Kajang Sudah Jadi Yangoon ?

Kenyataan Umum
20 Februari 2014

Kajang Sudah Jadi Yangoon?

Semalam, SAMM menerbitkan sebuah kenyataan bersama gambar-gambar yang menunjukkan perkembangan pelik di Kajang. Ia ekoran kebanjiran warga asing yang dipercayai warga Myanmar yang diturunkan di KTM Kajang.

Warga Myanmar tersebut juga dilihat membawa beg seolah-olah baru tiba dari KLIA, juga dimaklumkan dikawal rapi oleh beberapa anggota RELA.

Hari ini keadaan semakin sesak di Kajang oleh warga Myanmar, apakah Kajang sudah menjadi kota Yangoon? 

Dua klip-video telah disumbangkan oleh sukarelawan yang menjadi pemantau SAMM di Kajang, dikepilkan sekali untuk kegunaan pihak media.

Berikut adalah kenyataan semalam untuk rujukan semua;

Kenyataan Media
19 Februari 2014
 
Perkembangan Pelik di Kajang, SPR Harus Minimakan Ruang Manipulasi
 
Satu perkembangan yang pelik telah berlaku di sekitar Kajang apabila pasukan pemantauan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telah mengesan beberapa bas persiaran menurunkan warga asing di hadapan KTM Kajang pagi ini.
 
Apakah ianya satu kebetulan apabila ribuan warga asing dipercayai warga Myanmar hadir ke Kajang dengan beg besar seolah-olah baru masuk ke negara melalui KLIA.
 
Dalam perkembangan yang sama, adakah kehadiran warga asing ini turut berkaitan dengan kelewatan melampau tarikh pilihanraya kecil yang jatuh pada akhir Mac dengan alasan yang tidak masuk akal? 
 
SAMM tidak menolak kemungkinan kelewatan tarikh PRK ada kaitan, demi persiapan lebih rapi untuk penipuan pilihanraya kecil N25. Usaha SPR untuk menggunakan senarai pemilih yang baru (Mac 2014) juga agak meragukan.
SAMM turut menggesa supaya SPR meminimakan ruang-ruang manipulasi antaranya dalam soal jumlah pengundi awal yang begitu ramai. 
 
Menjadi persoalan, mengapa SPR menggunakan petugas dari pengundi DUN Kajang? Mengapa tidak SPR memanggil petugas dari sekitar Bangi, Semenyih dan Cheras untuk menjadi petugas pilihanraya? 
Jika SPR memanggil pengundi Kajang sebagai petugas maka ia membuka ruang manipulasi dengan peningkatan besar jumlah pengundi awal. Ini sepatutnya boleh dielakkan.
 
Sebagai sebuah badan yang tercalar teruk menafikan demokrasi dalam PRU lalu, SPR harusnya terarah untuk menjadi lebih bersih bagi mengembalikan keyakinan orang ramai. Namun pemerhatian SAMM setakat ini, SPR tetap tidak berubah dan tidak punya usaha yang nyata untuk perbaiki kelemahan. SPR terus diperkudakan pemerintah.
 
Sebelum ini SAMM telah mendesak pihak SPR memperinci anggaran perbelanjaan RM1.6 juta untuk PRK Kajang yang disifatkan agak tinggi. Ia ekoran operasi SPR yang kerap menggunakan orang tengah dalam pelbagai urusan secara tidak langsung berlaku ketirisan dan pembaziran.
 
Akhir sekali, SAMM menyeru kepada orang ramai dan semua aktivis demokrasi agar turun ke Kajang untuk memastikan pilihanraya kecil kali ini berlangsung dengan bersih dan adil. Harus diingat, Inilah 'turning point' bagi pihak Barisan Nasional maka tidak mustahil penipuan terbesar dalam sejarah bakal berlaku di Kajang.
Sekian,
 
che'GuBard
Pengasas
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

Sekian,

che'GuBard 

38 Comments

  1. Maka selapas pilihanraya kajang akan kedengaran bunyi mcm ni pulak.. " kita dah search dalam you tube dan di media pakatan, hasil dari search kita tak pernah pun kita sebut ada pengundi hantu dari myanmar.. Ini semua adalah fitnah keatas pr. Media umno yang memainkan isu ini.."..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha.... Setuju sangat. Pakartun Rakyat macam tu lah. Kalau tak buat macam tu bukan penipu bersiri namanya.

      Delete
  2. Awas Kajang!!! Nuor berahi kaki jubo.. Banyak penjuburan telah di lakukannya.. Penipuannya pula bersiri siri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serious kesian kat mak kau, anak perangai macam ni.

      Ini ke yg mak ayah kau didik kau?

      Dari kau macam ni baik kau banyakkan selawat...
      Kurang2 dapat pahala

      Delete
    2. Keh..keh..keh... Macai dah panas.. Serius lawak bila macai dah panas mulalah berkhutbah bagaikan alim ularmak..

      Delete
    3. Mat KALAU dah panazz wei.. Kalau aku kayaaa... Kah..kah..kah.. Kalau aku kayaaa.. Hidup berkalau jadi pencacai dilobang taik..

      Delete
    4. Ikut kau lah Labu nak panas buat apa...
      Kebodohan ini tak perlu aku panas.
      Aku cuma berpesan.

      Yang penting aku tak sokong umno parti menginiaya orang islam.
      Parti yg tolak hukum Allah.

      Cukup aku berpesan itu aja yg islam suruh.
      Kau yg berpegangan pada ajaran umno... Terpulanglah pada kau Labu.

      Delete
    5. Rasanya umno tak pernah mengeluarkan kenyataan yang menolak hukum hudud. Presiden PAS dah mengeluarkan ketetapan yang yang negara islam tidak wujud.. Jadi siapa yang menolak islam. Aku tak menyokong mana2 parti tapi PAS dah jauh tersesat, sanggup melacurkan islam demi undi. PKR parti yang wujud dari masaalah moral. DAP jauh sekali aku nak sokong..

      Delete


    6. Najib jelas kata hudud tak akan dilaksanakan apa kau cerita ni?

      Sorry bro malas komen...
      Baik kita banyakkan zikir dan selawat.
      Semoga Selamat

      Delete
    7. Boleh bagi bukti atau mana2 link yang najib pernah ckp mcm tu.. Tak payah lah kalau nak komen kalau komen berunsur fitnah.. Berzikirlah kau selepas menabur fitnah. Bersalawat lah kau selepas menabur fitnah.

      Delete
    8. Cari aja bro kau akan jumpa..

      Tapi kalau jumpa pun kau tetap dgn umno dan alasan kau

      http://m.youtube.com/watch?v=sUMkCAXDQlM

      Ni link dia tgk and dgr tau...
      Jangan kata orang fitnah tak elok.

      Sama2

      Delete
    9. Aku nak tgk macam mana kau nak pusing lagi bukti dah adakan?

      So apa alasan kau nak bagi.
      And apa pulak kau nak tuduh aku.
      Jom dari sibuk jaga umno bagi kembali pada tuhan.

      And lagi adakah hukum Allah tak paksi pada realiti?
      Well...
      Adakah aku fitnah bro?

      Delete
    10. hahahaha. dah nama macai.keje spin je.konon nak bukti. bila dah bg trus diam kah3.

      Delete
    11. Sebab tu aku sampaikan benda ni dengan sabar.

      Aku tunggu dia balas link yg aku bagi.
      Still dia diam.
      Malu lah sebagi seorang islam yang bersikap macam ni.

      Tiada kejujuran dalam berjuang.

      Kita bukan berjuang utk parti or individu tapi utk agama dan negara iaitu rakyat ini lah yang umno tak nampak sebenarnya.

      Dia ingat kita nak annuar saja dia silap...
      Kita nak hak dan amanah rakyat dan negara dijaga...
      Kita nak islam,diamalkan secara menyeluruh mengikut sunnah nabi.

      Kembalikan islam pada pemerintahan negara.

      Delete
    12. pergh 17:54 ni ape yg kau ckp kan betul.tapi aku nk tnye kau sikit islam mcmne yg kau maksud kan.yg kt atas kau ckp dia still diam.meh kau tnye aku.kite cite psal islam.kau jwab aku dulu

      Delete
  3. bn umno bnyk yg kaki maksiat n bnyk yg kaki tipu, rakyt yg bnyk menderita masa kini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihan kat kau hidup menderita. Kat dunia lagi kau dah dapat balasan berupa derita kerana suka buat fitnah cakap orang kaki maksiat kaki tipu. Belum lagi terima azab neraka. Ingat lah wahai saudara azab neraka akibat fitnah itu adalah benar. Pehhh.. Macam alim ulamak pulak aku ni. Ade yang meroyan pulak nanti.. Kihkihkih.. Yihaaa..

      Delete
    2. mmg bn umno bnyak kaki tipu maksiat pon.tgok je program dorg buat.ad berpaksikan islam? konsert korea? ajak anak muda dalam program maksiat?kononny suruh tiru cara artis korea? tambah lagi dengan statement2 bodoh sombong pemimpin2 umno? ko buta lagi ke macai bn? org cina pon ramai dah nampak umno siapa. tu yg sampai berita harian keluar statement "ap lagi cina mahu?" tu.bengang sbb cina ramai sokong pr.kah3. macai2,slamany otak kat lutut.

      Delete
    3. bn umno kki tipu kau orng lak kki bontot ok le tu

      Delete
  4. apa dh jd dgn manager bn umno yg dh sesat, madir yg sokong kassim ahmad yg anti hadis, knpa bn umno x berani, org bn umno ni dh takut dgn madir, tapi x takut dgn ALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang cite isu yangoon kau cite pasal kassim ahmad pulak. jadi macai je cukup lah ni siap jadi pencacai lobang taik pulak, dua2 jawatan sekali kau sapu.. Koh..koh..koh.. Ok lah aku jawab. Tun. M dah lama dah letak jawatan. Dia tak pegang apa2 jawatan pun dalam parti cuma ahli biasa.. Dalam pentadbiran kerajaan pun dia tak pegang apa2 jawatan. Tak kisah lah apa pun yang dia nak sokong. Yang takutkan Tun. M ni sebenarnya kauoranglah. Lagi satu parti umno tak pakai manager dia pakai presiden bagi jawatan tertinggi yang di pilih oleh ahli parti. Dan lagi satu umno tak pakai penasihat untuk menerajui parti seperti parti kauorang.. Lantikan pun dibuat diatas perlantikan diri sendiri. Koh..koh..koh.. Harap kau faham ye. Jangan jatuh kan martabat diri dengan menjadi pencacai lobang taik.. Kalau bodoh tak apa boleh belajar lagi

      Delete
    2. Jd penasihat kaya...bodo

      Delete
    3. Penasihat ptronas...

      Delete
    4. lu yg x tkut allah.pndai pndai jatuh hukum orng sesat.kite yg jahil ni klau ilmu sjemput jgn sedap je ckp orng sesat.tgk diri kite dulu.

      Delete
  5. Sekarang zaman najib, mahathir dah tua dah, lupakan mahathir..

    ReplyDelete
  6. BN ni bodo ke apa? Apasal BN dgn terbuka longgokkan myanmar yg nk dgunakan sbagai pengundi antu awal2? Kan dah kantoi, lps ni sah anwar akn kalah, heran jugak aku apasal BN xjaga line..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bn x bodo.lu je yg bebal.x hbis hbis nmpk hantu.udah udah le

      Delete
  7. Xkan BN xtau yg anwar ni ada pnyakit bawaan pndatang asing, iaitu takot ngan pndatang asing,

    apasal BN dgn mudah mbiarkan diri tkantoi?

    Heran.

    Apapun jutaan trima kasih pada SAMM yg mjadi balaci krana telah mnyebarkan hal yg benar.

    ReplyDelete
  8. SAMM ni ank2 terencat akal

    ReplyDelete
  9. Kami ahli umno, sekarang blog milo suam kami yang punya, kalau tak tahan dengan cara kami boleh berambos dari blog milo suam ini, politik umno memang mainan kami, kami punya line...

    ReplyDelete
  10. ITU BARU BUDAK KECIK, BELOM LAGI OTAI OTAI UMNO MENULIS DALAM BLOG MILO SUAM INI, TELINGA TAK SAKIT TAPI HATI PEDIH LA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tua muda sama bodoh aja umno ni semua...

      Yang tua tak boleh diajar...
      Yang muda ikut bodoh sekali

      Delete
    2. lu pulak bebal ya x

      Delete
  11. sapa caya cg bard punya crite maknenya minda mrk setahap berok mak yeh-sila klik like jika.setuju...hahaha-karloz

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan