Taib Lebih Kebal Dengan Kedudukan TYT Sarawak

Kenyataan Media
10 Februari 2014

Taib Lebih Kebal Dengan Kedudukan TYT Sarawak

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) melalui sayapnya SAMM Sarawak telah melalui beberapa fasa memberi tekanan kepada regim Taib Mahmud supaya berundur dari 'tahta rajah putih Sarawak' selama lebih 30 tahun. Untuk tempoh tersebut, terbentuk kekayaan sebuah empayar berskala bilion dan persoalan dari mana datangnya kekayaan keluarga Taib tidak langsung disentuh.

Menyedari kekayaan negeri Sarawak yang dihakis tanpa kepedulian terhadap nasib rakyat dan infrastruktur asas yang masih jauh ketinggalan, maka SAMM Sarawak melancarkan kempen #NyahTaib dengan harapan negeri Sarawak ditadbir oleh pemimpin yang lebih bertanggungjawab. 

Setelah puluhan aktivis tempatan dilatih, puluhan ribu bahan kempen berbentuk risalah dan dvd kesedaran diedar sehingga beberapa aktivis SAMM Sarawak diberkas dan dilokap sewaktu menjalankan kempen ini, malah ada suatu ketika puluhan NGO berkampung selama dua hari di depan istana Taib Mahmud kononnya SAMM anjur demonstrasi di kawasan tersebut, akhirnya usaha kecik SAMM menggembeling kempen #NyahTaib membuahkan hasil apabila Taib mengumumkan pengundurannya.

Namun terdapat usaha untuk melantik Taib Mahmud sebagai Yang di-Pertua Negeri (TYT) Sarawak yang baru. Sekiranya ia berlaku, segala bentuk perundangan soal salahlaku yang dilaporkan terhadap Taib Mahmud akan menjadi lebih sukar dan terbatas. Kedudukan TYT Sarawak akan menjadikan Taib lebih kebal, mungkin inilah ideanya.

Justeru itu, SAMM Sarawak bertekad untuk memastikan gerakan lebih besar disusun bagi menghalang usaha lantikan TYT kepada mana-mana individu yang terbabit salahlaku rasuah dan salahguna kuasa, apatah lagi bagi mereka yang terlibat merompak hasi bumi Sarawak berpuluh tahun lamanya.

Sekian

Azan Akma
SAMM Kuching
Penyelaras Bersama SAMM Sarawak

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan