Sunday

PERAYAAN DEMOKRASI DI MALAYSIA


Tulisan Umum
4 Mei 2014

PERAYAAN DEMOKRASI DI MALAYSIA

Dengan hati yang paling dalam ada dalam diri saya, saya dengan penuh terbukanya akan menyanjungi  anda yang tidak bersetuju dengan saya dalam hal ini. Anda patut untuk tidak bersetuju. Ia adalah hak anda sepenuhnya.

Cuma saya ingin menegaskan saya tidak berseorangan dalam hal ini. Saya amat yakin ramai yang seperti saya atau paling tidak pun bersetuju dengan hujah yang saya akan berikan.

Oleh itu, sambil melayan kaki yang mengelecek akibat berjalan semalam atau betis yang membengkak, bacalah cerita ini.

Saya datang hampir kesemua yang di sebut DEMONSTRASI(selepas ini akan disebut demo) di Malaysia. Mungkin bagi anda ia bukan sesuatu yang boleh dibanggakan namun saya bangga dengan perkara itu.

Hampir kesemua  demo di Malaysia, itulah coraknya. Ada sedikit lain, ada tambahan itu dan ada kekurangan ini namun inilah corak demo di Malaysia.

Kalau ramai yang beranggapan demo yang terbaik ialah demo cara Palestin, demo cara Thailand atau apa saja jenis demo di dunia ini, saya tegaskan bahawa kita masyarakat Malaysia seharusnya juga berbangga dengan demo cara kita ini. Ada banyak kekurangan namun ada beribu kebaikannya.

Setiap kali demo, perkara yang paling menjadi persoalan orang ialah, adakah demo ini akan mengubah sesuatu?

Ramai  yang beranggapan demo tidak mampu mengubah sesuatu. Ini sangat SALAH.

Banyak perubahan berlaku akibat demo di Malaysia.

BERSIH sendiri mendapat beberapa perubahan yang mereka pinta.  Regim Mahathir telah jatuh tersungkur dan Pak Lah sendiri hilang kuasa 2/3 nya di Parlimen.

Jika anda menilainya sebagai kecil anda seorang yang sangat silap.

Setiap kali demo juga bila polis membenarkan perhimpunan berlaku, ia akan mendapat reaksi negatif daripada pendemo.

Mereka mengharapkan polis tidak membenarkannya lantas menggunakan kekerasan agar demo ini berjalan dengan penuh tragis.

Saya yakin selepas beberapa kali demo di lakukan, polis tidak lagi akan menggunakan kekerasan seperti yang sebelumnya kerana kesannya sangat memberi kerugian kepada mereka dan pihak kerajaan.

Sebelum demo kelmarin, hati kecil saya berkata demo kali ini hanya akan mampu mengumpul paling ramai 5000 orang, namun hati saya berbunga bila yang hadir adalah 50,000 orang.

50,000 orang ini adalah stok kepada pakatan rakyat di seluruh negara yang secara solidnya tidak akan mengundi Barisan Nasional pada pilihanraya nanti.

Saya berikan contoh yang paling mudah. Pilihanraya yang lepas, kawasan Ketereh yang mana dikenali sebagai kawasan selamat kepada BN kerana mereka memiliki hampir 4000 pengundi tentera di Kem tentera di Kok Lanas. Ini merupakan simpanan tetap bagi BN.

Oleh itu, kita juga sudah mempunyai simpanan tetap diseluruh negara sebanyak 50,000.

Menghadiri demo juga merupakan satu hal yang sangat penting. Saya katakan begini kerana menghadirkan diri ke demo menuntut perbelanjaan yang agak besar dan persediaan mental yang agak kuat.

Ia bukan sesuatu yang mudah kerana pendemo perlu meninggalkan kerja serta keluarga dan perlu mengeluarkan belanja untuk hadir.

Maknanya orang yang mampu hadir ke demo sebenarnya mereka yang benar benar tegar marah dan tidak akan mengundi BN.

Sebelum berakhir, saya namakan demo di Malaysia ialah perayaan menyambut hari DEMOKRASI kepada rakyat Malaysia.

Bila kita namakan perayaan, seharusnya perayaan berlaku secara aman dan penuh bersuka ria. Berjumpa rakan rakan lama, berjumpa kekasih, berjumpa saudara mara sambil memberi signal kepada kerajaan Najib bahawa apa yang dia buat tentang kenaikan harga barang dan cukai GST, kami sangat TIDAK BERSETUJU dan MENENTANGNYA.

Saya menantikan lagi perayaan sebegini lagi. Saya harap perayaan sebegini akan menjadi acara tahunan. Letakkan satu tarikh keramat agar ia menjadi perayaan bersama kita.

Sekian

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan

27 comments

osama bin tahi mcmni la dri lubok mne kau dtng aku pun x tahu le.klau mcm ni la mentaliti kau aku x heran satu hari nnty mlysia ni akan diprintah oleh bukan mlayu dan ktika itu blh la diambil cntoh ngara jiran.ape perlu nk mgikut mlakukan pekara yg x brrfaedah yg lbih mjurus mburuk kan ngara.klau majoriti myokong kau da pasti anwar mjadi pm.kit siang n hadi mjadi tpm.tpi itu smue x tjdi.jgn le alasan pngundi hantu n spr x btul.knape kau x trang ape yg itu gst yg sbenar.sbenarnye ape pun demo yg kauorang buat smata mata utk anwar bkn ikhlas utk rkyat.tu mmng pasti.sianwar keparat ni la byk budaya sonsang blku.demo sape mula mgajar.sory ye ossma tahi mahathir bkn tsungkur tpi mletak jwatan demi mberi laluan kpda orng lbih muda.alhamdulilah shingga kini beliau sihat n pjang umur.keparat anwar ape jdi plk.hancur dunia akhirat.so jgn la kau nk main wayang.mojoriti x myokong kamu bingai.gayboy lgbt yup dan sgelintir bangsa lain yg mgenangbudi je yg mgikut kamu kldai.cube plk puak umno n bn bdemo bsar bsaran kat penang klantan n selangor sok nnty ape plk kau orng ckp.tpi kite gentle klau majoriti rkyat negri tersbut myokong pr no hal le,da itu kputusan nye.x adalah nk bgi berbagai alasan.akhir skali osama bin tahi beri la komen anda blik.walau apapun pm tetap orng mlyu pati umno n krajaan bn.so lantak kau orng..oops lupe trimaksih tun mhathir krna mnyinkirkan anwar kparat@jebon

x mgenang budi. bsyukur se adanye dgn nikmat yg Allah beri.perbetul diri sdiri sblum mbetulkan orng lain@

Kasian 2 che embon yg komen diatas ni. Che embon ka jebon. Syukurlah pd allah bkn pd manusia. Terima kasih pd manusia yg mengingatkan kita pd allah. Laknatlah manusia yg merosakkan akidah kita pd allah. Gejala sosial, pelacuran, gay, lgbt yg ada skrg ni sbb apa. Siapa yg memerintah dialah dipersalahkan. Kesian che embon ni buta mata hati. Ditutup allah pintu hidayahnya. Jadi jebon la nanti.

00:35 Nmpak sangat lu spt cacing kepanasan bila demo dpt djlnkn dgn aman.. gua nasihat lu cuci hati lu dgn air zamzam & bykkn beristighfar.. lu tau tak maksud demokrasi..klau lu tak setuju..lu
cari neg komunis @ autokrasi yg tak boleh buat demo

Nikmat Allah utk dinikmati bkn dikhianati...@jubon

Cehh..puak umngok nak buat demo? demo bwk kpala lembu boleh lah..

peminat milo suam delete 5 May 2014 at 01:20

Hahaha Hj Osama Bin Tahi Bin Ladin Bin Kulup Wal Baqal Bin Al Juburi,berapalah bayaran yg kamu dapat bila buat karangan mcmtu,kamu ni betul2 pecacai yg tidak berpijak dibumi nyata..

BILA LG NK DEMO?! XSABAR NK BERAKSI!!

Sokong..boleh kita pukul wartawan lg

Buatlah lagi... lagi banyak bergaduh sesama sendiri... lagi bagus... yg datang pun termasuk geng anarki... LGBT... bagus... dan tahniah

Hebat mana pun korang cai....selagi peliwat tua tu ko nak simpan jadi pm....rakyat yg berpegang pada agama akan jijik nak sokong!!!

Krn peliwat tua yg tak sedor2 nak bertobat tu lah yg menyebabkan korang kempunan pru13 dan kemgkinan besar pru14 nanti.

Betul tu.. Dlm islam tukang fitnah dosanya lebih berat drp membunuh..dari itu berpeganglah dgn agama islam srpenuhnya

0059 tu le psal gua slalu gelarkan orng mcm lu ni kldai bebal yg x leh diajar.ada aku ksah kau nk bdemo.yg kne cekup pun bkn aku.kpla hanguk kau demokrasi mcm tu.lpas tu kau srh aku beristifar ye.x yah bro gua knal diri gua n knal sape pncipta gua.stakat lu bkupiah nk bcite psal agama lu simpan dulu lpas gi skolah blik.lu pegi bljar lgi psal demokrasi n paham btul btul maksudnye dan siapa yg mcipta nye.tu psal dlm puak lu rmai pgikut homo lgbt dan trutama bos lu tu sinwar mgamalkan cra hidup yg lu angap slama ni fitnah knon.jantan ngn jantan nk kwin pun demokrasi tau x leh larang.lesbian pun demokrasi jgk x leh larang.so pendekan cite jgn terbawa bawa sgt.fahami le dulu.setiap pekara ada batasnye.lgi satu gua bkn cacing.tpi pasti lu ni kldai bebal yg ditungang cik nwar@jebon

0054 stakat lu komen cmtu simpanle.cmni la kt bwah tu pun ada komen gua psal agama so utk lu jgk sama.lu pun kki sontot jubo jantan tpi x kan gua nk salahkan mak ayah lu plk.dia orng da cukup bgi lu pendidikan dunia n akhirat.jdi yg salah lu.sape sruh lu main jubo jantan n ikut mjadi kldai bebal anwer..lu ni buta segalanye.insyAllah hidayah gua masih kukuh slgi gua tk terpdaya dgn anwar b ibrahim@jebon

so kite cri sape gurunye slame ni yg mgajor ni smue smpi ketahap bdemo fitnah n byk lgi.titik senang je pm -datuk sri najib tun razak.bkn pm n bkal kepenjara cik anwer b ibrhim@jebon

Bapa yg didik anak2 dgn tarbiah islam kemudian anak2 jd jahat juga maka dosa bapa diampunkan. Bapa didik anak dgn maksiat, x cegah anak buat maksiat dan bapa tu sendiri kaki maksiat dan fasiq . Maka anaknya buat maksiat. Maka bapa itu dihumban ke neraka 500 thn lebih awal dr anaknya. Ini jwp utk : 6 may
23:54 yg amat jahil tu.

Gua study dlm sains politik..klau lu ambik subjek ni, lu akn nmpak maksud demokrasi yg sebenar..

Singapura tu diberi oleh Penguasa Melayu...Cina tak minta dan tak menang Pilihanraya pun.

x ada hal bro lu pngil gua jahil.sbb ilmu gua pun bkn tngi mnepun ciput je.tpi gua kenal diri gua n gua sape yg mcipta gua.da mjadi lumrah lu n yg knonye lu pngil ustaz dlm puak lu sdap molut je mmndang ilmu orng lain rendah.pendekkan cite lu ni maseh bdk darjah 2 yg bru nk mgeja.contoh kdua lu bgi tu mmng kne betul ngn anwer utk dijdikan contoh dlm pegangan hidup lu@jebon

Betul bro..lu mmg jahil agama sbb cara lu komen bongok sgt..fitnah jubo..fitnah jubo..Org islam tak buat mcm ni..ada masalah jumpa tn punya bdn..tnya dia..bkn jaja fitnah..klau org tu dah tak mngaku, jgn plk lu lebih2 fitnah dia..takda faedahnya kecuali lu dpt upahan dr sumber yg haram @jubon

0832 wa tkut bro jmpe tuan pnye bdn tu bro nnty kne sontot blkang bro.jgn le bengap sgt sksi n bukti da ckup.mne ada yg nk mgaku klau da buat.adoi knapela bingai sgt n sayang btul ngn sinwer tu@jebon

Lu ni jahil la..saksi hukum hudud bkn mcm saksi auta kes anwar..

ok lu ni pndai ke atau bangang.lu bgi kan bukti apsal kes anwer saksi auta.ooi bebal pnye orng@jebon

Saksi tak solat jumaat sbb nak simpan air mani bbrp hari...

Simpan mani dlm jubo mna jd baby..bingai


EmoticonEmoticon