Transformasi: JPN yang dulu bukanlah yang sekarang

Tulisan Terbuka
28 Februari 2014

Transformasi: JPN yang dulu bukanlah yang sekarang

Dari dulu hingga kini, seperkara yang kita cuba elak berlaku dalam kehidupan seharian kita ialah kehilangan dompet. Setelah meluangkan masa beberapa minit hingga beberapa jam cuba mengesan kedudukan dompet tidak membuahkan hasil, maka perasaan yang tenang pada awalnya tadi merubah menjadi gundah gulana. 

Ya benar, tidak boleh buat 'misscall' jika dompet hilang. Misscall dibuat hanya untuk mengesan talipon bimbit yang keciciran atau missplace. Jika ada 'ringing' tetapi suasananya sepi, itu bermakna talipon bimbit itu masih selamat cuma kita tidak berada di tempat yang betul. Jika awal tadi ada 'ringing' kini sudah tiada, itu bermakna harapan tipis untuk mendapatkan semula talipon bimbit hilang tadi, telah musnah. Kita bukan berada di negara skandanavia atau di negara Iran.

Berbalik cerita kehilangan dompet tadi. Perasaan gundah gulana itu hadir bukan kerana jumlah duit yang memenuhi dompet. Sebagai seorang warga miskin kota, kebiasaannya jumlah duit yang tertinggal di dalam dompet itu tidaklah banyak mana, cuma ketika luar biasa sahaja dompet itu penuh empuk dengan wang ringgit. Kebarangkalian dompet hilang atau tercicir ketika dompet penuh wang ringgit adalah sangat rendah kerana sudah pasti tangan kita akan mendakap dompet itu setiap tiga minit.

Perasaan gundah itu hadir bukan kerana gambar kekasih lama yang terselit di kompartmen berzip, ditakuti dompet ini dikesan oleh isteri (lalu berlaku sesi spotcheck), maka gegak gempita lah tetangga kejiranan. Namun ini zaman 'anak kecil main ipad' agak mustahil gambar kekasih lama disimpan dalam dompet, melainkan ia disimpan di dalam ipad, iphone atau android talipon pintar. 

Bukan fasal duit, bukan fasal gambar kekasih lama, dan bukan juga fasal kad kredit. Ya memang benar dalam dompet tersebut ada beberapa keping kad kredit, malangnya kad kredit tersebut sudah tiada kredit atau dengan kata lain, sudah cecah limit. 

Perasaan gundah gersang itu hadir tidak lain dan tidak bukan, kerana memikirkan kad pengenalan (Mykad) yang turut hilang bersama dompet. Sesudah kehilangan MyKad, terbayanglah kita bermacam-macam musibah yang perlu dihadap. 

Pertama, kita tidak sedar berapakah denda yang bakal dikenakan kerana denda kehilangan Mykad berubah-ubah semakin mahal. Perketat pengeluaran MyKad kerana sindiket jual IC yang berleluasa sering dijadikan alasan maka warga Malaysia yang hilang Mykad akan dihukum seberat yang boleh. 

Kedua, selagi kita belum memiliki sijil pengenalan sementara, selagi itu kita mampu dicas sebagai warga asing. Kerana warga asing hari ini bukan saja ramai melimpah ruah, tetapi keterampilan mereka menghampiri keterampilan warga tempatan. Hanya berbeza dengan ketara pada vokalnya sahaja. 

Ketiga, terbayang juga sejauh mana lakunya sijil pengenalan sementara yang dibekalkan oleh JPN khususnya dalam soal urusan rasmi seharian. Berapa lama masa yang perlu ditunggu untuk mendapatkan semula Mykad yang baru juga tidak dapat dipastikan, apakah sebulan? 

Alkisahnya hari ini, seusai sebutan kes di Mahkamah Jalan Duta pagi tadi (kes himpunan malam tahun baru), saya telah singgah menjenguk Jabatan Akauntan Negara (JPN) di Kompleks Kementerian Dalam Negeri Jalan Duta. 

Tujuan saya menjengah JPN adalah bukan kerana kehilangan Mykad sepertimana mukadimah saya tadi, tetapi kerana cip dalam MyKad milik saya sudah tidak beroperasi sejak sekian lama. Goreslah guna pemadam fabre castell sekalipun, cip tetap gagal dibaca.

Sampai di JPN saya terkejut pejabat itu lengang. Ini luar kebiasaan. Bila saya masuk pejabat JPN, datang seorang pegawai memaklumkan bahawa sistem offline sejak pagi dan tidak dapat menjamin waktu pulihnya, dicadangkan pula kepada saya untuk pergi ke Puduraya aras dua. Tanpa membuang masa saya beredar dan bergegas ke Puduraya. Saya tidak komplen sistem offline, saya cuma komplen jumlah parkir yang tidak mencukupi. Tidak menolak kemungkinan puncanya ialah pengangkutan awam yang sangat lemah.

Setibanya di JPN Puduraya, ketika mengurus penggantian MyKad, saya mengalami satu kejutan, saya tidak pasti apakah ia kejutan budaya? Urusan penggantian Mykad sangat mudah dan lancar, ini di luar fikrah yang terdoktrin sejak sekian lama.

Akhirnya saya hanya mampu merumuskan bahawa - saya bukan sahaja telah menerima layanan yang cukup baik, malah melihat sistem pengeluaran dan memperbaharui MyKad berlangsung sangat pantas dan penuh efisyen berbanding beberapa tahun lalu. Dari nombor giliran dipanggil (juga tidak ambil masa yang lama), hingga sesi bergambar, hanya mengambil masa tidak sampai 5 minit dan kad siap dalam masa beberapa jam. 

Tahniah saya ucapkan kepada JPN di atas transformasi ini. JPN yang dulu bukanlah yang sekarang, dulu berbulang sekarang hanya beberapa jam berselang. Kita tidak lagi perlu mengheret sijil pengenalan sementara ku hulu dan hilir sehingga lunyai fizikalnya. Kita tidak lagi terdedah untuk ditangkap sebagai warga asing kerna rupa kita juga tidak jauh berbeda.

Namun dalam masa yang sama, kita juga harus berdoa agar sistem yang efisyen dan telah di'transformasi' ini tidak disalahguna khususnya bila tiba musim pilihanraya. 

Sekian

EDY NOOR REDUAN
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

39 Comments

  1. TERBUKTI DSAI MANGSA FITNAH TERMASUK DRP PAPAGOMOL YG TERPAKSA BAYAR SAMAN..ALHAMDULILLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa aljuburi tindak menyaman dato askay? Secara jelas dan bersumpah dato askay telah membuat tuduhan keatas aljuburi bahawa orang yang didalam video china dol adalah aljuburi. Adakah dato askay berkata benar sehinggakan aljuburi tidak menyaman dato askay.. kih.kih.kih..
      Opsss.. siapa papagomo? Ada kah dia seorang pemimpin yang menerajui negara atau orang berkepentingan.. hadi awang bagaimana pula? Seorang yang di angkat menjadi ulama parti sudah di sah kan memfitnah dan diarahkan bayar saman..

      Delete
    2. Maka terbukti lah jugak nuor aljuburi adalah pelakon utama dalam video china dol.. sebelum ada yang meroyan, mat saburit lah yang beri gelaran aljuburi ni.. kohkohkohkoh...

      Delete
    3. Maka terbuktilah juga yg najis memang sebenarnya tutoh puki altantoya ngan ziana. Hu hu

      Delete
    4. Penjilat lubang jubo dah mari.. kahkahkah..

      Delete
    5. Jambu aljuburi sipenjubur dah meroyan. Lama tak kena jubo ni agaknya..
      Wahahaha..

      Delete
    6. Penjobo altantoya sudah takut bro. Termasuk butoh. Pulak tu batang butoh dia kena siplis bro. Kohkohkoh

      Delete
    7. Habis rabak puki altantoya dikerjakan. Tapi puki ziana tak rabak cuma jobo ziana je ada pedih sikit. Huhu

      Delete
    8. isk isk isk... puki bertemu batang tu normal... tp batang bertemu batang tu abnormal... tp kalo batang bertemu puki sambil.bertemu batang jugak... luarbiasa normalnya... huhuhu...

      Delete
  2. Kalau nama omono ...betul2 bodo macam buah peliq sebab batang sedap masuk tapi buah duk diluar je. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam buah peliq bertemu buah peliq.. satu batang berada di dalam satu lagi berada diluar.. kahkahkahkah..

      Delete
    2. Macam batang najis yg kontot tu tutoh puki altantoya ngan ziana. Kih kih kih

      Delete
    3. Pencacai lobang taik dah meroyan.. ini lah Brother Anwar Bin Ibrahim (BABI).. koh.koh.koh.koh..

      Delete
    4. Macam le ko tengok...aku sendiri tengok filem si nazak totoh puki altantoya. Batang nazah alahai pendek bro. Huhu

      Delete
    5. dr batang ke batang bek ke puki je... pendek x pendek... sekurng2nya dia cr puki bkn batang... hahahha

      Delete
  3. Terbukti HJ HADI n DR SAID AZMAN kaki fitnah..2juta 2juta n 2juta..mana mau cari!! oppss TIN MILO kn adaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbukti najis tutoh altantoya sebab tak betani nak bersumpah dan halang orang nak saman. Gani petai jadi barua najis selama ini.

      Delete
  4. Dalam byk2 kaki fitnah, 1 org yg belum kena... nak tau sape? org yg kata DSAI pukul diri sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sorang dato askay namanya.. tak pernah pun nak disaman.. dia cakap secara jelas yang nuor adalah pelakun utama dalam video china dol..

      Delete
    2. Cer suruh najibultoya bersumpah tak tutuh altantoya ada berani ke najibultoya dan mak semoh bantot tu?

      Delete
  5. Aljubori..hehe

    ReplyDelete
  6. Kalau berani saman nalakarupan, nanti satu dunia akan tahu tabiat pelik aljuburi itu, jangan main main..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu berani saman si nazak najibultoya..ada berani ke?

      Delete
  7. Astaghfirullah.. org yg disebut-sebut tak ada apa2... kita pulak yg sibuk bergelumang dosa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko najid bertobat2lah sebab ko tutoh altantoya pastu tak ngaku. Bertobatlah.

      Delete
  8. Aku nak jadi PM, aku nak PM, aku PM..Aku PM. Tukar aku nak jadi MB, Nak Jadi MB, aku MB... Aku MB.. Kata seorg yang kurang siuman kepada sekumpulan manusia yg bodoh dan bahloll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah jadi pm bodo..aku dah jadi pm bengap aku dah jadi kemarok puki cina...aku bodo bahlol bengap kata seseorang yg bengap bodo bahlol sial celaka..orang tu kepala botak dal hotak dia penuh ngan taik palat altantoya..huhu

      Delete
  9. Anwar tak munkin menang, puak puak pkr yang pro kepada khalid ibrahim nanti akan undi bn sebagai tanda protes dalam pilihan raya kecil kacang nanti, saya yakin anwar akan terkena sawan babi apabila tidak dapat menerima kekalahan itu nanti, kita tunggu dan lihat saja la nanti anwar akan dihukom oleh ahli pkr dikajang tak lama lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa lagi yakin najis nazak altantoya akan mengidap sawan bangkai babi bro. Bukan tu je tapi kena penyakit siplis da aids sebab baru2 ni si nazak panggil doktor aids dan siplis secara diam2 sebab malu. Huhuhu

      Delete
  10. Astaghfirullah hal azim..

    ReplyDelete
  11. MAJORITI PARA PENGOMEN DALAM BLOG INI TIDAK DIDIDIK DENGAN SEMPURNA OLEH IBUBAPA MEREKA, KEMUNGKINAN MEREKA ADALAH ANAK TONG SAMPAH YANG DIPUNGUT OLEH ORANG KURANG SIUMAN UNTUK DIJADIKAN ANAK ANGKAT, KERANA ITULAH BAHASA PENULISAN MEREKA SERUPA ORANG GILA, MEREKA JUGA TIDAK DAPAT BEZAKAN ANTARA DOSA DAN PAHALA.. KASIHAN.

    ReplyDelete
  12. MAJORITI PARA PENGOMEN DALAM BLOG INI TIDAK DIDIDIK DENGAN SEMPURNA OLEH IBUBAPA MEREKA, KEMUNGKINAN MEREKA ADALAH ANAK TONG SAMPAH YANG DIPUNGUT OLEH ORANG KURANG SIUMAN UNTUK DIJADIKAN ANAK ANGKAT, KERANA ITULAH BAHASA PENULISAN MEREKA SERUPA ORANG GILA, MEREKA JUGA TIDAK DAPAT BEZAKAN ANTARA DOSA DAN PAHALA.. KASIHAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pulak anak haram dari perbuatan hubungan luar tabie. Buruk betul perangai mak bapak kau ni. Memang layak lah kau dapat mak bapak macam ni.

      Delete
    2. Ko lagi anak haram tiga kali sebab sokong najibultotonya yg totoh pantats altantoya. Bukan totoh pantat je tapi sekali ngan jobo bro.

      Delete
  13. KESIMPULANNYA..

    JIKA ANDA MELIHAT DAN MEMBACA KOMEN-KOMEN DENGAN BAHASA YANG MENJIJIKKAN MAKA PARA PENGOMEN ITU ADALAH ANAK YANG DIBUANG DALAM TONG SAMPAH OLEH IBUBAPA ASAL MEREKA KERANA HIDUP HANYA MENYUSAHKAN MAKBAPAK.

    ReplyDelete
  14. Bosan la tgk komen dari pencacai amno ni.. xda isu nk komen asyik meraban jer lebih ttg anwar dari 1998.. mahkamah dah putus tak salah.... mmg btul la .. dlm amno ni semua otak kangkung... bodoh sampai x bole nk ajar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun bosan ngan najisultoya yg tutoh puki altantoya lah...dahlah puki dihentam jobo altantoya sampai rabak dikerjakan. Najisultoya ni memang kaki puki pantat burid lah bro.

      Delete
    2. Selain tu najibultoya ni ialah kaki jobo tak caya tanya mak semoh...memangpun aku tengok mak semoh jalan macam ngengkang je beb....apa ke taknya hari2 kena jobo ngan laki..huhu sebab ketagih sejak zaman aktantoya lagi huhu...

      Delete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan