Sunday

Subsidi minyak burukkan lalulintas dan alam sekitar kata Najib


CADANGAN pembangkang untuk berikan semula subsidi minyak akan menggalakkan ketidak seimbangan kenderaan peribadi dan mengorbankan alam sekitar kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Najib menolak kempen Pakatan Harapan dengan menyifatkannya sebagai populis dan bercanggah dengan usaha dunia untuk mengurangkan pelepasan karbon dan mencegah perubahan cuaca.

"Mereka buat janji-janji kosong seperti mengembalikan subsidi minyak, ini akan membuatkan lebih banyak kereta di atas jalan dan meningkatkan kesan karbon," kata Najib seperti yang dipetik oleh Malay Mail.

subsidi minyak

Menurut Najib pentadbirannya telah menunjukkan komitmen untuk membantu dunia mengurangkan perubahan cuaca.

"Kita jangan letakkan kepentingan politik melangkaui kepentingan Rakyat," katanya.

Mungkin bagi Najib jika bagi subsidi kepada bahan api, harga minyak jadi lebih murah maka orang ramai akan berbondong-bondong melenjan kenderaan mereka di jalanraya sekaligus meningkatkan pelepasan karbon dioksida ke udara.

Namun hakikat sebenarnya, harga minyak mahal atau murah, rakyat terpaksa membeli minyak kerana perlu mencari rezeki setiap hari menaiki kenderaan ke tempat kerja.

Tujuan subsidi minyak adalah untuk menstabilkan harga minyak, kerana minyak adalah komoditi yang sangat sensitif, kenaikan harga minyak akan mengakibatkan harga barang keperluan harian juga meningkat sekaligus membebankan rakyat bawahan.

Namun orang seperti Najib mana faham kesusahan rakyat, minyak kereta pun dia tak pernah bayar, semua kerajaan yang tanggung dari kutipan duit rakyat.

Bila rakyat mahu harga minyak murah, Najib keluarkan alasan bodoh takut kereta banyak di jalanraya.

Kepala bapak kau! (Pinjam ayat Najib)

10 comments

PM Najib yang sakit mental menggalakkan ketidakseimbangan dan mengorbankan alam sekitar. Kalau ini alasannya, mungkin rakyat akan terima dengan hati terbuka.

...memang bapak, kepala pusing.

Masing masing jalan kaki termasuk najib.pru14 pusat undi buat dalam kws perumahan

Tak ku sangka mo1 tolol macam hadi juga.......

dah semakin biol nampak nya PM Najib ni....atau dia ni memang boodddddohhhh

Kenapa la jawapan tak boleh kembalikan subsidi tu tahap budak sekolah rendah punye jawapan dalam UPSR??? Nasib la Malaysia...

bagus la. gunakanlah kereta lembu. tak payah bayar tol.kalau dah macam tu, jangan pula kata rumput kerajaan bagi subsidi pula. penipu ptuih!

jawapan tak ada unsur keintelektualan langsung kan menyusahkan rakyat tu kalau minyak naik banyak negatifnya

jangan guna minyak, gunalah air kencing. itulah jawapan para menteri gila dan najib sekali! otak kalau dah biul macam tulah! petanda nak kiamat kera jaan barisan nasional!

najib dah gila! bagi balik british la!


EmoticonEmoticon