Monday

Apakah Negara Sudah Hilang Keberkatan?


Tulisan Umum
10 Mac 2014 

Apakah Negara Sudah Hilang Keberkatan?

Bila musibah datang melanda, kita sering diajar untuk bermuhasabah. Dalam bermuhasabah, kita mencari di manakah punca berlakunya suatu musibah itu, kita meneliti di manakah silapnya dan apakah hikmah di sebalik kejadian. Begitulah se-eloknya.

Sebelum saya teruskan penulisan ini dengan lebih serius, ingin saya kongsi bahawa ketika ini terpapar di papan televisyen perlawanan di antara Datuk Lee Chong Wei menentang Chen Long dalam aksi badminton final All-England. Chong Wei sedang mendahului dengan kiraan 13-7, dan dalam gaya yang menguasai permainan. 

Tidak seperti semalam, perlawanan separuh akhir menentang permata baru Korea Selatan menyaksikan Lee Chong Wei hampir dikejutkan. Namun pengalaman sebagai pemain nombor satu dunia sejak sekian lama memberi kelebihan kepada beliau mara ke final.

Dalam masa yang sama, seluruh rakyat Malaysia dirundum kesedihan meratapi kehilangan pesawat MAS MH370 sejak hampir 48jam yang lalu - hilang secara misteri. Pelbagai spekulasi memenuhi ruang suapan berita di facebook dan twitter sehingga SKMM terpanggil mengeluarkan amaran dengan harapan menyekat khabar angin. 

Khabar angin yang menular terbahagi kepada beberapa bentuk berita. Antaranya yang terawal mengatakan MH370 selamat mendarat di lapangan terbang Nanning China, ternyata ia tidak benar. Lagi teori mengatakan MH370 terhempas disaksikan oleh pekerja offshore pelantar minyak, ternyata tidak sahih setakat ini. Lagi teori MH370 meletup di udara sebelum terhempas, atas alasan tiada isyarat kecemasan. 

Lagi teori kononnya MH370 berpatah balik ke KLIA tetapi menuju ke Pulau Pinang, maka operasi pencarian diluaskan ke selat Melaka. Teori patah balik ini hadir dari team radar TUDM, tetapi apabila ditanya mengapa objek besar ini tidak mampu dikesan melintasi banjaran titiwangsa, ia tidak terjawab. Ini menimbulkan soal yang lebih bahawa apabila memikirkan apakah ruang udara kita sebenarnya bebas dimasuki objek sebesar Boing 737 tanpa dikesan?

Akhir sekali yang terbaru setakat ini ialah pasukan penyelamat Filipina telah menemui bangkai MH370 dan mangsa terselamat dengan kasualiti minima dari jangkaan - ini tidak dapat dipastikan. Apapun, tidak salah mendoakan keajaiban.

Misi pencarian juga merungkap pelbagai perdebatan. Ketika banyak negara berlumba-lumba menghantar bantuan kepakaran dalam misi pencarian, kita masih berkira-kira untuk menghantar sepenuh kekuatan. Bila ada pihak yang merasakan inilah masanya kapal selam scorpene menunjukkan aksi seraya mengusulkan misi pertama kapal selam negara, dijawab pula oleh menteri kononnya Scorpene adalah kegunaan untuk berperang, bukan misi penyelamat.

Ya benar pak menteri, Scorpene itu kapal selam untuk perang, tapi jangan lupa bahawa lori askar untuk logistik perang juga diguna untuk hantar anak-anak anggota tentera ke sekolah. Apakah menteri tidak tahu kemampuan terbaik kapal selam ialah mengesan dan menjejak objek samada di permukaan laut mahupun di dasar laut melalui sistem kelengkapan sonar.

Negara seperti China dan Vietnam juga menghantar kapal kelas perang ke medan pencarian, mengapa kita berkira untuk menghantar Scorpene? Apakah Scorpene bernilai 7 bilion itu tidak cukup fit untuk beraksi? Atau tidak mampu menyelam?

Lebih malang apabila Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri sendiri dilaporkan bersantai di kem ILMU Janda Baik. Ini bukan khabar angin, laporan bergambar ini berpunca dari seorang menteri melalui update di laman sosialnya. Apalah nasib rakyat, dapat pemimpin serupa tidak berkat.

Ayuh kita imbas kembali, muhasabah diri. Apa yang sebenarnya sedang melanda negara hari ini?

Saya berhenti sejenak menulis selepas menjadi saksi kemenangan Lee Chong Wei sebentar tadi. Mujurlah tiada bik mama di sekitar. Lee Chong Wei menang straight set dan ini kejuaraan All England kali ketiga berturut-turut mengikut kata Hasbullah Awang. Saya agak kurang yakin dengan pengulas legenda ini, rasanya tahun lepas kejuaraan All-England perseorangan dimenang oleh Chen Long.

Saya pergi ke laman rumah untuk sesi berasap, tetapi belum pun dinyalakan api rokok, telah terhidu udara berjerebu yang berbau asap. Suasana begini masuk hampir sebulan, semakin teruk kualiti udara di hampir semua kawasan sejak akhir-akhir ini.

Jerebu, kemarau panjang, statistik kematian penyakit denggi yang menggila dan sebelum itu banjir besar melanda, adalah pakej musibah yang cukup besar. Ditambah pula tragedi MH370 di tarikh '703'. Apakah kita semua tidak sedar? Bala... Bala...

Boleh jadi, negara ini sudah hilang keberkatan apabila kita membiarkan kezaliman berlaku, juga apabila kita menghalalkan penipuan. Jangan kita sesekali lupa bahawa pemerintahan tanahair kita pada hari ini adalah berdasarkan kemenangan yang penuh dengan penipuan - menang dengan demokrasi yang digelapkan.

Maka, jangan kita hairan apabila bala ditumpahkan ke bumi ini sambung-menyambung selagi rakyatnya tidak bangkit membetulkan yang salah. Selagi kita berkompromi dengan penafian demokrasi lalu, mungkin selagi itu musibah akan berterusan.

Rumusannya, selagi kita terus berserah menerima pemerintahan yang ada hari ini, selagi kita bersetuju dengan kemenangan mereka yang kita tahu penuh penipuan itu, kita sebenarnya telah bersubahat.

Justeru itu, bangkitlah merebut semula hak kita, agar dikembalikan keberkatan dalam kenegaraan. Bangkitlah dengan berani, risiko harus diambil demi menamatkan kesengsaraan. Janganlah hanya berserah, apatah lagi bersubahat.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)

Sekian, Takziah buat semua keluarga mangsa tragedi MH370.

EDY NOOR REDUAN
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

43 comments

Mlysia dlm misi mencar dia pakai lampu suluh dan ceracak sbgai penyelamat kalu ada jrung menyerang..kapalselam tak cukup sifat takleh nak mnyelam...

Mula2 baca nampak cam bagus, tapi nika sampai part keluar nak hisap rokok, FAIL

Tulisan dr penulis yg jahil. Cakap jerebu kau hisap benda yg haram. Bodoh..

Cuba nak berlakon baik guna perkataan keberkatan la, hadis laa. Buntut penuh dgn taik. Inilah ajaran puak lg...

Kapal Selam tu akan kata "saya ni tak boleh selam...menteri kena beli yg baru" hahaha.

slps dsai d jatuhi hukuman pnjara 5 thun oleh mhkmh tggi pd jumaat yg lps d atas tuduhn liwat yg d reka oleh puak2 umno jobo n pd sblh mlm nya pulak pesawat mas trus hilang dan itu adalh tanda2 bala @ musibh yg tlh d trun oleh ALLAH SWT dgn msia d atas prbuatan fitnh smakin hr smkin menjd dan trmasuk rasuah, penipuan dan jg mksiat x dpt d bendong lg oleh puak umno jobo dan jg krjaan yg ada skrg ini..fikir2lh sndiri...takbirr..

Bila kena kat orang lain pandai sebut musibah. Insaf diri. Tapi kena kat diri sendiri salah kat orang lain pulak.Kenapa?
Adakah diri sendiri tu maksum?. Tak pernah buat salah?

Baru tau ka yg milobasi ni keje dia mengasut. Akhir zaman lah katakan. Geng2 dia semo penipu belaka. Kerajaan zallim kunun. Buat apa follow..skang ni sibuk nak buat PRK kajang pulok. Dasar makan daging sedara mara diorg ni. Sindiri meludah ke langit..puuiii

Stuju.... Negara hilang keberkatan selepas 1998. Iaitu slepas aktiviti gay tua di ketahui.. Allah maha besar

wow! anda mmg pakar submarine rupanya. Good job!

Kapal selam nuor hanya untuk menyelam dalam lubang taik. Sekarang ni dah kena kuarantin 5 tahun.

dulu pulau bt putih yg hilang, lps tu injen pesawat yg hilang dan skrg pesawat mas yg hilang, satu hr nanti bn umno yg hilang...hehehe

macam mana nk berkat peliwat d agkt jadi pemimpin.. siap d gelar anugerah tuhan & pemimpin bertaraf dunia lagi.. kesian milobasi ngan sammdol ni.. sel2 otak x dpt berhubung agaknya.. pls laa lain kali kecik2 minum anmum k..

Sekarang ni nuar nak hilang.. duduk dalam jerigi besi 5 tahun.

tuduhan liwat d reka.. muahahaha.. igtkn bijak sgt penyokong pr ni.. sembang bkn main hebat rupanya x minum susu dha.. sel2 otak x brkembang.. yg pelik nya sokong peliwat pastu dok ucap takbirr.. mmg sah sakit mental..

pss.. yg fitnah kena saman 2 juta tu.. kononya presiden parti Islam sedunia.. main tuduh je xde saksi lak.. kan dah kena.. yg badigol s milobasi ngan sammdoll ni dok aggk je.. malu la weiii

mmg kerajaan zalim laa.. klu x takkn la dtg bg ceramah bawak merc s class bmw bagai.. tu kerajaan zalim tau.. klu kerajaan x zalim dtg ceramah naik private jet kot.. plg koman pon naek heli..

Negara nak berkat macam mana perdana menteri kaki puki dan jobo altantuya. Perdana menteri pembunuh dan jobo bontot altantuya. Sila tengok pengakuan p bala dalam u tiub.

Memangpun ko tak tengok pm kaki puki altantoya ngan jobo nya sekali ke? Pm penjenayah.

Ajaran puak umno lagi dahsyat sebab ketua umno semalaysia kaki puki altantoya ngan jobo sekaligus. Tak ketinggalan puki dan jobo ziana.

Najib ngan Losimah berpakat bunuh altantuya sila tengok u tiub p. Bala.

Sebaiknya najib laki bini berada dalam pesawat mas tu....haha mampos kojol aman sikit masia.

Yg bagus si nazak ngan Losimah ada dalam pesawat yg hilang tu. Tapi takpe nanti tiba masanya najib ngan Losimah gi shoping kat italy nanti akan naik jet persendirian siap2lah terhempas kat laut india. Haha

Tapi sayangnya najib dan mok semoh tarak dalam pesawat tu...lain kalilah akan sampai masanya. Jangan anggap jet peribadi tarak masalah.

Mudahan2 kali ni bila najib ngan rosmoh naik jet peribadi terhempas kat lautan atlantik. Insyaallah amin.

Anony1616 adalah contoh anak yang dilahir dari hubungan sex luar tabie.. penyakit meroyan nya gilababi. Serupa babi cari rezeki menyondol nyondol melahap apa saja yang ada di depan mata tak kira kotor atau tidak..
Koh..koh..koh..koh..koh..koh..koh..koh.koh......

Adakah anda lebih mempercayai pengakuan bersumpah p bala dari sumpah laknak najib pada allah swt... Ada kah anda tidak mempercayai yang Allah SWT itu adalah yang maha mengetahui..

Mana bukti.?.....jangan cakap ikut sedap molot bau taik.!

Youtube bala?.....bala memang bala......

Cakap biar la berakhlak, memang wujud org fasiq, zalim, munafiq. Nak tau mesti ada ilmu agama. Mai pakat tuntut ilmu agama dan kita sama2 nilai kebenarannya.

Kaliamah Allah digadai, menjubo jadi amalan, kebebasan melampau lgbt diperjuangkan, perpaduan sesama Islam dirosakkan, hukum agama ikut nafsu sendiri, kafir harbi disanjung sesama Islam dimusuhi, dan banyak lagilah.....inilah punca bala diturunkan.

Apakah berdoa kepada Allah swt bagi memohon kemudaratan dibenarkan dalam Islam?

Bodoh betullah, Bila masa pemimpin pas dan pkr ada akhlak. Cuba buktikan.. Sya baca akbar dia, dgr ceamah dan tazkirah pemimpin dia tak jumpa pun benda yg baik kecuali fitnah dan cacian kat krajaan sja. Betul tak semua org

Bala menimpa setelah Tuan Guru Hj Hadi diperlekeh dan disaman...

Sejak anwar ibrahim dianugerahkan pangkat dan gelaran aljuburi oleh rakan baik.dia....
Rakyat hidup tak aman...tak ada kesejahteraan....demo2...guling tgh jalan...video besi...bnyk lagi yg sial2 belaka

LGBT diperjuangkan, kalimah digadaikan, kafir harabi disanjung Dan dipuja,peliwat diangkat Dan di jadikan pemimpin maka hilanglah keberkatan. Hukuman 5 thn penunjuk hasil sembahyang hajat yg dilakukan oleh semua, maka tawakal Je la

Sumpah laknat najib najis nazak walau angkat quran seribu kali satu persen pun tak leh percaya. Ya memang Allah maha mengetahui sebab tu najib najis nazak kena masuk mahkamah dulu untuk membersihkan nama. Bro aku pun boley bersumpah macam najib najis nazak tu bro sesiapa pun boley. Adakah anda mendapat bukti yg najib najis nazak tu bersih hanya ngan bersumpah je? Camon bro lu lupa ke Allah kata kena ada keterangan dan saksi...itu sebab mesti masuk mahkamah. Orang umno memang fikiran bodo dangkal bengap. Hehe

Lu manyak bolo lah bro lu punya hotak fikir kat jobo lu lah. Lu tarak baca itu utusan ke ? Bolo punya umno lu punya sulat kaba pun lu tarak baca babi punya umno. Wa malas layan sam olang2 bodo macam lu lah. Otu u tube pun lu tarak tengok bodo punya olang. Lu tengok itu p bala punya u tube lah bengap punya olang. Lu punya umno mana bro? Lu itu umno punya ulu kelantan ke? Babi lembu punya olang umno.

Lu bolo punya olang. Itu najib lagi tarak pakai ooo itu maki hamun rakyat ooo itu dia cakap halamjadah oooo itu dia cakap boleh mampos ooo sama olang cina. Itu moiden juga cakap kulang ajr sama rakyat ooo itu juga cakap sial punya rakyat ooo. Itu nazri runjuk fuck sama rakyat ooo fuck sama rakyat ooo. Itu adenan pahang punya umno ketua tunjuk butoh sama rakyat ooo itu dia cakap ooorakyat pukimak ooo. Itu zahid tunjuk fuck sama rakyat ooo itu dekat perak punya ooo ....mana ada itu umno baik ooo semua kaki jahat oooo. Itu noh omur juga cakap rakyat bole mampos ooo. Itu semua umno ooo mnyak jahat ooo.

Sejak nazak jadi pm macam2 menimpa negara 1. Kes altantoya kes songlap duit mas kes jet hilan kes pulau batu putih mata hilang kes audit negara berbilion hilang kes ziana senyapkan. Kes jual iskandar msia dan baru2 ni kes jual danga bay kpd singapura. Kes ic 2 ratus ribu. Kes sendiwara lahat datu. Kes kapal selam. Dan banyak lagi. Tapi kes akhir ni kes mas hilang sebab ada konspirasi aleh pandangan ngan kes anuar. Apa nak jadi ni. Memang najib ni sial negara. Berhentilah ko najib lagi baik dan kami takkan tuduh ko di mahkamah lah jangan takut lah bro.

anon 1623 aku stuju dgn hujah kau, mcm2 dh jd dgn msia sejak akhir ini d bwh najibor, aku rasa bnyk lg bala yg dtg slps ini...

Kalau sesapa boleh kenapa nuar aljuburi takut hendak bersumpah.. najib dah menyerahkan dirinya kepada yang satu supaya dilaknat jika dia bersalah. Saipul dah meyarahkan diri pada yang satu jika dia berbohong dia harus dilaknat.. Alquran adalah qalam Allah.. nampaknya kau lebih percaya dari sumpah bala dari sumpah laknak kepada si pencipta dengan memperlekeh kan alquran dan memperlekehkan kekuasaannya.. nuar aljuburi didalam mahkamah pun takut mengangkat sumpah bercakap benar dan tidak mahu duduk dikandang saksi..
Anon1554 sedarlah kata2 anda menampakkan diri sedang di kawal syaitan

Kalau disuruh tgna @ pm jd khalifah tahlil, agak2 sape yg gelabah bewak. Kalau buat tahlil pun gelabah bewak camna nak memimpin. Kalau pemimpin gelabah bewak pengikut dh tentu gelabah beruk.

yes 12:47 puak dia orng ni mmng cmtu.bcakap main sdap mulut je.bila da ada bukti n saksi kne jatuh hukum bsalah,spin plk ckap fitnah.smue dirncng.klau da jendul n lmbab ni la dia.15:54 tu mnusia btopengkan syaitan


EmoticonEmoticon