Kembalikan Hak Memilih Kepada Rakyat Terengganu

Kenyataan Media
13 Mei 2014

Kembalikan Hak Memilih Kepada Rakyat Terengganu


Melihat kepada situasi politik terkini di Terengganu di mana pesta keluar parti begitu rancak setelah Datuk Seri Ahmad Said digulingkan dari jawatan Menteri Besar yang disandangnya, maka tersebarnya pelbagai khabar mengenai peluang Pakatan Rakyat mengambil alih kepimpinan negeri tersebut melalui jalan belakang.

Suasana politik negara tidak harus disemarakkan dengan pelbagai tindakan dan keputusan yang tidak berlandaskan jalan demokratik. Pemilihan sebuah kerajaan itu haruslah dilakukan oleh rakyat sendiri melalui pilihanraya dan bukanlah melalui rundingan atau percaturan pemimpin politik.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan ini mendesak Datuk Seri Ahmad Said dan rakan-rakan beliau yang lain untuk turut meletakkan jawatan dan mengosongkan kerusi DUN masing-masing, bukannya menggunakan kesempatan ini sebagai "bargaining power" untuk memusatkan dendam amarah mereka apabila digulingkan. 

Rakyat di kawasan tersebut telah membuat keputusan untuk memilih mereka melalui parti yang mereka dokong dan tindakan untuk keluar parti dan menjadi bebas adalah satu lagi siri pengkhianatan terhadap amanah rakyat.

Jika sebelum PRU 13 yang lepas, apabila beberapa politisi oposisi memilih untuk keluar parti, maka kedengaranlah suara-suara dari blok Pakatan Rakyat mendesak mereka-mereka ini melepaskan kerusi masing-masing, maka prinsip ini jugalah yang harus ditegaskan dalam krisis politik Terengganu ini. Masih segar di ingatan, bagaimana PR melaungkan slogan Kerajaan Haram sewaktu krisis di Perak dulu, apakah kini PR akan menggunakan cara yang sama untuk memegang kuasa?

SAMM menegaskan bahawa jalan demokratik harus diambil dan pembubaran DUN Terengganu atau gerombolan Datuk Seri Ahmad Said meletakkan jawatan bagi membuka jalan PRK diadakan adalah pilihan terbaik. Kembalikan hak rakyat Terengganu untuk memilih wakil rakyat dan Kerajaan mereka.

Sebarang percaturan politik mengikut "precedent" krisis Perak wajar ditolak oleh  semua parti politik. Jalan belakang yang tidak berlandaskan demokrasi adalah penghinaan kepada seluruh rakyat Malaysia dan juga amalan demokrasi berperlembagaan yang dijunjung negara ini. 

Tiada apa yang perlu ditakutkan oleh BN mahupun PR. Jika benar kamu punyai asas sokongan yang kukuh, kejayaan pasti milik kamu. Cukuplah mencabuli prinsip dan amalan demokrasi. Janganlah diulangi dan dijadikan satu amalan biasa.

Tak kira siapa yang menjadi pilihan Istana Terengganu menjadi Menteri Besar ketika ini, perkara pertama yang perlu dilaksanakan adalah adakan Pilihanraya Negeri Terengganu diadakan. Hormati kematangan rakyat Terengganu dalam membuat pilihan mereka. Binalah sebuah kerajaaan yang berlegitimasi bukannya separuh masak.

Roslee Md Shariff
Penyelaras SAMM Kebangsaan

Post a Comment

40 Comments

  1. Sukacita dimaklumkn bhw penerangn ttg gst akn dtangguhkn shingga krisis politik d trengganu selesai..tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. Muuuaaah kui kui kui kui.

      Delete
    2. Khalid yang AMANAH? 3 soalan perlu dijawab oleh beliau..

      1. Penjualan tanah 474ha kpd anak syarikat Tropicana dgn masa bayaran hingga 20 tahun sewaktu DUN telah dibubarkan ? Sepertiga tanah ini pula dijual oleh Tropicana kpd Eco World dgn keuntungan tinggi. Eco World dipunyai sebahagiannya oleh seorang peguam yg mengendalikan kes penyelesaian dgn Bank Islam.

      2. Di mana dia dapat wang yg digunakan membeli bangunan ibu pejabat parti walhal beliau berhutang berjuta2 ringgit dgn BI ?

      3. Apakah hubungan Khalid dengan pemaju I City hinggakan terlalu banyak kemudahan mengunakan dana negeri/agensi membantu pemaju tersebut. Banyak jabatan/ agensi kerajaan dikerah pindah ke ICity meninggalkan ruang pejabat di bangunan negeri dan agensi negeri. Apakah PKR memberi sokongan penuh tindakan2 Khalid ini ??

      Delete
  2. 13 mei..hari2 yg suram bg parti bn di trengganu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar mampos terus umno laknatullah koh koh koh. Najib tak layak jadi piem sebab doh gadaikan trengganu kpd PAS. Syukur umno laknatullah mampos di trengganu. Khaaak tuuui ...umno kepala butoh.

      Delete
    2. INI RISALAH TIPU PIHAK MUSUH:

      SIAPA MANUSIA BERNAMA AZMIN ALI

      (ugutan dia sakiranya pemilihan di selangor ditangguhkan...)
      dia berani kerana vincent tan dan danny tan sponsor atas arahan/monitor dari madey melalui daim gapurna yg dah bagi upfront atas satu projek diselangor...
      dia kata akan dedahkan siapa Anwar sabenarnya dan juga dedahkan Anwar terlibat dalam kutipan wang yg dituduh dia buat diselangor.. malah dia akan buktikan Anwar lah yg minta dia buat kerja tu...dia dah sediakan bukti yg lengkap dengan syarikat yang berkenaan...itu ugutan dia sakiranya pemilihan di selangor ditangguhkan...dia berani kerana vincent tan dan danny tan sponsor atas arahan/monitor dari madey melalui daim
      Apabila diambil kira kecurangan Mahathir terhadap orang Melayu barulah kita sedar kenapa dia meletakkan Azmin Ali menjadi Setiausaha Sulit Anwar. Hinggalah Anwar dipecat kerana enggan mengeluarkan cek untuk menyelamatkan bisnes Mirzan Mahathir.

      Sesungguhnya segala tindakan Anwar Ibrahim untuk menyanggah Mahathir Mohamed satu ketika dahulu dapat dihidu oleh Mahathir melalui Azmin Ali. Apa sahaja yang Anwar buat Mahathir sudah tahu terlebih dahulu.

      Mahathir dapat bukti yang kukuh lengkap dengan rakaman kamera jarak jauh setiap pergerakan dan tindakan Anwar Ibrahim satu ketika dahulu, walaupun dia kerap berada di luar negara untuk melalak sebagai jaguh dunia ketiga.

      Drama kejatuhan Anwar Ibrahim di mana Azmin Ali memainkan peranan besar adalah satu drama yang amat baik dijadikan epik filem Hindustan. Terlalu banyak sub-plotnya seperti peranan Umi Hafilda Ali yang terbang ke luar negara menghadiri ceramah Mahathir mengenai Anwar Ibrahim kepada rakyat Malaysia di luar Negara. Kemudian ada pula kisah Anwar yang terkena racun arsenik ketika dalam tahanan di penjara.

      Begitu juga dengan penubuhan Keadilan yang banyak melibatkan peranan golongan muda seperti Ezam Mohd Nor, Roslan Kassim dan lain lagi. Tetapi ketika itu tidak pun tersebut peranan Azmin Ali. Malahan ketika Mahathir sudah jatuh dan muncul Abdullah Ahmad Badawi, segala urusan tolak-ansur untuk membebaskan Anwar Ibrahim telah dilaksanakan oleh Ezam Mohd Nor dengan Khairi Jamaluddin. Tidak pula disebut nama Azmin Ali ketika itu.

      Sebagai kesimpulannya, peranan Azmin Ali untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim daripada tampuk kuasa dalam UMNO dalam kabinet Malaysia adalah amat besar. Ini disedari sendiri oleh Wan Azizah. Yang amat penting lagi, segala gelagat Azmin Ali sejak dahulu sehingga sekarang amat disedari oleh Nurul Izzah.

      Kerana itu kita tahu, Wan Azizah dan Nurul Izzah tidak merestui tindak-tanduk Azmin Ali terhadap Anwar Ibrahim. Adalah tidak menghairankan kenapa Wan Azizah dan Nurul Izzah tidak memberikan sokongan terbuka kepada Azmin Ali menjadi Timbalan Presiden PKR.

      Delete
    3. Lu mabuk ker???
      Nampak sgt ko nie geng peliwat tua!!!!

      Delete
  3. Apa susahnya. Pas +pkr ada 16 kerusi. Bn ada 15 kerusi. Bagi ajelah kat pas. Taj perlu undi lagi sekali. Kalau undipun tentu pas menang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju..yg bebas tu jdkn mesra PR

      Delete
    2. Takpun mesra kad petronas..

      Delete
    3. X pon mesra bob af tu...wakakaka

      Delete
    4. Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. MUUUAAAH KOH KOH KOH.

      Delete
  4. Harap pembubaran Dun disegerakn.. dah tak sanggup nak hadapi drama yg. sungguh menyayat hati dan tragis ini..




    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. muuuahhhh kui kui kui.

      Delete
  5. Hari2 ade drama kat TV sampai kiamàt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. muuuaahhh koh koh koh.

      Delete
  6. Puak2 Pakatan sedang menunggu dan mengharap 2 adun yg letak jawatan menyertai mereka dan dapatlah tubuh kerajaan negeri,mereka seperti Buaya Tembaga yg sedang nyanga mulut menunggu mangsa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm perli umno perak masa pas perintah dulu je..badigol..samdol

      Delete
    2. Krjaan PR tak akn beli wakil bebas.. kita tak guna cara tu

      Delete
    3. Ko ni bg sttment bodo btmpt la..da tntu2 la pr skg leading..15-14..xyah tgu dorg msk pr pon la..

      Delete
    4. Umno kepala butoh. Hi hi hi

      Delete
    5. Betul tu dulu ahmad said kata Pas,parti ajaran sesat...Pas pun kepala butuh..

      Delete
  7. Selamat brplihanrya kpd warga trengganu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaaaaa…mane muke2 pncacai2 bn amno babi setan nak letak muke krn adun2 amno pun dh x caye dgn pati amno sndiri n skrg dh klr pati krn pati amno dh gile kuase n gile talak krn bos2 mrk dh x d hrmt olh rkyt n skrg padan lh muko pncacai2 bn amno setan…mmg tepat ape yg tlh d katekn aku dhulu bhwa mmg ade satu lg mucbah akn d turunkn olh Allah swt dgn bn amno…good bye bn amno

      Delete
    2. Caingok dah jd bongok..

      Delete
    3. Ooi oii ooi ooi UMNO KEPALA BUTOH. muuuaaahhh koh koh koh.

      Delete
    4. Kan dah bongok...

      Delete
  8. Pas parti bersih x akan ambil kesempatan. Izaa jaalhaq wazahaqal batil innal baatila kaana zahuuqa. Apabila dtg kebenaran maka terpadamlah kebatilan. Itulah yg terjadi.di.T' ganu. Harap macai2 umno bertaubatlah.

    ReplyDelete
  9. Lepas ni rakyat trengganu akn mewah semula..dpt duit ehsan, duit raya, duit buka sek , duit pagar sekolah dll..untungnya bila PR perintah

    ReplyDelete
  10. Mana sume caiumbgok ? tgh kumpul dpan istana ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyokong umno tak gila mcm kat perak tu,apa kelas nak guling2 atas jln mcm pak lebai pecacai dap tu..puiiiiiiih.

      Delete
  11. Umno masih berkuasa, mb baru angkat , jangan mimpi pas nak perintah terengganu, bodohnya lebai karut pas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo masih hidup lg rupanya..

      Delete
    2. Pak2 lebai pas tengah kempunan,ingatkan dah blh ambil alih jadi kerajaan tregnu,porah suruhlah pecacai2 guling dulu atas jalan..

      Delete
  12. Kalau tak suka umno terenganu tunggu aje pru 14 nanti, ape la lebai pas ni, jangan mimpi basah pulak malam ini pas perintah terengganu...

    ReplyDelete
  13. gimik politik untuk menutup isu gst. sat lagi semua adun yg berpaling tadah akan balik kpd umno slps dpt ganjaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. njiboh kate dia dh mengaku dia silap dlm pncarian pswt mas yg hilang entah ke mane, baru skrg dia mengaku silap, bodoh punya pm m'sia, duit dh abis kene bedal sbb tu laaa njiboh kate dia slh n menyesal, untunglh m'sia mempunyai pm kaki silap, jgn2 main silap mate…kahkahkah…

      Delete
    2. 1729 pda dapt pm kki jubo jantan lgi parah...puii

      Delete
    3. Jubo..jubo

      Delete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda