Akhbar Taiwan lapor Rosmah belanja 200 juta 8 tahun guna kad kredit

DATIN Seri Rosmah Mansor terus menjadi bahan berita kontroversi akhbar luar negara. Kali ini perangai boros beliau berbelanja mewah sehingga hampir 200 juta dilaporkan dalam sebuah akhbar harian di Taiwan.

Dalam masa 8 tahun, akhbar itu melaporkan, Rosmah berbelanja sehingga kira-kira 200 juta menggunakan kad kredit untuk membeli pelbagai barangan mewah.


Ini terjemahan yang diberitahu kepada aku oleh salah seorang kawan berbangsa cina, aku manalah faham tulisan cina. 

Apa yang aku faham dalam laporan tu pada tajuknya ada tulisan nombor 2 (aku anggap ada kaitan dengan terjemahan 200 juta) dan ada tulisan nombor 8 (aku anggap ada kaitan dengan terjemahan 8 tahun).

Selain itu, aku nampak ada 4 kali laporan itu tulis perkataan '1MDB' dari situ aku faham, tak ada lain laporan akhbar Taiwan ini tentu ada kaitan dengan skandal 1MDB dan kleptokrasi Najib Razak.

Selain itu, aku juga buat semakan kadar tukaran matawang aku dapati nilai 200 juta itu adalah dalam kiraan matawang New Taiwan Dollar yang bersamaan dengan USD6.487 juta.


Maka aku dapat simpulkan bahawa ini adalah kisah yang disiarkan oleh Wall Street Journal, WSJ sebelum ini. Jika anda belum membacanya sila klik link berikut,


Ini bukan kali pertama Datin Rosmah dan Najib menjadi bahan berita kontroversi akhbar-akhbar luar negara yang melaporkan skandal dan rasuah pasangan ini, malah sudah berpuluh kali perkara seperti ini berlaku.

Namun seperti biasa macam dulu-dulu juga. Najib dan Rosmah akan terus buat bodoh, kata nak saman WSJ hari selasa, tapi sampai ke hari ini entah sudah hari selasa ke berapa pun aku tak ingat dah.

Benda betul, mana berani nak saman, kalau Najib saman akhbar luar negara seperti WSJ, jawabnya lebih banyak skandal dan rahsia beliau bakal terbongkar ketika perbicaraan di mahkamah.

Dan memang itulah yang diharapkan oleh WSJ, mereka tertunggu-tunggu dan tak sabar-sabar untuk menerima saman daripada pihak Najib supaya lebih banyak rahsia najib terbongkar di mahkamah sekaligus mereka boleh melaporkannya dan melariskan akhbar.

20 Comments

  1. Sutinah Hj Ramli5 February 2017 at 19:02

    Mana dia dapat duit banyak-banyak macam tu? SPRM tak boleh siasat ke? Berbelanja lebih daripada pendapatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan/Cik Sutinah, SPRM tak reti baca tulisan China kot...

      Delete
    2. Kan peliknya.. kalau pembangkang laju je tindakan.. hari2 keluar tv3

      Delete
  2. Jamal & geng baju merah tak mau ka berdemo depan konsulat taiwan? Maruah pemimpin kamu telah tercemar. Pejuang umno pun takkan dok diam saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jamal; "Dok dlm lokap lagi baik!", "buang masa je nak demo hal mat monggol tu.....haram jaddah!"

      Delete
  3. Elehhh..apa nak sebok,I nak bagi you tau dua sumber kewangan dia.
    1.harta dan duit peninggalan keluarga
    Suami dan kaluarga dia.
    2. Hasil menabung dari bayi + deviden.
    3.derma .
    haaaghhhkkl....ptuiiiiihhh.

    ReplyDelete
  4. Tang org besaq2 dan kenamaan buat salah pihak polis dan sprm buat tutup mata ja. Buat2 tak nampak. Kalau tang rakyah marhen bukan main cepat berkasnya. Siap masuk paper buat statement akan tangkap dan dakwa secepat mungkin. Malang sungguh rakyat mempunyai penguasa yg tak amanah

    ReplyDelete
  5. Dlm blog steadyaku juga dibincangkan keratan akhbar dari Taiwan. Aku copy dan paste utk korang tahu apa yg ditulis dlm keratan akhbar tu.

    Rosmah Mansor article in Taiwanese Daily : A Translation
    This is a translation of the Taiwanese Newspaper article on Rosmah Mansor:
    Report from a Taiwanese daily: Within 8 years Flying Hippo spents 800 millions by using her credit cards.

    Prime Minister of Malaysia, Najib Razak has been embroiled in the 1MDB financial scandal for quite some time now. Now the investigation has shifted to his wife, Rosmah Mansor . Documents have revealed that the bejewelled Rosmah has used USD 6,000,000 (six million) in the last 8 years. The sources of these money is still being investigated.

    Recently demonstrations have been held in Malaysia demanding that the Attorney General investigate the millions she has been spending on, among other things, on clothing, Hermes bags etc.

    Rosmah parents are teachers. Her husband yearly income has been around USD100,00.Rosmah has claimed that the money she has has been spending are from savings that she has been keeping all her life.

    The always elaborately costumed 64 year old Rosmah is the centre of much controversy. In her autobiography she has said that she and her husband are very thrifty in their habits . All the jewels and clothing she has has bought has been money from her own savings...so , she asks...."what is wrong with that?"

    From 2009 to 2015 Najib has been accused of receiving hundreds of millions of money from 1MDB. The WSJ has provided documents confirming that the money came from 1MDB and was transferred to Najib's private account.

    Najib has denied that he has been involved in any activities that is against the law.
    WSJ have provided documents that shows that in 2014, Rosmah Mansor was in Europe and in the US, spending over 1 million US. All that was charged to Najib Razak's credit card that was paid by 1MDB.

    Najib and rosmah has refused to comment.

    Documents shows that the costs is part of what Rosmah has spent in 2008 to 2025 at Harrods, London, New York, Saks Avenue and other luxury and branded good outlets to buy clothing, shoes, jewellery - and all this totalled over 6 million US dollars.

    Najib and Rosmah met in 1982 when she was working in a real estate company. She stopped working when they married. After Najib became PM the arrogance of Rosmah created much controversy. Pictures on the web shows that she owes at least a dozen Hermes gold Aimashibo bag. The original bags, at the cheapest costs over USD 30,000 each (NT 20,000 million each).

    ReplyDelete
  6. klu dah dajal akhir zaman memang ni lah kerjanya mereka2 cerita karut dan fitnah jijik..

    ReplyDelete
  7. Taiwan ni negara yang bahasa pertuturannya bahasa cina jadi tidak hairanlah peranan mereka juga sama dengan perangai perangai cina

    Lebih kurang saja dengan perangai cina di DAP yang ada di malaysia ini mereka adalah golongan komunis tidak mustahil china taiwan dan china komunis di malaysia bergabung tenaga berkongsi fitnah

    Niat mereka tidak ada lain untuk menjatuhkan kerajaan barisan nasional yang dipimpin oleh pemimpin melayu jadi janganlah kita senang sangat percaya dengan fitnah seperti ini kerana mereka ini ada agenda tertentu untuk merampas negara yang tercinta ini

    Kalau dengar berita seperti ini lain kali pekakkan telinga biarlah mereka menyebarkan fitnah fitnah kita jangan cepat percaya kerana fitnah itu dosanya lebih besar daripada membunuh





    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei 23:37....china kominis yg dapat macam2 projek kat malaysia ni kau tak marah ke?....akal tuhan bagi tu suruh berfikir...

      Delete
  8. Tuan presideng haji hadi pun kata nak saman WSJ sebab dikata terima RM90 juta dari Jibby. Tunggu nak kiamat kot baru nak saman

    ReplyDelete
  9. Malaysia dah jadi macam zaman bekas Presiden Filipina Marcos ...ada bini yang boros...

    ReplyDelete
  10. Ee leh...marahlak kat cina bila lapor pasal perangai burok kerabat naji*.yang naji* dok gadai macam2 aset negara kpd cina tu Nape tak melalak...salak lah naji* tu.huhuhu....

    ReplyDelete
  11. Senangnya nak tipu orang Melayu ni, taip aje tulisan yang mereka tak paham, taruk gambar pemimpin Melayu, nanti mereka akan ulas panjang lebar memburukkan bangsa sendiri dan hanyalah inilah standard RBA dan hanyalah inilah standard RBA…“Bapa pen drive” telah membantu kempen DAP pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13)…dia (Khein Seng) juga didakwa menjadi penaja kepada RBA (Red Bean Army) sebuah syarikat elektronik terbesar di Taiwan yang dimiliki seorang rakyat Malaysia sedang disiasat pihak berkuasa negara ini, dikenal pasti mempunyai hubungan dengan kegiatan tentera siber Red Bean Army…punyai hubungan ‘agak rapat’ dengan kerajaan DAP Pulau Pinang pengasas syarikat tersebut terlibat secara langsung menyalurkan dana dan bantuan kewangan kepada kumpulan tersebut. Malah gambarnya bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pernah tersebar di portal propembangkang, Malaysiakini baru-baru ini…“Gambar tersebut memperlihatkan individu yang dikaitkan dengan syarikat elektronik itu bersama Guan Eng di atas pentas memberi ceramah ketika kempen pilihan raya umum yang lalu,” ….sedangkan 1MDB telah diodit oleh firma terbaik di dunia (bukan RBA) dan disiasat beberapa agensi barulah disahkan tidak ada duit 1MDB disalah guna oleh PM sementara 2.6 billion itu adalah “sponsor/derma” dari Arab yang telah disahkan… sebab itu “pakau” DAP Tony Phua terpaksa tambah pampers sebab lari terkincit depan belakang bila cabaran berdebat disahut oleh Arul Kanda...yang lain satu dunia dah tahu seperti tulisan (By Muhammad Ariff) ..Mengapa semua kroni dan taikun besar belaan Tun M bersatu membentuk satu konspirasi terancang sanggup membiayai berbillion ringgit semata-mata untuk menyerang Najib Tun Razak dan berusaha keras untuk menjatuhkan beliau? Jawapannya mudah. Najib juga secara terancang dan sistematik telah berjaya menghapuskan dan merombak semula sebahagian besar projek, lesen, konsesi yang pernah Tun M anugerahkan kepada rakan2 kroni beliau."
    Dan anda mahu bercakap tentang 1MDB? Aduh. Mari kita berbicara mengenai urusniaga-urusniaga lain yang lebih meragukan. Tony Pua dan DAP tidak akan menyalak berkenaan isu ini kerana mereka menerima jumlah derma yang besar dari orang-orang ini… SINGAPURA – Komuniti perniagaan antarabangsa gempar apabila sayap pelaburan milik pemerintah Singapura, Temasek Holdings dilaporkan rugi sebanyak S$24 bilion (kira-kira RM72.9 bilion)….Ironi, akhbar berpengaruh Amerika Syarikat pro-Zionis, Wall Street Journal (WSJ) yang ‘kecoh’ hentam sayap pelaburan strategik kerajaan Malaysia, 1MDB sepanjang tahun lalu, sebaliknya ‘senyap’ macam tiada apa-apa berlaku pula!...Walhal sejak ditubuhkan pada 1974 dan mengawal 10 buah syarikat milik kerajaan (GLC) republik tersebut, jumlah kerugian dicatatkan Temasek itu jauh lebih teruk daripada 1MDB(yang kini mula menunjukkan pemulihan ketara)….ST dalam laporannya itu mendedahkan kerugian dicatatkan menerusi laporan tahun kewangan berakhir atau FY2016 bertarikh 31 Mac lalu daripada hanya S$242 bilion (RM735 bilion) kepada S$266 bilion (RM808 bilion)…Ketua Pegawai Eksekutif Temasek, Ho Ching, yang juga isteri Perdana Menteri, Lee Hsien Loong; enggan memberi komen…

    ReplyDelete
  12. Ini bkn masalah cina ka...bugis ka..melayu ka.
    Tapi ini masalah melayu yg jd pemimpin yg menyonglap duit rakyat utk kepentingan diri. Ini yg issunye. Yg salahnya.
    Lagi pula..melayu ni kan islam kebanyakjannya di msia.
    Jadi..ini juga issue sbb islam tak mengajar umatnya merompak dan boros.

    Mana nak letak muka weiiii melayu woiiu..!!

    ReplyDelete
  13. lol

    tu sebab x laki rosmah dulu lepaskan ja rosmah kepada najib coz rosmah nie kaki skandal kepada segala skandal..demi duit dan kemewahan sanggup bergelumang dosa

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. silap ni... bkn 8tahun belanje 200juta... mungkin 800juta belanje 2tahun..

    ReplyDelete
  16. Assalamu alaikum..
    Salam sejahtera bagi kita semua..
    Perkenalkan nama saya muliadi asal surabaya seorang mantan tki kerja di changhua taiwan, Mohon maaf sebelumnya kalo saya sharing disini saya hanya berbagi cerita siapa tau bisa bermanfaat kepada anda seperti saya.. Saya tidak perna membayangkan kalau saya bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan AKI BALAPATI saya yang dulunya seorang TKI dengan gaji pas"san hanya untuk menutupi hutang orang tua di bank bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekarang saya sudah punya rumah dan usaha sendiri itu semua berkat bantuan beliau.. Saya sangat berterimakasih banyak kepada AKI BALAPATI atas bantuan nomer togelnya walaupun yang saya lakukan ini hal" terlarang dan halal tidaknya hanya tuhan yang tau apa boleh buat kondisi sudah tidak memungkinkan tidak tau harus bagaimana agar hutang orang tua saya sebanyak 300 juta bisa lunas dan alhamdulillah berkat bantuan dari AKI BALAPATI semua bisa lunas, Bagi anda butuh bantuan beliau silahkan call +6282190534451 siapa tau beliau bisa bantu anda.. Sekedar informasi percaya atau tidak yang jelas hanya beliau yang membantu saya sehingga hidup saya sekeluarga bisa berubah jauh lebih baik dari sebelumnya..




    Thanks




    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan