Gambar presiden dan perdana menteri negara luar guna pesawat komersial

BARU-BARU ini Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak sekeluarga dikritik oleh orang ramai kerana bercuti ke Australia bersama keluarganya.

Percutian itu dipertikai kerana penggunaan jet rasmi kerajaan dengan kos dianggar jutaan ringgit itu perlu ditanggung oleh wang pembayar cukai, wang rakyat.

Cuba kita bandingkan Presiden dan Perdana Menteri negara lain yang tidak ada masaalah untuk menggunakan pesawat komersial sebagai pengangkutan ketika di luar tugas rasmi.

Sila rujuk gambar-gambar berikut.

Presiden Indonesia Joko Widodo, dirakam menaiki pesawat komersial kelas ekonomi bersama isteri untuk menghadiri majlis konvokesyen anaknya.


Malah beliau juga sering menggunakan pesawat komersial kelas ekonomi sebagai pengangkutan di luar tugas rasminya sebagai Presiden Republik Indonesia.


Presiden Filipina Rodrigo Duterte juga tidak ada masaalah menggunakan pesawat komersial kelas ekonomi (lihat gambar lelaki muka boring yang duduk di tepi tingkap).


Begitu juga dengan Perdana Menteri Britain, negara ekonomi keempat paling maju di dunia, David Cameron tidak menghadapi sebarang masaalah untuk menggunakan pesawat komersial kelas ekonomi (lihat foto lelaki yang sedang asyik mendengar lagu).


David Cameron juga sering dilihat menggunakan pesawat komersial bersama isterinya.


Tidak ketinggalan Jose Mujica ketika menjawat jawatan sebagai Presiden Uruguay, beliau sering kali dilihat menggunakan pesawat komersial sebagai pengangkutan di luar tugas rasmi. Lagi pun beliau memang terkenal sebagai antara presiden paling zuhud dan 'low profile' di dunia.


Banyak lagi pemimpin-pemimpin negara lain yang tidak terlalu kemaruk menghabiskan wang rakyat untuk naik jet peribadi ketika di luar tugas rasmi.

Mereka ini jelas sekali pemimpin yang bertanggung jawab, tidak menggunakn harta rakyat sesuka hati untuk kesenangan diri dan keluarga.

Bagaimana pula dengan perdana menteri kita? 

Lu fikirlah sendiri!

11 Comments

  1. Tak sama bro. Mereka asal rakyat biasa (mungkin kecuali Cameron keturunan bangsawan). PM Msia keturunan bangsawan Bugis. Jauh tu beza darjat.

    ReplyDelete
  2. hehehe aku dari keturunan kayaraya
    aku cuma belajar class economy bukan naik economy class
    hehehe sakit hati

    ReplyDelete
  3. lan*** kau lau milo basi..dengki khianat kau dah macam bangkai..

    ReplyDelete
  4. Apa ada class gitu kata mak badak - isteri pm negara pasir berdengung.Mereka tu semua lowww claass.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betui jugak...naik kelas ekonomi tak padan dgn cincin berlian dan beg birkin mahal nak mampuih. Mak badak high class makan lobster makan steak makan benda mahal2, kitorang low class makan pasir. Negara dah nak papa kedana, mak badak tetap nak bergaya.

      Delete
  5. Hampa ni yg bodo.
    Suka hati la pm kita nak naik apa.
    Itu hak dia
    Dia ada keistimewahan sebagaibpm.
    Pm kita bijak dr org kenamaan.
    Jd sudah tentu dia ada banyak duit.
    Lagi pun dia bijak bukan mcm hampa..bingai dr kecik sampai besaq.
    Asyik nak mengkedarah subsidi ja.
    Itu pun tak mau syukoq lg.
    Dulu jalan takda..skrg paling cantik. Awat hampa guna jugak sedangkan mulut hampa mcm buntut ayam komplain sana sini. Awat hampa guna jugak.
    Sbb itu kemudahan kan...
    Mcm tu la jg pm kita..itu kemudahannya.
    Dia guna la.

    Ingat tu mulut jgn jd juboq ayam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi buntut badak buleh la?

      Delete
  6. Anon org utara, 'kemudahan' yg anda tulis tu ialah hasil cukai dari org2 seperti kami. Awak ingat duit tu turun dari langit ke?

    ReplyDelete
  7. Anon 15:59
    Ko ni macai paling bangang dlm dunia ni. Kami rakyat marhaen membayar segala macam cukai bkn nak bagi keluarga badak pi perabih buat makan angin enjoy sampai tak ingat dunia. Aku rasa ko dah kena buasir otak kot? khakkkk ptuihhhh!

    ReplyDelete
  8. hahaha anon 1559

    Awat hang bodo piang sampai lagu ni..........Pengawan Bugis dan badak berpisah tiada................

    ReplyDelete
  9. Anon1559 seorang yang redha.. Moga hendaknya anak anak nya redha jualah dengan kesusahan yang di warisi dari beliau

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan