Keputusan Bebas Dakwaan Aksi Malam 31 Disember Cetus Semangat Baru Aksi 1 Mei

Kenyataan Media
29 April 2014

Keputusan Bebas Dakwaan Aksi Malam 31 Disember Cetus Semangat Baru Aksi 1 Mei

1. Pertama sekali syukur Alhamdulillah, Mahkamah Seksyen Jenayah 13, Kuala Lumpur semalam telah melepaskan saya Chegubard, 35, yang juga Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia, serta Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Mohamed Bukhairy Mohamed Sofian, 23, dan Pengarah Propaganda SAMM Edy Noor Reduan, 33 dari tuduhan didakwa melakukan kesalahan itu di Dataran Merdeka, Jalan Raja di Kuala Lumpur antara 9 malam 31 Dis 2013 hingga 1 pagi 1 Jan lepas. Tuduhan di bawah Akta Perhimpunan Aman.

2. Hakim Mahkamah Sesyen Azman Mustapha membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan peguam Melissa Sasidaran berikutan keputusan Mahkamah Rayuan Jumaat lepas yang menyifatkan Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012 sebagai tidak berperlembagaan kerana peruntukan itu di luar batas kuasa Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin perhimpunan aman.

3. Keputusan ini dibuat dibuat berasaskan keputusan Mahkamah Rayuan Jumaat lepas yang menggugurkan tuduhan terhadap ADUN Seri Setia , YB Nik Nazmi Nik Ahmad.

4. Tahniah kepada Hakim yang berani membuat keputusan yang betul. Tahniah dan terima kasih juga kepada Peguam Melissa dan Eric Paulsan termasuk pasukan Lawyer For Liberty (LFL) yang banyak membantu kes - kes berkaitan perjuangan hak asasi dan melawan penindasan. Rakaman penghargaan juga kepada penyumbang yang menyumbang dalam perbagai bentuk kepada kami anak muda bagi meneruskan perjuangan ini khususnya dalam bentuk jaminan mahkamah.

5. Ini merupakan satu petanda baik bagi perjuangan rakyat mempertahankan hak yang dijamin perlembagaan negara. Ini juga membawa maksud bukan semua undang- undang menjamin keadilan ia memerlukan perjuangan dan keberanian. Semenjak PAA diaplikasikan memang banyak kes pendakwaan berkaitan undang - undang ini. Namun SAMM merakamkan sedih terhadap beberapa pemimpin politik yang tersungkur di mahkamah kerana mengaku bersalah awal di depan hakim kerana undang - undang zalim ini. Sepatutnya semua perlu melawan. Nazree Yunus contohnya sudah tentu akan akan jadi titik hitam dalam sejarah perlawanan apabila dia mengaku bersalah dan sebaliknya beruntung ada anak muda seperti Nik Nazmi yang berani menawan sehingga membawa kes ke mahkamah rayuan dan berjaya mengenepikan kes yang akhirnya menjadi tanda segar buat perjuangan.

6. Tanggal 1 Mei satu lagi himpunan penting dalam gerakan rakyat. Untuk itu Penyerahan Penghakiman kes Nik Nazmi Nik Ahmad mengenai Akta Perhimpunan Aman 2012 akan dihantar kepada IGP.

Masa: 2pm
Tempat: Bukit Aman
Tarikh: 30 April 2014 (esok)

Tujuan utama penyerahan penghakiman ini adalah untuk memperingati IGP bahawa Mahkamah Rayuan telah membuat keputusan bahawa Akta Himpunan Aman adalah tidak berperlembagaan dan Himpunan MayDay pada 1 Mei bukan HARAM.

7. Terima kasih kepada semua yang berjuang. Yakinlah rakyat yang bersatu tidak akan dapat dikalahkan. Ayuh bersama banjiri Kuala Lumpur 1 Mei ini.


Sekian dan terima kasih

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia

Post a Comment

48 Comments

  1. Bile HAKIM lpaskn korg kau cko ler HAKIM tu baik n brani, bile korg brslah berkpuk2 HAKIM tu dpt maki hamun dr korg tu..itu lah mentaliti puak2 pmbngkang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm ko yg bodoh..

      Delete
    2. Ya pegi demo. Tuhan suruh solat , ramai yang buat tak tau. Solat fardu pun tinggsl.
      Tapi bila demo berduyun pegi.
      Mana yang baik?. Fikir fikir kan.

      Delete
    3. Wei 08:49 bodo..da mula nk merepek kt sini. X pyh nk bandingkn ttg amalan.. bengap.

      Delete
  2. Mesti hakim ni ikut arahan pr. Sebab bercanggah dgn najib .
    Kah kah kah.

    ReplyDelete
  3. Hakim baik - syurga , hakim jahat - neraka jahanam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendubur dan pemuki....neraka jahanam...

      Delete
  4. Hakim adalah org yg bijak dlm undang2 , bkn udang2 disebalik mee. Benar maka benarlah, salah maka salahlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar!!!!
      Yang bersalah tetap bersalah!!!
      Jika berani...bersumpah laknatlah depan rakyat!!!

      Delete
    2. X benar... nk suruh bersumpah... naik menyampah aku dgn 2 anon poyo ni..

      Delete
    3. Lain kali org jubo ko pun suruh sumpah laknat blh setel ke?Penjenayah2 mcm ni sng la main sumpah je kita kena percaya.Puii!

      Delete
  5. tu biasa klau menang smue baik.hakim dipuji btimbun timbun.cube klau bsalah da tntu cite sbaliknye.so sistem kehakiman kite adil la.jgn la di pertikaikan klau semue bukti da ada.bgitu jgk klau memihak kpada kite.gentle la bro pkr n pr.tpi jgn plk nk ambil ksempatan nk buat hal yg lain plk.amik je la satu stadium shah alam tu.ape masalahnye.cube bgi alasan ape yg x blh dibuat di stadium.kan ckp phimpunan aman.awat gayboy x suke stadium ke.cube jwab pihak samm atau wakil.klau jwapan nye bernas aku ikut skali@jebon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poyo suda menyalak...@ jebon gay

      Delete
    2. Hakim dah bg hukumn penjara 5 thn tp peguam neg tak puashati, mntk tambah hukuman.. hakim jugak yg salah

      Delete
    3. 20.39 eeek leh.kldai bangang yee.pndai bcakap..slah tu@ anwer gayboy kan

      Delete
    4. patut sula je@jebon

      Delete
    5. 02:05
      ye la.. betul ke anwer gay.. atau lu gay atau bapak lu gay atau atok lu gay atau bapak tiri laki mak ko gay.. hahaha

      Delete
    6. 14:31 sah la sbenarnye lu yng gay boy kan.ala mgaku je la

      Delete
    7. 02:05
      hahaha... bapak tiri laki mak ko

      Delete
    8. 2113 kpla hanguk kau.da pasti kau keturunan kki sontot..peerahh

      Delete
    9. 00:26

      hahaha... atok tiri laki mak bapak ko....

      Delete
  6. Tak payah pergi 1mei ini buang masa, hanya dapat sebungkus nasi lemak da sebotol air minirel sahaja, perjuangan yang kabur untok apa ...

    ReplyDelete
  7. Ade sapa2 x kan matike ckp maran prapu. Ingat lah setiap Hari malaikat cari hamba Allah yg mana nk dicabut nyawanya. Ade brani ckp la dgn bertuhankan dunia

    ReplyDelete
  8. Mari kita ramai2 sambut hari prkerja di kl

    ReplyDelete
  9. perhatian salah tajuk.bkn perhimpunan bantahan gst tpi sbenar perhimpunan gay sdunia..puii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. pak yu..

      Delete
    2. Anon 02:09 ada gila babi..ajak org ramai buat maksiat.. ni lah spesis bapok jantan yg masih hidup di m'sia

      Delete
    3. awat kau gayboy ke.marah nmpk...puii

      Delete
    4. Bodoh lu suruh buat maksiat..tuih

      Delete
    5. ape pnye benak otak lu ni.bila plk ajak buat mksiat.lu sbnarnye gayboy tu yg lu angin sgt.da mmng perhimpunan tu mgumpulkan gsy muda n gayboy tua...puii

      Delete
  10. x ada satu pun kldsi bangang pkr mjawab knape x nk amik stadium je utk bdemo...@jebon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooi bodoh..kita org kumpul kat dat merdeka lah..tak da masa nak layan kaki fitnah mcm lu

      Delete
    2. UNIT AMAL PAS bgado ng budak2 SAMM..ape ler bodo sgt korg ni hehehe bdak2 SAMM lmbut cm bos dia. Auw auw auw..Skali kene tonyoh kepla trus bocor dahi hahaha

      Delete
    3. Lakonan provokasi yg mnarik dr macai ngok.. dah bersurai baru nak provoke .. bodoh

      Delete
    4. Masa org lain himpun tak mau pulak buat provoke.. Tau takut kena belsah smpai mati

      Delete
    5. 2116 tu le psal lu gua pngil babal n bngang.gua tye knape x nk buat kt stadium.ape sbenar tujuan kldai kldai bebal mcm lu x nk buat kt stdium.snsng je soalannye.yg lu mrapu mjwab yg lsin wat apa.ooi bangang betul x reti bca ke ape@jebon

      Delete
    6. Lu ni bodo.. lu ingat nak main bola ke buat stadium.. Lu tau tak apa itu demo..demo itu mau tunjuk org lain rasa tak puas hati..bkn sembunyi2 mcm main jubo..bodoh

      Delete
    7. Gua sokong org yg cerdik mcm anon21.44.baik!!!lu layan org bodoh umngok mcm babi hutan buang ms je.wek!!!

      Delete
    8. 2144n0130 lu dua orng apeke yg bingai sgt ni.x skolah ke ape.adoi apela bengap sgt.elok jgk le lu orng ni jdi kldai bebal pkr.orng ckp knape nk bdemo kt jln.apasal kt stadium x leh buat...bangang.ape beza kt stadium.bkn smue otak lembu mcm lu orng.ni la dia bodo yg x leh diajar.ooi lu blik bgi jubo lu disontot oleh bos lu sianwer tu.puiiii la cerdik knon@jebon

      Delete
    9. @jebon... pi sontot jubo atok tiri laki mak bapak ko.

      Delete
    10. Jubo jebon dah tak boleh jolok..hancusss

      Delete
    11. sory bro gua bkn kki main blkang mcm lu dua orng yg bebal ni. klau jubo lu tlah dinodai oleh anwer aljuburi ape kan daya redha je@jebon

      Delete
    12. Jubo jebon bocor teruk kena jolok.. tu la gian tgok si epol tadah..

      Delete
    13. Hahaha... wei bodoh...kaki main belakang ke...? Kaki main depan ke...? Pi la sontot jubo atuk tiri laki mak bapak ko tu... jgnkn kata cik embon.. james bont pun lu boleh sontot..haha.. bangang punye jebon..

      Delete
    14. Haaa... cian @jebon.. kena suntut.. tut.. tutt.....

      Delete
    15. anon 22:44..

      hahaha... kes serius tu... bwk spital pakar pun.. doktor pakar letak jawatan..pasal lobossss... x bole nk tampal.. kah..kah..kah..

      Delete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda