Monday

Mansuh Bukan Pinda Akta Hasutan 1948


Kenyataan Umum
11 Ogos 2014

Mansuh Bukan Pinda Akta Hasutan 1948

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu kenyataan bertarikh 10 Ogos 2014 telah pun menyatakan bahawa Kerajaan bersedia untuk meminda Akta Hasutan 1948 supaya menjadi lebih tegas terhadap pengguna media sosial.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengingatkan TPM bahawa pada bulan Julai 2012, Perdana Menteri telah menyatakan hasrat Kerajaan melalui pelan transformasinya untuk memansuhkan Akta drakonian ini. TPM sebagai orang kedua tampuk kepimpinan negara seharusnya memperingatkan Perdana Menteri akan janjinya itu memandangkan ketika ini Perdana Menteri telahpun dijangkiti penyakit sering lupa dalam mengotakan janji-janji yang telah dibuat.

Kerajaan Pemerintah melalui Jabatan Peguam Negara seharusnya mempercepatkan proses-proses menyiapkan rang undang-undang Akta Keharmonian Negara dan beberapa lagi rang undang-undang yang berkaitan agar dapat dipersembahkan di Dewan Rakyat untuk dibahaskan dan diperhalusi dengan lebih mendalam.

SAMM menegaskan bahawa Kerajaan Pemerintah perlu menunaikan janji tersebut untuk memastikan negara ini terus berada dalam semangat demokrasi berperlembagaan yang menjamin hak warga untuk bebas menzahirkan pandangan serta memenuhi aspirasi falsafah ideologi kebangsaan negara, Rukun Negara yang mana antara intipati penting di dalamnya adalah untuk memelihara cara hidup demokratik dan juga keluhuran perlembagaan.

Akta Hasutan 1948 ini merupakan satu akta yang dipenuhi dengan cerita-cerita manipulasi kuasa untuk menahan individu-individu yang tidak sealiran dengan Pemerintah atas tujuan intimidasi.

Sepatutnya, dalam kita mendepani arus kemodenan demokrasi dunia maka Malaysia tidak harus ketinggalan untuk menggantikan akta-akta lapuk dan drakonian dengan satu set perundangan yang lebih seimbang sambil memupuk semangat perpaduan di kalangan masyarakat dan tidak terdedah untuk dimanipulasi sewenangnya terhadap pihak-pihak yang tidak sealiran.

Ahmad Anwar Asyraf
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

22 comments

Org sibuk hal Mb slngor si milo ni sibuk akta hasutan...ORG luar jgn menyibuk Hal ngeri slngor...

Sepatutnya Milo Suam menulis pasal AnuWar Ibrahim,Punaisihat Parti PuKiR yang tamak haloba nak melantik Bini dia jadi MB Selangor,macamlah diselangor ni takde org lain..

SAMM..demo la kali ni..tgk brapa kerat je org ko yg trun utk tuntut mansuh akta hasutan ni...lepas ni org2 pas xkan join lg demo kau org tu..

Dulu mmg SAMM bole ANALKAN pas tp skrg tdak lagi.. hidup UNIT AMAL PAS.

Lancap depan pc lah samm oii!!!!
Mmg itu standard macai2 pukiR....
Org sibok dgn gay tua yg berjuang dlm politik utk meluruskan kote bengkok durjananya nak jadikan bininya jadi mb...korang sibok dgn akta hasutan..
Baik korang sekolahkan gay tua tu dgn macai2 dungunya seperti sipudin muka mcm tar hiway..sipondan penipu rapussy dan tianbabi cilaka tu dulu...
Hei...gila babi punya tamak haloba si gay tua tu tak sedar umur dh pghujung nyawa...bangsat sial betul!!!!
Udah2 ler...rakyat tahu ler korang gila sgt dgn projek2 mega di selangor spt hiway kidex kerajaan bn yg akan disalurkan ke selangor...
Rakyat tahu bangsat2 dapig dan pukiR meleleh air liur nak sapu projek2 mega sampai sipondan raspussy sibok memfitnah mb TKI..
GILA SUNGGUH GAY TUA TU...KATA PUNAISIHAT SELANGOR TAPI 'KERJA' TIKAM BELAKANG MB SELANGOR...

MMG PUKIMAK BANGSAT SI GAY TUA DAN ISTERI KIPAS TAK SEDAR DIRI TU...
PEMILIHAN PARTI BLM SETEL2...SIBOK NAK JADI MB....
HOIIII!!!!INGAT RAKYAT BODO KER???

MACAI2 KAKI GULING ATAS JALAN TU KO BOLEH TIPU LAH....RAKYAT SELANGOR...JGN SEKALI2 LAH WOI!!!!

janji yg xseberapa yg xde efek kat rakyat ko tuntut, janji pakatan kat selangor ko buat bodo.



aku rasa baik dimansuhkan aje SAMM ni, xde pekdah buat rakyat, pjuangan yg ntah apa apa ntah.


konon pejuang demokrasi kuasa rakyat tapi dah jd kuku besi la pulak kat selangor.

suka2 kosongkan kerusi last2 tperangkap dlm lubang sndiri.

klu aku jadi bbudak SAMM mau ttup muka ngan underware.


MALU LE BEB, MALU!

Aku msh ingat si mat jobo tu kata...tiada nepotisme dlm kerajaan mat jobo klu menang di permatang pauh....
Dia pi lantik bini dia jadi mb tu bukan nepotisme kah????
Yang pelik bin hairan...tak ada ka muka2 adun lain yg layak selain kak wan sepat????Presiden sebuah parti yg haru biru!!!Apa sebenarnya niat peliwat tua tu????
Hanya macai2 bodo dungu jer yg menyokong si peliwat tua tu....
Udah2 la...tobat la....rakyat dah muak dgn kerakusan ko peliwat tua oii!!!

Mereka nie kalu anwar suruh telanjang bulat....mrk sanggup krn mrk MEMANG TAK ADA KEMALUAN....

Dr lantik sizzah sepat jd Mb baik lantik siparpukari jd Mb slngor kehkeh

Jgn mat jobo n wife...+ waris2 nya...
Mat jobo selalu sebut nepotisme....
Gila klu dia meludah ke langit kena kepala kote bengkoknya...

SAMM...apa pndangan korang dgn kemelut mb di selangor???
Sapa ko sokong???

Tak mampu aku nak gelak dgn si ketum nie....
Aku rasa anjeng2 ketum malu besor dgn gelagat si ketum nie....
Klu ada yg masih bersuara nak jilat kote bgkok si ketum nie mmg dah terminum kencing ketum

Ingat hebat sangat....TSKI yg naif tu tak mampu si ketum nak lucutkan jwtn???

ini semua salah nuar..

Pbezaan nuor dn kalid.

masing2 dtuduh dgn salahlaku tp kalid ttap mb selagor dan nuor 1 pn tarak dn akn mlangkah ke kajang.

Orang sibuk hal MB dia ni sibuk hak remeh temeh li x der telo ke bai nak tulis sal kemelut MB ni atau lu ni jenis lalang nak makan keliling.. Wa rasa lu ni takut nak kemukan kebenaran

Persatuan Yang Tak Bersatu Tukang-Tukang Komen Blog Milo Suam delete 12 August 2014 at 01:09

Kami perlukan informasi dan entry mengenai keadaan di Selangor.

Harap pihak SAMM dapat memenuhi tuntutan pihak kami(tukang-tukang komen) agar kebenaran dapat disebarkan.

Agak ajaib bila isu di Selangor tidak diulas diblog ini sedangkan isu ini sudah menjadi isu paling besar di Malaysia.

Sekian.

Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Bodoh punya milo. Muka dia ni elok tepek dengan taik aje

Mana milo suam berani post hal selangor.dia dh.jd macai sampai mati..klu nuor mgaku dia nabi pn milo suam akn patuh juga....skrg malu dh mukanya nk letak mana....nk pi ngeteh kedai mamak pn xleh lama2 bontot panas telinga panas...kahkahkah...

Kepala bana la milo. Bangang mcm lembu kena cucuk telo


EmoticonEmoticon