunyit.banyak gunanya kunyit ni mmmmmggggg budossssss ko niiii

hehe pengubat tekanan kot sbb kena naik turun mahkamah kat sabah kah kah kah

haha pencacai PKR ingatkan bodoh jer rupa nya lucu gak org nyer hehehe

bila nak kluar episod 3 lak hehehe milosuam dah jadi penulis novel bersiri huhuhu

yg kesian anak2 pak ali sb kena kencing..tp anak pak ali ada 8 org..5 org blajar tnggi..lg 3 org malas blajar..duk kg asyik bodek pak ali ja..keja malas..tau hisap gam..hanya 5 org anak pak ali ja yg brani tgur pak ali..yg len smua hampae..janji pak ali bg mkn ckup la..mlas brusaha..blajar malas..ada pluang curi skrab..pas tu time pilihanraya 3 org anak pak ali ni ambek upah pasang bndera bn..kesian dpt 2 ingit kena maki pula...5 org lg anak pak ali telah berjaya..mereka x mngharapkan pak ali lg..mereka cuba menyelamatkan adik2 mereka dr trus di tipu oleh bapak sndiri..tp dah dasar bangang..nasihat pun x guna..mcm tu la macai omno...haha

Hur2...milo suam dtg lg dgn kisah pak ali dn buah duriannya....macam biasa pak ali pn cakap dn nasihati ank dn cucunya..Mnglh abah kena jual mahal durian tu tkkira dgn anak cucu dn kawan2 semua sebab abah pn nk merasa hasil dari keringat abah menanamnya..Anak2 dn cucu abah yg byk makan durian ni dari org lain.Dulu org tua abah pn dh ajar abah agar bersifat adil dn saksama..Kalau abah ni x adil yg ko ni kulit gelap abah jual pd ko mahal,yg ko belajar pandai abah jual lg mahal sebab nti ko blh cari duit sendiri..yg ko ni lemah abah blh jual murah sebab ko ni lembab..tapi abah tknak bt mcmtu abah nk ko sama2 merasa makan durian tu.lgpn durian blm di kopek kulitnya kalau kamu buka nti ada.isi durian yg kurang elok abah ganti dgn buah durian yg ln..Tk usah gaduh2 kalau kamu tk mampu abah ada btkn tempoyak dn crepe durian kamu boleh makannya juga..Abah ni dh tua kalau abah jual murah nti abah xda wang simpanan..Lgpn skrg musim hujan buah kurang mnjadi .sakit pening, durian x berbuahkah sapa nk tlg jaga abah nti..nk harapkn kamu dgn abah juga kamu minta makan bg duit tambang pg demo blackout.Bersabar ye cucu duit yg .60¢ tu atuk nk simpan sikit2 bt bayar bil air cucu..lama dh tertunggak sejak nenek ko xda nti kena potong pula ayaq...atuk nk ke pekan jap nk pi pos doll byr ayaq kat cinadoll.Atuk berpesan pd cucunya jgn kutip lg biji durian kat padang noo nti trkutip tahi anjing dh nk kena samak pula..Cucunya pn berlalu seraya berkata pd atuknya ..atuk lepas bayaq ayaq tu blik jangan lupa samak juga noo.. atuk bt style doogie mcm dlm video cinadoll tu dh mcm anjing juga ..Pak Ali tercengang mndengar kata cucunya....

mcm seronok jer aku pun nak crite gak la pak non dgn pak mat dtg bg tau KALAU dia org jadi pemilik dusun dia org akan jual murah jer durian tu tapi KALAU jadi la masalah nya bagaimana syer dusun tu pun x jelas pak non punye ker pak mat punye bahkan ada sorang lagi pakatan dia org iaitu mr lim kit siang pun nak gak aduh belum dpt dusun lagi dah x sehaluan dlm bnyk perkara antara non,mat dan lim ni tapi anak2 yg x bersyukur tu x peduli janji dusun tu dpt kat pemilik baru iaitu non,mat dan lim sbb dia org janji KALAU dpt kat dia org durian tu depa jual

murah jer kata mereka x ape KALAU huru hara kita tukar balik la dusun tu biar ayah yg urus hehehe KALAU dia org nak bagi balik la hehehe rasa nyer dah ada cth dusun kat sebelah memang janji indah last2 jadi la pencacai dlm dusun yg dulu milik keluarga sendiri

harap pencacai PR ni paham la KALAU paham tapi kan selalu pencacai ni mudah cair dgn janji manis

aku pun nak crite gak la pastu anak pak ali x puas hati guling2 bawa parang tetak pokok durian habis langsung x boleh wat ape2 semua rugi ikut hati punya pasal lebih baik kebulur dari dpt mkn durian yg subsidi nya sikit jer pastu x cukup dgn itu hasut org ramai dan perli kat FB syukur la masih aman dgn harapan semua org pakat buat mcm dia selagi dusun tu x jahanam hancur dia tetap x puas hati gelisah knape la x jahanam2 lagi dusun ni

dia ke hulu ke hilir dgn marah x puas hati selagi boleh dia bersungguh segala kudrat dikerah nak jahanamkan dusun tu x leh tido selagi x hancur dusun tu sbb alang2 x dpt subsidi biar jadi mcm syria tu

jom bakar dusun durian knape la bongok tul alang2 x dpt subsidi baik bakar dusun durian yg pentingkan hati puas kita bakar bakar bakar sape x bakar dia macai jom kita bakar hahahaha

Hahaha itu aja lah kau pandai...

Mencarut aja pandai bila cakap pasal ekonomi lari hahaha...

Macai oh macai, mencarut memang jaguh hahaha

Dah kata bodoh tak percaya...

Syria perang akidah...
Menentang puak bashar...

Aduh kau ni tolong lah membaca serious membacalah dah banyak kali tegur dah ni cai oiiiii...

Puak umno tolong lah nasihatkan mamat ni serious kesian aku tgk ni...

Sebagai islam kita wajib sokong penentangan kerajaan di syria atas dasar akidah...

Ulamak dunia suruh ni bukan ulamak umno...

Bak kata fatul bari...
Dah ketentuan Allah...

Kau punya bangang ni pun begitulah jugak

Yup janji ditepati kereta pun dah murah...
Brim memang lumayan..

Minyak tak naik pun subsidi aja kurang..

Demi rakyat semua ni...

Janji ditepatilah katakan...

Hahahahahaha
Kelakar lah umno

Orang ko kata mencarut
Mak ko masak lelak cili padi x masuk kunyit ker.kalau masukkan kunyit mak ko pon mencarut gak ker?????
Karipap bapak ko suka makan di kira nencarut gak ker????
Otak kuning ko ni

ni akidah gak mat sabu kan pro syiah PR diresapi puak jual pil kuda dgn komunis tu yg kami tentang tu

hadi awang pun ckp "dah nak sokong macam mana kita x leh keje dgn puak hok dlm bilik gerakan ada gmbr karl mark gmbr lenin stalin terus terang saya ckp"

serius membaca lahhhh macai oh macai

itu bukan org umno ckp tau presiden pas yg ckp yg mat sabu tu bukan tv3 yg siarkan berita tu TV syria yg siarkan mat sabu sokong kerajaan basyar

serius membaca lahhhhh hehehe

http://www.youtube.com/watch?v=hqPbwP9tdEA&feature=youtube_gdata_player

kalau malas baca tgk video ni bukan tv3 ckp tv syria yg ckp

serius membaca lahhh hehehe

org kata puak PR bodoh x percaya hehehe

serius membaca lahhh hehehe

Lah tangkap lah dia apa susah...
Kau ada bukti bawak lah kat jabatan agama...

Kan dah diistihar sesat...
So laporlah apa lah susah cai...

Ada jugak bab akidah...

Ada macai2 sokong pemimpin yang tolak hukum Quran...

Pemimpin islam...
Tak ikut hukum islam...

Jatuh apa ye???
Menolak tau bukan kata dia kata akan buat habis dia tolak...
Dah tu ada penyokong beragama islam undi...

Apa pendapat kau agaknya...

