Wednesday

Zahid, Shahidan Bersaralah. Jangan Gadai Keselamatan Dalam Negara


Kenyataan Umum


Zahid, Shahidan Bersaralah. Jangan Gadai Keselamatan Dalam Negara


Dalam tempoh sebulan, dua kes penculikan di perairan pantai timur Sabah telah berlaku. Kedua-duanya melibatkan mangsa daripada kalangan pelancong asing di kala kalendar Tahun Melawat Malaysia baru 5 bulan membuka tirainya. Insiden penculikan demi penculikan ini, jika tidak ditangani dengan segera berupaya untuk membunuh potensi pelancongan di sekitar pantai timur Sabah.


Dewan Rakyat telah pun membahaskan usul khas berhubung keupayaan ESSCOM sewaktu insiden penculikan awal April lepas namun tindakan bagi memperkemaskan kawalan keselamatan di kawasan tersebut masih lagi diragui apabila berlaku satu lagi insiden penculikan pada awal pagi 6 Mei 2014.


Entah dimana kelemahan dan silap kita, pintu sempadan Negara sering kali bocor dengan pelbagai insiden, daripada sindiket pengedaran dadah, pemerdagangan manusia sehinggalah kepada insiden penculikan yang melibatkan tebusan dan nyawa manusia.


Fokus dan keseriusan pihak berwajib terutama Menteri Dalam Negeri ditagih bagi menyelesaikan perkara ini sebelum ia menjadi lebih buruk sehingga menjejaskan pendapatan sektor pelancongan Negara.


ESSCOM dan ESSZONE


Umum mengetahui jutaan ringgit peruntukan telahpun diberikan semenjak penubuhan Kawasan Keselematan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) bagi mengawal 10 kawasan pantai timur Sabah yang meliputi 1400 kilometer bermula daripada Kudat sehinggalah ke Tawau.


Pelbagai aset pertahanan dan juga agensi-agensi berkait pertahanan dan keselamatan Negara telah pun dikerahkan setelah kewujudan ESSCOM diperakui Dewan Rakyat pada 1 April 2013 dan insiden penculikan pada bulan April 2014 tersebut telah mendedahkan kecelaruan peranan dan bidangkuasa agensi-agensi ESSCOM walaupun tujuan ESSCOM diwujudkan adalah untuk kordinasi arahan dan perintah kepada agensi terlibat agar tiada pertindihan dan kecelaruan tugas berlaku.


Timbalan Perdana Menteri semasa insiden awal April lepas telah menekankan aspek peningkatan tahap siapsiaga dan juga jaminan bahawa Kabinet akan meneliti semua aset-aset yang disediakan untuk ESSCOM. Namun, adakah semua ini hanyalah satu seruan dan slogan kosong yang hanya dijeritkan apabila krisis berlaku?


Kabinet seharusnya mengkaji tahap kecekapan ESSCOM dan melakukan tindakan proaktif untuk memastikan ESSCOM ini dapat mencapai matlamat penubuhan. Jika tidak, Negara sedang melakukan pembaziran yang dihalalkan, dengan ratusan juta ringgit diperuntukkan untuk satu dasar atau perkara yang tidak mencapai matlamat walaupun telah setahun penubuhannya. Mungkin sudah sampai masanya, ESSCOM ini dirombak dan dirungkai semula bidangkuasa dan peranan ESSCOM.


Untuk terus menyatakan keadaan geografi Sabah menjadi punca insiden-insiden penculikan mudah berlaku juga seolah-olah seperti satu alasan yang sentiasa dimainkan untuk mencuci tangan semata-mata. Adakah Kabinet sewaktu mencadangkan penubuhan ESSCOM tidak melihat kepada aspek ini? 


Perairan dan muka bumi Sabah adalah merupakan khazanah yang paling berharga kepada sektor pelancongan kita. Kerajaan terus gagal dalam memastikan keselamatan kawasan tumpuan pelancong di perairan pantai timur Sabah. Sementara, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Shahidan Kassim masih lagi diulit mimpi indah akan keupayaan ESSCOM walaupun telah berlaku dua insiden dalam tempoh sebulan. 


Zahid Hamidi, SOSMA dan Keselamatan Negara

 

Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi begitu megah sekali bila bercerita mengikut skrip Islamophobia tajaan Amerika Syarikat. Penahanan beberapa rakyat di bawah SOSMA kononnya mereka ini sedang ingin melakukan aktiviti keganasan di Syria. Tetapi, hakikatnya Zahid Hamidi dan Kementerian Dalam Negeri gagal dalam menjaga keselamatan dalam Negara kita.

 

Kegagalan berterusan ini bukanlah sesuatu yang boleh diterima begitu sahaja. Ia melibatkan aspek kawalan keselamatan dalam Negara. Jika pihak PDRM, MKN dan KDN sendiri boleh memintas maklumat dan risikan mengenai usaha beberapa orang rakyat kita yang ingin "berjihad" di Syria seperti yang diwar-war itu, mengapa agensi-agensi risikan ini kelihatan lemah dalam memintas maklumat terhadap serangan-serangan kepada keselamatan dalam Negara kita sendiri?

 

Adakah usaha untuk memastikan kepentingan Amerika Syarikat di Timur Tengah itu lebih penting daripada memastikan keselamatan dalam Negara? Mengapa aset-aset risikan tidak digunakan dengan cekap bagi memastikan ancaman-ancaman sebegini dapat kita patahkan sebelum mereka masuk dan menculik orang?

 

Maka, atas kegagalan berterusan ini, Menteri-Menteri yang bertanggungjawab atas ESSCOM dan Keselamatan Dalam Negeri seperti Shahidan Kassim dan Zahid Hamidi wajar meletakkan jawatan atau Perdana Menteri perlu segera memecatkan kedua-dua menteri ini dan menggantikan dengan Menteri-Menteri yang lebih berdedikasi dan berkredibiliti. Ataupun Perdana Menteri ketika ini tidak lagi punya pilihan lain selain daripada dua nama ini?

 

Sebagai satu nilai kebertanggungtawaban, bersaralah Zahid Hamidi dan Shahidan Kassim. Jangan kerana ketidakmampuan anda dalam mengawal kementerian, maka keselamatan pintu sempadan dan dalam Negara akan dikorbankan. Contohilah Perdana Menteri Korea Selatan yang berani memikul tanggungjawab kerana kegagalan dalam menjaga keselamatan feri.

 

Penutup


Apa pun juga langkah dan dasar yang kita ambil, jika masalah pengurusan, perlaksanaan dan penguatkuasaan lemah dan rapuh, kita tidak dapat menggunakan peranan dengan maksimum. Akhirnya, perbelanjaan yang telah kita peruntukkan hanya membawa kerugian tanpa keputusan yang baik dan diharapkan serta seterusnya atas nama pengukuhan, kita akan terus mengeluarkan perbelanjaan demi perbelanjaan.


Persoalannya, berapa banyak lagi perbelanjaan yang perlu kita keluarkan setiap tahun jika kita terus berada di dalam keadaan urustadbir, perlaksanaan dan penguatkuasaan yang lemah? Inilah masalah utama Negara kita. Bukan dasar yang tidak bagus tetapi urustadbir dan perlaksanaan Kerajaan itu sendiri yang berdepan masalah.


Ahmad Anwar Asyraf

Penyelaras SAMM Zon Muar

Penyelaras SAMM Kebangsaan

49 comments

Pelaku maksiat a.k.a ketua pembangang tu patut bersara...
Dulu kata klu kalah nak bersara...bila lagi???
Mgkin bersara dr meliwat jantan gay kot??!!!

Kalu zaid n shdan bsara apakata kite lantik NUAR BRAHIM jd pngrah ESCOM..nk tgk kpmpinan bliau mnjaga kwsn escom sblum d lntik mnjd PM...gua tgk bliau asik bckp je masa HMPNAN GST.

X de kaitan. Insaflah dan berhenti dari bermain fitnah.

Nk insaf wt pe ,nik ajis yg suruh gua ftnah byk2..no hal ftnah ni bro..

Gua setuju bg kat Anwar... klau ok kita bg dia peluang jd pm

Betul spt yg disangkakan UMNO tu Umat Melayu No Otak....
Jubo & porno x boleh dipisahkan dgn UMNO...
Hnya jubo & porno sja kekuatan & & talian hayat UMNO...

Talian hayat anwar hanya mendubor dan memuki sundal serta mgencing muka2 macainya....
Dulu ketua pembangang nie setuju gst....skrg dia meliwat gst pulak...
Perghhh...otak munafik betuii!!!!

juboo..juboo

Anwar tu patut mampos dgn lanun2 kiram yg dia upah utk serang sabah...
Rakyat tahu lah mainan gila anwar tu!!!

Tak tau pun..

Ya ka anwar yg upah lanon2 kiram tu, knp tak dakwa anwar, tak tangkap anwar pun. He..he belum reka bukti lg ka. Sepul dgr cita dah jd maknyah ka hasil kena jubur. He..he

1707 orng bingai mcmlu mne tau tu smue...puii

1727 nk reka wat ape da tntu pengarah nye cik nwer kite...puii

Bukan senang lanun2 sial tu nak serang sabah klu tak ada bangsat negara yg pi upah dan hasut mrk.
Cuma nasib mrk baik krn bukti belum kukuh spt kukuhnya bukti air mani anwar brahi dlm dubor saiful sdlm 4 cm..

Ketua pembangang tu hanya anjeng cina babi dap jer....org kita inginkan hudud sbg percubaan di kelantan.Boleh dia kata tak setuju pulak.....mmg dasar pelaku maksiat!!!

Memang sah peliwat tua tu hanya anjing cina babi dap..

2054 kau plk x blh dipisahkan ngn anwer aljuburi...

1805 gua stuju jgk tpi jwatsn lbh tinggi presiden gayboy sdunia....puii

Lu ni bodo la..yg skrg byk kes pnculikn di sabah tu anwar yg rancang ke? lu ni bodoh ke babi?

Betul tu..bg dia liwat barua umngok pulak

Jubo lu pun kena tutoh juga ke?patutla marah!!

Gua tau nak jubo je!

Mca tu agen babi umno!!

Dia tu memang bodoh dan babi bro,

Kau je la pi mampus..

Aku penyokong umno x brani nak tuduh anuar sbb dlm bn kes mcm ni byk. Jd hentilah fitnah karut marut ni. Biar allah yg tentukan. Komen benda2 yg memberi faedah pd agama dan negara. Kalau rasa x berilmu maka diam lebih baik. Anuar dgn pm dok makan semeja ja lepas bersidang di parlimen. Kita tukang macai ni dok bertekak tak tentu pasal.

Barua umngok ni sbnarnya sakit hati sbb tak dpt si epol.. tu sbb dia benci sgt kat anwar

Betul kata 13:33,aku sokong.walau pun aku penyokong tegar pembangkang tapi pasal anwar ni kita tak boleh tuduh sangat,ini bukan kerja kita sbb dalam pembangkang juga ramai orang mcm tu,cuma tidak begitu sensasi sangat mcm mat sabu,badrul amin,dan kisah video setia usaha agong pas...

Betul tu..jgn lupa bideo cua soi lik pulak

Bezanya Chua Soi Lek sendiri mengaku,tapi Puak2 tu tak mengaku,Pemimpin parti islam konon,Penasihat taik minyak 20%..semua pemimpin buat taik kaki liwat,kaki khalwat,main pelacur,yg sekor lagi tu hisap dlm jamban..mampoih lagu tu..

1412 mmng le skit hati sbb kite orng bkn kki bontot jantan.pliwat nabi x mgaku umat tau.da trlalu byk bukti tu bkn fitnah lgi.tngu hudud dilaksanakan biar hukum sula bkn penjara bru serik@jebon

lu dua orng ni pgil bodo marah.tpi sbenar nye bebal.lu dua orng plk kldai bebal yg bengap.kes tiram ngn culik bbeza.anwat tala jubo jantan x sama mcm dia tale jobo betina.adoi apela bengap sgt...puii

Lu pun tunggu hudud..lpas ni lu kena hukum mati sbb buat fitnah..

Fitnah apa wahai barua pkr, mahkamah dah jatuh hukuman didapati salah kongkek buntut org lelaki, memang specis pkr panggil bersetubuh cara halal sbb mana dia ada pegangan islam kan pegangan dia LGBT

Istilah puak songsang ni fitnah ialah jika didakwa, dijatuh hukuman setelah dibicara. Manakala org tiada kes dan tidsk dibicara dikira tidak fitnah dan boleh dipropaganda. Specis anjing dan tiada ajaran islam inilah sdg membiak dlm pkr. Lihatlah wajah2 anak muda melayu dlm pkr langsung tiada iman dan macam najis

Lu ni bodo la..kn mahkamah dah jatuh anwar tak salah..kenapa tak puas hati mntak rayuan..kn nmpak sgt mntak anwar dpenjara..klau bapak lu kena tuduh liwat, lu pun mesti gelupur terkejut beruk kn..bodoh,bingai&babi dia ni..

Gua tgok muka lu nmpak muka babi pulak..

17:54 langsung takde maruah harga diri,ini anak didik anwarlah tu.

1559 kesian kau ni.kau ni spesis kldai bebal ke...puii

0818 lu ni skit ke ape.ada bukti ada sksi fitnah ke.yg anwer bcakp x ada bukti x ada saksi cmne plk..tu nk pgil ape plk.knape le bebal sgt lu ni@jebon

1251 nk marah wat ape gua bkn kki jubo.yg kki jubo anwer aljuburi..puii

Lu tak belajar agama.. dlm islam ada ciri2 org yg layak jd saksi.. bkn suka2 tuduh..

Lu pulak khinzir yg amat bebal..

Mmg muka lu sama..@jubon

1905 gua da ckp. spesis kldai bangang mcm. lu kcang je.da sifat bebal x tau nk komen blik blik spin ckp orng lain.cian...puii

1904 ckp je lbih.buktikan lah dlm kes nuar tu saksi x lyak.tpi aku rsa nuar mmng layak di sula@jebon

Perhatian..PR bakal memimpin satu lg negeri di pantai timur..takbirrr

yezzz pr dpt perintah kt pulau nangka yg byk harta karun tu...puii


EmoticonEmoticon