Hentikan sebar maklumat palsu budaya politik kuno


AKHIR-AKHIR ini, kita sering disajikan maklumat palsu yang disebar melalui media sosial dan aplikasi seperti Whatsapp. Ini termasuklah berita palsu yang kononnya diterbit agensi Bernama yang mengatakan YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah meletak jawatan sebagai Menteri Besar Selangor, dan yang terkini beberapa tweet yang kononnya dikeluarkan oleh YB DS Anwar Ibrahim (berkaitan MH17), YB Azmin Ali (berkaitan isu Menteri Besar Selangor dan perletakan jawatan beliau), dan YB Rafizi Ramli (berkaitan MH17). 

Kesemua berita dan tweet ini adalah palsu dan melanggar etika sebaran maklumat. Malah ia adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 469 Kanun Keseksaan yang, jika disabit kesalahan, boleh dipenjara sehingga 3 tahun.

Saya menggesa semua pihak dalam politik Malaysia supaya menghentikan penggunaan taktik kotor sebegini. Ia cuma menampakkan ketandusan idea, moral dan etika, serta menampakkan kelangsungan politik kuno dan lapuk yang sepatutnya sudah lama ditamatkan.

Pada masa yang sama, pihak Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) dan Polis Di-Raja Malaysia (PDRM) perlu lebih agresif dan proaktif dalam memastikan isu pemalsuan maklumat sebegini dibanteras, terutama yang melibatkan pimpinan politik.

Saya difahamkan kes tweet palsu yang dikait dengan YB N Surendran yang dilapor kepada PDRM 5 Jun 2014 lalu telah diserah kepada pihak SKMM. Namun cukup mendukacitakan kerana hingga ke hari ini SKMM masih belum menghubungi YB Surendran. SKMM perlu lebih bertanggungjawab dalam hal ini, dan tidak mendiskriminasikan kes yang melibatkan pimpinan Pakatan Rakyat.

Saya juga minta pihak PDRM & SKMM untuk memberikan maklumbalas terkini mengenai insiden penggodaman telefon pimpinan Pakatan Rakyat yang sering berlaku, akhir sekali sewaktu kempen PRK DUN Kajang bulan Mac lalu.

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi KEADILAN

Post a Comment

31 Comments

  1. Hak tuihhh. Kata org ko yg lebey sebenarnya milo and the gang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khak tui butoh ko kontot.

      Delete
  2. Kene batang hidung sendiri bising pulak ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batang idung mak semah bantot badak air macam batang idung monyet. Haha

      Delete
  3. otak tahit milo suam terselah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taik palat ko selepat. Khak tuii.

      Delete
  4. ntah.. dulu aku dpt gak msej2 spam tlis psl blekout la, 40ribu bangla la, sape yg hantor yek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Butoh bangla ko sama dgn butoh najiultoya. Haha

      Delete
  5. bgslh x kira parti mna yg buat brita plsuwajr dtgkp dn dbicarakn. klu x tgs mcm brita klr buat rkyt keliru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg keliru orang umno kaki memburit.

      Delete
    2. Ni lah bangsat pemimpin pkr...
      Tangan melumur najis ke muka macai2nya kemudian tuduh org pulak....
      Jika palsu....tangkap penyebar berita palsu tersebut....
      Jangan dh terhantuk....baru nak tuduh org.....
      Mmg dasar zionis...

      Delete
  6. Apekah blog ini tanda samm dh insap? Syukurle, tkabul jgak doa bekas2 pjuang refomasi tdahulu yg dh insap yg ta nmpak btg idung lg.

    ReplyDelete
  7. mana pegi orng2 yg BERSIH?

    Takda yg nak nyiasat ka kepincangan dan penipuan dlam pemilihan PKR yg bnyak krusi dan meja melayang ke udara?

    ReplyDelete
  8. Geng parti umno dan pakatan x perlu meluahkan perasaan yg mencemar kebodohan kita.

    ReplyDelete
  9. Syukur aku tak lagi sembah anwar ibrahim yg semakin kuat meroyannya...
    Kepada yg msh dungu diliwat anwar ibrahim....sila2 lah bukak minda tu....tak rugi tgglkan perjuangan peribadi sheikh meroyan aljuburi tu...
    Nak letak bini jadi mb...buat rakyat menyumpah + menyampah dgn si kote bengkok n kluarga 69 abad ini....

    ReplyDelete
  10. Beginilah nasib jika kepala penipu disanjung...
    Parti jadi gadaian....maruah jadi najis bersepah atas jln terpalit macai2 yg dok berguling2....
    Kesudahannya....BODOH DUNGU!!!!

    ReplyDelete
  11. DEMOCRACY IS DEAD IN SELANGOR!

    bemula dgn pngunduran tanpa sbab dun kajang, suke2 pencen.

    lps tu letak anuar pulak sbagai pngganti konon nk jawatan MB.

    Tapi tuhan msih ingin mlindungi selangor.

    Tup tap zizah pulak btanding, dh xde org lain, pusing2 tetap kaum kluarga anuar jugak.

    Tup tap nk jadi MB pulak, pecah rekod MB wanita ptama.

    Orang selangor kene otek je, diperbodohkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semuanya krn ada agenda peribadi...
      Mrk ingat rakyat selangor bodo....
      Dgn adanya kuasa sbg mb....keluarga 69 tu makin berkuasa di selangor...
      Kak wan sepat cuma mb boneka jer...
      Cuma tahu turunkan tdtangan...yg mengarah adalah laki seks songsangnya...

      Woi rafizi gay....udah2 lah nak tipu rakyat....tak berkat bro!!!

      Delete
  12. Hmm is anyone else encountering problems with the pictures
    on this blog loading? I'm trying to find out if its a
    problem on my end or if it's the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.


    Also visit my weblog - renovating homes ()

    ReplyDelete
  13. kesian orang selangor, seolah tak pandai mentadbir negeri sendiri sampai kena jemput orang luar laki bini menjadi pemimpin.

    ReplyDelete
  14. Org Selangor utk Selangor...org pinang jg pinang.xs mnymak d slangor...mmg bacul org slngor kalu org pinang dpt prntah slngor...

    ReplyDelete
  15. KAPIR slngor peduli ape owang luor ke dalam ke yg prntah slngor.

    jnji dpt idup lg kaya raya, kmpul bnyk wang.

    yg jd mangsa ialah peribumi mlayu, ini kaitan ngn maruah.

    PAS lngsung ta bole harap smpaikn kapir nk guna pkataan Allah pn PAS slangor terkedu.

    ReplyDelete
  16. Nuar brhim kalu jd PM habis ank brnk isteri cucu cicit ipar duai sedara mara org kg jd mnteri...mcai2 hnya dtugskn mngbar bndera pkr kehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg macai2 nuar nie bodo2 belaka....
      Hanya terpesona dgn lakonan nuar tanpa melihat kemungkaran di sebaliknya....
      Dah jelas.dan nyata perjuangan nuar hanya perjuangan peribadi...
      Terima kasih kpd mrk2 yg membuka tembelang sheikh liwat nie...

      Delete
  17. pjuangan sia2,ckgu bard pn kna gantung,sia2 bbaris ats jalanrya brlapor dhaga lari lintag pukang kna kjar polis bkumpul dlm stadium ramai2 last2 kna gantug.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua macai dan rakyat diperbodohkan oleh peliwat tua tak sedar diri tu..
      Apa lagi kita nak kejar jika sah dan nyata perjuangan sundal gay tua tu hanya nak kuasa dan kuasa....
      Kuasa apa?RM..RM..RM
      Dah jelas skrg kuasa mb yg nak diserah pada bini dia hanyalah utk kuasa wang..
      Boleh percayakah bangsat2 nie mentadbir selangor????
      Bagi aku mudah jer...bangsat dan pengampu2 dan penjilat jobo mat liwat jer yg beriya-iya nak bini dia pegang mb slgor sedangkan hakikat...hampeh!!!
      Dah berbulan2 krisis pemilihan parti tak selesai2...ada hati nak tadbir negeri!!!
      Presiden yg tidak berwibawa langsung nak berangan2 jadi mb..
      HARAM menyokong para bangsat munafik sial ini!!!!

      Delete
  18. HANCUR EKONOMI SELANGOR KLU BINI NUAR JADI MB!!!!

    ReplyDelete
  19. mentri besar klantan perlu letak jwtan dn bg peluang pd azizah.
    slangor dh maju,klantan je blm maju jd biar azizah jd mb klantan.
    slh sorg adun pas klantan prlu mnosongkn krusi utk beri laluan pd azizah.

    ReplyDelete
  20. Selangor nak maju lantik rosmah jd mb. Ha..ha..ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmangpn selama ne selangor maju bwah pmpinan umno, pkr hnya tmpang skaki...jngan buat2 lupa lak..

      Delete
  21. I think the admin of this web page is in fact working hard
    in favor of his website, since here every material is quality based
    information.

    My website; using t5 grow lights

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda