Friday

ISU AIR : SELANGOR HARUS DITADBIR SECARA BERSAMA


Kenyataan Umum
18 April 2013

ISU AIR : SELANGOR HARUS DITADBIR SECARA BERSAMA

Pertama sekali tahniah diucapkan kepada Dewan Undangan Negeri Selangor kerana tampil berbeza dengan sidang DUN negeri lain . Sidang DUN Selangor berlansung panjang dan penuh perbahasan yang penuh semangat berbeza dengan sidang DUN negeri dibawah Bn yang walaupun banyak isu muncul dalam negeri tersebut tetapi ada yang hanya berlangsung sehari sahaja.

Perbahasan dan soalan kepada kerajaan negeri bukan sahaja diasak oleh pembangkang Selangor (Bn) sebaliknya di pihak parti kerajaan juga. Ini membuktikan betapa DUN Selangor itu benar - benar dimanafaatkan dan subur nilainya.

Namun di satu pandangan lain ia juga boleh dilihat dari segi ada sesuatu yang tidak kena jika asakan itu lebih hebat dari pada sebelah kerajaan sendiri. Sidang DUN yang sedang berlangsung minggu ini menyaksikan beberapa isu yang dibangkitkan antaranya isu rundingan air.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim diasak bertalu-talu oleh wakil rakyat Pakatan Rakyat Selangor sewaktu usul supaya kebajikan rakyat Selangor dijamin  dalam pelaksanaan loji rawatan Langat 2 dibentangkan Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku). Yeo Bee Yin (DAP-Damansara Utama), Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa, kiri) dan Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku) seorang demi seorang menghamburkan soalan kepada Khalid sewaktu membahaskan usul itu.

Yeo sewaktu mencelah ucapan Khalid menyifatkan suasana rundingan penstrukturan air dengan pusat dan pembinaan empangan Langat 2 ibarat berlangsung di dalam 'kotak hitam'.

"Rundingan ini ibarat berlaku di dalam kotak hitam..." kata Yeo yang tidak sempat menghabiskan kenyataannya dan dipotong Khalid.

Ini dari kaca mata rakyat sudah tentu ada yang tidak kena. Persoalan yang muncul sudah tentu, adakah keputusan sepenting rundingan air tidak dibincangkan diperingkat exco dan diperturunkan diperingkat wakil - wakil rakyat kerajaan dan parti yang menguasai kerajaan itu sendiri (PR).

Benar antara faktor pemilihan YAB Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar ialah kerana sosok selaku ahli korporat berjaya. Malah dalam sidang dewan ketika perbahasan hujah ini juga digunakan olehnya.

"Rekod lampau saya dalam pelaburan, perolehan (syarikat), dan penggabungan saya rasa boleh membantu perbincangan ini.

"Saya tak boleh jadi orang perantara, (dan kemudian) nanti saya balik ke dewan (untuk berbincang) tambah Khalid lagi dalam perbahasan tersebut.

Namun Khalid perlu sedar dia kini bukan lagi mengapalai sebuah syarikat korporat yang hanya berasaskan keuntungan dan menjaga kepentingan pemegang saham sebagai keutamaannya. Dia harus sedar dia kini Menteri Besar mewakili sebuah parti (PKR) dan gabungan parti (PR). Jawatan Menteri Besar yang mentadbir sebuah kerajaan yang penuh risiko dengan serangan dan faktor penting Kerajaan Selangor ini ditadbir oleh gabungan politik berbeza dengan Kerajaan Pusat.

Selaku Ketua Kerajaan Selangor ia perlu berbeza dari Ketua syarikat Korporat. Ia perlu keputusan bersama dan keputusan bersama itu harus difahami bersama oleh semua pihak yang bersama dalam mendirikan Kerajaan Selangor itu.

Jika dalam dewan di pihak kerajaan (wakil PR) sendiri bangkit dan mempertikaikan malah menyebut dengan jelas bahawa rundingan air seumpama dalam 'kotak hitam' yang tidak diketahui maka sesuatu yang tidak betul sedang berlaku. Itu baru pertikaian dalam dewan bagaimana dengan cakap - cakap di kedai kopi (kalangan rakyat biasa) ? Ini perkembangan yang membimbangkan.

Bukan mempertikaikan keputusan dalam rundingan tersebut betul atau salah tetapi sekali lagi menegaskan ia perlu dibuat secara bersama dan difahami bersama. Khalid perlu faham dalam keadaan dia sedang memutuskan rundingan air bersama kerajaan pusat, ketika yang sama usaha sabotaj dalam isu air oleh kerajaan pusat terus berlangsung malah diperhebatkan.

Ketika memulakan langkah perjuangan ini tidak ada sesiapa yang sangka pun Bn akan tumbang di Selangor, malah bukan sahaja Bn malah parti - parti yang akhirnya bergabung dibawah PR tahun 2008 juga terkejut dengan keputusan PRU ketika itu. Kemenangan PR di Selangor usaha perbagai pihak. Kemenangan PR di Selangor perlu dikekalkan dan diisi dengan pengurusan secara berpasukan dan difahami oleh semua rakan pasukan.

Harus dipuji perbagai pencapaian kerajaan Selangor yang jauh lebih baik dengan Kerajaan Bn sebelum itu malah tidak segan untuk mengatakan Selangor antara negeri terbaik pentadbirannya dalam negara buat masa ini tetapi pasukan bola sepak dunia yang dibarisi bintang terbaik dunia pun boleh kalah jika tidak ada kerjasama dan saling memahami.

Ini baru isu air sebagai contoh terhadap perbagai isu lain. Sesuatu perlu dilakukan segera, isu ini (kelemahan) perlu diatasi segera. Ambillah pengalaman negeri yang pernah parti - parti gabungan PR menangi secara PR atau sebelum itu

Sekian sekadar pandangan yang ingin melihat Selangor sebagai pembuka pintu ke Putrajaya.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia

46 comments

ho ho..pr memang bail dark yang bebal x leg diikut ..




Ikut ja mana parti yg kau suka, ada aku kesah...he..he

Satu peringatan yg baik. Walaubagaimanapun, tidak realistik utk bincang setiap kali kkeena bagitau seluruh adun. Apa yg penting adalah keputusan akhir adalah menguntungkan rakyat. Haruus diingat, ada di kalangan ahli politik hanya taahu berpolitik tanpa mengambilkira ksepentingan org ramai. Point nye, sekarang setuju ke tidak pengambilalihan air? Rasanya semua setuju.....mb dah kata harga x lebih 9.6billion. Tapi ada rakan dlm pakatan cucuk akan naik 20billion. Sebab apa? Sebab ada tauke air jadi board of director dlm institut rakyat? Cuba cari sape ye....

Adakah kita sedar bahawa isu air dimainkn sebagai senjata bn menyerang PR ? Yg jelas setiap cdgn bn semata2 ingin memecahbelahkn PR...cuba tgok segala dasar2 kebjikn & kebaikn kjaan selngor..ada puak bn yg menghargai atau menyokong ?

Kebajikan tahi kucing ada laa. Skrg dok berebut jawatan. Pengikut bodoh macam lembu

isu air sekadar senjata?? kepala hotak kau la. kalau dak ikut bodoh sombong + bebal puak2 pr, mati kering la org2 selangor. bala dah turun pun masih x sedar lagi.

buat ape pun klau sinuer x stuju ni jdinye.cita cita nk jdi mb x ksmpaian.ni masalah air.orng slngor yg mderita.jgn jdi kpentingan politik rkyat jdi mngsa.tnsri khalid syabas tu bru btul kpentingan rakyat dijga tpi anda harus bhati hati nmpknye puak dlm pr x bpuashati trutama chifnye sinuer.@jebon

selangor dan key ell dah macam kota baru tunggu banjir baru sampah hilang. pemimpin pr tunggu asuk baru bolih setuju rakyat selangor pi jalan da macam lembu. skg nak tuduh bn buat isu air pulak, masalah air ada lah fakta cuma pemimpin cari lubang nak asuk dan nak salahkan pihak lain. negeri negeri dalam pimpinan bn rakyat nya tak pikul baldi dan tong angkat air walaupun di kampung kampung cuma rakyat selangor tunggu lori air. taniah untuk rakyat selangor sebab mundur lima langkah ke belakang.

Bodoh lu...skrg dah musim hujan..apa lg dgn masalah air..rakyat selangor mmg matang berpolitik..tak mudah terpengaruh dgn barua kat atas ni..

Bangang upahan 12:40 ini mmg tak akn berhenti menyerang blog ni.. penyokong PR harap sedar kewujudan makhluk barua ni.. si bingai ni akn berhenti menabur fitnah bila PR menawan ptrajaya nanti..sbb tuan belaannya dah jatuh muflis

Masalah air di selangor boleh selesai jika syabas serahkn pengurusn air kpd krjaan selangor..ttp mmndngkn ini merupakn senjata bn.. nmpak mmg susah nak lpaskn kpd selangor

Betul la lu ckp..tan sri khalid mmg seorg yg bijak mnjaga slangor

aa yo la bile agaknye ke putrajaya.tpi dpt ke putrijaya pun ok le

da orng ckp empngan yg ada x ckup air x nk dgr.knon pndai.bkn tnsri khalid tpi puak lain dlm pkr n dap blgak bodo knon air blh ckup.x yah bgi alasan nk slh kan krajaan plk.dri dulu da ckp tpi x sdor mcm kau orng mngikut anwer skrng.skrang bru nmpk.kesian orng slngor....

16:03 ape pnye bngang kau ni.smpi isu air serius ni pun kau nk spin

Specis pkr ni awak cakap apa pun, otak macam lembu dan kambing peliharaan. Berfikir pun macam lembu dan kambing. Adakah logik nuar, jijah dan nurul dia kata bukan anak beranak, perebutan jawatan dia kata demokrasi subur, air tiada, sampah dan pusat maksiat berlambak- dia kata krajaan pusat salah. Semua org salah. Anjing dan babi lebih baik dr pengikut pkr dan parti bodoh PAS

Allah dah bagi amaran jangan sekali2 jadi peliwat, penyokong peliwat, penyebar dan pengedar peliwat dan segala aktiviti berkaitan LGBT. Kau lalai- apa dah jadi dgn melayu sekarang berperangai macam anjing dan babi- semua nak menyalahkan orang. Takkkan marrrahhh

"Perbahasan dan soalan kepada kerajaan negeri bukan sahaja diasak oleh pembangkang Selangor (Bn) sebaliknya di pihak parti kerajaan juga. Ini membuktikan betapa DUN Selangor itu benar - benar dimanafaatkan dan subur nilainya."

Mula2 ckp dun selangor subur.. Pastu dok asak tan sri khalid pasal air.. Tu bkn subur chegu bardigol oii.. Tu menunjukkan kelemahan.. Boddo..

Kate x perlu langat 2 sebab air cukup sampai 2019..ade beberapa lombong yg blh dijadikan sumber air..apecer..org yg lahir bodoh boleh la ko bodohkan..

Org bodoh ni tgk muke blh tau.. Cthnye chegu bard ni.. Walaupun pakai spek mate utk nmpk educated tp tetap nampak bodoh.. Mcm monyet pakai spek mate la..

Sokong peliwat yg blom pasti liwat adalah jauh lebih baik drp sokong k,jaan sekular yg dh pasti dibenci allah. Puak2 umngok ni mmg tak tahu yg mana sekular yg mana islam. Sbb sejak sek rendah lg gagal dlm peperiksaan pend. Islam

19:37 Awak deman panas ke?. Cepat2 gi hospital sekular..

Dah di pastikanlah bodoh.. air mani nuor ade dalam jubo sepol.. ke kau nak air mani nuor ade dalam jubo kau baru kau pasti...

Mahkamah yg bukan mahkamah syariah haram dipercayai. Nak kasi org percaya bawa kes nuar ke mahkamah syariah. Utk 19:37 kau faham ke apa sekular. Awat bengong bangat kau ni.

Khalid bodoh.dulu kata x perlukan langat 2.air cukup untuk 2019. Sekarang baru nak sibuk buat horas la bagai.rakyat nk berak pun xde air.hanya orang bodoh yang salahkan BN dalam hal ini. Kalau bodoh jangan tunjuk.

Perak x cukup air, macai umno x bising. Itu tanda munafik

ape ke hair nye yop.yg bising orng slangor.x ada kne mgena ngn perak yop.kjor yop kjor kjor nuer smpi dpt

19:37 abis tnggi benor ilmu kamu.komen pun x btul lgi mau tegur orng.tpi ckp peliwat tpi blum pasti liwat.ape ke bengap kamu nii yop....

Betul tu...Tan Sri Khalid mmg bijak mntadbir Selangor..hidup PR

Bangangnya..mmg lu barua bro..saja nak cari salah kerajaan PR..biasalah prrangai iblis bila kalah kat selangor, gunakn fitnah pulak

http://www.kehakiman.gov.my/directory/judgment/file/W-05-19-01-2012_DatoBalia.pdf

Hujan memang lebat turon, tetapi air dalam paip tiada, kalau time kerja bila masa aku nak tadah air, kesilapan tetap ditangan pkr selangor, masa umno perintah dulu masaalah air tak la seterok kerajan pkr yang ada hari ini, kenapa bangsat sangat kerajaan pkr selangor, macam ini nak keputra jaya jahanam malaysia nanti...

Salah Syabas..

Kesilapan besar kerajaan selangor apabila melantik peliwat tua yg hanya tahu lobang taik sbg penasihat ekonomi mrk....
Jika yb mb slgor tidak dipengaruhi dan dihasut oleh peliwat tua tu...perkara ini mgkin tidak akan berlaku..mujur skrg yb mb selangor dh berprinsip dlm mengendalikan slgor...tanpa dianjengkan oleh peliwat tua serta para kroni dia....
Untuk makluman anda semua....hanya kesialan spjg hayat jika jadi mangsa kencingan bangsat peliwat tua tu....tengoklah pr skrg!!!

Strategi sombong bodo nuor brahi...
Khalid gagap kambing hitam....
Khalid nak kata nuor larang bekerjasama dgn krjaan bn nanti maruah dia jatuh....org akan kata mb boneka!!!Tak ikut nanti hilang kerusi mb....maklumlah nuor pakar fitnah dan pelakon hebat....
Skrg nuor dh nak dijel krn tak mampu nak buktikan dia tak bersalah...maka khalid bolehlah menyerlah kembali kebolehan dia tanpa dipengaruhi oleh nuor berahi n babi2 dapig....
Harap khalid keje utk rakyat kali ini...jgn susah2 keje utk nuor berahi n sekawan babi2 dapig yg nak menyundalkan negeri selangor.....
Biar mati nanti..rakyat kenang jasa baik kita....
Jgn jadi mcm nuor yg dh termaktub sbg peliwat dan pemuki agung malaysia....buat nurul n kak wan berabih utk membersihkan kote bengkok dia....

TS KHALID - MB PKR TERBAIKKK...SELANGOR SEJAHTERA RAKYAT MEWAH...

Trbaik apekejadahny ooiii dah smpai nk cuci berak gune AIR LIUR br nk sign langat 2...smlm aku cuci kencing guna air tebu, bersemut abis kote aku KAHKAHKAH

yg dh jd pnykit gile babi kat s'gor skrg ni adelh berok2 mcai bn amno yg kantong nye dh kering cm air dlm langt 2 n sbb tu laa mrk2 tu menyalak cm anjing2 pelihraan setan pati sial jebon jobo seipul

Syukur umngok tak jaga slngor, tak ada duit rakyat yg kena kebas..hidup TS Khalid

PR memerintah slangor duit melimpah ruah. Soal air x de tu sbb kemarau. Biasalah. Cuma kemarau teruk ni mungkin dosa pemimpin yg tak laksana syariat islam. Sedarlah mana krajaan yg menolak islam tu

ajak orang brarak ksane kmari bcmpur jantan betina,brucap maki hamun orng,mnabur fitnah tu smue syariat islam ke bro@jebon

Ya demi mncari keadilan..

x ape bro aku x slah kan klau kau da tsesat jln.sbb tu yg diajar oleh nwar n puak pr.syabas krana kau mlangkaui hukum islam demi mmenuhi nafsusarakah bos kau.so yg lain mbca komen ini pikir pikirlah sdiri@jebon

Syukur la lu sudah insaf..jgn suka2 buat fitnah bro

aku insaf dan byukur krana x ikut kau bro tpi sdih tgk kau je mseh blum insaf n sdar.sape fitnah sape bro@jebon

Patutnya lu sedih tak abis2 fitnah & carut org.. bwk2 la bertaubat bro.. pintu taubat masih terbuka


EmoticonEmoticon