Monday

Setahun Sudah Ditipu, Masih Lagi Berkompromi


Tulisan Umum
5 Mei 2014

Setahun Sudah Ditipu, Masih Lagi Berkompromi

Hari ini, genaplah setahun kita ditipu dalam pilihanraya umum ke-13. Seperti yang ditegaskan sejak setahun yang lalu, kita tidak wajar mengiktiraf kemenangan Barisan Nasional walau dengan apa pun hujahnya. Dakwat tidak kekal memberi ruang manipulasi kepada 300 ribu pengundi awal - ini jangan sesekali dilupa.

Membiarkan BN terus memerintah negara ini walaupun dalam hati tidak bersetuju dan tidak redho, adalah bersubahat dengan penipuan yang dilakukan. Mengekalkan beberapa negeri tidak harus jadi alasan untuk bertahan, kerana rakyat terus sengsara dengan dasar dan polisi sebuah kerajaan yang menang secara menipu.

Natijahnya cukup besar apabila kita membiarkan aparat ini terus berkuasa. Kenaikkan harga gula, harga petrol dan tarif elektrik yang seterusnya menjadi anjakkan kenaikan kepada hampir semua sektor perbelanjaan rakyat Malaysia. Malah pemberian BR1M yang dijanjikan sebanyak RM1200 dalam manifesto BN sebagai umpan hanya dapat separuh sahaja, kini timbul pula ura-ura BR1M bakal dimansuhkan kononnya kerana ia bebankan kerajaan dan gagal hapus kemiskinan. Ini disebut sendiri oleh Tun Mahathir dan Ahmad Maslan selaku menteri berkaitan. Apalah nasib, penyokong BN pun kena tipu hidup-hidup.

Rakyat Malaysia terus dirundum malang apabila cukai barangan dan perkhidmatan (GST) diperkenalkan. GST telah diluluskan di dewan rakyat dengan sokongan 119 ahli parlimen BN. Bagi mengolah persetujuan ramai, ratusan juta wang rakyat telah dibelanjakan untuk propaganda betapa indahnya rupa GST. Semua kebaikkan GST yang diamalkan oleh negara maju dijaja dengan fakta yang penuh tersembunyi.  

Mantiknya, mereka boleh menipu dalam pilihanraya untuk mengekalkan kuasa, mereka juga boleh menipu dalam melaksanakan GST. Satu contoh mudah, mereka katakan tiada GST untuk pengguna lebuhraya bertol, tetapi pengguna tol akan dikenakan 6% GST setiap kali isian semula 'touch n go'. Nampak? Anda tentu pernah dengar cadangan untuk semua pengguna lebuhraya diwajibkan guna 'Touch n Go' untuk elak kesesakkan di lebuhraya. Nampak?

Satu lagi contoh, mereka katakan pembelian rumah dikecualikan dari GST, namun segala ramuan untuk menyiapkan rumah dikenakan GST. Pemaju perumahan tidak terkecuali dikenakan GST untuk setiap batu bata, simen, besi, pasir dan sebagainya. Ya benar harga rumah tiada GST, tetapi harga jualan tetap akan melambung tinggi. Maksudnya, GST telah dikenakan sebelum rumah tersebut sedia untuk dijual.

Jika GST yang dilaksanakan di luar sana dikatakan baik untuk negara dan rakyatnya, perlaksanaan GST 'versi Malaysia' adalah tembolok untuk kerajaan Umno dan malapetaka buat rakyat Malaysia.

Justeru itu, sempena Hari Buruh pada tanggal 1 Mei 2014 menyaksikan lebih 50 ribu rakyat telah protes secara berhimpun mewakili jutaan rakyat Malaysia membantah perlaksanaan GST. Paling dramatik, satu perarakkan bersejarah 'Hari Buruh' telah berlangsung dari KLCC ke Dataran Merdeka melalui Bukit Bintang dan Pudu. Perarakkan tersebut disertai oleh ribuan anak muda dan kaum buruh dengan agenda membantah GST.

Selesai tunjuk perasaan, selesai ceramah, apakah hasilnya aksi kali ini? Dalam masa tidak sampai tempoh 24 jam, satu pengumuman telah dibuat oleh pihak kerajaan. Pengumuman oleh menteri yang berbunyi "Kerajaan akan tetap melaksanakan GST pada April 2015".

Lihatlah betapa angkuhnya mereka, tidak langsung mempertimbangkan aspirasi rakyat yang tersepit. Jelas petualang ini tidak peduli. Mungkinkah kerana pilihanraya lambat lagi? Apakah kita perlu tunggu pilihanraya dan akhirnya ditipu lagi?

Dataran Merdeka mungkin sudah tidak mendatangkan gerun buat mereka. Mengimbau kembali, malam tahun baru 2014 menjadi saksi bagaimana anak muda berjaya masuk ke Dataran Merdeka dengan jumlah yang hampir sama dengan aksi 1 Mei. Ketika itu tiada kebenaran polis, tiada ceramah politik, malah tiada penganjur rasmi. Hanya yang ada ialah amaran keras dari anak muda. Aksi ini berhasil, selain daripada mendapat liputan berita dunia, hasrat kerajaan menaikkan harga tol sebagai menu hidangan kepada kroni juga terpaksa dibatalkan. 

Maka dapatlah dirumuskan bahawa perhimpunan yang berkompromi dengan kerajaan tidak akan membuahkan hasil malah dihina pada hari berikutnya. Jumlah kehadiran 50 ribu bukanlah satu angka yang boleh dibangga kerana kita pernah gegarkan Kuala Lumpur dengan angka 250 ribu, suku juta dalam tempoh dua tahun sebelumnya. 

Jangan sesekali kecewa dengan hasil perjuangan kali ini, jangan sesekali mengalah hanya kerana perhimpunan itu 'ceramah'. Kita anak muda perlu berjiwa besar dan perlu terus menyusun gerakan ampuh untuk mengajar regim erti kuasa rakyat. 

Barangkali jika perhimpunan aman itu berlangsung di Putrajaya seperti yang pernah dicadang, meninggalkan tiada ruang untuk pentas ceramah diatur, tiada ruang untuk berkompromi. Jangan jadikan logistik sebagai alasan. Ya benar, bukan senang untuk ratusan ribu muncul berhimpun di Putrajaya kerana faktor logistiknya. Tetapi harus juga diingat, bukan senang ratusan ribu mahu pulang selepas berjaya masuk ke Putrajaya. 

Berbalik kepada jubli setahun penyelewengan demokrasi rakyat, renungkanlah kembali dalam masa setahun ini, apakah kita akan terus bersabar menjelang tahun-tahun yang mendatang? Apakah kita akan terus bersubahat?

Kita tidak harus berserah dan menunggu, kita akan terus ditipu dan mereka terus bermewah merompak khazanah negara. Ingatlah, janji tuhan tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubah nasibnya sendiri (bangkit dan lawan). Malah bala (GST) itu tidak mengenal siapa yang kamu sokong dalam pilihanraya 5 Mei yang lalu, sokong PR pun kena, sokong BN pun kena, semua tidak terkecuali.

Sekian

Edy Noor Reduan
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

91 comments

Br kene staun tipuu lu da bising,guba ni dkat 15 taun kene tipu psal ar senik,yb palimen lompat katak,sign agungg,jam omega,blackout,bngla 40k. .relax je gua sampai leni bole jd PENCACAI lg hehe

Cayalah lu...ngok

mananya bangla edy ooo...

Ahli politik memang la cam tu. Kat pemilihan pkr nibong tebal kertas undi melebihi ahli. Camna sampai jadi lagu tu?. Mungkin juga bangla undi jugak kut. Dan terjadi jugak blackout. Salah umno jugak le tu. Sebab pkr memang tak pernah salah. Kah kah kah. Semua parti kat malaysia ni 2x5 je.

Syukorlah kpd saudara seumno, brg naik tak pa. Kerajaan juga senang. Boleh main golf selalu. Kita sbg rakyat ni sokong ja perjuangan umno. Bil letrik,air tinggi x pa,wakil rakyat kita tolong byr, getah rendah x pa, x de duit minta kt wakil rakyat. Depa duit byk
Maka berbahagialah saudaraku seumno yg dok kt kg2, kais pagi makan malam.

peminat milo suam delete 6 May 2014 at 08:00

Aku kurang faham pasal tipu ni dah bertahun2 janji nak buat negara islam,janji nak buat lebuh raya rakyat,nak buat hukum hudud,pembohongan 19 sept,pasal jam omega,sumpah laknat...ini semua auta je lebih..tapi aku masih setia..

Dah puas menipu rakyat,dengan bermacam2 auta skg ahli dia sendiri kena tipu,buat pemilihan macam carca marba...macam tu nak jadi pemimpin..taiklah.

Dah lebih 50 thn dah kena tipu...dah lali...

Betul tu..pemimpin BN puas menipu rakyat termasuk beri rasuah masa pemilihn UMNO

Nak byr ? jgn hrp la klau tak da kpentingn...org politik susah nak cari yg jujur

Setahu aku nuor pernah bersetuju dgn gst....kenapa bila jadi ketua pembangang dah tukar pulak tak setuju...

Nuor dgn gaji rm1....rmh dia rm8 juta...tak ada tipu ker??

Di asia tggara...hanya malaysia dan myanmar yg blm guna gst....

Kena tipu pendubor dan pemuki lagi dashyat....bertahun2

Umngok memang mudah dilembukan....hahaha

Kalau betul tipu mcm cai 1551...inilah peluang terhebat untuk memalukan nuar...sebaiknya cai 1551 jadi saksinya...x gitu ngok...hahaha

Maksud ko jibby ke cai 1608..hahaha

Anon 16:08...udah udahlah mencarut...kalau x pandai senyap lagik baik...

edy oh edy.jawatan pun pengarah propaganda so paham paham sdiri le.x hbis hbis dri satu hal ke satu hal.da hbis modal pusing blik cite lama.tu je le modalnye.spatutnye jendul jendul mcm kau ni bgi idea srh krajaan ikut.klau bjaya lpas ni pasti pr14 kau orng mnang tpi syarat bkn anwer aljuburi mjadi pm..@jebon

Tu lah 16:08..bila gua ckp jubo..jubo lu kata lucah, sbnarnya gua tau lu jiwa porno & ada pglmn diliwat...

Betul tu..kita mntak krjaan turunkn hg minyak & bil air @jubon

Betul tu..kita mntak krjaan turunkn hg minyak & bil air @jubon

Jijah dan nuar tak tipu tanding presiden kata pengikut parti kencing rakyat sbb pengikut dia macam abu jahal @ anjing kurap

Klu anwar jadi pm...lagi teruk kita kena tipu...
Berkhutbah atas mimbar siang hari....mendubor dan memuki pada mlm hari....gila gamaknya menyembah munafik dan pelaku maksiat sbg ketua pembangang...
Yang bingai tahap babi ialah para macai2 yg sanggup berjihad berguling2 atas jalan wlpun terkantoi kena tipu oleh pelaku maksiat agung pr nie....
Gila gamaknyer korang nie.....

Biasalahkan...lembu pun dah pandai duk kondo skrg cai...byk Sgt mkn benda haram hati pun jadi gelap...

Tu bukan tipu....
Tu adalah taktik utk mengekalkan status quo nuor brahi...Taktik...hehehe
Manusia penipu besar mcm nuor nie paling sukar percaya dgn org lain kecuali ahli keluarga dia sendiri yg tak akan mgkin menikam dia dri belakang...
Paling2 tidak pon...hanya sivababi dan tian babi jer mgkin akan dia percaya krn segala kemungkaran telah dan sama2 mrk lakukan spt bawa lanun kiram dan mgkin juga fitnah najib dgn altantuya...
Rakyat dah dpt bacalah macai2 oi....

Kesian....pelaku maksiat nak dijadikn ketua pmbangang...