Bagi aku kalau mat sabu syiah maka kita harus perangi andai kata dia memerangi kita...

Tapi bila dia cuma cakap pasal negara sama lah jugak macam orang cina dan India from mic dan mca...
Sebab dia bukan islam maka... Adakah dia salah???

Jadi soal kat sini apa yang mat sabu buat cai...
Dia sebar syiah ke???
Kalau ada aku pun sokong kata kita tangkap...

Dia bagi ceramah syiah ke???

Kalau syiah cakap pasal ketaktulusan negara jadi berdosa ke cai???
Salah and tak boleh tegur ke???

So bila membaca tu faham jugak cai...
Jangan tunjuk bodoh...

Kau terlalu berusaha nak cari buruk orang pakatan ni...
Pasal ekonomi kau serang individu...

Aku faham itu tugas macai...

Kalau seorang India laporkan pasal kecurian maka kita tak payah layan sebab agama dia hindu ke???

Aduhai macai...
Jangan jadi bodoh...
Dan jangan lah susah payah tunjuk bodoh...

Membacalah dan faham lah jadikan diri tu berilmu
Hahahahaha

Kelakar lah cai jangan marah tau

Ikut kau lah cai asal kau bahagia...

Tolong lah hantar orang bijak wahai UMNO gila bodoh macai kat sini

Bosan gila

Org pgayr lagi bodos...lubang taik pon nak disanjung....

Cerita nie umpama cerita pak sheikh yg bertazkirah dan berkhutbah dan berceramah dgn alquran dan hadis dgn nawaitunya sentiasa dilaung2kan....
Ujung2....pak sheikh adalah pecinta puki chinadoll dan lubang taik jantan gay....
Mudahnya tuhan nak buka keaibannya yg sana sini mgaibkan org lain...
Jadi klu rasa nak buat fitnah...pikir2kanlah...jgn jadi mat jobo
DITELANJANGKAN LUAR DAN DALAM....BENGKOK CAI...

Kalo dia saja takpe lagi... rupanya pengikut2 tok syeikh sorang2 dibuka aibnya... dari azmin dan ust badrul sampai la sekutu2 dlam parti islam semalaysianya baik timbalan presiden maupon setia usaha agungnya.. pejuangnya yng takde masaalah nafsu sume dah lari walau dimaki cerca kerana berpatah balik ke jaln lurus... hancor nama baik dusun durian camni kali pajak kat diorang... yng busuk berulat pon ustad2 ni kata bleh makan.. bila nabi kata golongan ini bukan dari umatku pasti ada mudaratnya pd agama.. dah nampak pon... parti yng mengatakan over my dead body disekongkolkan dengn parti yng asalnya nak semua orng beserban... hanya dengn janji masing2 akan diberi kuasa...

John jo dh marah sambil bertaqiyyah bila bosnya mat sabu org dh tahu dia berfahaman apa? kenapa puak pas menolak fatwa haramkn unsur2 syiah dlm rang undang2 islam negeri kedah...cuba habaq mai macai...akidah pas dh sesat ka?..

Sah ahli umno tahniah...

Kau selalu sebut dah ni baik check otak tu bro...
Meroyan aja silap2 takde otak kau ni

Ini aja kau boleh cakap hahaha...
Fitnah memang mainan umno dan macai...

Hahaha kelakr lah...

Syiah masalah akidah...
Kalau pm sendiri rasmi buku elemen syiah...
Tolak hudud....
Diskong pulak...
Terus diberi kuasa...
Adehhh

Bagi bukti sikit bro pasal tang undang2 Kedah...
Kalau iye benar...
Kita halang tapi kan wait...

Undang2 negara lah kan bagi kebebasan beragama...

Sesiapa pun bebas beragama sebab undang2 islam sederhana korang lah...
Kenapa tak ubah...
Undang2 kerajaan negeri tak boleh bercanggah dengan undang-undang persekutuan...

Ertinya kalau kerajaan dalam undang2 negara kata boleh bebas maka hnmmn
Siapa punca agaknya ye???

