Tuesday

Kembalikan Hak Memilih Kepada Rakyat Terengganu


Kenyataan Media
13 Mei 2014

Kembalikan Hak Memilih Kepada Rakyat Terengganu


Melihat kepada situasi politik terkini di Terengganu di mana pesta keluar parti begitu rancak setelah Datuk Seri Ahmad Said digulingkan dari jawatan Menteri Besar yang disandangnya, maka tersebarnya pelbagai khabar mengenai peluang Pakatan Rakyat mengambil alih kepimpinan negeri tersebut melalui jalan belakang.

Suasana politik negara tidak harus disemarakkan dengan pelbagai tindakan dan keputusan yang tidak berlandaskan jalan demokratik. Pemilihan sebuah kerajaan itu haruslah dilakukan oleh rakyat sendiri melalui pilihanraya dan bukanlah melalui rundingan atau percaturan pemimpin politik.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan ini mendesak Datuk Seri Ahmad Said dan rakan-rakan beliau yang lain untuk turut meletakkan jawatan dan mengosongkan kerusi DUN masing-masing, bukannya menggunakan kesempatan ini sebagai "bargaining power" untuk memusatkan dendam amarah mereka apabila digulingkan. 

Rakyat di kawasan tersebut telah membuat keputusan untuk memilih mereka melalui parti yang mereka dokong dan tindakan untuk keluar parti dan menjadi bebas adalah satu lagi siri pengkhianatan terhadap amanah rakyat.

Jika sebelum PRU 13 yang lepas, apabila beberapa politisi oposisi memilih untuk keluar parti, maka kedengaranlah suara-suara dari blok Pakatan Rakyat mendesak mereka-mereka ini melepaskan kerusi masing-masing, maka prinsip ini jugalah yang harus ditegaskan dalam krisis politik Terengganu ini. Masih segar di ingatan, bagaimana PR melaungkan slogan Kerajaan Haram sewaktu krisis di Perak dulu, apakah kini PR akan menggunakan cara yang sama untuk memegang kuasa?

SAMM menegaskan bahawa jalan demokratik harus diambil dan pembubaran DUN Terengganu atau gerombolan Datuk Seri Ahmad Said meletakkan jawatan bagi membuka jalan PRK diadakan adalah pilihan terbaik. Kembalikan hak rakyat Terengganu untuk memilih wakil rakyat dan Kerajaan mereka.

Sebarang percaturan politik mengikut "precedent" krisis Perak wajar ditolak oleh  semua parti politik. Jalan belakang yang tidak berlandaskan demokrasi adalah penghinaan kepada seluruh rakyat Malaysia dan juga amalan demokrasi berperlembagaan yang dijunjung negara ini. 

Tiada apa yang perlu ditakutkan oleh BN mahupun PR. Jika benar kamu punyai asas sokongan yang kukuh, kejayaan pasti milik kamu. Cukuplah mencabuli prinsip dan amalan demokrasi. Janganlah diulangi dan dijadikan satu amalan biasa.

Tak kira siapa yang menjadi pilihan Istana Terengganu menjadi Menteri Besar ketika ini, perkara pertama yang perlu dilaksanakan adalah adakan Pilihanraya Negeri Terengganu diadakan. Hormati kematangan rakyat Terengganu dalam membuat pilihan mereka. Binalah sebuah kerajaaan yang berlegitimasi bukannya separuh masak.

Roslee Md Shariff
Penyelaras SAMM Kebangsaan

40 comments

Sukacita dimaklumkn bhw penerangn ttg gst akn dtangguhkn shingga krisis politik d trengganu selesai..tk

13 mei..hari2 yg suram bg parti bn di trengganu..

Apa susahnya. Pas +pkr ada 16 kerusi. Bn ada 15 kerusi. Bagi ajelah kat pas. Taj perlu undi lagi sekali. Kalau undipun tentu pas menang.

Setuju..yg bebas tu jdkn mesra PR

Takpun mesra kad petronas..

Harap pembubaran Dun disegerakn.. dah tak sanggup nak hadapi drama yg. sungguh menyayat hati dan tragis ini..




Hari2 ade drama kat TV sampai kiamàt

Puak2 Pakatan sedang menunggu dan mengharap 2 adun yg letak jawatan menyertai mereka dan dapatlah tubuh kerajaan negeri,mereka seperti Buaya Tembaga yg sedang nyanga mulut menunggu mangsa...

Mcm perli umno perak masa pas perintah dulu je..badigol..samdol

Krjaan PR tak akn beli wakil bebas.. kita tak guna cara tu

Selamat brplihanrya kpd warga trengganu...

hahahaaaaa…mane muke2 pncacai2 bn amno babi setan nak letak muke krn adun2 amno pun dh x caye dgn pati amno sndiri n skrg dh klr pati krn pati amno dh gile kuase n gile talak krn bos2 mrk dh x d hrmt olh rkyt n skrg padan lh muko pncacai2 bn amno setan…mmg tepat ape yg tlh d katekn aku dhulu bhwa mmg ade satu lg mucbah akn d turunkn olh Allah swt dgn bn amno…good bye bn amno

Biar mampos terus umno laknatullah koh koh koh. Najib tak layak jadi piem sebab doh gadaikan trengganu kpd PAS. Syukur umno laknatullah mampos di trengganu. Khaaak tuuui ...umno kepala butoh.

X pon mesra bob af tu...wakakaka

Caingok dah jd bongok..

Ko ni bg sttment bodo btmpt la..da tntu2 la pr skg leading..15-14..xyah tgu dorg msk pr pon la..

Umno kepala butoh. Hi hi hi

Ooi oii ooi ooi UMNO KEPALA BUTOH. muuuaaahhh koh koh koh.

Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. MUUUAAAH KOH KOH KOH.

Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. muuuaahhh koh koh koh.

Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. Muuuaaah kui kui kui kui.

Oi oi oi UMNO KEPALA BUTOH. muuuahhhh kui kui kui.

Pas parti bersih x akan ambil kesempatan. Izaa jaalhaq wazahaqal batil innal baatila kaana zahuuqa. Apabila dtg kebenaran maka terpadamlah kebatilan. Itulah yg terjadi.di.T' ganu. Harap macai2 umno bertaubatlah.

Lepas ni rakyat trengganu akn mewah semula..dpt duit ehsan, duit raya, duit buka sek , duit pagar sekolah dll..untungnya bila PR perintah

Kan dah bongok...

Mana sume caiumbgok ? tgh kumpul dpan istana ke?

Umno masih berkuasa, mb baru angkat , jangan mimpi pas nak perintah terengganu, bodohnya lebai karut pas...

Betul tu dulu ahmad said kata Pas,parti ajaran sesat...Pas pun kepala butuh..

Oooo masih hidup lg rupanya..

Kalau tak suka umno terenganu tunggu aje pru 14 nanti, ape la lebai pas ni, jangan mimpi basah pulak malam ini pas perintah terengganu...

gimik politik untuk menutup isu gst. sat lagi semua adun yg berpaling tadah akan balik kpd umno slps dpt ganjaran

Khalid yang AMANAH? 3 soalan perlu dijawab oleh beliau..

1. Penjualan tanah 474ha kpd anak syarikat Tropicana dgn masa bayaran hingga 20 tahun sewaktu DUN telah dibubarkan ? Sepertiga tanah ini pula dijual oleh Tropicana kpd Eco World dgn keuntungan tinggi. Eco World dipunyai sebahagiannya oleh seorang peguam yg mengendalikan kes penyelesaian dgn Bank Islam.

2. Di mana dia dapat wang yg digunakan membeli bangunan ibu pejabat parti walhal beliau berhutang berjuta2 ringgit dgn BI ?

3. Apakah hubungan Khalid dengan pemaju I City hinggakan terlalu banyak kemudahan mengunakan dana negeri/agensi membantu pemaju tersebut. Banyak jabatan/ agensi kerajaan dikerah pindah ke ICity meninggalkan ruang pejabat di bangunan negeri dan agensi negeri. Apakah PKR memberi sokongan penuh tindakan2 Khalid ini ??

INI RISALAH TIPU PIHAK MUSUH:

SIAPA MANUSIA BERNAMA AZMIN ALI

(ugutan dia sakiranya pemilihan di selangor ditangguhkan...)
dia berani kerana vincent tan dan danny tan sponsor atas arahan/monitor dari madey melalui daim gapurna yg dah bagi upfront atas satu projek diselangor...
dia kata akan dedahkan siapa Anwar sabenarnya dan juga dedahkan Anwar terlibat dalam kutipan wang yg dituduh dia buat diselangor.. malah dia akan buktikan Anwar lah yg minta dia buat kerja tu...dia dah sediakan bukti yg lengkap dengan syarikat yang berkenaan...itu ugutan dia sakiranya pemilihan di selangor ditangguhkan...dia berani kerana vincent tan dan danny tan sponsor atas arahan/monitor dari madey melalui daim
Apabila diambil kira kecurangan Mahathir terhadap orang Melayu barulah kita sedar kenapa dia meletakkan Azmin Ali menjadi Setiausaha Sulit Anwar. Hinggalah Anwar dipecat kerana enggan mengeluarkan cek untuk menyelamatkan bisnes Mirzan Mahathir.

Sesungguhnya segala tindakan Anwar Ibrahim untuk menyanggah Mahathir Mohamed satu ketika dahulu dapat dihidu oleh Mahathir melalui Azmin Ali. Apa sahaja yang Anwar buat Mahathir sudah tahu terlebih dahulu.

Mahathir dapat bukti yang kukuh lengkap dengan rakaman kamera jarak jauh setiap pergerakan dan tindakan Anwar Ibrahim satu ketika dahulu, walaupun dia kerap berada di luar negara untuk melalak sebagai jaguh dunia ketiga.

Drama kejatuhan Anwar Ibrahim di mana Azmin Ali memainkan peranan besar adalah satu drama yang amat baik dijadikan epik filem Hindustan. Terlalu banyak sub-plotnya seperti peranan Umi Hafilda Ali yang terbang ke luar negara menghadiri ceramah Mahathir mengenai Anwar Ibrahim kepada rakyat Malaysia di luar Negara. Kemudian ada pula kisah Anwar yang terkena racun arsenik ketika dalam tahanan di penjara.

Begitu juga dengan penubuhan Keadilan yang banyak melibatkan peranan golongan muda seperti Ezam Mohd Nor, Roslan Kassim dan lain lagi. Tetapi ketika itu tidak pun tersebut peranan Azmin Ali. Malahan ketika Mahathir sudah jatuh dan muncul Abdullah Ahmad Badawi, segala urusan tolak-ansur untuk membebaskan Anwar Ibrahim telah dilaksanakan oleh Ezam Mohd Nor dengan Khairi Jamaluddin. Tidak pula disebut nama Azmin Ali ketika itu.

Sebagai kesimpulannya, peranan Azmin Ali untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim daripada tampuk kuasa dalam UMNO dalam kabinet Malaysia adalah amat besar. Ini disedari sendiri oleh Wan Azizah. Yang amat penting lagi, segala gelagat Azmin Ali sejak dahulu sehingga sekarang amat disedari oleh Nurul Izzah.

Kerana itu kita tahu, Wan Azizah dan Nurul Izzah tidak merestui tindak-tanduk Azmin Ali terhadap Anwar Ibrahim. Adalah tidak menghairankan kenapa Wan Azizah dan Nurul Izzah tidak memberikan sokongan terbuka kepada Azmin Ali menjadi Timbalan Presiden PKR.

Penyokong umno tak gila mcm kat perak tu,apa kelas nak guling2 atas jln mcm pak lebai pecacai dap tu..puiiiiiiih.

Pak2 lebai pas tengah kempunan,ingatkan dah blh ambil alih jadi kerajaan tregnu,porah suruhlah pecacai2 guling dulu atas jalan..

njiboh kate dia dh mengaku dia silap dlm pncarian pswt mas yg hilang entah ke mane, baru skrg dia mengaku silap, bodoh punya pm m'sia, duit dh abis kene bedal sbb tu laaa njiboh kate dia slh n menyesal, untunglh m'sia mempunyai pm kaki silap, jgn2 main silap mate…kahkahkah…

Lu mabuk ker???
Nampak sgt ko nie geng peliwat tua!!!!

1729 pda dapt pm kki jubo jantan lgi parah...puii

Jubo..jubo


EmoticonEmoticon