Ngok 1653....
Anwar tu psiko sikit cai....
Org lain klu dh berlakon video besi dgn sundal china....gerenti down dah penampilannya....blm lagi gambar bogel meramas kote jantan gay....dan pengakuan berani saiful....
Klu aku dh lama lari kluar negara tapi ketua pembangang nie mmg tak tahu malu lgsung....
Mmg gila dh mamat liwat nie...
Ko tengok stopa ali...sejak video tebar roti canai oleh geng korang...dh jijik dn malu2 kucing dah dia...
Anwar??!!tak malu langsung.....mmg gila mamat nie...
Wlpun dia boleh tipu korang tapi majoriti rakyat tak akan mgkin...
Kesian...hebat mana pun...mani dia sdlm 4 cm dlm dubur saiful tak mampu dia nak nafikan...gagal dia nak menafikan dlm mahkamah...

Dah tau hati pelaku maksiat tu gelap...masih nk percaya dan sokong sbg ketua pembangang....
Cai....korang ketandusan pemimpin ker???hihihi...
Tak nampak lagi ker kemusnahan pgayr sejak korang dikencing dia...hihihi...sana sini gaduh berebut nak jadi penghisap kote bengkok nuar tu...

Edy....nuor caya dgn ko tak????
Penipu besar tu prinsipnya tak akan percaya dgn sapa2 dah....hanya waris terdekat dan geng maksiatnyer jer...

Betul tu..kita kena bg pluang anwar tadbir negara..barulah boleh buat penilaian..klau najib dah terbukti hutang neg makin bertambah..kira gagal lah

Kita bg pluang..

1846 ok gak tu.slangor settle kan masalah air n penang cancelkan knaikan air plk jgn lupe klantan.bru tjuk contoh pda ngeri pimpinan bn.psal myk plk.kau ni dduk dlm gua ke.x ikut perkembangan pasaran myk sluruh dunia.tu le psal sruh gi skolah x nak,ponteng nk ikut aljuburi.skarang kan da jdi bangang.@jebon

klau nuar jdi pm bkn je ngara dan bangsa trgadai smpi along cri kat rmh sibah cat

Edy tu dibayar untuk buat karangan bagi pehak puak2 yg tidak berpijak dibumi nyata..jadi pengikut setia kepada pemimpin kaki liwat,kaki pelacur.

Statement kat atas ni tidak mwakili pdgn pemimpin kjaan.. kami percaya setiap org perlu diberi peluang yg adil utk mentadbir negara

Di eropah yg tak guna gst ialah sweden jerman rusia holand perancis norway dan austria. Semua negara2 tu adalah negara maju. Di arab pulak ialah saudi syria irak dubai qatar dan yaman. Di afrika mesir jazair magribi tunis dan sudan. Di asia ialah kemboja vitenam china korea utara. Dan new ziland dan australia.

Pengikut2 pkr hanya terdiri dari 2 jenis manusia sja iaitu manusia jahat dan tiada pegangan agama.

Minyak petrol dan diesel ni subsidi tu kat mana ek? Aku ni org umno yg kurang faham la..singapore harga kalau di convert jadi rm3.50 perliter utk minyak petrol..kalau kerajaan dia bagi subsidi 50 sen tentu harga jadi rm3.00 sahaja...malaysia kan pengeluar minyak terbaik didunia xkan xblh buat sistem barter kot utk amek minyak euro2m russian atau tanah arab punya...yang pasti malaysia ni xda istilah subsidi pun ttng bahan api ni...sume ota je lebih...

Lu crite je cai...pegi buat repotlah..lu jadi saksi...kencing sini xde guna cai...puihhhh..

Kejayaan terbaik najib buat masa ini adalah drama juboran part 2...hahahahaha

Komen mcm adik aku darjah 6...hahahahah..

peminat milo suam delete 7 May 2014 at 15:32

Puki maklah kau org umno...kau ni pecacai puak2 AnuWar atau pecacai Ustaz sesat pas,tak payahlah nk banding dgn sngapore,kalau takut sgt harga petrol disel mahal,kau naiklah basikal,semua kau nak subsidi atau kau gali sendiri minyak...kau ingat senang nak dapat..minyak gamat pun mahal,kau pakai je minyak tanah kat keta kau tu..

Betul tu,semua nak subsidi kalau anwar jadi pm subsidi apa yg dia blh bagi.dapat cina doll free kot.

Jadi majoriti negara maju spt jepun, britain, perancis dan negara jiran asia kita guna gst....
Kenapa rakyat2 mrk tak merusuh???

Dah kalah di mahkamah...saksi dah bagi keterangan....cuma anwar GAGAL menafikan air mani dia dlm dubur saiful....so kalah lah...
Dulu boleh lah menang....dia tak duduk kandang saksi/tertuduh...susah kena soal...betul tak cai??
Tak yah bela sgt peliwat tua tu...jahanam nanti...

Lu sama itu sepol sama2 bodoh...kenapa masa kena liwat dulu x bagi penerajang je kat nuar tu...lu jawablah cai...

Suka nya Anwar jd pm..hg minyak akan turun

sukanye anwer jdi pm hrga sontot jubo akan btambah murah

Babi lu..

UMNO memang Umat Melayu No Otak...
Porno & jubo la tonggak kekuatan UMNO.....

2100 wa lbih sgt provakasi nmpk.ape kne mgene umsy mlayu ngn dgn umno.lu jgn jdi bebal mcm kldai.no hal grup gua akan buat laporan polis.lu kutuk parti umno lu pnye psal.tpi jgn sebut umat mlayu.jgn over aaa.tgu tgh mlm polis dtng ketuk n jmput lu kt rmh...puii

2028 eeek lehh.angin nmpak setannn

1431 kau ni bangang benor.nmpk benor kebebalan kau.gi skolah bljar psal petrol da pndai bru buat komen...puii

1458 komen kau plk mcm bdk tadika yg tkencing dlm sluar.kikiki@jebon

orng lain blh but anwer nooo...puii

Mmg betul pencarut upahan...

Korang je yg dibodokan oleh kerajaan skg...mana ada istilah subsidi bahan api ni...kerajaan bayar minyak import dari russian dan arab cuma usd450 satu matrik tan...kau bahagi dengan 1180 liters utk setiap tan...berapa satu liter?? Minyak petronas di export ke luar sbb quality tinggi dan minyak kita minyak dasar laut..yg kita guna skg kt pump station bukan minyak dasar laut...sume minyak darat...harga sampai kt malaysia kalau diesel cuma rm1.40 sahaja...than petco masukkan lah rencah diorg...shell masuk rencah diorg...totally kos cuma rm1.60 siap hantar kiosk pump station...jual harga rm2.00 utk diesel tu..mana datang subsidi aku tya korang?? Lebih untung ada la...dulu boleh nk auta semua org skg dah xjalan dah...ya yg sebenar2 harga diesel tanpa kerajaan untung adalah utk nelayan beri dgn harga rm1.60 sahaja...fikir diluar kotak bkn taksub termakan satu benda yg kita sendiri bebal nak amek tau...untuk menghalalkan cara kerajaan sekarang bgtau kita kena ikut pasaran dunia...jadah apanya sedangkan harga sampai siap proses utk minyak darat cuma rm1.40 setiap liter..itu pun kerajaan ada untung lagi...sg udang jadi saksi utk transaksi 500,000 mt minyak diesel dan petrol setiap kali kapal mother vessel dari russia atau tanah arab hantar bekalan...kalau xtau buat research jgn mengiya kan sahaja apa yg kita sendiri xtau apa-apa dan berlagak pandai...

Cai 0042 org sama ngan cai 1337 ya...komen mcm sama je bangang dia...hahahaha...

Ternyata sudah terlalu byk penipuan dlakukn..patut neg china tak percaya dgn citer khilngn mh370

11:25 gua caya sama lu. Puak2 cai umngok ni bukan sekolah sgt,cuma pandai main game je. Kalau bab agama gua rasa macai2 ni paling tinggi pun iqra' 2 ja. X tau lah kesian gak puak2 cai ni. Kenapa la dungu sgt.




apasal skithati.srh le bos kau jdi nwar jdi mnteri kwangan tgk ape jdi kt mlysia ni.awat bca sejarah.lgi hncur dikerja kan anwer smpi nk pjm imf.tu pun kau x sdar.bro 11.25 x yah bising bising dgn kau pnye reseach tu.gi bca lgi n lpas ni kau naik basikal je kan senang...slgi kau x spin slgi tu hati kau x senang...puii

1746 abis lu tnggi benor ke ilmu nye.klau lu x knal diri lu maka lu x knal pncipta lu.lu paham mksud gua.jgn mrendahkan orng lain klau ilmu stakat siciput x yah sergah orng lain

Setuju..anwar jd menteri kew hutang neg tak teruk mcm skrg

Sbb gaji diorg tinggi..

Setuju 17:46 puak umbngok lemah ilmu agama..tu sbb dia cuma tahu fitnah jubo..fitnah jubo

Bil air johor paling tinggi @jubon

umnokakijubo....

salah bro..anwerkakijubo

0904 mna lu tau.lu ni jambu anwarke...puii

rangga oh rangga gua jambu anwar.nynyi ikut rentak hidustan...

marah nmpak edy..stahun aps tngu 4tahun lgi bru cite..kikiki

01:03
Salah bro.. lu yg mmg kaki jubo

Betul tu..hrp geng umbngok buat prsiapn dlm masa 4 thn utk lari ke luar lpas pru14

Hahaha... nk menipu... biasa la tu..

Kau mimpi la spai mampus, dulu cakap pru 13. Pru 14 ni tanpa sokongan parti pas bodoh, hanya tinggal melayu gay , lisbiandanLGBT sera cina babi sja undi pkr . Mana ada ahli stakat dedalu menipu parti bodoh pas saja

Lu ni bodo la..52% rakyat m'sia undi PR...klau tolak undi pos & anggota uniform, BN cuma dpt 30% je..bongok la lu ni

Tak..gua bf anak dia..

1758 lu ni da le bebal lpas tu ditambahnye bengap nye.lu ingt ni undi popular ke.da x dpt jdi krajaan redha je la.blik blik nk spin lpas ckp majoriti yg sokong.adoi lu ni pun skit mcm idola lu anwer aljuburi.bgn tido dik yg printah skrng bn bkn pr.oo kau darjah 2 eeek.@jebon

sdap blasah puak pkr n pr dlm blog ni.mcm kcang je.x ada yg bernas lnsung.al mklum le kldai anwer ikut je la ape bos ckp...puii

0825 lu bomoh ke bro blh nmpk kki gua plk...kikiki bingai btul lu ni bro.sayang btul lu ngn anwer.eeeh lu jambu dia niii

setuju 0908 lu n puak lu lmah ilmu agama...sbb lu n puak lu tahu seks bebas main depan blkang..tu pasti bkn fitnah..contoh cik nwer uuuuu

1139 kau plk sama ngn anwer ye kki juburi bingai yg x dpt diajor..kikiki@jebon

1427 yg lu bingai sgt knape pegi lah pindah dduk penang ke slangorke@jebon

Betul tu..blasah habis2..klau tak, gua tak bg upah..

1215 ok bhai no hal.lu ni pun kldai bebal anwer jgk ke...puii

eddy tnggu 4tahun lgi k.slgi bn yg printah dduk diam diam atau sok kau teman idola kau kt kjang...puii

Jgn takut Edy, DUN kjg kita punya...

1909 awat nk tkut plk.ape ada hal stakat kajang lgipun gua paham anwer sok pun nk ksane..dua dlm1... bini kt luar laki kt dalam...puii

00:56
Lu bomoh yg mula nmpk kaki anwer... lg bingai nk mampus.. atuk tiri mak bapak lu pun x bingai mcm lu.. hahaha.. lu jambu batu..


EmoticonEmoticon