Monday

MH370 - Apa Jadi Dengan Prosedur Keselamatan Pintu Masuk Di KLIA?


Kenyataan Terbuka
10 Mac 2014

MH370 - Apa Jadi Dengan Prosedur Keselamatan Pintu Masuk Di KLIA?


Solidariti Anak Muda Malaysia Zon Muar turut merasa amat dukacita dan bersedih di atas kehilangan penuh misteri pesawat Malaysia Airlines MH370 sejak Sabtu lepas. 


SAMM Muar juga berkongsi kesedihan anggota keluarga dan sanak saudara penumpang dan anak kapal MH370. SAMM Muar sentiasa mendoakan agar keselamatan penumpang dan anak kapal sentiasa dipelihara Yang Maha Esa dan mengharapkan agar petunjuk-petunjuk yang dapat menyelesaikan krisis ini segera diperolehi. SAMM Muar juga berkongsi kesedihan anggota keluarga dan sanak saudara penumpang dan anak kapal MH370.


Sambil menghargai usaha dan tindakan pasukan Mencari dan Menyelamat (SAR) yang diketuai oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Malaysia dan juga agensi-agensi lain dari dalam Negara dan antarabangsa, SAMM Muar juga ingin menarik persoalan bagaimana keadaan sistem pintu masuk sempadan Negara masih mudah dibolosi.


Bukanlah satu rahsia lagi, dalam krisis MH370 ini dua passport yang telah dilaporkan hilang oleh warga Itali dan Austria dapat membolosi dan menaiki pesawat malang tersebut. SAMM Muar menolak untuk mengaitkan sebarang spekulasi atau membuat rumusan awal mengenai teori mengapa dua individu tidak beridentiti ini menggunakan passport tersebut tetapi lebih kepada menarik perhatian mengenai tahap keselamatan kawalan pintu masuk sempadan Negara.


Beberapa tahun kebelakangan ini, kita dapat melihat bagaimana mudahnya pintu sempadan Negara ditembusi sama ada oleh individu, senjata api, dadah atau juga sindiket pemerdagangan manusia dan lain-lain. 


SAMM Muar pernah mengeluarkan satu kenyataan bertarikh 5 Ogos 2013 yang menekankan betapa perlunya Kerajaan Pemerintah mengambil berat dan memandang serius mengenai tahap keselamatan dan kebocoran yang berlaku di pintu-pintu masuk sempadan Negara.


SAMM Muar juga mengambil maklum bahawa Yang Berhormat Saudara Er Teck Hwa, Ahli Parlimen Kawasan Bakri pernah cuba untuk membawa usul berhubung kawalan pintu sempadan Negara pada 15 Jun 2011 sewaktu kejadian warga Singapura yang ditahan sewaktu cuba memasuki kembali Negara mereka selepas menjamu selera di Bandaraya Johor Bahru ketika itu. 


Kes itu telah menunjukkan secara jelas bagaimana tahap keselamatan pintu sempadan Negara sehinggakan dua wanita tersebut boleh memasuki Negara kita tanpa dicop passport mereka oleh Imigresen.


Kerajaan Pemerintah tidak pernah mengambil berat dan serius berhubung perkara ini. Seharusnya apabila terjadi kejadian seperti kes warga Singapura dan juga penyeludupan dadah dan senjata api, Kerajaan Pemerintah lebih peka dan menilai semula tahap keselamatan pintu sempadan. Tambahan lagi, mencegah adalah lebih baik dari merawat.


Dan kini, Perdana Menteri baru tersedar dari mimpi apabila terjadinya krisis malang ini dan baru hendak mengarahkan protocol keselamatan di KLIA disemak semula. Ia seharusnya dilakukan secara berkala semenjak daripada terjadi kes 2 warga Singapura itu. 


Pemeriksaan mengejut terhadap pegawai-pegawai yang menjaga pintu sempadan Negara ini harus dilaksanakan untuk memastikan mereka tidak cuai dan lalai hingga terjadi perkara-perkara seperti ini. Membolosi pintu sempadan Negara dengan mudah tidak memberikan reputasi baik kepada Negara apatah lagi kita sekarang berada di dalam Tahun Melawat Malaysia 2014.


Segala peruntukan dan perbelanjaan besar yang telah dikeluarkan bagi memastikan kejayaan Tahun Melawat Malaysia 2014 akan menjadi sia-sia sekiranya tahap keselamatan pintu sempadan Negara kita masih menjadi persoalan. Siapa yang ingin memperjudikan nyawa dan nasib mereka dengan menaiki pesawat daripada sebuah Negara yang mudah lolos seperti ini?


SAMM Muar masih terus berdoa dan mengharapkan agar pesawat MH370 ini tidak diancam oleh pengganas atau sebarang unsur-unsur seperti itu. SAMM Muar masih mengharapkan krisis ini akan berakhir dengan baik tanpa ada satu isu keselamatan antarabangsa yang akan menghakis potensi kita dalam menjayakan Tahun Melawat Malaysia 2014. Namun, persoalan tahap keselamatan pintu sempadan negara perlu diberi perhatian yang serius.


Sekian,

 

Saiden Muslimin Ismail

Solidariti Anak Muda Malaysia Zon Muar


27 comments

Woi!! Mana perginya singkatan SAMM.. lupa nak taip ka.. ini adalah satu penghinaan.. kami akan beralih baca utusan nanti..

Kononnya hebat sangatlah tu .. Bagi komen hal keselamatan negara. Org gila pun boleh bagi stakat taip dan sent. Habok pun tak ada hasil...

Pandai jugak korang prihatin dgn keselamatan negara....
Yang mat jobo pi bawak lanun2 kiram hari tu...korang tak bising pon!!!!
Mmg sial korang nie!!!Munafik sungguh2!!!
Baik pi mampuih la....

anon 21:51 bkn main hbt kau ni nak kutuk org, kau ni memang bahlol x abis2, dtk hisamudin kata 40 juta paspot dh hilang n knpa kau puak umno jobo x nak komen..memang kau ni d lahir ke dunia ni memang dh bhlol kelabu asap..kahkahkah...sorry bro...

Undang-undang pencegahan jenayah, keganasan, anti subversif serta penguatkuasa undang-undang tersebut dicemuh dan minta dihapuskan.....tetapi dalam masa yang sama penjenayah diangkat jadi hero, dipuja, disanjung, dibela secara membabi buta.......rakyat dihasut, disuap dengan persepsi salah, dikelirukan dan diperbodoh-bodohkan supaya menentang undang-undang ini yang sebenarnya melindungi rakyat.....
siapakah yang melakukan semua ini???
Tak lain tak bukan ialah kumpulan yang berselindung disebalik undang-undang tetapi mahu melemahkan undang-undang negara dan dalam masa yang sama membela, melindungi dan menyuburkan jenayah......

Hei...!!! anus 21:59...
Maknanya kalau isteri kau, jubo kau dan batang kau yang kau pegang-pegang selalu tu hilang...engkau nak salahkan kerajaan jugak?...tara wotak....@#$!/^!*&^/

40 juta???
Di malaysia ker cai??
Hisamudin yg komen tu ahli pukiR ker??
Mmg sah ko nie pecinta lobang taik sama spt mat jobo kaki pendubor dan pemuki yg korang puja2 sehingga sanggup menggadai jobo korang tgh jalan...
Simpan sikit bodoh ko tu utk aksi guling2 di masa hdpn...hehehe...
Gud luck.cai?!!

Bro...aku tahu jwpn!!!
Penganut agama lobang taik tu!!
Hehehehe.....
Sipeliwat tua punya fahaman!!!

sammdol pegi jmpa bard simpson.. nak jadi pakar aviation & national security... maklum la tugas dorang nk carik salah org je 24jam.. pastu buat sidang media cm bagus2...

Caingok..lu meroyan ke apa?

Lu stim ganja ke milo haiyaa

Meroyan adalah satu jenis penyakit yang boleh di hidapi dari perbuatan penduburan. Penyakit meroyan ni boleh berjangkit pada orang yang lemah fikiran dan pada yang tidak menggunakan otak ketika berfikir.
Kepada anon23.46 anda adalah golongan yang mudah dijangkiti..

Milo bukan seorang penagih ganja, walaupun muka dia seperti penagih dadah yang tegar.. milo ni tengah sangap atau gian nak dapat kan kotey...

Tingtongtunggg....
Perhatian!.. ade sesape nampak Mat Kalau tak..

Macam siyal jek blog dan komen-komen.

Betul la lu caingok..

Aku rasa klu tak tebar roti canai...dia mgkin melancap depan pc ataupun tgh tonggeng jobor dia dpn mat liwat....hehehe...
Kemungkinan sahaja tu......hehehe
Mgkin juga benar....hahahahaha

Bro 02:47...
Ada mamat lobang taik tersentap dan meroyan....hahahahaha...

Salam...anon 19:46 jgn kecewa sgt...ni aku bg singkatan SAMM kt hg dgn syrat jgn hg duk bca lg utusan...bleh kot?
S-sesungguhnya
A-allah
M-maha
M-mengetahui !!!..

Dengan ini, Misi mencari dan mengesan MAT KALAU ditubuhkan..

Anwar bila nak kursus dipenjara..

Sesungguhnya Allah maha mengetahui, tidak membenarkan nuar menjadi pm walaupun mendapat undi popular sebanyak 52%. Adakah pengundi hantu itu lebih berkuasa dari Allah swt.. adakah anda berfikir utusan itu lebih berkuasa dari Allah swt.. masyaallah...

Sodomi Anus Macai Milo(SAMM) Wahahahaha.. milo dah sentap, tak bleh tahan...

Dari sumber info (memetik dari kata milo) dikatakan MAT KALAU telah meletakkan jawatan sebagai pencacai lobang taik setelah nuor brahi didapati bersalah kerana menjubor.. perjuangan nya mempertahankan kote benggkok nuor adalah sia2 setelah 3 hakim membuat keputusan sebulat suara mendapati nuor bersalah. Dari sumber info juga MAT KALAU dikatakan telah mengisi borang bagi memohon masuk ahli UMNO. Dengan ini operasi mencari dan mengesan MAT KALAU di hentikan serta merta..
Sekian..
Sodomi Anus Macai Malaysia(SAMM)

Tuang2 dan puang2 kami menyeru seluruh rakyat terengganu agar jangang naik kapal terbang MAS. Sebab ditakuti akang terhempas lagi. Kami doh lepas tanggongjawab sebab kami doh beritahu.


IDRIS JUSOH
TIMBALANG KETUA UMNO
TERENGGANU.

X pyh dok fitnah sape2. Hiduplah dgn pegangan yg benar, kalau kau rasa bn benar ikutlah, kalau rasa pkr @ Pas benar ikut saja. Diakhirat nanti engkau akan bersama dgn pemimpin kau. Hentikan fitnah2 ni. Bila korang dh mati korang taulah kebenarannya. Lebih baik ingat mati dr berbalah2.


EmoticonEmoticon