Wednesday

Ucapan DS Anwar Ibrahim di Perasmian Persidangan Ulama Antarabangsa 2014


‎ANWAR IBRAHIM: ULAMA DAN IMPAK KEPADA UMMAH.

Ucapan Anwar Ibrahim pada sesi perasmian Persidangan Ulama Antarabangsa di Istanbul 20 Ogos 2014

Ucapan Tahniah kepada Presiden Erdogan

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri yang sekarang telah dinobatkan sebagai bakal Presiden, Tayyip Recep Erdogan ke atas kemenangan cemerlang melalui Parti Keadilan dan Pembangunan (AK Party) pada pilihanraya presiden baru-baru ini.

Buat pertama kalinya dalam sejarah demokrasi Turki,  pilihanraya seumpama itu diadakan (bagi melantik Presiden secara terus) dan ini menunjukkan betapa besar impak positif ke arah reformasi politik dan demokrasi. Saya yakin Turki telah mengambil langkah ke hadapan yang agong dengan membuktikan tanpa keraguan lagi bahawa demokrasi, kebebasan dan keadilan bukan saja serasi dengan Islam, bahkan amat penting demi kemajuan dan kesejahteraan ummah.

Peranan al Qaradawi sebagai 'Alim Mithali

Saya ingin mengambil peluang ini bagi menyatakan penghargaan tertinggi kepada al Fadhil Shaykh Dr Yusuf al-Qaradawi yang bukan saja merupakan autoriti terkemuka fiqh di dunia, tetapi bagi saya, beliau adalah seorang pejuang keadilan dan kebebasan pada ertikata Islam sebenarnya.

Beliau berhadapan dengan kezaliman, layanan buruk dan ketidakadilan berterusan daripada kuasa-kuasa samada dari negara asalnya dan negara-negara Arab lain. Beliau juga sering dihadapkan serangan secara sistematik ke atas watak dan peribadinya  oleh Barat. Namun, Shaykh al-Qaradawi beriltizam dan istiqamah dengan pegangannya bahawa jika kita benar-benar tulus ikhlas berjuang untuk keamanan dan keadilan demi Islam, sesungguhnya kita hanya perlu takut kepada Allah s.w.t.

Kita amat berterima kasih ke atas sumbangan gigihnya untuk mengangkat martabat dan peranan ulama dalam dunia yang serba pantas berubah,  dan di dalam proses itu telah menolong menggerakkan wacana Islam, Shari'ah dan keadilan ke suatu tahap yang bergema dan seiring dengan idealisme baru dan aspirasi generasi terkini.

Ulama dan Keadilan

Sepanjang sejarah tamadun Islam, ulama telah berperanan dan menduduki tempat yang penting bagi mencorakkan dan menentukan peristiwa yang menzahirkan impak secara langsung kepada ummah. Di dalam proses itu, mereka menyumbang besar kepada perubahan politik dan sosio-ekonomik dalam masyarakat Islam, ada yang untuk kebaikan dan ada pula yang sebaliknya.

Suatu ciri utama peranan ulama terdahulu  dan yang masih berterusan adalah hubungan dan interaksi mereka dengan pihak berkuasa. Sejauh mana pengaruh mereka bergantung banyak kepada betapa rapat dan keakraban dengan pihak berkuasa.

Sejarah juga menunjukkan kemaraan atau kejatuhan ulama berada di tangan kerajaan yang memerintah. Kita semua tahu bahawa di bawah pemerintahan Mustafa Kemal pengaruh ulama di Turki hampir pupus.

Di Syria di bawah regim Ba'ath Hafiz al-Asad, para Islamis dibunuh berama-ramai dan keanggotaan di dalam jamaah Ikhwan al Muslimin dihukum sebagai jenayah berat dan dijatuhkan hukuman bunuh. Nasib yang sama ditimpa ke atas Ikhwan dan para ulama yang kuat menentang regim sekular dan diktator Mesir di bawah Gamal Abdel Nasser dan Anwar el-Sadat.

Ini sangat berbeda dengan Turki hari ini, di mana ulama mengambil semula tempat mereka dengan terhormat dan menyumbang aktif dalam wacana nasional bagi menggerakkan ummah kepada aras yang lebih tinggi.

Ulama yang tulen dan sejati mendapat penghormatan tertinggi kita kerana mereka berbakti dengan jiwa raga mereka di jalan perjuangan Islam dan keadilan. Mereka tidak takut kecuali kepada Allah s.w.t. Kita sebutkan ulama tulen kerana ada yang digelar 'ulama' atau menganggap diri mereka sebagai 'ulama'  tetapi apabila diuji, ternyata bahawa mereka ini lebih takut kepada manusia daripada takut kepada Allah s.w.t.

Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian) tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Qur'an 'ali Imran 3:18)

Mereka yang disebutkan sebagai orang-orang berilmu adalah ulama sejati kerana mereka bukan sahaja 'ulul 'ilmi'  malah  'qaa-imambilqisti'.

Oleh itu, ulama yang wajar diberi penghormatan yang tinggi adalah mereka, yang berada di atas landasan keadilan, berdiri tegak berhadapan dengan diktatur dan pemimpin yang zalim. Imam Yahya an-Nawawi adalah seorang di kalangan ulama yang benar.

Imam an Nawawi menolak permintaan Sultan al-Zahir Baibars supaya dia mengeluarkan fatwa bagi  menyokong dan mengabsahkan penambahan cukai ke atas rakyat jelata untuk membiayai dana peperangan Sultan menentang puak Mongol. Sementara ulama lain menurut titah perintah Sultan, namun Imam an-Nawawi enggan dan memberitahu Sultan berkenaan bahawa Sultan memiliki hamba sahaya lelaki dan wanita di mana ada sejumlah emas dan barang kemas yang boleh dibelanjakan untuk membiayai dana yang diperlukan sebelum dikenakan cukai ke atas rakyat.

Kita semua ketahui akibat yang Imam an-Nawawi terpaksa tanggung atas pendirian tegasnya. Sultan menjadi murka dan menghalau Imam an Nawawi keluar daripada kota Damsyik.

Sebagai peringatan, Sultan berkenaan bukanlah calang-calang pemimpin dunia Islam. Dia adalah Sultan pertama dinasti Bahri Mamluk abad ke 13. Dia telah menewaskan tentera Salibiyyin – Crusaders pada tiga pertempuran besar dan dia telah memimpin tentera Islam yang mengalahkan puak Mongol pada pertempuran masyhur di Ain Jalut.

Pada segi governan, Sultan Baibars telah membina prasarana yang baik untuk kemajuan ummah dan memberikan perhatian khusus kepada pembangunan sains dan keilmuan Islam.

Namun Sultan Baibars tetap seorang manusia dan dia tidak maksum. Oleh itu, apabila ujian mendatanginya,  Imam an-Nawawi membuat pilihan yang jelas dan tegas.

Mesir

Memerhatikan kepada perkembangan di Mesir, kita tahu bagaimana diktatur seperti Nasser dan Sadat telah bergantung kepada ulama Al Azhar untuk tampil di media kawalan kerajaan bagi melawan dan mengutuk Islamis dan pembangkang demokratik.

Kini, Revolusi 25 Januari telah memberikan peluang keemasan kepada rakyat Mesir untuk mengecapi dan menikmati ertikata kebebasan dan demokrasi. Malangnya, selepas dipilih secara demokratik sebagai Presiden, Dr Morsi tidak pernah diberikan ruang atau peluang bagi membawa Mesir ke aras selanjutnya kerana para pengkhianat revolusi serta musuh kepada kebebasan dan keadilan, giat berkomplot bagi mengembalikan Mesir kepada era kegelapan pra-demokrasi.

Pada 3 Julai tahun lalu, General Al-Sisi, dengan alasan kononnya bertindak atas kehendak rakyat jelata, mengadakan rampasan kuasa tentera. Ulama Timur Tengah dan Dunia Islam mengecam tindakan ini.  

Malangnya, Sheikh al Azhar (jika berfatwa mengutuk rampasan kuasa sudah tentu akan memberikan impak besar) bertindak bertentangan dengan menyokong rampasan kuasa tentera. Adakah fatwanya dikeluarkan atas nama kebebasan dan keadilan? Atau adakah ianya di atas mendokong kezaliman dan ketidakadilan?

Sepertimana kita semua ketahui, rampasan kuasa ini diikuti dengan pemerintahan ganas – reign of terror. Beribu-ribu rakyat awam, wanita dan kanak-kanak dibunuh sementara Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah dan paling memalukan banyak negara-negara Arab berpeluk tubuh membiarkan sahaja pembantaian ini.

Ikhwan al Muslimin diisytiharkan sebagai organisasi teroris dan orang yang berjuang menuntut kebebasan serta demokrasi dihukum bunuh atau di penjarakan seumur hidup. Tiga orang wartawan daripada al-Jazeera telah ditahan tanpa bicara, merengkok dipenjara dan kemudiannya dijatuhkan hukuman berat oleh mahkamah sarkis – kangaroo court.

Gaza

Hakikat Gaza suram dan mengerikan. Sejak Julai 8, 2000 orang rakyat Palestin telah dibunuh dengan kejam oleh kerajaan Israel.  

Atas alasan kononnya sebagai tindak balas kepada pelancaran roket-roket Hamas, pasukan bersenjata Israel melakukan fasa baru pembunuhan ramai – genosida yang telah menyebabkan kesengsaraan di luar batasan. Pembunuhan beramai-ramai orang awam Palestin dijalankan sewenang-wenangnya tanpa menghirau kecaman oleh seantero dunia.

Negara Israel disokong oleh kehebatan jentera propagandanya bersubahat dengan kesekongkolan media Barat, telah cuba untuk menjustifikasikan jenayah perang yang dilakukannya dengan memomokan Hamas, yang dipamerkan sebagai organisasi teroris dan memaparkan pengeboman bertubi-tubi Israel ke atas penduduk awam Gaza sebagai tindakan mempertahankan diri.

Pertama, Hamas adalah pertubuhan yang telah dipilih secara demokratik oleh rakyat Palestin. Kedua, baru pada April lalu, Hamas bersatu dengan Fatah dan kumpulan Palestin lain untuk bekerjasama bagi mencapai perdamaian. Mereka menyepakati prinsip asasi bagi perjuangan secara aman, status Israel dan mematuhi perjanjian yang telah dipersetujui sebelumnya.

Ini  bukanlah tindak tanduk pertubuhan teroris. Bekas presiden AS Jimmy Carter memperakukan bahawa ini adalah tindakan sah parti politik, yang mewakili sebahagian besar rakyat Palestin, yang komited kepada perdamaian.  

Sebenarnya, Israel telah menolak peluang keemasan bagi mencapai keamanan. Tiada sebarang putar belit dapat membenarkan cara tentera Israel melepaskan bedilan-bedilan bom dan pelancaran peluru-peluru berpandu ke atas Gaza, memusnahkan beribu-ribu rumah dan menjadi 250,000 orang penduduk Palestin menjadi pelarian. Israel juga mengebom masjid-masjid, sekolah-sekolah dan pusat-pusat perlindungan Pertubuhan Bangsa Bersatu.  

Adalah jelas sekali siapakah sebenarnya teroris. Adalah terang siapakah sebenarnya yang menjalankan penghapusan etnik. Adalah nyata  siapakah sebenarnya yang sedang cuba melenyapkan sebuah bangsa daripada permukaan bumi ini.

Kefanatikan mesti dikutuk

Kini, konflik sektarian di Timur Tengah semakin meledak. Kita menyaksikan pertambahan keganasan dan lebih banyak pembunuhan brutal.

Dengan dokongan pihak luar, kemunculan ISIS dan pengisytiharan khilafah Islam di wilayah utara Iraq dan timur selatan Syria serta kekejaman yang dilakukan  di atas nama Islam adalah contoh kelasik betapa kefanatikan agama menjadi buas dan liar.

Walauapapun puncanya, pada kesudahannya, mangsa-mangsa pesta keganasan, pembunuhan dan pertumpahan darah ini adalah orang awam yang lemah, wanita dan kanak-kanak yang tidak dapat mempertahankan diri.

Jihad Sebenar

Konflik-konflik ini mempunyai kesan yang menjangkaui Timur Tengah. Peranan ulama amat penting. Dunia Islam mesti bertindak dengan tuntas. Kekejaman  ISIS mesti dikutuk dan dikecam samasekali. Samada di atas nama Sunni atau Syiah atau mazhab lain, pembunuhan sembarangan tidak boleh dibenarkan. Ulama mesti berusaha dengan sesungguhnya untuk mempengaruhi dan membenteras kumpulan-kumpulan ekstremis.
 
Begitulah juga dengan kumpulan-kumpulan pelampau seperti Boko Haram dan al-Shabab yang terus menyebarkan keganasan dan teror di dunia. Ulama mesti mengutuk mereka dan pertubuhan-pertubuhan ekstrem seumpamanya dan menegaskan bahawa kumpulan-kumpulan ini adalah sebenarnya musuh Islam.

Kumpulan-kumpulan pelampau ini yang gemar mencanangkan label-label hukum Shari'ah dan dawlah Islam, sedang merampas agama Islam bagi membenarkan tindakan mereka yang sesat, gasar dan tidak bertamadun. Bukanlah kesucian atau ma'ruf jika menyembelih orang kerana mereka enggan memeluk agama Islam. Bukanlah jihad jika memperkosa wanita atau menculik gadis-gadis  pelajar daripada sekolah  atau rumah mereka, dan diperlakukan mereka sebagai barangan tebusan.

Bukanlah khilafah Islam atau dawlah Islam jika dibina atas mazbah pertumpahan darah, keganasan dan kebencian. Inilah ciri-ciri yang dijauhi dan ditolak oleh Islam.

Ulama mesti memprakarsai jihad yang tulen dan baru bagi menuntut dan menawan semula apa yang telah direbut dan diragut oleh penjenayah dan pembunuh.

Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan. (surah al-mujaadila 58:11)

(Ucapan Anwar Ibrahim pada sesi perasmian Persidangan Ulama Antarabangsa di Istanbul 20 Ogos 2014 yang disunting dan diterjemah)

40 comments

ucapan yg mnggetarrrrrkan jiwa, bagus lah ada keinginan utk hormat kat ulamak, tp ulamak dlm majlis syura pas ada hormat ke? atau ada standard tertentu dlm mnghormati ulamak? ulamak malaysia yg mcmana perlu dihormati?

sebut pasal ISIS atau al qaeda, mereka ujud hasil kbijaksanaan yahudi bmain silapmata, jgn lupa campurtangan CIA yg bjaya mwujudkan pgerakkan haram tu.

kamal atartuk pulak, jgn lupa erdogan datang ke tugu kamal atartuk mngalung kalungan bunga tanda restu stelah dipilih mnjadi presiden. turki adalah negara sekular tulin yg brmatian ingin diserap dlm gagasan eropah.

xde apa yg nk dibanggakan bpeluang berucap di turki.

ingat lagi malaysia spring? yg kononnya meniru arab spring? suara rakyat? apa dh jd dgn mesir?

Hasad dan dengki adalah penyakit manusia yg tidak mendapat petunjuk Ilahi..mudah2an kita semua di beri petunjuk.

Kadang kita kena lihat siapa yang berkata.
Bukan apa yang dia kata.

Fuyooo....hebat juga sipelakon video besi nie!!!???
Admin....boleh bagi video dlm youtube atau apa2 jer utk simpan dlm arkib negara....:)
Harap2 depan umat yahudi zionis dia jangan ungkapkan sokongan trhadap regim zionis...maklumlah simunafik nie akan berlakon dan menari dgn plbagai gaya utk mencapai misinya dgn apa cara sekalipun....
Untuk rakyat percaya....ptuiihhhhh..
Selagi sumpah laknat mendubor saiful tidak dilaksanakan secara langsung dan terbuka....minta maaflah....ptuiiiihhhhhh...
Haram jadah!!!!!

aku suke bbenor klu ada org PAS bc entry ni, cb sruh org PAS tanye die, die ade respek ke ulama2 dlm PAS? majlis syura dh mnetapkan azizah x layak jd MB selangor tp die ade pedulik ke? ke mmg xde ulama dlm PAS?

Jika benar itu ucapan ketum....jijik sungguh aku manusia munafik yg main chinadoll dan mengamal budaya gay dlm kehidupan tua mrk bermain dgn ayat quran dan hadis...
Betul kata tun mahathir....mcm mana manusia kaki maksiat mcm ketum berani pulak berhujah dgn al quran dan hadis ketika di indonesia sedangkan dia pelaku maksiat...dashyat sungguh kemunafikannya....
John....apa komen ko??
Ko hal membela ketum nie sgguh hebat.....hujahkan sikit biar aku dengar....

KULAIJAYA 17 Sept. - Dewan Ulama Pas
hari ini mengulangi pendirian tegas
mereka untuk terus menyokong Presiden
PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang
berhubung isu pelantikan menteri besar
Selangor.
Pemangku Ketua Dewan Ulama Pas Pusat,
Datuk Ahmad Yakob ketika
mengumumkan pendirian itu berkata
Dewan Ulama akan tetap berdiri teguh di
belakang Abdul Hadi.

Dewan Ulama PAS memuji dan berdiri
teguh di belakang Presiden kerana
(beliau) istiqamah dan mengambil
pertimbangan dasar Islam dalam
membuat keputusan, sungguhpun
berdepan dengan desakan dan tekanan
pelbagai pihak,'' katanya.
Ahmad berkata demikian ketika berucap
di muktamar tahunan Dewan Ulama Pas
Pusat ke-53 bertempat di IOI Palm Villa
dan Golf Resort, di sini hari ini. -
BERNAMA

ULAMA DAN IMPAK
KEPADA UMMAH

Tajuk bukan main berasap. Dengan negara luar yang jauh dimata boleh lah kelentong, dengan rakyat negara sendiri tak payah lah nak kelentong, rakyat dah tahu pun mana permata mana kaca botol.
Simpati pada ulama yang ada dalam PAS yang diperlekehkan suara dan pandangan.
Moga dijadikan pengajaran yang berharga.


Terima kasih pada admin blog yang menyiarkan entry kali ini yang telah membuka topeng untuk menampakkan wajah sebenar.

Ketum dan anjeng2nya yg belum akil baligh tentu gerun dgn kekuatan pas!!!

Cara ketum dan macai2 nya berpolitik umpama yahudi zionis....biasalah rakan baik ketum ialah zionis..strategi pun ambik dpd zionis...kenapa???
Kuat mana puak sialan pkr nie??!!!Kecik nak mamposs jer!!!!
Apa kelebihan mrk????
Cakap berdegar2 seolah2 mrk adalah hebat dan tahu segalanya.Konon dgn ilmu taik mrk tu boleh menggerunkan manusia....ptuihhhh!!!!
Anjeng2 baru akil baligh mcm sipukimak rafizi dan nik nazmi si anak emas ketum nie lah yg diarah menyusun strategi....termasuk muka menggerutu sipudin nasution.....kemudian si cina babi tian chua dan bangsat sivarasa yg ditugaskan memanipulasi segala2nya...
Kelompok kecil ini nak menggerunkan pas??????!!!!Ptuiiiiihhhh.
Anjeng2 kecil lain hanya diberi air ketum baru bergerak....tanpa air ketum..mamposs nak bergerak!!!
Woi ketum dan anjeng2 sialan nya....udah2 lah buat onar oii...korang tu hampeh...tanpa pas korang dah lama mampossss!!!!!

Hikmahnya....puak anwarinas a.k.a air ketum dlm pas dah kecut tulur....
Mrk ingat dgn muka lawak mat sabun tu boleh mempengaruhi majlis syura....
Lainlah klu ulama pas standard dia mcm ketum mgkin mat sabun boleh petik jer jari...
Skrg ramai kalangan ahli pas sedar mrk tak boleh diperlekehkan oleh ketum dan cina babi dap dalam menentukan hala tuju mrk....
Ramai org dah kata....klu ketua dia kaki maksiat dan kaki fitnah mcm ketum...tak akan berkat perjuangan mrk...
Hanyark yg ada agama faham maksudnya.....

Kenapa anak ketum boleh kata geli tengok muka org pas???
Tak sedar ker muka bapak dia geli dan jijik rakyat nak tengok pun.

Bila babi bersuara & mganjeng dlm blog ini...biarkn biarkn

"Bila babi bersuara & mganjeng dlm blog ini...biarkn biarkn" kata penternak dan pelahap babi dlm blog ini.

MOGA2 PAS tlah mnjd ULAMA yg bnar dsidu ISLAM bkan hnya d anggp FULAMAKKKKK

SHAH ALAM 18 Sept. - Majlis angkat
sumpah Menteri Besar Selangor yang
baharu akan diadakan di Istana Alam
Shah, Klang pada Selasa ini.
Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor,
Datuk Munir Bani mengesahkan perkara
itu dan menyatakan majlis akan bermula
pada pukul 10.30 pagi.
Beliau bagaimanapun enggan
mendedahkan nama calon Menteri Besar
baharu itu.

Ketum ingat pas...selangor..malaysia...dan istana selangor mudah diperkotak-katikan...
Dasar manusia kurang ajar....dia ingat semudah itu nak meliwat semuanya....
Kpd anjeng2 dan macai2 bodo yg msh dlm pkr....tinggalkan jer bangkai busuk tu!!!!
Hidup korang lbh bermaruah jika meninggalkan air ketum yg diwartakan haram di malaysia....

Bila babi bersuara & menganjing... biarkn biarkn

Aku skong pkr n dap 100% n pas pati bnyk mnyusahkn pr

Pati pas sampai kiamat pun x kn mng d sarawak krn pati pas bnyk mnyusahkn Pkr n dap

Apalah suka maki orang...inilah cara melayu berpolitik.

Baca artikal , analisis , penilaian...tak perlu maki hamun. Biar jadi org yg berfikiran matang dan rasional. Setelah faham apa yg dianalisa baru bentang hujah sendiri tanpa sentemen.

Sudah dibaca dan sudah dikaji, jauh berbeza diluar sana dan didalam sini, seolah ada "split identity", ada 2 perwatakan berbeza atau mungkin lebih, bila di Australia lain skripnya, bila di US lain skripnya, bila di Turki lain skripnya, bila dalam negara ada bermacam skripnya, seorang yang bijak menyesuaikan diri mengikut suasana, nampak seperti bijak dan warak tapi sayangnya gemar membuat rakyat tertanya apakah benar bagai dikata, tiada langsung inisiatif untuk membersih nama.
Sebelum 1998 lain pekertinya, selepas 1998 lain pula pekertinya, dulu DAP dan PAS musuh nyata kini merekalah sahabat setia.
Tiada salah dan berdosa, andai sumpah laknat dilaksana, kerana itu kehendak rakyat jelata, pusing kiri pusing kanan bertambah musykil firasat dihati, apa benar didepan mata, tuan ku sultan pun sanggup derhaka, buka mata buka telinga, apakah memang benar apa yang disangka..

PKR punya hal tapi PAS yang merana delete 19 September 2014 at 00:42

BATU PAHAT 18 Sept. - Kepimpinan
tertinggi Pas masih bertelagah sesama
sendiri berkenaan isu Menteri Besar
Selangor, yang dijangka berakhir Selasa ini
dengan majlis angkat sumpah pengganti
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali
berkata, pakatan pembangkang perlu
mematuhi apa jua keputusan yang bakal
diputuskan oleh pihak Istana Selangor.
"Keputusan sebelum ini telah memutuskan
bahawa kerusi itu dikhususkan untuk
calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai
menteri besar.
"Namun, apa sahaja keputusan istana,
bukan sahaja Pas malah semua pihak
perlu terima," katanya kepada pemberita
selepas tamat perbahasan ucapan dasar
presiden pada Muktamar Tahunan Pas
Ke-60 di sini, hari ini.
Pada 17 Ogos lepas, Jawatankuasa Kerja
Pas Pusat bersetuju untuk mencalonkan
dua pemimpin PKR sebagai menteri besar
Selangor baharu menggantikan Abdul
Khalid.
Bagaimanapun, selepas tarikh akhir
penyerahan nama calon kepada Istana
Selangor pada awal September lepas, PKR
dan DAP tetap menghantar hanya satu
nama iaitu Presiden PKR, Datin Seri Dr.
Wan Azizah Wan Ismail.
Pendapat Mustafa bagaimanapun
disanggah Timbalan Presiden Pas
Mohamad Sabu yang mengatakan parti itu
tetap menolak jawatan itu sekiranya calon
parti itu dipilih.
"Kalau calon Pas dipilih, kami akan tolak,"
katanya sambil enggan mengulas lebih
lanjut berhubung perkara itu.
Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Selangor
Iskandar Abdul Samad pula berkata, "jika
istana membuat keputusan untuk memilih
calon PAS, kami terima." - BERNAMA

Peranan mat sabun dlm pas umpama peranan ketum dlm umno suatu ketika dahulu....ptuihhhh..

Parti paling bangsat dan sial ialah parti ketuanya pendubor dan pemuki....
Sana-sini menabur fitnah dan mengadu domba sehingga anjeng2nya yg dulu alim jadi pukimak krn terminum air ketum....ptuiihhh...

Bila babi ini bersuara & menganjing... biarkn biarkn

Hoi anwar berucap didepan para ulamak antarabangsa.hangpa komen dan fitnah kat sini dapat dosa ja. Yang baik dia cakap tu klu diamalkan dia dpt pahala berterusan sampai bila-bila sekalipun dia dah tiada dibumi ni. Hangpa fitnah dan cerca dia selagi x jumpa dia minta maaf tanggunglah kat mahkamah Allah nt. Aku kdg bosan baca komen hangpa macam langsung x ada ilmu agama dan erti dosa pahala

Beliau sepatutnya melakukan sesuatu untuk menyakinkan rakyat yang dia tak terjebak dengan perkara negatif, bukannya dengan berdiam diri, tak salah melakukannya jika untuk membersih nama sendiri dan keluarga.
jangan salahkan rakyat jika pelbagai nista dilempar terhadapnya, beliau seorang yang bijak dan matang tentu tahu apa yang perlu dilakukan, bukannya terus berdiam diri.

pada penyokong beliau diharapkan tidak memarahi rakyat yang sering memperlekeh beliau, bukan salah rakyat, beliau dituduh melakukan hal yang menjijikkan yang 7 keturunan rakyat malaysia akan ingat tapi apakah beliau ada mengambil langkah membersih nama, bersumpah misalnya?
Beliau sendiri yang meminta untuk diperlakukan sebegitu jadi tak usah lah mempertikaikan andai beliau terus diperlekeh.
Sehinggakan beliau berucap di depan ulama2 pun rakyat akan perlekeh.

Salah rakyat kah andai empunya diri yang terus berdiam diri? Dalam masa yang sama beliau ingin menjadi Imam memimpin rakyat malaysia?

Rakyat juga manusia biasa.

Beliau bukan dituduh mencuri rambutan tapi hal yang amat memalukan, sehinggakan nabi pun tak mengaku umat, salah kah andai rakyat mengungkit?

Salahkah?

Saya sendiri hilang kepercayaan terhadap beliau walhal dulu adalah penyokong.

Saya bersalahkah tidak lagi menyokong beliau?

Memang tak layak bangkai itu jadi imam....tak layak langsung...
Dia hanya layak jadi ketua umum (ketum) kpd anjeng2 dan babi2 dlm pukiR jer....
Tengoklah macai2nya dlm pukiR...semuanya kaki fitnah dan pembohong gred 1....
Buat langkah kejang hanya nak angkat bangkai jadi mb...malang dia sah seorg peliwat dan tak layak....kemudian letak pulak isterinya yg langsung tak ada kredibiliti sbg mb...Apa cerita?????
Pendapat rakan sepakatan tidak dipeduli krn dia mmg seorg bangsat dan bersikap kurang ajar kpd rakan2 sendiri bahkan tski yg pernah bersusah payah menolong ketika kes liwat 1 ditikam bertubi2 dari belakang oleh pukimak babi2nya spt rafizi..nik nazmi dan prof sial hanya nak menangkan ketum dan keluarganya...
Macam inikah manusia yg kita nak sembah dan angkat sebagai pemimpin????
Jika nak malaysia hancur....angkatlah dia sibangkai itu tinggi2...
Tapi kena ingat...majoriti rakyat yg beragama sah menolak puaka durjana itu sebagai pemimpin kecuali babi2 ternaknya yg baru akil baligh.....
Peace yo!!!!

Tak salah kita tolak bangkai itu...aku pon waktu zaman reformasi pernah sokong dia...
Bila tengok dia memuki chinadoll....ptuiihhh hilang terus sokongan aku...

Sekarang...langkah kejang makin galak kebencian aku dgn nya....
Syukur aku jauh berhijrah demi kerja dan tidak lagi terlibat secara langsung...

Aku seru semua rakyat...tolak habis2an si lahanat bangkai pujaan babi2 pukiR nie....Sial hidup jika terus bersama dgnnya...

Bila babi ini bersuara & mganjing.. biarkn biarkn

Assalamm..Tetap atau x.. keputusan akhirnya ditentukn allah..

Ketum yang ajor!!!

Bila babi-babi mabuk air ketum...
Biarkan biarkan....

Dalam episod dulu, aku pernah bgitau,Syaitan pun terkejut bila sebut AnuWar Ibrahim.sbb kerja2 mereka telah diambil oleh makhlok yg bernama AnuWar,sbb itu kaum mereka jermaan dalam bentuk manusia ..

TAHNIAH PKR..

▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ delete 29 September 2014 at 10:59

i

Kurang2 anwar dijemput berucap dipersidangan ulama sedunia...najib?selpie ngan obama nak memperjuangkan Islam?


EmoticonEmoticon