Tuesday

Membiarkan penipuan dan membunuh demokrasi dalam parti bererti membunuh masa depan harapan bersama.


Membiarkan penipuan dan membunuh demokrasi dalam parti bererti membunuh masa depan harapan bersama.

1. Pendedahan mengenai penyelewengan , manipulasi dan penipuan dalam Pemilihan pantas dijawab oleh Ketua Propaganda Pasukan Keadilan Raya pimpinan Azmin Ali. Namun jawapan Ekmal Ahmud membuktikan dia tidak punya maklumat dan keliru.

2. Dia tidak menafikan sebarang penglibatan pasukan Keadilanraya dengan penipuan tersebut sebaliknya cuba menuding kepada Ketua Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP),Johari Abdul dan Setiausaha Agong, Saifuddin Nasution yang juga kebetulan merupakan salah seorang calon Timbalan Presiden.

3. Ekmal Ahmud menyatakan tidak perlu desak ? Selaku anggota parti apa masalahnya mendesak ? Adakah parti ini sudah tidak boleh ditegur ? SPR contohnya pengendali pemilihan di peringkat nasional maka apabila terdapat kepincangan bukankah rakyat perlu bangkit mendesak dikembalikan ketelusan dalam demokrasi negara. 

4. Ekmal Ahmud mempertikaikan Saifuddin yang bertanding juga masih memainkan peranan sebagai Setiausaha Agong. Dia mempertikaikan bagaimana Saifuddin yang bertanding dan Saifuddin sendiri akan membentangkan laporan pemilihan dalam Kongres Nasional nanti. Dengan kenyataan yang disiarkan oleh Awani, sahih dia tidak punya maklumat lengkap atau tidak diberi maklumat lengkap oleh pasukan Keadilanraya atau dia sendiri keliru.

5. Setelah dicari maklumat sahih Ekmal tidak tahu bahawa 10 April lagi, Saifuddin telah menulis surat kepada Presiden untuk 'bercuti' dari semua tugasan selaku Setiausaha Agong. Semenjak mengumumkan pengesahan bertanding Saifuddin sudah tidak lagi membuat apa - apa peranan Setiausaha Agong malah tidak hadir sebarang mesyuarat termasuk Biro Politik. Ekmal juga keliru atau tidak paham kerana MATC / Kongres dan Pemilihan adalah dua perkara berbeza. MATC (Mesyuarat Agong Tahunan Cabang) / Kongres dibawah kelolaan Ibu Pejabat PKR dan itu yang akan dibentangkan oleh Setiausaha Agong bukan proses pemilihan (pencalonan dan pengundian). Semua urusan senarai pemilih, pencalonan, pengawas, tempat mengundi, pengundian sehingga mengira undi dan rayuan dibawah JPP. Maka dari aspek pemilihan dalam Kongres akan dibentangkan oleh Pengerusi JPP bukan Setiausaha Agong. Harap Ekmal fahami dengan elok perkara ini. Difahamkan Ekmal anak muda yang rajin membaca tetapi jangan hanya membaca saja tetapi tidak cerdik.

6. Dalam perkara ini jika semua yang bertanding harus meletakkan jawatan bagaimana yang lain yang bertanding. Jika yang dipertikaikan jawatan lantikan, tahu atau tidak Ekmal bahawa Dr. Xavier Jayakumar merupakan ahli biro politik lantikan dan bertanding selaku Naib Presiden dan kenapa Ekmal tidak mempertikaikan ? Adakah kerana ia dari pasukan Keadilanraya yang dimana Ekmal ketua propagandanya maka ia menjadi halal tidak meletak jawatan dan masih menghadiri mesyuarat Biro Politik dan memainkan peranan.

7. Bagi pihak Keadilanraya (Azmin Ali) Ekmal langsung tidak menafikan apa pun yang berlaku. Menang ada beberapa ciri penambah baikan dalam proses pemilihan tetapi masalahnya ialah Datuk Johari Abdul lemah dan masih bergantung dengan jentera yang terpalit penipuan Pemilihan 2010.

8. Penipuan bukan berlaku di Batang Sadong sahaja tetapi ia berlaku di banyak kawasan lagi khususnya kawasan pendalaman yang tidak berlaku pertandingan. Semua ini disusun oleh watak yang sama iaitu Pengurus penempatan pengawas dan tempat mengundi iaitu Sabarudin Yasin. Watak inilah juga yang berjaya menjadikan pemilihan 2010 begitu kontroversi (rujuk aduan panjang saya pada 2010). Di kawasan yang tidak diberikan tumpuan ini jumlah kehadiran rendah tetapi dengan penempatan pengawas yang boleh mengikut arahan maka kertas undi akan ditanda sendiri dan dimasukkan di dalam tong maka kehadiran meningkat tinggi. Sabarudin yang dikenali penyokong kuat Azmin inilah yang menyusun menghantar orang seperti Azrai yang mampu mengikut arahan ke kawasan seperti Batang Sadong untuk membuat operasi gelap mereka. Itu belum lag menyebut bagaimana Lawas yang mengundi awal sehari dari notis. 

9. Kita punya data lengkap mengenai bagaimana modus operasi menggunakan pengawas berkempen seperti pengundi diambil salinan chai dan diserahkan salinan chai Keadilanraya. Pegawai JPP memberikan taklimat memburukkan calon lawan Azmin Ali. Banyak lagi cara penipuan , jika ada pengawas yang jujur diugut digugurkan dari senarai pengawas.

10. Dalam JPP pula semua aduan dan rayuan akan diproses oleh satu jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Kamarul Bahrain seorang penyokong kuat Azmin yang sanggup keluar media elektronik menyerang Menteri Besar Selangor dan minta letak jawatan. Kamarul menyatakan Menteri Besar Selangor lemah tetapi tidak sedar Negeri Sembilan dibawah dia selaku Pengerusi MPN hancur pencapaian PRU kerana dia menukar calon yang berpotensi menang hanya kerana kemaruk sokongan untuk menjadi MB NS. Selepas PRU dia gagal membuat mensyuarat MPN pun dan akhirnya meletakkan jawatan kerana merajuk dengan Ketua Umum. Bayangkan orang seperti ini diberi tanggungjawab proses aduan dan rayuan. Sabaruddin ialah Setiausaha MPN NS dibawah Kamarul. Adakah PKR sudah kekurangan watak yang lebih kredibel ?

10. Saya selaku anggota Parti dengan ini mendesak agar JPP dirombak segera. Contohnya watak seperti Kamarul dan Sabaruddin harus ditukar dan diganti dengan lebih bebas sebelum bermula proses pengundian Sabtu ini. Mohon Dato Johari Abdul dan Datin Paduka Tan Yee Kew supaya sedar dari lena. Nama baik kamu sedang dipermainkan. Orang dalam JPP sedang bergembira melakukan perbagai tipuan dan manipulasi kamu tidak sedar maka akhirnya nanti nama baik kamu yang akan tercemar dan diingat dalam sejarah PKR setaraf dengan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR yang penipu.

11. Saya dengan ini menyatakan dokongan terhadap inisiatif kumpulan anggota biasa PKR yang akan berhimpun pada 30 April 3.30 petang di depan Ibu Pejabat PKR di Merchant Square, Tropicana, Petaling Jaya. Saya mohon JPP bersedia menerima deligasi dan deklarasi dari himpunan tersebut. Kami harap Johari dan Tan Yee Kew sendiri hadir untuk menyambutnya.

13. Menghukum hanya pengawas di Batang Sadong tidak akan menyelesaikan masalah. penipuan berlaku banyak tempat cuma tertangkap ketika melakukan di Batang Sadong. Penipuan ini semenjak 2010 lagi. Ingat kita sering pertikaikan kenapa hanya membicarakan dan menghukum pembunuh Altantuya tetapi melepaskan siapa yang arah bunuh Altantuya. Kita perlu menghukum siapa arah penipuan pemilihan yang mencemarkan parti.

12. Membongkarkan penipuan cuba dikatakan memalukan parti, kita perlu sedar yang membuat penipuan itulah sebenarnya penjahat sebenar. Kami sayangkan parti ini. Ia parti masa depan. Membiarkan penipuan dan membunuh demokrasi dalam parti beerti membunuh masa depan harapan bersama. 
Sekian

che'GuBard
Anggota Biasa Parti Keadilan Rakyat.
 

18 comments

Pilihnraya zamn PORTUGIS pon xd mcm ni teruk..hamjadah pe peti undi gni mcm kucing nk brnak 10ekor..

spin cikgu badklawar jgn x spin.sok x nyeyak tido plk.mne yg x shaluan ngn anwer lgi hbs la korang.raja liwat nk mgamuk mcari simpati..puiii

nama gah parti keadilan rakyat.pemimpin n pngikut knonnye pejuang rakyat.tpi pda hakikatnye ni la dia hancusss.ni yg nk printah n pimpin rakyat mlaysia..pikir la jendul pkr skalian...puii

Bila lah DSAI akn mnjd PM M'sia..

Mak ai teruknye pemilihan..keadilan apakah ini..macam tahi..

Betul la.. mcm otaiiik umngok

aaa bile ekkk...cian dia...

ooii kldai kldai pkr mne smue...awat da jdi bebal ke...puiii

pemilihan pkr nanti kita akan saksikan bersama, amat melucukan, sesama ahli pon tak sekepala, apa lagi diperinkat yang tertinggi, dalam pkr ramai yang talam dua muka, aku dulu ahli pkr memang faham sangat dengan karenah pkr, itu yang aku bagi tahu dulu politik pkr dalam kocek aku, kalau nak tulis memang banyak kepincangan pkr itu, perlu dingat seekor ikan akan busok bermula dari kepala dulu dan busoknya itu akan turon keekornya, fikir fikirkan la !

Tahniah kak wan.. masih kekal teraju kepimpinan pkr

Sapa tak kenal anwar sejak gila nak jadi pm...
Begini ler rupa golongan gay tua...apa yg dia nak mesti dlm tangan....apa cara sekalipun...
Cuma mati jer dia tak dpt nak ubah....

tu la dia anwar bin ibrahim

kerana mjadi bonneka

Seorg yg dtakdirkn bakal pm..

0214 mngigau ke ape kau ni

Aku percaya qada & qadar

00:30

Wei. Ngigau ke tak.. ko apsal.. nk dtg senggugut ke

Ni bkn ngigau lg tp bingau.. bingai + angau @jubon


EmoticonEmoticon