Sunday

Memorandum SAMM Johor kepada Menteri Besar Johor dan Ketua Pembangkang DUN Johor


Kenyataan Media
8 Jun 2014

Memorandum SAMM Johor kepada Menteri Besar Johor dan Ketua Pembangkang DUN Johor

Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Johor (SAMM Johor) telah menghantar satu memorandum kepada Menteri Besar Johor dan Ketua Pembangkang DUN Johor pada pagi ini. Memorandum ini telah diterima oleh Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Besar Johor dan juga Ketua Pembangkang DUN Johor. Memorandum tersebut meliputi 3 isu iaitu Rayuan terhadap pemilikan Pulau Batu Putih, penjualan hartanah dan pasir kepada entiti milik negara luar dan perumahan di negeri Johor terutamanya di Bandaraya Johor Bahru.

SAMM Johor menjunjung kasih titah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor agar Nusajaya membuat rayuan berhubung pemilikan Pulau Batu Putih. SAMM Johor menyeru agar Nusajaya mendesak Putrajaya untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi menyiasat dan menyediakan laporan lengkap berhubung akuan bersumpah Datuk Mat Zain Ibrahim yang mendakwa Pejabat Peguam Negara cuai semasa perbicaraan di ICJ. Nusajaya perlu membuat siasatan lengkap dan memastikan tidak ada sebarang unsur sengaja melepaskan pulau tersebut sebelum rayuan dikemukakan kepada ICJ.

SAMM Johor juga mendesak Nusajaya untuk mengambil usaha dan tindakan proaktif bagi memastikan Pulau Pisang, Pontian tidak mengalami nasib seperti Pulau Batu Putih.

SAMM Johor menyeru Nusajaya untuk menjaga aset-aset hartanah, pasir dan perniagaan strategik di Negeri Johor tidak dijual kepada entiti milik negara luar dengan mudah khasnya di Bandaraya Johor Bahru dan Iskandar Malaysia.

Adalah sangat menjolok mata dan tidak masuk akal jika Johor menjual pasir kepada Singapura yang mana digunakan oleh negara tersebut untuk projek penambakan laut. Ini bukan sahaja menggugat sempadan perairan negara, malah mengganggu ekosistem dan punca hasil nelayan tempatan. Jika pasir ini datang daripada negeri lain maka, Nusajaya perlu mengemukakan nota bantahan kepada negeri-negeri tersebut.

Pemberian tanah-tanah dan penjualan aset perniagaan strategik kepada entiti milik negara luar dengan tidak terkawal juga menghakis kedaulatan negeri ini selain daripada mengetepikan peluang anak negeri untuk merasai nikmat kemajuan dan kemakmuran pembangunan di bumi Johor.

Nusajaya perlu memikirkan impak negatif kepada negeri Johor disebalik pemilikan asing dalam hartanah dan perniagaan strategik. Jangan terus gelap mata dengan menjadikan sandaran utama kepada keuntungan kewangan semata-mata.

SAMM Johor juga mendesak Nusajaya segera mencari satu mekanisme baru bagi menghalang spekulasi harga rumah terutama di Bandaraya Johor Bahru yang terlampau tinggi dan terlebih nilai. SAMM Johor memandang berat aspek ketidakmampuan anak muda sekitar JB  yang tergolong dalam kelompok "middle income trap" dimana mereka tidak layak memohon rumah mampu milik tetapi dalam masa yang sama juga tidak mampu untuk membeli rumah biasa.

SAMM Johor mencadangkan agar Nusajaya menyediakan skim perumahan anak negeri untuk memberi insentif kepada semua anak negeri terutama kelompok "middle income trap" agar mampu membeli rumah di sekitar Bandaraya Johor Bahru dan Iskandar Malaysia. SAMM Johor juga mendesak agar pentadbiran Nusajaya menghentikan pemberian rumah kos rendah dan mampu milik berdasarkan kepada kuota politik atau political patronage.

SAMM Johor berharap agar pentadbiran Nusajaya akan terus memastikan prinsip Demokrasi Berperlembagaan dan amalan Raja Berperlembagaan sentiasa dititikberatkan dalam merangka dasar dan enakmen negeri. Adalah amat penting agar dasar dan enakmen negeri selari dengan Perlembagaan Persekutuan bagi mengelakkan ia menjadi satu duluan yang menjejaskan amalan kita selama ini.

Ahmad Anwar Asyraf
Penyelaras Bersama
Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Johor

21 comments

Ni aku sokong

kahkahkah!

isu lapok!

isu ni tak payah tunggu samm ungkit, mmg dah diusahakan pun oleh kerajaan dan rakyat johor!

samm jgn curi peluang benda yg dah pn diusahakan.

korang jgn terperangkap dgn taktik samm.

peminat milosuam delete 9 June 2014 at 09:30

Itu namanya nak cari publisiti,sbb skg isu politik pembangkang org dah tau,isu besar Hudud jgn tutup.Percanggahan pendapat DAP PAS perlu diketengahkan..SAMM patut mendesak PKR dan DAP bersetuju untuk membantu PAS melaksanakan Hukum Allah itu..

aku rasa baik samm betulkan dulu kepincangan dalam pakatan sebelum menyibukkan diri dalam hal rumahtangga orang lain, benda ni jadi bahan lawak la pulak.

Klu isu mcm nie yg korang persembahkan....barulah org respect....

Jgn terikut2 gaya anwar si munafik dlm memperjuangkan nasib rakyat...

aik brani plak SAMM ni cite psal CINA...kene TUNJAL kepla dgn UNIT AMAL PAS pon da kcoh dlm blog ni plak nk cite psal pasir,tanah,perlmbagaan,rumah...ko bg MEMO ke NUAR psal bos SAMM kene gntung dlu ler..kehkehkeh

Klu otai2 ex-pkr tak dpt tegur nasihat anwar....jgn harap la muka2 baru nie...
Aiskrimin dgn anwar berpisah tiada...
Mrk bergaduh merajuk mcm laki bini tapi tetap setia antara mrk...
Klu setakat chegu bard...jgn harap la..
Pandang sblh mata pun tidak....

UMNO CELAKA BABI





UMNO CELAKA BABI






UMNO CELAKA BABI








UMNO CELAKA BABI






UMNO CELAKA BABI












UMNO CELAKA BABI



OLEH
BABI YAHUDI UMNO CELAKA

UMNO CELAKA BABI





UMNO CELAKA BABI






UMNO CELAKA BABI








UMNO CELAKA BABI






UMNO CELAKA BABI












UMNO CELAKA BABI



OLEH
BABI YAHUDI UMNO CELAKA

Apa pun keputusan antara kem azmin dan tuduhan chegubard hgga chegubard digantung.....perseteruan antara mrk tidak dpt dielakkan dan akan terus berpanjangan...
Dendam si azmin tidak akan pudar krn sesiapa yg mghalang niat dan tujuannya dah dianggap musuh...
Klu adik dan ibu sendiri azmin boleh musuhi krn politik(terlalu bertuankan anwar wlpun isterinya dituduh pernah dijamah anwar)....ini kan chegubard yg tiada kaitan darah daging....
Nilai balik lah perjuangan korang!!???

X-Reformis

Keturunan nabi adam ha ha haaaaaa.. haktuihhhhh.

Bawak mengucap cai...
Tak akan hilang umno di dunia...
Anwar mat liwat pasti akan mampos juga....dia tak dpt hidup sampai kiamat...
Bertenang cai...:)

Takbirrrrrrrrrrrrrr.

Klau isu lapok, kenapa susah sgt nak hentikn menjualan pasir kespura? Jwb......

Tk krn sokong chegu bard..reformasi!

Memang Macai2 umngok cilake2 belake

Harapkan umno takkan kemana, habis kering duit rakyat dia masih camtu juga. Tak berani. Gerakan yg hentam hudud dpt jd menteri. Penakut nak tegur. Perkasa tinggal pekasam.


EmoticonEmoticon