Tujuh sebab bateri telefon cepat habis

PENTING untuk mengetahui apa punca bateri telefon cepat habis, kerana kebanyakan telefon pintar hari ini mempunyai spesifikasi yang tinggi, sekaligus ia memerlukan banyak tenaga untuk berfungsi dengan baik, sedangkan saiz tenaga yang boleh disimpan dalam baterinya pula begitu terhad.

Ada aktiviti tertentu dalam telefon anda, menggunakan tenaga yang banyak tanpa disedari dan inilah punca telefon beroperasi secara berlebihan tanpa keperluan yang begitu banyak menghabiskan tenaga.

Bateri Telefon Cepat Habis

Jika anda boleh menghentikan atau mengubah keadaan ini, secara langsung penggunaan tenaga bateri dapat dikurangkan, dan tentulah jangka hayat telefon menjadi lebih panjang sebelum anda perlu mengecasnya semula.

Kenali 7 punca bateri telefon cepat habis

7. Telefon anda mengesan WIFI secara berterusan

Menerima sambungan internet dari WIFI sememangnya lebih menjimatkan berbanding data telefon yang lazimnya lebih mahal. Lebih-lebih lagi ketika berada di rumah.

Namun seringkali kita terlupa untuk menutup WIFI ketika keluar atau jauh dari rumah, dan ini membuatkan telefon pintar anda mencari WiFi secara berterusan tanpa henti.

Sepanjang perjalanan, malah semasa anda tidur pun telefon akan terus membuat imbasan-imbasan tanpa henti bagi mendapatkan sambungan internet menerusi WIFI berhampiran.

Aktiviti mengimbas kehadiran WIFI ini memerlukan tenaga yang banyak. Jadi, jangan lupa tutup WIFI sebelum keluar rumah atau ketika anda tidak memerlukan sambungan internet supaya telefon anda tidak perlu kerap dicas.

6. Banyak aplikasi yang beroperasi di belakang tabir.

Background running apps

Ada pelbagai jenis aplikasi yang mempunyai kebolehan untuk beroperasi di belakang tabir tanpa keperluan.

Aplikasi jenis ini perlu dimatikan ketika tidak perlu kerana ia membazirkan tenaga. Oleh itu, anda perlu lihat aplikasi mana yang memakan tenaga paling banyak.

Kebiasaanya telefon pintar mempunyai sistem untuk mengesan aplikasi yang kuat makan bateri. Kenal pasti mana satu aplikasi menelan tenaga yang banyak, dan halang ia dari beroperasi tanpa keperluan.

5. Sistem "auto-sync" terlalu kerap

Sistem "auto-sync" memanglah bagus supaya kita dapat kemaskini terkini dari email, media sosial, website dan lain-lain.

Tapi kalau setiap 5 saat telefon buat "auto-sync" tentulah bateri cepat habis, dan mungkin juga menyebabkan telefon boleh jadi panas.

Sebagai langkah penyelesaian, anda boleh memilih untuk "sync" secara manual. Jadi tak perlulah kemaskini setiap 5 saat, anda boleh buat kemaskini apabila perlu sahaja, atau sekali dua sahaja dalam sehari.

4. Aplikasi lama tidak dikemaskini

Seringkali kita malas untuk dapatkan kemaskini terkini Operating System ataupun Aplikasi yang kita gunakan.

Namun jangan tak tahu, tindakan ini sebenarnya boleh membahayakan telefon pintar di mana aplikasi lama tidak dikemaskini seringkali mempunyai "bug" dan juga boleh menjejaskan jangka hayat bateri.

Caranya tak susah, luangkan sedikit masa untuk muat turun kemaskini terbaru aplikasi yang anda gunakan.

Bagi kemaskini Operating System yang memakan masa lama untuk diselesaikan, pilihlah masa yang sesuai dan tidak mengganggu aktiviti harian, contoh ketika tidur pada waktu malam.

Esok pagi bangun tidur lihat telefon dah siap update.

3. Anda buka banyak aplikasi dan lupa untuk menutupnya ketika tidak digunakan.

Running Apps

Perkara ini sering berlaku, contohnya anda suka membuka aplikasi Facebook, Twitter, Youtube, atau game, dan selepas ia digunakan anda ada urusan lain sehingga lupa untuk menutupnya kembali.

Banyak aplikasi dalam telefon anda memerlukan tenaga yang tinggi untuk berfungsi dan aplikasi ini tidak perlu dibuka sepanjang masa, sebaiknya selepas ia digunakan anda perlu menutupnya semula untuk menjimatkan bateri.

2. Telefon anda ada masaalah "hardware,"

Jika semua maklumat di atas sudah diperiksa, langkah sepatutnya sudah diambil malah anda langsung tidak gunakan telefon sepanjang hari, namun, anda tidak pasti kenapa bateri telefon anda masih cepat habis, maknanya mungkin ia disebabkan kerosakan "hardware" dalam telefon anda.

Maka langkah terbaik untuk menyelesaikan masalah ini ialah, pergi ke kedai membaiki telefon dapatkan nasihat daripada mereka yang pakar.

Dalam situasi paling buruk, mungkin telefon anda sudah terlalu lama digunakan dan perlu ditukar dengan yang baru. Maka tak payah pening beli sahaja telefon baru jika kewangan mengizinkan.

1. Keamatan cahaya skrin telefon anda terlalu tinggi

Ini satu lagi punca utama bateri telefon pintar cepat habis. Sila perhatikan keamatan cahaya pada skrin telefon anda. Jika "brightness" terlalu tinggi maka jangan hairanlah telefon anda kuat makan bateri dan perlu kerap dicas.

Penyelesainnya ialah, pilih "auto brightness," dengan cara itu sistem pengesan cahaya dalam telefon pintar anda, akan menyesuaikan keamatan cahaya berdasarkan keamatan cahaya sekeliling.

Ketika berada di tempat yang terang, keamatan cahaya telefon anda akan ditingkatkan secara automatik, begitu sebaliknya, jika anda berada di tempat yang lebih gelap, keamatan cahaya akan diturunkan juga secara automatik.

Dengan cara itu, bateri telefon anda tidaklah dibazirkan kepada perkara-perkara yang tidak perlu.

1 Comments

  1. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera sekiranya anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com mereka.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan