Wednesday

Majoriti yakin Putrajaya tidak jujur terhadap rakyat isu MH370


Kenyataan Umum
16 April 2014

Majoriti yakin Putrajaya tidak jujur terhadap rakyat isu MH370

SolidaritiAnak Muda Malaysia (SAMM) mengajak semua mengambil serius dapatan dari kajian terbaru Merdeka Centre berkenaan isu kehilangan pesawat MH370.

Dalam respon kepada soalan sama ada responden menyangka Putrajaya jujur atau menyembunyikan sesuatu mengenai MH370, 54% daripada responden berpendapat Malaysia menyembunyikan maklumat. Selepas lebih lima minggu pesawat hilang, ternyata rakyat Malaysia juga cenderung mempercayai Putrajaya tidak jujur berhubung maklumat berkenaan pesawat itu.

Kali ini, responden dari kedua-dua kawasan bandar dan luar bandar bersatu dalam mempercayai Putrajaya kurang jujur dalam mendedahkan maklumat berkenaan MH370.

Responden dipilih melalui kaedah persampelan rawak berstrata mengikut etnik, jantina dan umur, serta meliputi semua kawasan Parlimen di Semenanjung Malaysia.

Kajian itu dijalankan dari 24-30 Mac dengan pemilihan responden berkadar dengan penduduk di setiap kawasan Parlimen.

Malah dapatan survey yang sama mendapati ekoran dari peristiwa MH370 lebih 45% rakyat mula hilang keyakinan terhadap Putrajaya.

SAMM pada 4 April 2014, jam 9 pagi melalui kenyataan media telah dengan tegas menggesa Perdana Menteri, Najib Razak agar bercakap benar di depan rakyat. SAMM dan majoriti rakyat mula sedar kes kehilangan MH370 ini bukan kemalangan trajedi biasa sebaliknya satu kes rampasan pesawat melibatkan pertembungan kuasa besar dunia dan semua termasuk Malaysia menjadi mangsa. 

SAMM sedar Najib sedang tersepit dalam pertembungan kuasa besar. Najib sedang berusaha menyelamat keadaan sebaliknya dia tidak sedar dengan tidak bercakap benar kepada rakyat sendiri akan menyebabkan dia terus tersepit lebih teruk malah meletakkan negara lebih berisiko.

Najib dan para pengampu harus berhenti bersikap negatif dengan menyifatkan semua yang memberi pendapat bercanggah sedikit dengan skrip beliau dilihat sebagai tidak patriotik dan harus dihukum termasuk dibuang kerakyatan.

Kepada Najib kami tahu kamu juga tersepit tetapi ini berlaku kerana ia berpunca dari kelemahan pentadbiran sendiri. Ingatkah kita cerita agen CIA dalam pejabat Peguam Negara yang cuba disapu dibawah karpet ? Malaysia menjadi lemah kerana kita dihimpit, diugut kiri dan kanan. Malah watak utama negara yang punya kes bunuh juga pernah diugut sehingga tanah negara terpaksa diserahkan pada jiran.

Amat lemah, Malaysia hanya mencari mengikut cakap - cakap negara lain. Bayangkan ketika radar Malaysia sudah mengesan pusingan pesawat tersebut tetapi beberapa hari awal kita membuang masa mencari di Teluk Siam, sedangkan kita tahu ia sudah melintasi negara semula.

Persoalanya adakah kita lemah atau Najib sedang dihimpit permainan politik kuasa besar dunia ?

Najib, ketahuilah kamu bahawa China sedang marah bukan sahaja kerana kehilangan warganya tetapi kehilangan sesuatu yang bernilai buat negaranya. Kuasa besar ekonomi ini boleh menghimpit negara kerana kelemahan kamu mengendalikan isu ini. Najib, kamu tidak perlu berselindung. 

Bercakap benarlah dihadapan rakyat. Tidak perlu kamu membaca skrip tulisan pihak lain seperti 'ia berakhir di Lautan Hindi' dan kemudian cuba dimanipulasi oleh sepupu kamu dengan mengatakan "PM tak sebut pesawat terhempas".

Percayalah akibatnya nanti tidak terjangkau oleh pemikiran kamu, Malaysia bakal hilang syarikat penerbangan kerana saman dari seluruh dunia, negara bakal menerima tekanan hebat dari perbagai segi.

Najib, kami sayangkan negara ini. Kami tahu kamu terhimpit dan tampillah dengan bercakap terus terang kepada rakyat. Kuasa besar mana pun kami akan bersedia berdepan tetapi kamu perlu beritahu perkara sebenar kepada rakyat atau kamu selesa menjadi memainkan peranan selaku watak boneka lemah semata - mata. 

Kita mungkin berbeda pandang dalam banyak isu di dalam negara ini tetapi dalam isu mempertahankan negara ia tidak ada kompromi cuma berani tampil dan bercakap benar dengan kami.

Sekian

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

35 comments

wooh hbat dri komen kau ni.pihak pihak yg terlibat pun yng profesional pun x mcm kau.bile plk survey kau ckp rkyat mlaysia percaya.klau smue percaya ckp x ada bn jdi krajaan.klau da mjoriti rkyat pcaya ckp kau da lme jln jln kt mlysia ni penuh dgn demo.tpi tu hnye khayalan kau.slama ni kau ngn puak kau dok bntai krajaan mlysia bsama ngn orng luar arini plk nk jdi juara knon mmtahankan maruah mlysia.ape pnya orng kau ni.dlm isu politik yes ada perbedaan tpi jika mbabitkan orng luar mnghina dan bckap mcm mcm tntang kite,kite ptut bsatu.apasal plk bos kau nuar ckp klai dia pm satu saat je pkara ni da settle.klau dia jujur ckp je ape ptut buat.piirahhh kau orng ni@jebon

Memang pun statement dr pihak kerajaan dah byk versi..sukar utk menilai yg mana satu..

Kote bengkok anwar boleh diubah suai jadi radar pengesan kotak hitam itu, tak caya tanya wan azizah, kita pastikan blog milo suam ini diserang setiap hari hingga ditutop, milo suam tak suka malaysia boleh berambus dari bumi bertuah ini, dasar pencacai lubang tahi...

Jangan lupa fb milo suam kita serang juga...

gay tua dan anjing2nya hanya pandai cakap dan jadi pengkhainat.. Habuk pun tarak . Macam anjing menyalak kat babi.. Kau kencing dalam tempurung dan tilik muka kau macam anjing kurap yg hina

Otak babi dan anjing akan menilai sesuatu spt babi dan anjing.

Kenapa dap x sokong hudud.

Kalo PUTRAJAYA x jujur da lama REPUBLIK CINA anto TORPEDO kt mlysia....ape ler pnye BODOH geng2 PR ni...pmkiran taraf AIR LONGKANG yg nk masuk ke EMPNGAN LANGAT..hehehe

Betul tu...Panda tak jd hantar

Anon 18.24.. mcm ko mmg da bodoh pun...

Anon 10.52.

Ko tu yg bodoh..

Bodoh tahap babi..

Pukimak lulah!lu ingat msia ni kepala atok lu punya kah?

Dap tak sokong serupa mca sb dia kafir.yg umno trengganu tak sokong apa hal?Org islam apa ni!

Babi hutan main sondol!

Lu tilik serupa dgn bomoh 1msia lu.bodoh lg benggong!!

Nak serang!lancaula dgn hujah bodoh ko serupa menteri umno!!!pui!

Mmg mangkok tu bodoh.Bacalah statement tu sampai habis baru komen.tu lah kot2 tak faham B.I.!

no hal bro.kau bdua kt atas ni gua paham benor sbb dri golongan yg bengap n bingai.klau di buat dlm ape bahasa pun mmng kau orng x paham.klau dah kldai bebal tu buat je cra mcm kldai.kldai nuer yg bebal lgi lmbab jng marah bro..@jebon

18:21 puiiii.lu komen pun x btul nk lancau kan olang...piii rahh.orng lain dpt jgk jdi mnteri lu jdi ape....

Dah lebih sebulan mh370 tidak dpt dikesan..mmg bomoh 1malaysia tak boleh dpercayai..

18.50.
Ko yg bangang keldai

21:16

Kote ko yg bengkok

18:53..

lu lg haktuii... jd buto..

yg kau bebal sgt gi percaya wat ape...adoi jendul jendul....

21.25 patutle gua ingt lu olang rupenye lu buto yg tutuh jubur jantan.hina btul tu bro

21.24 lu bomoh gay ke bro tropong tgk kote orang klau x mne lu tau

18.19 lu plk bebal lgi bahalol bak kta p ramlee...jgn marah bro

lu orng ni kje kat zoo ke cite psal panda n babi plk.....jendul jendul

18:50 lu mare gua ke lu mare kldai....oops lu kldai bebal tu ptut le lu mare kldai..sori bro slh paham gua orng bkn kldai gua anti anwer je..@jebon

00:43

kote ko yg bengkok

Aku percaya sebab bomoh ada logo 1M...kalau mcm ni mmg dah tak boleh percaya kat org yg pakai logo 1M ni..betul tak ngok?

ape pnye bagral kau ni.sape plk pksa kau pecaya kt logo tu.sama mcm nwar jgk.parti x salah yng x leh caya sinwar.

00:41

lu lg haktuii.. mmg buto

Alhamdulillah..lu sudah yakin dgn PKR


EmoticonEmoticon