Jawab lah jangan malu...
Kau jugak undi

Aku rasa cerita ni berkaitan ekonomi dan harga minyak dalam bentuk kiasan

Kau orang akan cuba bangkitkan isu ini...
Isu perkauman dan sebagainya...

Mungkin korang cuba nak main sentimen tapi serious lama2 orang meluat nak layan...

Apa kata bincang ngan family korang aja... Dengan gaya bahasa yang sama...

Aku rasa orang pun akan meluat...
Kalau kau tgk pemimpin kau..
Tak cakap macam tu pun...
Cuma korang aja over reacted...

Bila bab ekonomi konfirm korang melalut...

Terus kan lah mungkin ini cara kau dididik...
Tahniah lah macai...
Pembela melayu dari umno
Puiihhhh

dah mcm beruk mkn cili dah pencacai PKR kalau bab mengutuk halal semua nya tapi bila kena kutuk bukan main pertahankan hehehe

apa payah sgt entah hadi awang presiden pas selamba jer kutuk PKR "kita x leh buat keje dgn org yg jual pil kuda sokong karl mark stalin lenin"

knape x kata hadi awang pencacai umno

nmpk sgt apa yg org umno kutuk tu betul tapi pencacai PR ni x leh terima

hehehe rilek brader hadi awang pun kutuk PKR cuma ko jer yg over reacted...

"kita x leh keje dgn org jual pil kuda,sokong karl mark stalin lenin"

crite ekonomi la ni ko nak org mcm hadi ckp tu nak urus negara jahanam hehehe

Kalo ko jadi pm x tau la munkin ko hebat ekonomi... tapi aku dah rasa kepandaian ekonomi aljub semasa jadi menteri kewangan dan tpm.. pd tahun 1997 1998... ada dia peduli rakyat menderita masa tu... yng dia pikikan diri sendiri dengn mengumpulkan rakyat kononnya dia dianiaya apabila dipecat...

Tgk lah apa yang kau melalut...

Jauh kau spin ni cai bila tak boleh jawab... Jauh punya spin ni

Terus masuk pil kuda pulak ni

Hishammudin kata syiah tak ancam negara apa pendepat kau???

Pada tahun 1984 siapa yang terima syiah as mazhab???

Pas ke adehhhh
Semua kau melalut...

Kesini kesitu...
Dah lah cai...
Duduk diam aja bersepah solan aku korang lari tak menjawab...

Kutuk lah mana kau nak kutuk bro...

And rileks dan waraslah sikit...
Ini blog umum sesiapa pun akan baca...

Kau nak mencarut kau cakap kat meja makan depan family kau...
Tgk apa mak bapak kau cakap...

Orang cakap ekonomi kau masuk bab jubur....
Adihhhhh

Dah lah tu barang pun dah naik harga dah...

Takpe demi rakyat sebenarnya semua ni....

Untuk dapat 500 yang boleh tahan setahun....
Logik ke statement tu???

Macai ada otak lu fikir lah macai....
Jangan cakap macam kartun...

Umno haprak...
Tak langsung tahu kawal benda makin teruk...
Defisit makin tinggi...

Belanja tak tgk kemampuan and last sekali rakyat jadi mangsa...

Ini kau kata bela melayu???
Siapa melayu yang dibelanya???

Janji ditepati aku jamin korang pun sedar umno punya spin...
Tapi terlalu bodoh nak faham...

Umno cuma main sentimen...

Mana isu kaum semua time pilihan raya aja

Bykkn beristiqamah jo bykkn bersabar..aku taulh cara hang tu marah dgn org ln..Pujuklh bini hang ckp elok2 takkn sebab. 20sen pn nk bercerai..tp tkpa jo hang beli selipar jepun byk2 standy by bt mas khawin..Hang blh nikah lg cara mutaah modal mas khawin selipar getah rm2...mau.....

Bile cite DURIAN BANTUT ni trigt aku akn TERBANTUTNY nuar brahim nk jd PM MALAYSIA ke 7...huhuhu tp kalu nk jd ketua 77 masih ada kosong lg utk nuar..hehe


EmoticonEmoticon