Wednesday

MH370: Status Sebenar Keupayaan Scorpene Menjadi Persoalan


Kenyataan Media
12 Mac 2014

MH370: Status Sebenar Keupayaan Scorpene Menjadi Persoalan

Misi pencarian dan penyelamat bagi penerbangan MH370 masih lagi menemui jalan buntu walaupun telah memasuki hari yang kelima. Namun sehingga hari ini hasrat rakyat untuk melihat armada laut terbaik negara iaitu sepasang kapal selam scorpene beraksi dalam misi ini masih tidak kesampaian.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) turut bersimpati dengan kejadian yang berlaku. Namun SAMM tetap bertegas bahawa mencari sesuatu yang 'tidak kena' itu bukan bermaksud tidak menghormati sensitiviti.

Ketika negara lain berlumba-lumba mengerah kepakaran dalam misi mencari dan menyelamat, termasuklah menghantar kapal kelas perang, kerajaan Malaysia melalui kementerian bertanggungjawab mengelak dari menggunakan kapal selam Scorpene.

Berikut adalah jawapan dari Dato' Seri Hishamuddin dalam sebuah twit yang berbunyi;

"Our (Msian) Submarines are not designed for this operation. Its not the role for a submarines for Search & Resque #MH370"

Jawapan menteri ini telah menimbulkan lebih banyak polemik malah mencetus kemarahan orang ramai. Umumnya, tidak perlu belajar hingga ke Oxford untuk mengetahui sistem kelengkapan sonar yang terdapat dalam mana-mana kapal selam mampu mengesan dan menjejak objek di permukaan dan dasar laut.

Malah, satu laporan berita AFP bertarikh 3 September 2009 dengan jelas menyebut antara kemampuan kapal selam Scorpene yang dibeli oleh Kerajaan Malaysia sedia untuk beroperasi dalam misi 'Search & Rescue'. 

Antara keratannya berbunyi;

"Naval officials said the submarine would be based in Sabah state, on Borneo island, where it will undergo fine-tuning before it is deployed in SEARCH and RESCUE"

Justeru, apakah Hishamuddin Hussin sebagai seorang menteri telah menipu rakyat Malaysia? Atau apakah kapal selam bernilai RM 7 bilion itu mempunyai masalah untuk beroperasi?

SAMM bukan sahaja menggesa persoalan ini dijawab segera oleh menteri, malah turut menuntut supaya dua kapal selam negara yang meragut wang rakyat hampir RM1bilion setahun untuk penyelenggaraan itu memulakan misi pencarian khususnya di dasar laut. 

Segalanya masih belum terlambat kerana jika diimbas kembali, penerbangan Air France yang terhempas di lautan atlantik pada tahun 2009 hanya ditemui 5 hari selepas dilaporkan hilang. Maka Malaysia harus segera menghantar Scorpene, atau benarlah seperti yang dikhabarkan - Malaysia telah membeli kapal selam yang tidak boleh menyelam.

Sekian, SAMM mendoakan agar MH370 ditemui dalam keadaan selamat, inshaAllah.

EDY NOOR REDUAN
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

32 comments

Hoi keparat ,,,Apa kena mengena kapal selam dgn kapal terbang hilang. Dasar anjing tak makan tahi pun dia pergi cium. Seluruh dunia bersatu dan berusaha utk mencari dan menyelamat tapi ada sekumpulan anjing keparat kerja ya fitnah dan cari salah org.

Scorpene...
S-scorpene
C-cap
O-obor-obor
R-ramai
P-pertikaikan
E-entahlah
N-nasib
E-engkau.....

Entahkan ade lagi entahkan idak..ke dah berkarat dan repot dlm laut kat entah mane..

Ye tak ye ,udah lama benor tak dengo cerite..ape cerite.? Menteri yg jaga kena ler tunjok kape ni betapa hebatnya dia...

Scopene bkn sama ngn rock grup- scorpion

Kepal selam nuor hanya untuk menyelam dalam lubang taik. Tidak boleh di gunakan dalam misi mencari dan menyelamat di lautan dalam..

Kawasan pencarian tertumpu di perairan vietnam.. vietnam tidak membenarkan kapal selam pemusnah berada dalam perairan mereka..

Tak aku sangka betapa BODOH nya milo basi dgn SOP menyelamat....
BODO...kpl selam sgpore tu yg mrk gunakan tu hanya sebesar mpv jer cai...
Itupum setelah penemuan berlaku...
Mcm org cari kapal titanic...mrk gunakan kpl selam yg ada cermin pdg luar...
Scorpene dan kpl2 selam perang ada ker tingkap cermin mcm tu atau keupayaan mcm tu???

PATUTLAH UMAT PECINTA LOBANG TAIK MUDAH DITIPU OLEH MAT JOBO DAN CINA DAPIG....KESIAN KORANG CAI!!!!

Hahahahahahahaha2.0kali

Kapal selam najib cuma boley selam kat lobang puki altantoyo ngan jobo dia je tapi klu kat lain boley jugak tapi kat jobo Losimah jeh. Kak kah kah.

Haha tarak guna kapal itu selam loo itu sebab tarak boley selam loo itu satu lagi boleh silam tapi tarak boley timbul loo. Itu kapal silam bunuh altantoyo hoo. Itu sebab takut pakai loo. Itu dalam kapal silam ada antu hoo iru antu altangoyo hoo. Koh koh koh.

Cetek akal puak pecinta lobang taik tak payah diherankan....
Klu nuar suruh berguling...maka bergulinglah mrk....wlpun pada hakikatnya nuar sendiri tgh berguling2 memuki chinadoll atas tilam..
Tak menyesal meninggalkan perjuangan keluarga dan kronie nuar nie...sikit pun tak menyesal!!!

Kapal selam tu ialah kapal selam pantat rosmoh beb.

Iya ke bro? Patutlah wa tengok romoh betina puaka tu jalan kepit jobo. Kah kah

Lawok fitnah ko tu cai...
Percuma ko masul nerako buat fitnah kat najib...
Klu anwar ibrahim...dah sah air maninya dlm jubo sepol setelah kapal selam bengkoknya menyelam masuk...
Blm lagi video besinya....
Cai...baik ko minta maaf dgn najib sblm ko mati eksiden esok....

Kesian rosmah...tak pasal 19:27 dpt dosa.

Woi!!.. air mani anwar ada dalam jubo saipul lah.. hampeh betullah, mcm mana aku nak jawab sama puak umno ni. Bangang betullah anwar ni buat malu aku je.. pui..

Pastikan wan azizah kalah dikajang, keturunan puaka anwar yang bermulot longkang jangan diberi tempat dipesada politik negara, cukap la hari biru dibuatnya...

Jangan naik kapal terbang mas wahai rakyat trengganu nanti takut2 terempas. Harap maklum.


Ketua umno trengganu.

Jangan haraplah bn boleh menang. Dengan drama lakonan air mata yang mantap dari wanjijah agak sukar bn boleh menang..

Tapi negara kita skrg memang tengah haru biru pun sebab diperintah oleh golongan puaka umno... beli kapal selam org tengan makan komisyen smpi ratus juta... cai umno mana nampak semua tu..

Takkan nak naik kapal sing pulak, mana boleh terbang.. bukan nak kate tolak nak bergerak pun kena tolak.. hadoiyai.. nak naik kapal selam nuor laluannya kat lobang taik, tak nak lah...

Betul.. orang makan tepi, makan depan tak kira lagi berapa juta yang dimakan.. kalau makan belakang tak payah kira sebab nuar sorang je yang pakai..

yes 02:07 brtul tu.tamak da bgi depan nk blakang plk.tpi x ape ptutnye bgi dia btanding sbb kecian dia.klau menang dpt gak jwatsn ketua kg kt kajang.nk mb pun x dpt nk pm jauh skali.klau bn pun da tnti puak ni ckp mnipu.bgi le mnang.budak budak kan suka mcmti

adoi knape la si eddy nor reduan ni lmbab n bebal benor ni.byk mbaca n mcari psal kpalselam n fungsinye tmsuk ape itu sonar.kau ni pun stock lmbut ni.ya x.21:46 tu plk da bukak syarikat kpalterbng perak n gangsa so cri dia.jgn slh orng lain.ni smue kntentuan Allah.redha n brusaha la.mcm bo kau gak si anwar tu.redha je n bdoa mnta pda Allah tu pun klau le btul x buat.pssti Allah x hmpakan hambanye

19:49 statment lu bro buat 19:29 n 19:21 x lelap tido.baik lu orng dgr ckp dia.Allah nk tjuk kjap je bro.lain kli jgn sdap mulut bcakap.nk mgikut pun tgk keadaan bro.jgn mlulu je.

19:27 yes bro syabas n alhamdulillah.puak pusk ni mmng cmtu.mbaca n mcari nye x nsk main ckp je.pgil bebal marah plk kang.

Dahla ngok..bacul pulak tu

Mh370 hilang la beb..yg nak bergaduh gila mcm ni xperlukot..kalau ada kapal selam..selam jer la cari' kapal canggih kot..itu xboleh..ini xboleh...letih la mcm ni..alasan 24jam.
Nama pun misi SAR..


Komen org pro umno ni mesti based pada lubang taik.. Apa ler tahap pemikiran korang ni.. Naik menyampah aku.. Klu yer pun nak backup bn cari ler isu2 yg lain dan lebih ilmiah ckt.. Dikuatiri niat suci murni anda untuk mpertahankan umno mjadikan org semakin benci dgn umno.. Temasuk la aku.. Please ler sbb korg najib yg dpt musibah.. Ko x kesian ke kat najib? Nampak sgt apa yg mahadey ckp ada benarnya..hanya org bodo je ada dalam umno.. Yg pandai2 dah join pr.. Kesian kat najib..

Orang pandai tak main lobang taik..

lubang taik saipol nyawa umnogok n bn woooo...! 3 ari tak berak tak bersuci jumpa najibo minta biasiswa...hahaha! bangang! macai kenyang mkn dosa sebarkan fitnah, mcam mkn taik sepol jgk lah..!


EmoticonEmoticon