Ustaz Adib kena penjara 6 bulan sebab rotan pelajar tak mahu solat

USTAZ Muhammad Adib Abd Halim Yahaya dijatuhkan hukuman penjara selama 6 bulan berserta denda RM2,000 kerana kesalahan merotan pelajar yang tidak solat.

Muhammad Adib merupakan seorang guru Kelas Al-quran dan Fardhu Ain (Kafa).

TAG
Ustaz Adib gambar diambil dari facebook

Guru Sekolah Rendah Agama Bandar Seri Putra itu, dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kajang pada 26 Disember lalu atas tuduhan merotan pelajar yang enggan menunaikan solat ketika sesi persekolahan.

Guru lulusan Kolej Universiti Islam Selangor (Kuis) itu mempertahankan tindakannya merotan di bahagian kaki pelajar 4 pelajar berusia 11 tahun yang dilakukan pada 17 Ogos tahun lalu, bagi tujuan mendisiplinkan mereka.

Akibat dari tindakan itu, Adib, 24 atau juga dikenali sebagai Ustaz Adib diheret ke mahkamah dan dibicarakan bermula 27 September tahun lalu.

Khairul Amin, peguam yang mewakili Ustaz Adib, memberitahu bahawa mahkamah membenarkan penangguhan hukuman bagi pemenjaraan tetapi perlu segera membayar denda.

"Mahkamah benarkan tangguh hukuman penjara, tapi denda kena bayar hari ini. Sudah dijelaskan tadi," katanya.

"Sekarang saya dalam proses untuk membuat rayuan ke Mahkamah Tinggi," tambahnya.

Post a Comment

19 Comments

  1. Inilah akibat yang terpaksa ditanggung oleh rakyat terutama orang-orang Melayu kerana memilih DAP sebagai pemimpin negara.

    Jahanam negara ini dikucar-kacirkan oleh puak puak kuffar yang bersubahat menjadi khadam DAP, sanggup membelakangkan ajaran agama demi untuk mengagungkan pemimpin kafir.

    Jadikan peristiwa ini sebagai satu tauladan, Jangan kita ulangi lagi kesalahan kita, kesilapan tangan-tangan kita, memangkah pemimpin zalim.

    Ayuh semua orang-orang Melayu kita bangkit, membela bangsa ini dari dijajah oleh DAP!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan masalah DAP. Ini masalah sistem yg ada. Jangan sesuka hati meletak keburukan atas orang lain hanya kerana kita tak suka.

      Delete
    2. Inilah masalah wujudnya umno di muka bumi ni, banyak melayu bongok dilahirkan ke dunia hasil mak bapak ahli parti umno bersenggama xpakai kondom keluar anak racist akal x ckup..

      Delete
  2. Apa kena mengena DAP dlm kes ni...? ��

    ReplyDelete
  3. Wah... patut lah DAP_ naik tocang,ramai pemebelanya .Ustaz tu di denda dan di penjara,tapi tak ada pun org nak bela,walhal dia mendidik.kalau dulu dulu itu perkara biasa je,tak betul sebutan bacaan mukaddam pun kena rotan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodohnya jawapan.. Yang bukak kes tu mak bapak budak tu.. Bukan dap.. Otak tak boleh nak pakai nampaknya

      Delete
  4. Bodo nak slhkn parti pulak.. bukan ke mak bapak budak tu ke yg bwk kes ni ke mahkamah.. sikit2 nak politik.. bodoh

    ReplyDelete
  5. Saya nampak ada segelintir yang mengkritik kenyataan saya sebelum ini, memang dari luaran kita lihat ibu bapa budak berkenaan yang bawa Ustaz ini ke mahkamah.

    Tapi pernah tak kita tanya, siapa sebenarnya di belakang budak-budak ini yang menghasut dan mengajak ibu bapa mereka membawa kes ini ke mahkamah?

    Tidak lain dan tidak bukan ini adalah kerja-kerja barua DAP, mereka mengambil kesempatan dalam kesempitan, mengoda orang-orang Melayu menggoda anak anak Adam.

    Sebab itu saya katakan DAP harus ditentang habis-habisan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan memandai buat fitnah.

      Sila tanya kepada ibu bapa pelajar siapa yang mendorong mereka ambil tindakan ini..

      Jadi dapatkan dulu fakta dan jangan buat fitnah waina kepada sesiapa pun.

      Delete
    2. Adakah awak ada bukti ka atau main tuduh saja? Jangan nanti islam juga dapat malu. Fikirlah dulu sebelum keluarkan kata2

      Delete
  6. 100% with you Lisa. Moga Allah pelihara Islam Melayu dan Tanah Melayu dr kejahatan mrk... aamiiin

    ReplyDelete
  7. Kalaulah saya jadi bapa kepada anak itu sudah lama saya tarik balik saman dan minta maaf kepada ustaz. Ustaz cuma nak membimbing anak2 untuk solat, kalau tak dibimbing dari peringkat anak2, alamat sampai ketua payah nak solat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni aku setuju. Lebih baik mak bapak dia tarik balik. Ini tak.. Buat teori bodoh kata barua dap la amende la.. Orang melayu ni memang tak habis habis penakut. Sibuk pikir benda bodoh.

      Delete
  8. Kalau ibubapa tu xde buat aduan. Xkn ada tangkapan. Ibubapa tu bermasalah. Anak tak bleh ditegur.

    ReplyDelete
  9. Hahaha... salah jer dap...salah jer bn... salh jer ph... yang melapor tu mak bapak budak tu. kalau di hasut masih salah mak bapak tu yang mudah terpedaya. kalau kat makamah Allah SWT nanti takkan ko nak kata ko tak solat sebab di hasut oleh kawan...guna akal lah...

    ReplyDelete
  10. Ibu dan bapa sekelian jika tak mahu anak anda dirotan atau dicubit sila ajarlah anak tuan puan sendiri,eloknya begitu,benda ni memang dipolitikan.tapi politik ni lain sket,cara mburukan pusat pengajian islam,dan antara mereka jelas minta pusat agama sebegini ditutup..selidik semdiri jika tak percaya

    ReplyDelete
  11. Ada juga perkaitannya dgn yg bikan islam...tp bukan secara direct...umum mengetahui pimpinan2 merekalah yg mendahului dlm melemahkn perundangan islam dlm negara...mereka juga membawa masuk fhman2 pluralism n secularism dlm kjaan baharu sbb mereka ramai dlm parlimen wpun penduduk mereka 30% lebih2 jer...ini lah akibatnya melayu sudah hilang jati diri n mencemuh para2 ulama...sampai ada yg snggup maki hamun ulamak2 demi mengejar kuasa...nah sekarang dah mng...tp x boleh buat apa2 pun utk kemajuan agama mereka...pun begitu pabila hati sudah hitam, sukar utk terima org yg nk mendaulahkn islam...mereka terus hanyut n hanyut...smpai yg nk mengajar erti solat, kepentingan solat ibadah yg agung kpd Allah...yg dterima d siratul muntaha...org itu sanggup d penjara...begitu keras nya hati mereka...

    ReplyDelete
  12. Dah tak mampu dan tak boleh nak ajaq anak, jalan mudah hantaq ke pusat , ajaq sendiri tak nak... Sampai anak tu dah keraih, ketegaq, baru nak huluq org ajaq... Kena rotan sikit nak bawa ke mahkamah... Bawa balik ajaq sendiri jika tak boleh org lain tegoq ajaq...
    Tu la byk sangat campoq adukkan macam2 ajaran... Tak rujuk alquran & hadis...

    ReplyDelete
  13. betul la ap dia tlis tu..mmg slah DAP n pencacai mcm korg yg bodoh ni.. lg na backup DAP tu.. kerana ap ak ckp mcm tu? kerana DAP dan org2 munafik la yg duk kacau n sokong ap yg DAP buat..slh satu mempertikaikan sistem islam..campuri urusan islam..

    ReplyDelete

Anda boleh tulis apa sahaja dalam ruangan komen ini (ini blog yang menjunjung demokrasi), tetapi anda juga perlu bertanggung jawab atas setiap tulisan anda