Atlit Muslimah yang cemerlang di sukan Asia


Dalam sibuk-sibuk kita disajikan dengan isu hangat tentang pendedahan laman sesawang Wikileaks tentang dokumen sulit Arab Saudi dan beberapa negara arab yang meminta Amerika Syarikat agar menyerang Iran berhubung isu Nuklear negara berkenaan. ReJaM© ingin menarik perhatian pembaca ke sudut lain tentang negara Iran.

Di dalam sukan asia yang berlangsung baru-baru ini di China, Atlit Wanita Kebangsaan Iran menunjukkan prestasi yang sangat cemerlang apabila berjaya menjadi penyumbang pingat yang besar sekaligus mengharumkan nama negara dengan memperolehi rekod baru negaranya bagi pencapaian pingat terbaik sukan Asia sejak 1974.

Apa yang menarik perhatian dunia tentang atlit wanita Iran ini ialah cara mereka berpakaian. Mereka membuktikan bahawa menutup aurat tidak menghalang untuk beraksi cemerlang! Sambil bersukan sambil berdakwah.


Atlet wanita Kebangsaan Iran mewakili kira-kira 25% dari jumlah keseluruhan 373 atlet Iran yang membawa misi memburu pingat ke Sukan Asia di Guangzhou China baru-baru ini. Data menunjukkan bahawa atlit wanita Iran menyumbang 25% daripada keseluruhan pingat yang dikutip Iran.



Atlet wanita kebangsaan Iran mengharumkan negara dengan mengutip pingat dalam acara wushu, menembak, taekwondo, kabaddi, karate, dan mendayung.



Iran menyerlah dengan 59 pingat (20 emas, 14 perak dan 25 gangsa) di Guangzhou, China, berdasarkan rekod, ia adalah pencapaian terbaik yang pernah dicapai oleh Iran sejak 1974 iaitu pada Sukan Asia di Tehran.


Empat tahun lalu di Doha, Iran hanya beroleh 12 pingat emas dan menduduki tempat keenam. Kali ini, mereka melonjak di tempat ke empat.



ReJaM© "Sambil menyelam minum air, pingat dapat pahala pun dapat..."

18 Comments

  1. better than atlit islam tempatan cuma mereka ni still menunjukkan susuk tubuh dgn memakai bju2 yg ketat dan sendat dan tak pakai stokin...peace! For me personally, ia masih mendedahkan aurat....BUT better lah kan dari atlit islam Malaysia.

    ReplyDelete
  2. bangga aku dgn dorang nih.. malaysia camner ek?

    ReplyDelete
  3. erm.. menutup tetapi belum menepati syarat menutup aurat seperti yg disyariatkan. lagi satu, perempuan bleh bersukan. cuma di tempat yg tertutup, xde lelaki tengok.

    ReplyDelete
  4. kaki tu aurat bg mazhab syafie.xsemua mazhab kata aurat

    ReplyDelete
  5. sbb tu syiah kuat bai.tgk brp ramai yg sokong hezbollah

    cuba tgk kat malaysia.budak2 alim sendiri yg buat situasi tak supportive.sikit2 marah,sikit2 maki budak2 'tak alim'

    mcm mana orang taknak ikut islam.ye dorg pakai ketat2,tp atleast dorg dah start pakai tudung.lepas kita slow2 tarik dorg pakai ikut syarat

    ini tak,sikit2 nak marah,sikit2 nak marah.meh aku marah balik kat korg2 yg konon2 alim dan berlagak korg je betul

    PUKIMAK WAK LUUU

    ReplyDelete
  6. tidak dinafikan, mengikut hukum islam sebenar, ia masih mendedahkan aurat, tapi bukankah kita harus lakukan secara berperingkat-peringkat. aku lihat atlit ini ada menunjukkan ciri2 seorang Islam, pada aku jauh lebih baik daripada atlit wanita Islam Malaysia yg dah la x pakai tudung, pakai baju nampak ketiak lak tuh. Cam tu ke nk tunjukkan ciri2 seorg Islam??

    ReplyDelete
  7. Cayalah atlet2 Iran..!..LAu tengok sekarang pun..emmm.susah la nak bayangkan....pakai tudung tapi still nampak itu ini...ehem2...

    Sebenarnya dalam pemakaian menutup aurat ni sebenarnya tuntutan dalam agama. Yang pakai ketat2 tu sebab tak fahamla tu....sama2lah kita mengejar amalan akhirat...hidup ISLAM!...

    ReplyDelete
  8. dan kepada nationalistpunk.
    dan lu plak ape kes skrg ni, tetibe nk maki hamun org.
    lu xpuas hati ke skrg ni, klu xpuas hati kite setel kt luar ar.
    wa panas siot tgok muke lu ni, (walaupun wa x pernah tgok muke lu) tapi wa tetap rase nk bagi penyepak kt lu. klu lu jantan, lu tinggalkan nombor kt sini, wa nk setel cara jantan sama lu.

    ReplyDelete
  9. Ayuh Malaysia mencontohi Iran. kaum wanita perlu diberi peluang yang sama dengan kaum lelaki untuk memajukan prestasi sukan wanita.

    ReplyDelete
  10. niceone_1990

    oi budak.ko blaja skolah agama kan?nice lah..itu ustaz ko ajar?sepak2 org?

    kagum aku dgn org islam mcm ni..eh jap.setahu aku Rasulullah dulu tak sepak plak org2,dia ckp baik2

    cibai lah lu mat.kalau nak gaduh sgt,g pukul orang israel.g tolong orang palestin

    retard lah lu cibai

    ReplyDelete
  11. Yang terbaik...perlu dicontohi oleh negara Islam yang lain.
    Bawa 1 pembaharuan dalam industri sukan.
    Islam itu mudah....

    ReplyDelete
  12. hurm...
    bes, iran sume ada...
    ulama jadi kepala negara, presiden zuhud (pakai baju bundle),
    isteri dia pon pakai hijab, main pon still xdedah, ada nuklear..

    which is xmacam kita...

    renung2kan...

    ReplyDelete
  13. iran mmg mngagumkan...trnyata wanita MUSLIMAH tidak hanya mampu mnghyun buaian...ttpi mmpu mnggr dunia....

    ReplyDelete
  14. Bro, byk gak info yg aku x tau. So aku share ko punyer info2 kat aku punyer FB, ok.

    ReplyDelete
  15. sekurang2nya, ada inisiatif mahu menutup aurat.. daripada tidak... ^^

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan