Polis tahan pakar IT disyaki ceroboh sistem e-voting Pemilihan PKR

POLIS dilaporkan telah menahan seorang pakar IT untuk membantu siasatan berhubung serangan siber terhadap sistem e-voting di cabang PKR Julau Sarawak.

Suspek yang berusia 44 tahun dari Subang Jaya, Selangor, ditangkap oleh pihak polis di lapangan terbang Sibu pagi tadi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Sarawak Mustafa Kamal Gani Abdullah berkata Polis juga merampas sebuah laptop, 1 tablet, 2 telefon pintar dan 5 thumbdrive milik suspek, yang juga bekerja dengan ibu pejabat PKR di Petaling Jaya.

"Suspek sedang hampir berlepas meninggalkan cabang berkenaan untuk ke Kuala Lumpur ketika ditahan oleh pihak polis,"

"Dia telah ditahan berikutan satu laporan polis dibuat oleh Exco negeri Selangor, Rodziah Ismail, di balai polis Julau,"

"Kes itu kini sedang disiasat oleh Bahagian Siasatan Jenayah Komersial Sibu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mustafa tidak dapat mengesahkan sama ada suspek akan ditahan reman atau sebaliknya berhubung siasatan polis terhadap kes berkenaan.

"Jika kita dapat selesaikan siasatan dengan segera, suspek akan dibebaskan dengan jaminan polis."

"Bagaimanapun jika siasatan berhubung kes tersebut memerlukan lebih masa, kami akan memohon di mahkamah untuk suspek ditahan reman berdasarkan Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah," katanya.

Menurutnya kes itu kini disiasat di bawah Seksyen 5 (1) Akta Jenayah Komputer 1997 kerana mengubahsuai kandungan suatu komputer tanpa kebenaran.

Berdasarkan laporan polis, kata Mustafa, peranti yang digunakan ketika proses pengundian untuk cabang PKR Julau, telah ditemui dan diubahsuai pada jam 2:30 petang.

"Pengadu mengesyaki suspek telah menggodam ke dalam sistem e-voting selepas memeriksa salah satu peranti yang digunakan di Cabang itu (pada hari Sabtu)," katanya.



Keputusan pemilihan PKR cabang Julau ditangguhkan selepas jawatankuasa pemilihan PKR pusat  mendapati 10 tablet telah dipasang dengan sejenis perisian hasad (malware).

4 Comments

  1. Perkara semacam ini tidak seharusnya berlaku. Bertandinglah dengan sihat. Malulah kepada pengundi. Pamerkan sikap besar jiwa. Buang perangai buruk itu, kalau tidak, kita ini sama sahaja dengan pesaing kita (pesaing PH). Ayuh, PKR, jadilah parti yang benar-benar menjadi tunjang PH. Jangan berperangai seperti ini lagi.

    ReplyDelete
  2. pkr memacam dah nak jadi umno 2.0 pulak....kalu masa muktamar pas..pas pecah 2 sebab cai...x tau la pulak apa nak jadi ngan PKR selepas ni....nampak gaya gelap masa depan PH mcm ni...kalu peringkat parti dah sanggup buat mcm ni...x tau la...jika PRU

    ReplyDelete
  3. Berebut rampasan perang. Berebut kuasa. berebut pengaruh. Nasib rakyat tunggu lagi 5 tahun baru gigih untuk membela itupun beberapa bulan sebelum pilihanraya. Bila menang, berebut lagi kuasa dan pengaruh sesama sendiri di dalam parti. Apa yg MAlaysia Baru pun x tau sbb ikut gaya berpolitik semua mcm sial. Lupa kot kuasa rakyat.

    ReplyDelete
  4. berat sgt... sampai tahap ini...semua nak pangkat...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan