Coklat Cadbury dibuat di kandang babi?

‎KITA digemparkan dengan penemuan DNA porcine (babi) dalam dua sampel coklat Jenama Cadbury baru-baru ini.

Pelbagai pihak menyatakan rasa kesal dan bantahan terhadap isu itu yang tidak sepatutnya berlaku di negara majoriti umat Islam seperti Malaysia. 

Dalam satu kenyataan, Menteri Kesihatan, Dr Seri S Subramaniam dilihat umum seolah-olah mahu menyelamatkan syarikat Cadbury yang berdepan dengan ancaman boikot orang ramai akibat isu babi berkenaan.

Beliau seperti cuba mengalih atau mengurangkan kemarahan orang ramai apabila mengatakan kemungkinan produk coklat Cadbury mengalami pencemaran DNA babi semasa proses pembuatannya.

Namun jika difikirkan, kenyataan ini jelas tidak masuk akal dan sukar diterima oleh akal yang waras. Bag‎aimana pencemaran babi boleh berlaku ketika proses pembuatan coklat? 

Adakah coklat tersebut diproses bersama-sama dengan babi atau produk lain yang memiliki unsur babi? 

Jika benar, ini mengundang persoalan baru di mana tahap kebersihan kilang coklat Cadbury wajar dipersoalkan‎.



"Coklat Cadbury dibuat di kandang babi ke?"

Post a Comment

153 Comments

  1. Dia tu india, tak tau apa pun hal halal haram, apa pun ni sebagai pengajaran pda peniaga2 kapir supaya menghormati umat Islam di malaysia ni, kan dah tak pasal2 menanggung kerugian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno celaka babi memang ternak babi. Isa samad kontot ada ladang babi. Noh omar ada ladang babi. Lemak2 babi drp ladang isa kontot dan noh omar lah sapot ke kilang cadbury tu. Babi celaka punya umno. UMNO BABI CELAKA.

      Delete
    2. lu ni x tkut langsung fitnah orng.jgn sok mkan diri.bcakap biar ada bukti.x takut mnusia x ape tpi tkut pda Allah bro.nk makihamun pun agak agak bro jgn smpi timbul fitnah plk@jebon

      Delete
    3. komen kt atas ni utk 22.40@jebon

      Delete
    4. UMNO CELAKA BABI




      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI

      Delete
    5. Betul2 tu....babi sekarang ni dah jadi binatang kesayangan umno. Kan2222

      Delete
  2. Kat malaysia ni hari 2 kita makan babi..semua makanan cina yg buat..jakim cuma sahkan sample yg dihantar utk status halal saja..lps 2??? Mkn babila umat islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disyorkan kpd orang2 umno makan babi buay sop tulang babi manis bro.
      .keh keh. Bagi si Losimah mentahkedarah sop kaki babi sebab kaki babi macam kaki lembu. Tengoklah si Losimah kata manisnya sop ni. Tapi najib lebih auka mentahkedarah arak bro. Siap dalam rumah dia ada bar. Losimah kalu tak mentahkedarah arak menggigil satu badan macam orang deman kura. Hehe

      Delete
    2. 22:44 cube lu jawab klau mmfitnah cmmtu ape hukumnye.jgn tipu bro.jawab dgn ikhlas bro.Allah snantiasa mlihat n mgetahui bro.sila jwab bro.jgn jawab gune kki bro jwab gune otak ok.gia tngu@jebon

      Delete
    3. UMNO CELAKA BABI




      UMNO CELAKA BABI





      UMNO CELAKA BABI




      UMNONCELAKA BABI




      UMNO.CELAKA BABI




      UMNO CELAKA.BABI





      UMNO CELAKA BABI





      UMNO CELAKA BABI





      UMNO CELAKA BABI




      UMNO CELAKA BABI




      UMNO CELAKA BABI




      UMNO CELAKAN BABI




      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI



      KEZA..

      Delete
    4. 0749 lu lgi bangkai ingt sape tdi..puii

      Delete
    5. salah pulak 0745 ..puii

      Delete
    6. UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA.BABI

      Delete
  3. ini semua salah si babi..,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh mak semah bela babi buat macam bela kucing...tengoklah bukan main manjanya babi tu ngan mak semah sebab muka dia pun lebih kurang sama.

      Delete
  4. Babi betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kite kalu sentuh babi DAPig dia hram ke x???

      Delete
    2. Tnya makbapak ngko...

      Delete
    3. Babi betul 1800 tu

      Delete
    4. 1941 n 2007 yg kau bdua ketara sgt sayangkan dap tu knape..puii

      Delete
    5. Muka najib ngan rosmoh ada seakan akan serupa ngan babilah beb. Cer tengok betul2 perhatikan betul2 ada serupa macam pelanduk dua serupa. Hoho

      Delete
    6. 2249 gua rsa muka lu yg mcm tu.klau tk mna lu tau mcmtu..puii

      Delete
    7. Umno celaka babi


      UMNO CELAKA BABI



      UMNO.CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI

      Delete
  5. kita orng islam kne snantiasa peka.dlm keadaan mcmni cri jln penyelesaian n jdi pngajaran.jgn dok salahkan orng lain.olih tu klau rasa was was dgn isi kndungannye cpat cpat buat laporan n bli dikdai yg pasti halalnye.sbagai pngajaran kpda syarikat yg mbuatnye kite rmai rmai jgn beli produk tersbut supaya ianye x blku lgi@jebon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid komidi dulu dah makan babi dwngar kekawan dia cakaplah. Kata zahid dangin babi manis. Tu sebab zahid tenfoklah muka macam babi tarak hidayat punya orang.

      Delete
    2. 2251 lu yg mkn tu tpi ckp zahid.pndai lu cover ek..puii

      Delete
    3. UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI

      Delete
  6. Syarikat cadbury sengaja aniaya org islam..kita boikot company ini 100%

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat maslan ada kilang kondom terbesar dunia kat pontian. Muka mat maslan ni ada imbas2 macam muka babi utan. Hoho

      Delete
    2. Bro babi utan takpe lagi bro. Tu haa muka najib betul2 macam kepala butuh bro...tengk dahi dia dah tahu kepala pelir.

      Delete
    3. 22.53 tu semua x ape bro tpi lu lgi parah.da sah lu ni gay boy bro kki sontot blkang.ape x nye smpi muka orang pun lu da nmpak kpla butuh.sah lu ni kki aiskrim...puii

      Delete
    4. Umno celaka babo




      Umno celaka babi




      Umno celaka babi



      Umno celaka babi



      Umno celaka babi



      Umno cwlaka babi



      Umno celaka.babi




      Umno celaka babi



      Umno makan babi


      Umno.makan babi



      Umno makan babi



      Umno makan babi



      Umno makan babi



      Yb umno
      Noh omar..

      Delete
    5. Ko nie klu bukan yahudi zionis....ko nie mgkin red babi army(rba)...bangsat cina babi dap yg cuba nak memecahbelahkan org melayu dan islam.....

      Delete
    6. 0749 ni bkn olang tpi bngkai..puii

      Delete
    7. UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI




      UMNO CELAKA BABI

      Delete
  7. Cuba tengok pemegang saham dan lembaga pengarah cadbury, ada tak puak amnos......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah tengok siapa siapa lembaga pengarah,apa nak heran Pas dah bagi kebenaran pada DAP untuk buka tempat memperoses babi yg terbesar di asia tenggara bila Fuckatan jadi kerajaan..

      Delete
    2. Poyo puki jobo rosmah.

      Delete
  8. Yg lulus lesen tu lagi babi, nak kaut untung punya pasal. Belambak lagi brg ada dna babi..rujuk CAP p.pinang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hj Hadi salah sorang pengarah syarikat tempat memproses babi yg terbesar di Telok Intan kalau Dap menang.

      Delete
    2. Poyo kepala butoh najib.

      Delete
  9. TAkdE bENdA laiN KE naK BOraK seLaIN baBi?

    boRAk lE hAL yaNg bUat oTAk BerFikIr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita borak bab najib ngan rosmah ke negeri china nak tak? Mudahan2 kapal terbang yg bawa dua eko panda jantan dan betina ru terhempas berkecai. Hiho.

      Delete
    2. 22:56 ni contoh pgikut setia peliwat mne ada guna otak bcakap.da dikatogerikan bangang n bingai..puii

      Delete
    3. UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI


      UMNONCELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI


      mat maslan...

      Delete
    4. 0751 kau lgi kldai bebal ingt da x ada..puii

      Delete
    5. UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI


      UMNO.CELAKA BABI

      Delete
  10. Kesian dgn chegu bard....
    Cuba nk membongkar kemungkaran dlm parti anak beranak waris pendubur kini telah digantung keahliannya...
    Klu macai2 bukan asskrim..nurul..kak wan sepat....jgn haraplah nak sekolahkan pendubur dan pemuki tua tu!!!
    Dahlah....tggl jer parti keluarga nie..
    Tak berbaloi keja demo...berguling...merusuh dan berlakon depan kamera nie!!!
    Tinggalkan jer!!!!

    Ex Otai Reformis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko mmg sengal thap GABAN le cikgu bad...mana sora laungn GST kamu?? Last2 ko sndri kene Gantung Smpai Tercekik...buang masa ko lyan PKR...trpkek,trlolong yg tiada mmbwa FAEDAH utk prjuangn kamu...

      Delete
    2. Panglima pgayr kena gantung oleh puan presiden....aku simpati cai
      Sia2 jer perjuangan ko tu cai....
      Tidak dihargai lgsung...ko tggl jer nuor tu...
      Mmg sah dia tu tak layak jadi ketua ko...

      Delete
    3. Umno babi celaka

      Delete
  11. orang kapir:ape aku kesah..islam ni nyibuk dan nyusahkan jah!

    itulah..orang islam dipandang sebelah mata je .ada orang islam memang sinis keislaman malaysia ni.ada a

    ada aq kesah!

    ReplyDelete
  12. knape Dap x myalak umat islam teraniaya mcm ni.ckp pjuang rakyat x kira bangsa m agama.pas n pkr knape x nk bdemo kt jalan.cube jwab@jebon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno celaka babi

      Delete
    2. 22:57 kau plk kldai bebal@jebon

      Delete
    3. UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI

      Delete
  13. sontot menyontot

    ReplyDelete
  14. AMNOS lagi besar LAKNAT, puuuiiiii

    ReplyDelete
  15. kejadian rogol oleh 38 puaka penagih dadah berlaku di negeri yang bertulang belakangkan ulama dan bijak agama..

    HUHUHU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu aku negeri yg bergelar serambi mekah,bandaraya islam,negeri yg ada ulamak bergelar tok guru,kenapa perkara ni blh berlaku..adakah tok guru tak sempat mendidik rakyat dinegeri sendiri..tok guru sibuk memberi ceramah kat telok intan ke..yang 38 org tu adalah tukang bawa bendera pas tau.

      Delete
    2. Umno celaka babi.

      Delete
    3. Pukimak presiden pas dan kuncu2 nya yg menangguhkan hudud di kelantan demi kelangsungan politik!!!
      Azab korang yg sial mempermain2kan hukum Allah hingga maruah gadis dan keluarga mangsa tidak dibela dgn hukuman yg sepatutnya!!!!
      Pukimak presiden dan kuncu2 babi pas krn mengganggu kerajaan pas melaksanakan hudud di kelantan...
      Ni lah muka2 munafikun yg takut dgn cina babi dap dan peliwat tua yg nak mampos tu!!!
      SIAL KORANG!!!SIAL KORANG!!!SIAL KORANG!!!!!!!

      Delete
    4. UMNO CELAKA BABI


      UMNO CELAKA BABI



      UMNO CELAKA BABI

      Delete
  16. Coklat cadbury. C-cadbury. A-adunan. D-dari. B-BABI. U-umno. R-rasailah. Y-yang haramjadah... - -ex-pemuda umno jengka

    ReplyDelete
  17. 2319---ex jambu anwer ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jambu mak semah dulu bro haha. Mak semah kaki isap kepala butoh.

      Delete
    2. Jambu mak semah dulu bro haha. Mak semah kaki isap kepala butoh.

      Delete
  18. Dah tiba masa kerajaan negeri kelantan mendirikan segera hukum hudud di kelantan, tak perlu berbincang dengan sesiapa pun baik umno atau dap agar kes rogol beramai-ramai yang amat memalukan umat Islam dan rakyat negeri kelantan sendiri.
    Kejadian rogol ini adalah petanda buruk apabila hukum Allah dipermainkan, bukankah hukum hudud itu wajib jadi mengapa perlu berlengah?
    Jika yang berlengah itu umno mungkin semua orang sudah tahu akan perangai umno tetapi yang berlengah adalah mereka yang memperjuangkan hudud itu sendiri, tidak kah anda berasa pelik?
    Rakyat kelantan menanggung malu yang amat sangat diatas kejadian rogol ini.
    Agak pelik bila mengkaji alasan-alasan pas kerana masih lagi tidak melaksanakan hudud.
    Apa alasannya?
    Perlu berbincang dulu dengan dap?
    Tidak mendapat persetujuan kerajaan pusat?
    Bukankah hudud itu wajib? Jadi sebagai parti yang memperjuangkan Islam pas tak perlu mendapat persetujuan sesiapa pun kerana hukum Allah menjadi priority, bukannya dap atau umno.
    Laksanakan segera hudud!
    Cukup sudah rakyat kelantan dimalukan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. LAKSANAKAN HUDUD!!!!
      PEDULIKAN PARA MUNAFIKUN DLM PAS TERMASUK PRESIDEN PAS DAN KONCO2NYA....
      PEDULIKAN CINA DAP DAN PARTI SUNDAL PKR MAHUPUN UMNO....
      LAKSANAKAN SEGERA HUDUD DI KELANTAN AGAR DUNIA TAHU HUKUM ALLAH TU ADIL.UNTUK SEMUA UNTUK MENJAGA KESEJAHTERAAN MANUSIA SEJAGAT!!!!

      Delete
    2. UMNO CELAKA BABI







      UMNO CELAKA BABI

      Delete
  19. LAKSANAKAN SEGERA HUDUD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  20. RAKYAT KELANTAN DAH TAK SABAR NAK HIDUP DENGAN BERLANDASKAN HUKUM ALLAH!! BILA LAGI??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umnoncelaka babi kiki

      Delete
    2. mmg patut pun org kelantan rasa mcm tu.. maklumlah, selama ni rakyat kelantan hidup berlandaskan fatwa mengarut dan menyesatkan dari menteri besarna yg dah sah2 nyanyuk dan sesat. keluarkan fatwa ikut sedap sendiri. halal bila menguntungkan parti dan dirinya, haram kalau x bwk apa2 keuntungan peribadi pada dia dan partinya..

      Delete
  21. Adakah ada nanti musibah-musibah lain yang akan diturunkan Allah terhadap rakyat kelantan? Perlukah menunggu dan terus menunggu? Layak kah kelantan digelar serambi mekah jika kejadian rogol terus berulang? Sedangkan kelantan diperintah oleh ulama? Masalah sosial di kelantan terus membengkak dan membengkak, moga Allah jauhi kelantan dari malapetaka!

    ReplyDelete
  22. KERAJAAN KELANTAN YG DIKETUAI MB YG DIHORMATI...
    LAKSANAKANLAH HUDUD...
    PEDULIKAN PARA MUNAFIKUN DLM PAS YG DIKETUAI PRESIDEN HJ HADI DAN PARA KONCO2NYA...
    PEDULIKAN CINA2 BABI DLM DAP...
    PEDULIKAN SI TUA GAY YG GILA KUASA...
    PEDULIKAN SESIAPA SHJ...
    JANGAN BAGI ALASAN PIHAK UMNO LARANG..
    SEKARANG MRK DAH SOKONG!!!
    MAJORITI UMAT ISLAM DAH SOKONG...
    LAKSANAKANLAH HUDUD SEKARANG JUGA...
    JANGAN JADI MUNAFIKUN...
    NANTI SIAL DAN MUSIBAH MENANTI!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika hudud tak dpt dilaksanakan oleh kerajaan pas kelantan...aku tak salahkan mb kelantan 100%..
      Aku menyalahkan pimpinan tertinggi pas yg tidak tegas dan mudah dipijak kepala mrk oleh kafir harbi dan para munafikun dlm pakatan rakyat.
      Kali ini kita tak boleh salahkan umno krn umno menyokong penuh hudud di kelantan.Sebagai org islam aku mmg menanti2 pelaksanaan hudud sbg model kpd negeri2 lain di malaysia.
      Kpd pimpinan tertinggi pas...biarlah tegas dgn kafir harbi dan jgn berdolak dalik dlm hukum Allah demi politik.
      Anda yg gila berkempen tetapi sayang akhirnya menjadi munafik apabila peluang telah diberi...MAMPUKAH KAMU MENYALAHKAN ORG LAIN JIKA DIPERSOALKAN DLM LUBANG KUBUR KELAK?????

      Delete
    2. Anon 14:59
      Mrk tu mmg layak di gelar munafik yg nyata!!!!!

      Delete
    3. Munafik ramai dlm umngok..

      Delete
    4. UMNO CELAKA BABI BODO MUNAFIK

      Delete
  23. Paspispus celaka munafiq
    Dapig haramjadah
    PgayR bontot hancur...
    Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Celaka & babi mak lu la..

      Delete
    2. 1934 bangkai knape bebal sgt..puii

      Delete
    3. UMNO CELAKA BABI BODO YAHUDI

      Delete
  24. dna anwer ape cite plk..puii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dna babi mak lu..

      Delete
    2. 1934 bangkai knape bebal sgt..puii

      Delete
    3. Makpak lu yg ajar..

      Delete
    4. UMNO CELAKA BABI BODO YAHUDI

      Delete
    5. 0020 bdk bengap ni pegi mne pun ada..kesian bengapnye smpi ke tua..puii

      Delete
  25. Mak lu la kena liwat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno cwlaka babi. Rosmoh kena liwat...kohkohkoh

      Delete

  26. MACAI PR BODOH SAMPAI MATI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai umno BODO SAMPAI MAMPOS. HEHE

      Delete
  27. Kepala hotak ayah poyo !

    ReplyDelete
  28. TAHNIAH PR DAPAT NO 2 PRK T INTAN. DAPAT NAIB JOHAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah umno sokong cina makan babi.

      Delete
    2. Tahniah..cina khin*** menang dgn bantuan umngok

      Delete
    3. Sudah jelas umngok sgt sayang kpd kaum cina..hidup 1 M

      Delete
    4. Sudah jelas juga babi binatang kesayangan umno.

      Delete
    5. lu olang lgi teruk.tu smue blh gak btaubat mnta ampun ngn Allah tpi klau jubo jantan da jdi kesayangan nabi pun x mgaku umat dia..puii

      Delete
  29. Tahniah !
    Orang pandai jadi naib johan di teluk intan.
    Kah kah kah. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..yg bodo mkn babi jd johan..sbb yg undi pun bongok jg

      Delete
  30. Najib pun tutuh jubor altantuya..

    Si Jib pun kaki lubang JUBOR jg lerrr

    Apa kess ??m

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang tak ada bukti cai...
      Klu ada bukti...najib akan menerima nasib yg sama mcm anwar aljuburi...
      Hidup anwar nampak sial memanjang krn hebat jadi pak sheikh dan mat seks......hehehehe
      Kahakahkahkahkahkah.....ptuih!!!

      Delete
    2. Lu ni wa ingat sejak kecik lg makbapak lu dah didik dgn ayat2 lucah & seks... baik lu maki makbapak lu balik..tak pndai ajar anak

      Delete
    3. Orang umno bro memang suka maki hamun. Dah kebiasaan mereka.

      Delete
  31. Milosuam ni bangkai idup sebenarnya. Melaga2kan melayu mmg dia number one

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno perbodokan orang melayu lu tatak sibuk? Hayya lu juga bodo maa.

      Delete
  32. TULISAN NI MENARIK JD SAYA KONGSIKAN...

    woi melayu!
    rumahmu semua dibina indonesia,
    ekonomi pula dikuasai cina,
    golongan profesional semuanya india,
    warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,
    warga bangla pula menjadi JaGa,
    orang Nepal yang menabur baja,
    orang pakistan usung karpet jaja merata,
    lalu melayu ada apa?

    harapkan ustaz, saling menyesat,
    harapkan hiburan, lagi best filem barat,
    harapkan raja, dok asyik kira daulat,
    harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat,
    harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,
    harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

    woi melayu!
    masih mendabik menjadi tuan?
    sibuk mahu menjadi tuan,
    rupanya kerja kelas bawahan,
    ditipu mentah menteri atasan,
    konon perjuangan ini untuk kalian!

    kerja sikit, sembang kencang,
    banyak rungut, sikit rancang,
    siapa tegur, dituduh lancang
    duduk warung, gigit kacang!

    woi melayu!
    konon kau pantang dicabar,
    konon kau tangkas menyambar,
    tapi cuma indah khabar,
    rentakmu makin lama makin hambar

    kau melayu aku pun melayu,
    aku menulis bukan cemburu,
    aku mahu engkau tahu,
    kenapa melayu tak macam dulu.....

    ReplyDelete
  33. lepas pilihanraya tahun 2008 dulu, siapa yg ercadang nak buat ladang babi megabernili lebih 100juta di selangor? bukan pkr ke? kesian rakyat selangor, cium bau babi hari2.

    ReplyDelete
  34. lepas pilihanraya tahun 2008 dulu, siapa yg bercadang nak buat ladang babi mega bernilai lebih 100juta di selangor? bukan pkr ke? kesian rakyat selangor, cium bau babi hari2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm bau ko dan Bee Natang tu yg lebih dr babi.. hahaha

      Delete
    2. haha.. bila bercakap ttg fakta, dah x de modal nak bidas, mula la merapu macam org mabuk todi. pr (pengencing rakyat) la katakan..

      Delete
  35. Replies
    1. kesian.. ada orang terencat akal kat sini.. hanya tau meludah je.

      Delete
  36. Jom akhi2 sekalian..kite hdup&amalkn cara hdup junjungan besar kite nabi Muhammad Rasulullah SAW.. :-)

    ReplyDelete