Tuesday

Coklat Cadbury dibuat di kandang babi?


‎KITA digemparkan dengan penemuan DNA porcine (babi) dalam dua sampel coklat Jenama Cadbury baru-baru ini.

Pelbagai pihak menyatakan rasa kesal dan bantahan terhadap isu itu yang tidak sepatutnya berlaku di negara majoriti umat Islam seperti Malaysia. 

Dalam satu kenyataan, Menteri Kesihatan, Dr Seri S Subramaniam dilihat umum seolah-olah mahu menyelamatkan syarikat Cadbury yang berdepan dengan ancaman boikot orang ramai akibat isu babi berkenaan.

Beliau seperti cuba mengalih atau mengurangkan kemarahan orang ramai apabila mengatakan kemungkinan produk coklat Cadbury mengalami pencemaran DNA babi semasa proses pembuatannya.

Namun jika difikirkan, kenyataan ini jelas tidak masuk akal dan sukar diterima oleh akal yang waras. Bag‎aimana pencemaran babi boleh berlaku ketika proses pembuatan coklat? 

Adakah coklat tersebut diproses bersama-sama dengan babi atau produk lain yang memiliki unsur babi? 

Jika benar, ini mengundang persoalan baru di mana tahap kebersihan kilang coklat Cadbury wajar dipersoalkan‎.



"Coklat Cadbury dibuat di kandang babi ke?"

153 comments

Dia tu india, tak tau apa pun hal halal haram, apa pun ni sebagai pengajaran pda peniaga2 kapir supaya menghormati umat Islam di malaysia ni, kan dah tak pasal2 menanggung kerugian.

Kat malaysia ni hari 2 kita makan babi..semua makanan cina yg buat..jakim cuma sahkan sample yg dihantar utk status halal saja..lps 2??? Mkn babila umat islam

ini semua salah si babi..,

Babi betul..

kite kalu sentuh babi DAPig dia hram ke x???

kita orng islam kne snantiasa peka.dlm keadaan mcmni cri jln penyelesaian n jdi pngajaran.jgn dok salahkan orng lain.olih tu klau rasa was was dgn isi kndungannye cpat cpat buat laporan n bli dikdai yg pasti halalnye.sbagai pngajaran kpda syarikat yg mbuatnye kite rmai rmai jgn beli produk tersbut supaya ianye x blku lgi@jebon

Tnya makbapak ngko...

Syarikat cadbury sengaja aniaya org islam..kita boikot company ini 100%

Babi betul 1800 tu

Cuba tengok pemegang saham dan lembaga pengarah cadbury, ada tak puak amnos......

Yg lulus lesen tu lagi babi, nak kaut untung punya pasal. Belambak lagi brg ada dna babi..rujuk CAP p.pinang.

Tak payah tengok siapa siapa lembaga pengarah,apa nak heran Pas dah bagi kebenaran pada DAP untuk buka tempat memperoses babi yg terbesar di asia tenggara bila Fuckatan jadi kerajaan..

TAkdE bENdA laiN KE naK BOraK seLaIN baBi?

boRAk lE hAL yaNg bUat oTAk BerFikIr.

Hj Hadi salah sorang pengarah syarikat tempat memproses babi yg terbesar di Telok Intan kalau Dap menang.

Kesian dgn chegu bard....
Cuba nk membongkar kemungkaran dlm parti anak beranak waris pendubur kini telah digantung keahliannya...
Klu macai2 bukan asskrim..nurul..kak wan sepat....jgn haraplah nak sekolahkan pendubur dan pemuki tua tu!!!
Dahlah....tggl jer parti keluarga nie..
Tak berbaloi keja demo...berguling...merusuh dan berlakon depan kamera nie!!!
Tinggalkan jer!!!!

Ex Otai Reformis

orang kapir:ape aku kesah..islam ni nyibuk dan nyusahkan jah!

itulah..orang islam dipandang sebelah mata je .ada orang islam memang sinis keislaman malaysia ni.ada a

ada aq kesah!

Ko mmg sengal thap GABAN le cikgu bad...mana sora laungn GST kamu?? Last2 ko sndri kene Gantung Smpai Tercekik...buang masa ko lyan PKR...trpkek,trlolong yg tiada mmbwa FAEDAH utk prjuangn kamu...

1941 n 2007 yg kau bdua ketara sgt sayangkan dap tu knape..puii

knape Dap x myalak umat islam teraniaya mcm ni.ckp pjuang rakyat x kira bangsa m agama.pas n pkr knape x nk bdemo kt jalan.cube jwab@jebon

sontot menyontot

AMNOS lagi besar LAKNAT, puuuiiiii

kejadian rogol oleh 38 puaka penagih dadah berlaku di negeri yang bertulang belakangkan ulama dan bijak agama..

HUHUHU

Panglima pgayr kena gantung oleh puan presiden....aku simpati cai
Sia2 jer perjuangan ko tu cai....
Tidak dihargai lgsung...ko tggl jer nuor tu...
Mmg sah dia tu tak layak jadi ketua ko...

Setahu aku negeri yg bergelar serambi mekah,bandaraya islam,negeri yg ada ulamak bergelar tok guru,kenapa perkara ni blh berlaku..adakah tok guru tak sempat mendidik rakyat dinegeri sendiri..tok guru sibuk memberi ceramah kat telok intan ke..yang 38 org tu adalah tukang bawa bendera pas tau.

Umno celaka babi memang ternak babi. Isa samad kontot ada ladang babi. Noh omar ada ladang babi. Lemak2 babi drp ladang isa kontot dan noh omar lah sapot ke kilang cadbury tu. Babi celaka punya umno. UMNO BABI CELAKA.

Disyorkan kpd orang2 umno makan babi buay sop tulang babi manis bro.
.keh keh. Bagi si Losimah mentahkedarah sop kaki babi sebab kaki babi macam kaki lembu. Tengoklah si Losimah kata manisnya sop ni. Tapi najib lebih auka mentahkedarah arak bro. Siap dalam rumah dia ada bar. Losimah kalu tak mentahkedarah arak menggigil satu badan macam orang deman kura. Hehe

Suruh mak semah bela babi buat macam bela kucing...tengoklah bukan main manjanya babi tu ngan mak semah sebab muka dia pun lebih kurang sama.

Muka najib ngan rosmoh ada seakan akan serupa ngan babilah beb. Cer tengok betul2 perhatikan betul2 ada serupa macam pelanduk dua serupa. Hoho

Zahid komidi dulu dah makan babi dwngar kekawan dia cakaplah. Kata zahid dangin babi manis. Tu sebab zahid tenfoklah muka macam babi tarak hidayat punya orang.

Mat maslan ada kilang kondom terbesar dunia kat pontian. Muka mat maslan ni ada imbas2 macam muka babi utan. Hoho

Bro babi utan takpe lagi bro. Tu haa muka najib betul2 macam kepala butuh bro...tengk dahi dia dah tahu kepala pelir.

Poyo puki jobo rosmah.

Poyo kepala butoh najib.

Kita borak bab najib ngan rosmah ke negeri china nak tak? Mudahan2 kapal terbang yg bawa dua eko panda jantan dan betina ru terhempas berkecai. Hiho.

Umno babi celaka

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi

Umno cwlaka babi

Umno celaka babi

Umno celaka babi.

Coklat cadbury. C-cadbury. A-adunan. D-dari. B-BABI. U-umno. R-rasailah. Y-yang haramjadah... - -ex-pemuda umno jengka

2319---ex jambu anwer ke

Dah tiba masa kerajaan negeri kelantan mendirikan segera hukum hudud di kelantan, tak perlu berbincang dengan sesiapa pun baik umno atau dap agar kes rogol beramai-ramai yang amat memalukan umat Islam dan rakyat negeri kelantan sendiri.
Kejadian rogol ini adalah petanda buruk apabila hukum Allah dipermainkan, bukankah hukum hudud itu wajib jadi mengapa perlu berlengah?
Jika yang berlengah itu umno mungkin semua orang sudah tahu akan perangai umno tetapi yang berlengah adalah mereka yang memperjuangkan hudud itu sendiri, tidak kah anda berasa pelik?
Rakyat kelantan menanggung malu yang amat sangat diatas kejadian rogol ini.
Agak pelik bila mengkaji alasan-alasan pas kerana masih lagi tidak melaksanakan hudud.
Apa alasannya?
Perlu berbincang dulu dengan dap?
Tidak mendapat persetujuan kerajaan pusat?
Bukankah hudud itu wajib? Jadi sebagai parti yang memperjuangkan Islam pas tak perlu mendapat persetujuan sesiapa pun kerana hukum Allah menjadi priority, bukannya dap atau umno.
Laksanakan segera hudud!
Cukup sudah rakyat kelantan dimalukan!

22:57 kau plk kldai bebal@jebon

LAKSANAKAN SEGERA HUDUD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

22:56 ni contoh pgikut setia peliwat mne ada guna otak bcakap.da dikatogerikan bangang n bingai..puii

RAKYAT KELANTAN DAH TAK SABAR NAK HIDUP DENGAN BERLANDASKAN HUKUM ALLAH!! BILA LAGI??????

22.53 tu semua x ape bro tpi lu lgi parah.da sah lu ni gay boy bro kki sontot blkang.ape x nye smpi muka orang pun lu da nmpak kpla butuh.sah lu ni kki aiskrim...puii

Adakah ada nanti musibah-musibah lain yang akan diturunkan Allah terhadap rakyat kelantan? Perlukah menunggu dan terus menunggu? Layak kah kelantan digelar serambi mekah jika kejadian rogol terus berulang? Sedangkan kelantan diperintah oleh ulama? Masalah sosial di kelantan terus membengkak dan membengkak, moga Allah jauhi kelantan dari malapetaka!

22:44 cube lu jawab klau mmfitnah cmmtu ape hukumnye.jgn tipu bro.jawab dgn ikhlas bro.Allah snantiasa mlihat n mgetahui bro.sila jwab bro.jgn jawab gune kki bro jwab gune otak ok.gia tngu@jebon

lu ni x tkut langsung fitnah orng.jgn sok mkan diri.bcakap biar ada bukti.x takut mnusia x ape tpi tkut pda Allah bro.nk makihamun pun agak agak bro jgn smpi timbul fitnah plk@jebon

komen kt atas ni utk 22.40@jebon

UMNO CELAKA BABI




UMNO CELAKA BABI





UMNO CELAKA BABI




UMNONCELAKA BABI




UMNO.CELAKA BABI




UMNO CELAKA.BABI





UMNO CELAKA BABI





UMNO CELAKA BABI





UMNO CELAKA BABI




UMNO CELAKA BABI




UMNO CELAKA BABI




UMNO CELAKAN BABI




UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI



KEZA..

Umno celaka babo




Umno celaka babi




Umno celaka babi



Umno celaka babi



Umno celaka babi



Umno cwlaka babi



Umno celaka.babi




Umno celaka babi



Umno makan babi


Umno.makan babi



Umno makan babi



Umno makan babi



Umno makan babi



Yb umno
Noh omar..

UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI


UMNONCELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI


mat maslan...

Pukimak presiden pas dan kuncu2 nya yg menangguhkan hudud di kelantan demi kelangsungan politik!!!
Azab korang yg sial mempermain2kan hukum Allah hingga maruah gadis dan keluarga mangsa tidak dibela dgn hukuman yg sepatutnya!!!!
Pukimak presiden dan kuncu2 babi pas krn mengganggu kerajaan pas melaksanakan hudud di kelantan...
Ni lah muka2 munafikun yg takut dgn cina babi dap dan peliwat tua yg nak mampos tu!!!
SIAL KORANG!!!SIAL KORANG!!!SIAL KORANG!!!!!!!

LAKSANAKAN HUDUD!!!!
PEDULIKAN PARA MUNAFIKUN DLM PAS TERMASUK PRESIDEN PAS DAN KONCO2NYA....
PEDULIKAN CINA DAP DAN PARTI SUNDAL PKR MAHUPUN UMNO....
LAKSANAKAN SEGERA HUDUD DI KELANTAN AGAR DUNIA TAHU HUKUM ALLAH TU ADIL.UNTUK SEMUA UNTUK MENJAGA KESEJAHTERAAN MANUSIA SEJAGAT!!!!

Ko nie klu bukan yahudi zionis....ko nie mgkin red babi army(rba)...bangsat cina babi dap yg cuba nak memecahbelahkan org melayu dan islam.....

KERAJAAN KELANTAN YG DIKETUAI MB YG DIHORMATI...
LAKSANAKANLAH HUDUD...
PEDULIKAN PARA MUNAFIKUN DLM PAS YG DIKETUAI PRESIDEN HJ HADI DAN PARA KONCO2NYA...
PEDULIKAN CINA2 BABI DLM DAP...
PEDULIKAN SI TUA GAY YG GILA KUASA...
PEDULIKAN SESIAPA SHJ...
JANGAN BAGI ALASAN PIHAK UMNO LARANG..
SEKARANG MRK DAH SOKONG!!!
MAJORITI UMAT ISLAM DAH SOKONG...
LAKSANAKANLAH HUDUD SEKARANG JUGA...
JANGAN JADI MUNAFIKUN...
NANTI SIAL DAN MUSIBAH MENANTI!!!!

Jika hudud tak dpt dilaksanakan oleh kerajaan pas kelantan...aku tak salahkan mb kelantan 100%..
Aku menyalahkan pimpinan tertinggi pas yg tidak tegas dan mudah dipijak kepala mrk oleh kafir harbi dan para munafikun dlm pakatan rakyat.
Kali ini kita tak boleh salahkan umno krn umno menyokong penuh hudud di kelantan.Sebagai org islam aku mmg menanti2 pelaksanaan hudud sbg model kpd negeri2 lain di malaysia.
Kpd pimpinan tertinggi pas...biarlah tegas dgn kafir harbi dan jgn berdolak dalik dlm hukum Allah demi politik.
Anda yg gila berkempen tetapi sayang akhirnya menjadi munafik apabila peluang telah diberi...MAMPUKAH KAMU MENYALAHKAN ORG LAIN JIKA DIPERSOALKAN DLM LUBANG KUBUR KELAK?????

Anon 14:59
Mrk tu mmg layak di gelar munafik yg nyata!!!!!

Paspispus celaka munafiq
Dapig haramjadah
PgayR bontot hancur...
Huhuhu

0751 kau lgi kldai bebal ingt da x ada..puii

0749 ni bkn olang tpi bngkai..puii

0749 lu lgi bangkai ingt sape tdi..puii

salah pulak 0745 ..puii

2249 gua rsa muka lu yg mcm tu.klau tk mna lu tau mcmtu..puii

2251 lu yg mkn tu tpi ckp zahid.pndai lu cover ek..puii

dna anwer ape cite plk..puii

Mak lu la kena liwat..

Munafik ramai dlm umngok..

Celaka & babi mak lu la..

Dna babi mak lu..

1934 bangkai knape bebal sgt..puii

1934 bangkai knape bebal sgt..puii


MACAI PR BODOH SAMPAI MATI.

Kepala hotak ayah poyo !

TAHNIAH PR DAPAT NO 2 PRK T INTAN. DAPAT NAIB JOHAN.

UMNO CELAKA BABI




UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA.BABI

Umno celaka babi


UMNO CELAKA BABI



UMNO.CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI




UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI


UMNO.CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI


UMNO CELAKA BABI



UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI







UMNO CELAKA BABI

Umno cwlaka babi. Rosmoh kena liwat...kohkohkoh

Macai umno BODO SAMPAI MAMPOS. HEHE

Tahniah umno sokong cina makan babi.

Tahniah..cina khin*** menang dgn bantuan umngok

Sudah jelas umngok sgt sayang kpd kaum cina..hidup 1 M

Tahniah !
Orang pandai jadi naib johan di teluk intan.
Kah kah kah. ..

Najib pun tutuh jubor altantuya..

Si Jib pun kaki lubang JUBOR jg lerrr

Apa kess ??m

Sayang tak ada bukti cai...
Klu ada bukti...najib akan menerima nasib yg sama mcm anwar aljuburi...
Hidup anwar nampak sial memanjang krn hebat jadi pak sheikh dan mat seks......hehehehe
Kahakahkahkahkahkah.....ptuih!!!

Lu ni wa ingat sejak kecik lg makbapak lu dah didik dgn ayat2 lucah & seks... baik lu maki makbapak lu balik..tak pndai ajar anak

Betul tu..yg bodo mkn babi jd johan..sbb yg undi pun bongok jg

Makpak lu yg ajar..

Milosuam ni bangkai idup sebenarnya. Melaga2kan melayu mmg dia number one

Umnoncelaka babi kiki

UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI

UMNO CELAKA BABI BODO MUNAFIK

UMNO CELAKA BABI BODO YAHUDI

UMNO CELAKA BABI BODO YAHUDI

Sudah jelas juga babi binatang kesayangan umno.

Orang umno bro memang suka maki hamun. Dah kebiasaan mereka.

Umno perbodokan orang melayu lu tatak sibuk? Hayya lu juga bodo maa.

Jambu mak semah dulu bro haha. Mak semah kaki isap kepala butoh.

Jambu mak semah dulu bro haha. Mak semah kaki isap kepala butoh.

Betul2 tu....babi sekarang ni dah jadi binatang kesayangan umno. Kan2222

TULISAN NI MENARIK JD SAYA KONGSIKAN...

woi melayu!
rumahmu semua dibina indonesia,
ekonomi pula dikuasai cina,
golongan profesional semuanya india,
warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,
warga bangla pula menjadi JaGa,
orang Nepal yang menabur baja,
orang pakistan usung karpet jaja merata,
lalu melayu ada apa?

harapkan ustaz, saling menyesat,
harapkan hiburan, lagi best filem barat,
harapkan raja, dok asyik kira daulat,
harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat,
harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,
harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

woi melayu!
masih mendabik menjadi tuan?
sibuk mahu menjadi tuan,
rupanya kerja kelas bawahan,
ditipu mentah menteri atasan,
konon perjuangan ini untuk kalian!

kerja sikit, sembang kencang,
banyak rungut, sikit rancang,
siapa tegur, dituduh lancang
duduk warung, gigit kacang!

woi melayu!
konon kau pantang dicabar,
konon kau tangkas menyambar,
tapi cuma indah khabar,
rentakmu makin lama makin hambar

kau melayu aku pun melayu,
aku menulis bukan cemburu,
aku mahu engkau tahu,
kenapa melayu tak macam dulu.....

lu olang lgi teruk.tu smue blh gak btaubat mnta ampun ngn Allah tpi klau jubo jantan da jdi kesayangan nabi pun x mgaku umat dia..puii

0020 bdk bengap ni pegi mne pun ada..kesian bengapnye smpi ke tua..puii

lepas pilihanraya tahun 2008 dulu, siapa yg ercadang nak buat ladang babi megabernili lebih 100juta di selangor? bukan pkr ke? kesian rakyat selangor, cium bau babi hari2.

lepas pilihanraya tahun 2008 dulu, siapa yg bercadang nak buat ladang babi mega bernilai lebih 100juta di selangor? bukan pkr ke? kesian rakyat selangor, cium bau babi hari2.

Mcm bau ko dan Bee Natang tu yg lebih dr babi.. hahaha

haha.. bila bercakap ttg fakta, dah x de modal nak bidas, mula la merapu macam org mabuk todi. pr (pengencing rakyat) la katakan..

kesian.. ada orang terencat akal kat sini.. hanya tau meludah je.

mmg patut pun org kelantan rasa mcm tu.. maklumlah, selama ni rakyat kelantan hidup berlandaskan fatwa mengarut dan menyesatkan dari menteri besarna yg dah sah2 nyanyuk dan sesat. keluarkan fatwa ikut sedap sendiri. halal bila menguntungkan parti dan dirinya, haram kalau x bwk apa2 keuntungan peribadi pada dia dan partinya..

Jom akhi2 sekalian..kite hdup&amalkn cara hdup junjungan besar kite nabi Muhammad Rasulullah SAW.. :-)


EmoticonEmoticon