Monday

AIR SARAWAK: KEKAYAAN DIPUNGGAH RAKYAT MERANA


Kenyataan Media
14 April 2014

AIR SARAWAK: KEKAYAAN DIPUNGGAH RAKYAT MERANA

Penubuhan Malaysia pada tahun 1963 merupakan kesepakatan untuk bersama menjadi sebuah negara berdaulat di antara Malaya (Pada ketika itu) serta Sabah dan Sarawak. Kesepakatan ini menjanjikan kemakmuran dan keselesaan yang bakal dikongsi oleh rakyat terbanyak.

Selepas lebih dari 50 tahun, kerajaan Malaysia diterajui oleh Barisan Nasional masih gagal menyelesaikan masalah berkaitan air bersih di kebanyakkan kawasan di negeri Sarawak. 

Kita menyaksikan hampir 90% dari hasil hutan di Sarawak digondolkan. Begitu juga dengan hasil bumi seperti petroleum dan gas asli yang tuhan kurniakan kepada Negeri Sarawak terus dikaut dengan cebisan keuntungan hanya terpalit pada kroni-kroni terdekat.

Air yang menjadi keperluan asas kepada manusia masih menjadi duri dalam daging kepada masyarakat di Sarawak. Andai di kawasan pedalaman alasan utama adalah logistik untuk pemasangan infra bagi agihan air, apa pula alasan kepada masyarakat di kawasan hampir bandar dan dalam kawasan bandar. Masalah air bukan masalah baru. Ia telah berlanjutan sekian lama.

Bagi menutup masalah air bersih kerajaan negeri Sarawak, setiap kali pilihanraya kecil negeri kerajaan akan menghadiahkan 'tangki 1Malaysia' kepada penduduk. Penduduk diminta menyimpan air hujan untuk digunakan. 

Pemasangan infra untuk penyaliran air bersih masih di tahap lama. Bagi kawasan yang sudah mempunyai saliran, mutu air yang disalirkan adalah amat rendah. Keladak dan enapan menjadi sajian harian kepada penduduk. Saban hari SAMM Sarawak menerima aduan berkaitan pencemaran air paip yang disalurkan kepada penduduk Sarawak.

Ke mana perginya peruntukkan tahun 2013 sebanyak RM 1.75 billion untuk program bekalan air terawat? Berapa banyak isi rumah yang mendapat manafaat dari peruntukkan ini?

Projek pembinaan empangan yang sedang berjalan dengan pesat sepatutnya diagihkan untuk membina prasarana agihan air dan peralatan untuk rawatan air, bukan untuk melupus balak semata-mata. Lebih banyak pusat pemerosesan dan rawatan air harus dibina bagi menampung keperluan penduduk Sarawak.

Kepentingan penduduk Sarawak harus diutamakan bagi memastikan kualiti air terawat bagi meningkatkan tahap kesihatan orang ramai dan kualiti hidup masyarakat setempat. 

Keadaan geografi Sarawak yang luas dan penempatan penduduk di banyak kawasan terpencil bukan alasan untuk menindakkan hak rakyat Sarawak. Rakyat Sarawak harus bangun menuntut hak mereka seperti negeri lain, di kala sumber alam negeri Sarawak digondol semahunya.

Siti Norazarizah binti Rahman
Penyelaras bersama SAMM Sarawak

14 comments

ni la knon pjuang rakyat.penang hrga air nk naik,slangor kne catu n klantan dri dulu masalah air x settle.ni plk nk kesrawak.yg ada pun x settle.bru 3 ngri masalah air x settle.klau printah 1 mlysia entah ape jdi.pikir pikirkan.@jebon

Jangan bagi parti kencing rakyat berkembang disrawak. Nanti rakyat serawak mandi dan minum air kencing macam rakyat bodoh selangor, p. Pinang, kelantan. Juga akan membiak LGBT.

Hati2 org serawak wabak anjing kurap sedang merayap2. Tengoklah apa dah jadi di semenanjung

Betul tu..jgn biarkn umngok merayap ke bumi kenyalang

LGBT membiak krn pemerintah hari ni. Tak ada undang2 . Wujudkan undang2 , kalau memerintah tak tau buat undang2 x pyh la printah. Sokong hudud kita lenyapkan seluruh kemungkaran di bumi malaysia.

x payahlh kau nak jual batu api dgn org2 sarawak, km sarawak yg bru ni pun dh benci dgn org2 umno n sbb tu laa umno x masuk ke sarawak krn pati sial tu mmg pati prkauman n org2 sarawak dh x caya dgn pati sial...

1345...kau ni laa pjuang pati sial setan iblis krn kau ni adelh pjuang yg x ade maruah hinggakn kau snggup jual jobo kau tu dgn macai2 pati sial tu, lbh baik kau ni gi mati cpt2 n amanlh dunia ni tnpa kau yg brtuhankn makbpk setan..dasar anak hantu

22.11 aa ye le tu kau orng srwak.klau da kki kncing wat cmne pun orng tau...

siapa lak yg mmbiakan nye.da tau kan tepuk dada tye slera.tgk le pkr+dap+pas=blhke lksanakan hudud.itu saje x kira sape pun printah manusia nk buat x kire sape yg printah.tpi mnusia sdiri yg perlu slalu bsyukur.jgn asyik myalahkan orng jika diri sdiri x btul@jebon

bile plk umno mryap kessne bingai ke ape kau ni.bn yg printah dol

22:18 eee la angin.cian kau ni.mrapu entah ape bende.aku slalu ckap kau n puak ni kbnyakan bebal n bengap.tgk kau slah stu.aku ckp yg betul x usik yg lain pun.jwab le yg itu.yg iblis sinuer n setannye kau n kldai dungu yg lain@jebon

Sbb ketua kau disahkan oleh mahkamah gay. Anon 22:18 demam panas kot, merapu je.. Tlg hantar ke hospital sakit jiwa serawak. Nanti dia makan tahi sendiri malu kita semua

2229...yg kau sndiri pun x btul, sptut nye kau tu yg msti brsykur krn tuhan masih memanjangkn umur kau, sptut nye lame dh kau dh mampuss tp tuhan bg kau taubt tp kau ni masih nak nak jd hero cm pm israel...

2024 Alhamdulillah Allah pnjangkan umur aku utk btaubat n mnasihatkan orng sperti kau.bila lah kau n bos kau sinwar nk sedar.udah udah le tu@jebon


EmoticonEmoticon