Friday

BAGAIMANA RAKYAT MAHU BAYAR GST JIKA MENTERI TERUS MEMBAZIR?


Kenyataan Terbuka
11 April 2014

BAGAIMANA RAKYAT MAHU BAYAR GST JIKA MENTERI TERUS MEMBAZIR?

Sejak Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) diperkenalkan khususnya setahun kebelakangan ini, rakyat telah digesa untuk akur menerima cukai baru ini yang dikhabarkan efisyen demi kelangsungan ekonomi negara.

Pelbagai usaha berbentuk promosi yang menelan belanja ratusan juta telah diperhabis demi memberi kefahaman kepada semua betapa GST itu kononnya tidak membebankan rakyat. Lagu GST dicipta dimainkan di televisyen dan corong radio, papan billboard diwarnai dengan kebaikan GST, pelbagai poster dilekat di bermacam tempat awam termasuk dalam LRT dan Tren, dan pelbagai lagi kaedah promosi dengan tujuan untuk menghasut rakyat menerima GST.

Namun rakyat pula saban hari didedahkan dengan pelbagai ketirisan, pembaziran, rasuah dan perilaku tidak amanah dalam pentadbiran kerajaan. Malah kerajaan sering menanggung kerugian dari setiap keputusan kurang bijak dalam memberi tender, akhirnya kos tambahan bernilai ratusan juta ringgit terpaksa dikeluarkan. Antaranya adalah akibat dari kelewatan kontraktor menyiapkan projek, bangunan tidak siap dan bangunan rosak atau runtuh, yang menyebabkan wang rakyat terus mengalir di saluran yang tidak sepatutnya. 

Justeru, promosi GST besar-besaran itu tidak mampu mengambus rencana pentadbiran sebuah kerajaan yang sangat lemah dan menghabiskan wang rakyat.

Laporan audit setiap tahun juga tidak menampakkan perubahan positif. Dilaporkan lima kementerian iaitu Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Pendidikan, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri akan dipanggil dengan 121 kes pula berkemungkinan berdepan tindakan.

Persoalannya, siapa yang berdepan tindakkan itu? Rakyat biasa atau menteri?

Perkembangan terbaru yang menggemparkan parlimen baru-baru ini menjelaskan konsep wasattiyyah yang dilaung oleh Perdana Menteri adalah songsang. Kita sering dengar pembaziran isteri PM, kali ini hasil pendedahan seorang cikgu, dapat diketahui bagaimana Timbalan Perdana Menteri dan keluarganya pula beraksi melampias wang rakyat di Dubai, Emeriah Arab Bersatu.

Merujuk kepada jadual perjalanan TPM merangkap Menteri Pendidikan di Dubai dari 8-13 April 2014, urusan rasmi hanya sekitar 3-4 jam sahaja iaitu pada 9 April 2014. Apakah baki empat hari lagi dihabiskan di atas padang golf di Dubai? 

Dalam jadual yang sama, tertera perkataan 'private program' dan 'free program' pada tarikh 10, 11 dan 12 April sebelum kepulangan Muhyiddin ke Malaysia pada 13 April.

Apakah segala perbelanjaan, penginapan, tiket-tiket penerbangan delegasi TPM dan keluarganya selama 6 hari dan 5 malam di bumi bertuah UAE terpaksa ditanggung oleh duit rakyat?

Ini suatu pembaziran yang telah disusun dan dihalalkan. Modus operandi pergi ke luar negara untuk urusan rasmi, sambil bercuti sakan. Ini bukan hanya berlaku di kalangan PM dan TPM, tetapi ia berlaku di kalangan semua menteri, menjadi satu kemestian, menjadi satu acara wajib tahunan.

Di atas pembaziran yang melampau, di atas ketirisan yang tidak berkesudahan, bagaimana rakyat mahu menyerahkan wang baki poketnya untuk membayar cukai GST?

Ya benar, sememangnya GST adalah cukai yang telus dan efisyen, tetapi apa yang rakyat Malaysia perlukan hari ini ialah kerajaan yang telus dan efisyen. 

Jika kerajaan tetap bertegas melaksanakan GST, maka rakyat juga perlu bertegas untuk menyambutnya di jalanraya, pada tanggal Hari Buruh 1 Mei 2014.

Sekian

EDY NOOR REDUAN
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM


45 comments

Mana ada kerajaan yang telus sekarang ni. Engko ingat selangor telus?.p pinang telus?.Depa pun tibai jugak.
Guan eng sekarang dah kaya. Duit bertimbun kat australia. Cuma puak dap tu tak nak habak je. Sebab sama sama depa.

Kita akan tolak mana2 pemimpin yg tak telus. Kita tubuh parti baru. Amacam setuju @ masih mau bertuankan umno.

Setiap yang baru dinegara kita ini contohnya gst pasti mendapat kritikan, padahal banyak negara telah melaksanakannya, sebab itu penerangan yang jelas tentang gst itu diperluaskan diseluroh malaysia, ramai juga rakyat yang masih bebal tentang gst itu kerana corak pemikirannya telah diracon oleh pr, kita kena berfikir secara matang tentang kebaikan gst itu, kita jangan kritik gst itu secara hamta keromo aje, kita kena berfikir secara lojik . Jangan bias !

Yalah tu..duit rakyat habis kena tax..org atasan sibuk perabiskn duit tax pulak

penat puak pr lbh lbh lagi pkr n dap.dia orng mtedarah x nk mgaku.bila dihebohkan ckp bn buat fitnah.ada bukti pun ckp fitnah.tpi yg x sbulu ngn kau orang ada je x btul.kau pergi kursus gst kt kastam.bljar smpi a ke z.bru kau orng paham knape perlu nye gst.byk sgt hal puak kau orng gi je la ngara yg kau orng suke.puak kau orng minoriti tpi kmi majoriti ttap ngn bn n umno.Allah lbih mgetahui dri kau orng@jebon

Aku suka duduk Brunai..minyak murah..lu boleh tlg uruskn

Ngong 01:09..lu sedar tak majoriti rakyat sokong PR..klau tak da undi pos yg diseleweng tu..BN cuma dpt undi dr org bangla & filipina jer

1325 kau pun same 2x5, jgn2 kau ni lbh teruk drpd dap sbb tu laa kau ni brtuhan kn pati sial bn umno yg kau puja slma ini...ade njiboh...sabah kene serang...ade njiboh...pswat mas hilang...altantuya kene bom...jgn2 nanti kau sndiri yg kene laknat najiboh...

1642...baik kau sndiri yg brkhutbah d masjid pd stiap jumaat n terangkn kpd makmum2 yg dtg brsmbhyg pd hr itu n jelaskn kpd mrk yg mane gst tu mak bpk yg kau punye...

Dua specis makluk sj yg undi PKR iaitu orang jahat/pengkhainat dan orang gila/ hilang akal.

Stujuu. Specis pertama- Cina BabI, melayu muda tiada agama, LGBT, gay TUA, gila kuasa, dengki dan tamak. Specis kedua pengikut tegar parti bodoh PAS, manusia kecewa dan lain2 jenis gila yg didefinisikan oleh WHO.

Tambahan yg undi ' ularmak politik ' hanya tarbiah ilmu politik sengeh2 gelak2 sambil memfitnahkan dan mengejek kerajaan. Kesalahan kecil diperbesarkan, kuat seks kahwin ramai hasil derma tin milo.

Dia tak bawak ahli pas sekali pasal tu mrmbazir. Nazri bawak mahfuz omar sekali pergi luar negara tak membazir.
Sebab orang pas pun boleh makan angin .
kah kah kah.

GST ni mrompak duit org kaya..smkin kau kaye smkin byk kau kena cukai..lantak ko org kaye

walaupun hujan turun di selangor dengan lebat tapi empangan masih tak de air sebab air hujan semua nya masuk kedalam lombong pasir yang telah di korek olih penyamun pasir selangor.

Boleh tp bukan najib & anuar. Dua2 xleh pakai

Nak tggu debat ni si nuar ngn jijah..macm xda jek..debat timbalan presiden pun dah dibatalkan..huhu.. Kata pencetus demokrsi tulen..rupanya sama je haprakk. Bebual lebih

Maaf nak tanya, parti bodoh PAS wujud lagikah.. Senyap aje. Atau pemimpin dia dok kumpul harta atau tambah bini.. Mana perjuangan islam yang dilaung2 sampai nak mampu. Minta pengikut bodoh fanatik dia jawab!!!

Hudud oh hudud mana hududnya, laluan telah diberi mana hududnya, jangan salahkan umno kalau pas gagal laksanakan hudud, hudud oh hudud mana hududnya, jangan main politik la mana hududnya...

Harap penganut umno sokong hudud yg hendak dibentangkan diparlimen. Harap semua org islam sokong. Kalau tak sokong maka kafir lah akan dia.

Kenapalah bodoh sangat article ni. Nak suruh pemimpin kita main guli kut? Pemimpin pergi Dubai atas urusan negara la bodoh...kat negeri Arab...Org Arab tulah yg buat program. Diaorglah keluar belanja. Apa kena mengena ngan GST rakyat Malaysia. Apa punya fitnah la korang ni.

Islam Suruh Pikir delete 12 April 2014 at 21:30

PAS = Parti Ajaran Sesat. Hudud PAS = Hudud Sesat. Mcm ko jugak bro....terus cop org sesat. Ko lah yang sesat. Tanya sama Ulardalamsemak PAS....Apa mekanisma agar hudud dijalankan dgn adil dn saksama? Nak ikut model Iran....mampussss. Kebebasan bersuara dan berpolitik dn hak asasi Rakyat Iran di tindas oleh ulama bangang mereka. Saudi? Sudan? Pemerintahan PSS Kelantan yg mmg terkenal dgn kegagalan menangani setelah 25 tahun isu ibu tunggal, perpecahan politik, AIDS dadah...dn juga ulamak2 PAS spontan macam awak.

Main gof biar la, ikut aku main boling, aku main biasanya 3 frame, jom !

Artikel ni terencat bro. Mcm penulis dia juga terencat. Buktikan lah program tu bkn pak arab yg byr. Tunjuk detail br artikel ada kredibiliti.

Kos selenggara rumah kediaman dun selangor cecah 6.2 juta x nak cerita ke hoii pengarah propaganda. You x layak la jd pengarah propaganda baik you jd pengarah pornoganda. ....

x ada hal pnye tpi dgn syarat tk tlibat ngn liwat n seks bebas@jebon

x heran ape pun puak jendul pr@pkr buat komen mesti kne blasah.hati skit oo buat apepun pm n tpm masih umno@bn.jgn mare broo smue.belasahhhh

Terok la blog milo suam kena belasah ni, ramai orang orang umno dah singgah blog ini, pendapat aku memang bagus, teruskan !

Lantak ler.kalau dah macai macai gak. X gune nak bercakap dgn macai ni.serius aku cakap.susah nak ckp dgn macai ni.last sekali aku pernah lempang macai .hahaha setel.dah la bodoh.banggang.paling bodoh .hahahahahahahahahaahhaahahaha.kau nak ckp ape cakap ler.hahaha aku x kisah.hahaha.macai macai macai macai macai macai.hahahhahahahanjing.hahahaahahahaa.ko nak cp ape ckp ler.aku x kisah.hahaahhahhaahahaaa.bye.lepas ni aku dah x layan blog ni.

23:22 ok gak bro lu chow sbb dgn komen lu yg mrapu rapu tu biat semak je.biar smpi ttup blog similo ais ni.pada dok asyik kje fitnahkan orng je.lgi pun khabar angin dia nk chow gi thailand sbb sane snang nk demo ada sambutan......kakakakekeke

Ada main apa kat sana?

Yg bodoh mcm lembu dan main sondol mcm babi pulak sokong umno.

Bro,kaki fitnah mcm umno bukannya kesalahan kecil la.itu rasuah dah jd budaya.kuat seks kahwin ramai tp menikah secara halal ada masalah ke?lu punai dah mampos dok diam2la derma tin milo lbh baik dari perasuah.

Memang betula org umno ramai yg bodo!baca utusex je.pergi la markas pas tgk dgn mata bkn dgn jubor kau bodoh.

Mana hudud umno?dah lama perintah bila nak buat?kita kan org islam nak takut apa?

Patutnya pemimpin kita main jubor kau baru dpt free.

Pendapat org bodoh mcm babi malas nak layan.

Ko ni betul2 bodoh.nak hujah biar rational.ni main sondol mcm babi hutan.mmg org umno ni semuanya bodoh!!!

Aku pernah jadi ahli umno baru tajaan mat kitty . aku mula kawan dgn org umno . mereka ni asyik cakap hal projek . perempuan yg d tiduri bangga cerita hal Judi hal minum arak hal golf hal gi siam indo Vietnam China bmlm dgn gadis main lubang kunyit. Agaknya anuar belajar Dari mereka no smasa DLM umno

bkn nwer yg bljar tpi dia gurunye....

tpi nuar gurunye lbh skit smpi jantan pun tale.ialah mcm cine ckp sifu msti ilmu lbh

tpi nuar gurunye lbh skit smpi jantan pun tale.ialah mcm cine ckp sifu msti ilmu lbh

21:30 kau tau apa itu hudud. Kau sekolah tak. Kau ingat hudud tu pas punya ke. Hukum allah. Kau bertobat. Krn marah kat pas kau hina hukum allah. Kalau tak tobat sah kau kafir. Pi tanya ust umno kau betul tak ckp aku. Mati dilaknat tuhan kau ni.

Haha.mana deme nak taubat.kalau dah umngok.puihhhh

Pilihanraya kecil yang distrategi oleh PKR membazirkan lebih satu juta ringgit.


EmoticonEmoticon