Wednesday

Pendakwaan ke atas Dr Azmi Sharom cabuli prinsip kebebasan akademik


ANGKATAN Muda KEADILAN mengecam sekeras-kerasnya pendakwaan di bawah Akta Hasutan 1948 yang dikenakan terhadap Dr. Azmi Sharom, semalam. Tindakan mendakwa beliau jelas merupakan satu pencabulan terhadap prinsip kebebasan bersuara dan kebebasan akademik.
 
Angkatan Muda KEADILAN berpendirian adalah tidak adil untuk mendakwa beliau hanya kerana beliau mengutarakan pendapat dan pandangan di atas kapasiti sebagai seorang pensyarah undang-undang. Tambahan pula, pendakwaan beliau dilihat sebagai kesinambungan dari penyalahgunaan Akta Hasutan oleh Kerajaan yang mutakhir ini menyaksikan beberapa tokoh politik pembangkang didakwa.
 
Sehubungan dengan itu, kami mencabar Ketua Pemuda UMNO, YB Khairy Jamaluddin yang selama ini menzahirkan dirinya sebagai seorang pemimpin muda yang progresif untuk tampil menyatakan pendirian dan sikap beliau terhadap pendakwaan ke atas Dr. Azmi Sharom ini. Apakah Pemuda UMNO merestui tindakan Kerajaan yang menyalahgunakan akta lapuk warisan kolonial untuk mengekang percambahan idea dan wacana intelektual?
 
Justeru, kami menuntut pihak Kerajaan supaya menghentikan kegilaan ini dan menghormati hak rakyat dan ahli-ahli akademik untuk terus bersuara menyatakan pandangan sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam Perlembagaan Persekutuan. Perdana Menteri juga sewajarnya diingatkan tentang janji dan komitmen beliau untuk memansuhkan Akta Hasutan serta tidak bertindak mengikut telunjuk pihak berkepentingan hanya untuk mengekalkan sokongan semata-mata.
 
 
DR. AFIF BAHARDIN
Timbalan Ketua
Angkatan Muda KEADILAN

15 comments

Kalu xn kene dakwa akta hasutan byak2 baca Al quran DR. ...dari bckp bnda yg xd faedah baik bc QURAN lg bfaedah...dpt gk pahala..itu pon mau ajar lg ke DR...blajo tnggi2 itu pon xl pkir ke..hehehe

betui tu kawan sokong.baik ddk rmh jg bini.knon nk jd hero.

Ini pun kebebasan jugak. Kebebasan mendakwa.
Esok mahkamah boleh cerita. Biar mahkamah tentulah siapa yang salah.

Sokong akta ISA dihidupkan semula untuk menjaga keamanan negara..ini disebabkan sejak akhir2 ini ramai Pemimpin Puak Pakatan Iblis Syaitan tidak menghormati undang2 negara.

Kita kena sokong Akta Hasutan supaya senang nak dakwa mana-mana penentang kerajaan. British terbukti berjaya guna akta hasutan untuk lawan penentang dan pengganas

Kita sebagai negara yang gunakan undang-undang British tak perlu pening kepala ikut saja.

Undang-undang British dah cukup lengkap

kita kena ingat, kita hidup berbilang bangsa dan agama, negara kita amat sensetif dalam hal ini, dalam 30 juta rakyat malaysia tak semuanya baik, ada yang bermulut celupar kurang ajar yang sengaja cuba untuk mencetuskan suasana tegang, mulut-mulut celupar ini lah yang berusaha untuk menghapuskan undang-undang yang tak sehaluan dengan citarasa mulut mereka.

Masing-masing ada otak dan berpelajaran, tentu tahu had dan batasan dalam bersuara supaya tidak mengganggu ketenteraman awam.

Si mulut-mulut celupar ini sebenarnya tahu apa yang mereka lakukan akan menimbulkan ketegangan tapi tetap melakukannya, memang dasar mulut celupar.

Berpuluh tahun malaysia aman tapi kini tidak lagi.

GARA-GARA SI MULUT CELUPAR.

PAS MENOLAK PENCALUNAN BINI ANWAR IBRAHIM SEBAGAI MB SELANGOR..

bedok perang besar pakatan yang tak sepakat dah berbunyi

Anwar ingat senang2 ker nak liwat pas?
Klu dlm pas semuanya makhluk mcm mat sabun..bole la dia nak liwat.....
Hehehehe....

Masing2 mulut masing2 jaga..sbb mulut ternganga dimasuki lalat, mulut berbuih dihinggapi lenga, mulut longkang dipunyai pkr , mulut hancing dipunyai macai umno...

Gua ni dr bkwn dgn geng2 PKR lbih baik gua bkwn dgn org BRITISH..baik bkwn dgn SETAN dknali dr berkwn dgn MALAIKT yg x dknali...psstt jgn mara ek sbb gua ikut TGNA ..kite bole bkwn dgn setan..huhuhu

Umno memang pondan...berani dgn bermacam2 akta saja...sendiri macam babi Dan anjing nak tunjuk hero

As the admin of this web page is working, no doubt very rapidly it will be famous,
due to its quality contents.

Feel free to surf to my web blog :: horticultural grow lights

Hi, Neat post. There is a problem along with your web site in internet explorer, may check this?
IE nonetheless is the market chief and a
biig element of people will miss your wonderful riting because
of this problem.

Look into my webpage: alpha fuel xxt reviews (www.romanyrest.com)

Thanks for any other excelkent post. The place else may jjst anybody get
that kind of information in such an ideal means of writing?
I've a presentation subsequent week, and I'm on the search
for such info.

my weblog ... promote android app


EmoticonEmoticon