Bukti media BN prejudis terhadap rakyat Kelantan


ReJaM© hairan bagaimanalah media berpengaruh yang dikuasai oleh UMNO dan Barisan Nasional tergamak menggambarkan imej negatif terhadap penyokong Kelantan? Perkara ini sekaligus memberikan tanggapan negatif masyarakat terhadap Rakyat Kelantan. Lihat sahajalah pada komik yang dipaparkan di dalam akhbar tempatan yang dikuasai UMNO dan Barisan Nasional ini. Bagaimanakah komik sebegini rupa boleh dibenarkan penyiarannya di dalam akhbar? Adakah editor akhbar ini sememangnya anti Kelantan?

Adakah kerana Negeri Kelantan diperintah oleh Kerajaan PAS maka media BN ini memainkan peranan untuk memburuk-burukkan rakyatnya? Apa salah mereka? Kalau dipandang dari segi budaya tidak sihat penyokong bola sepak, adakah hanya penyokong Kelantan yang berkelakuan tidak baik di Stadium? Mengapa pula bendera Negeri Kelantan yang dipaparkan di dalam komik tersebut?

Kalau dilihat di sini, media yang dikuasai UMNO dan Barisan Nasional ini menggambarkan rakyat Kelantan seperti golongan kelas kedua. Apa salah mereka? Mereka juga manusia biasa dan apa yang penting mereka adalah Rakyat Malaysia. Lihatlah rakyat Kelantan, bagaimana pandangan media UMNO BN ini kepada anda?

Semasa memancing undi pelbagai pujian dan sanjungan diberikan kepada rakyat Kelantan. Di hari lain, rakyat Kelantan dihina dan dicaci!

Sumber gambar: Pancaindera, Utusan Malaysia (24/10/2010)


ReJaM© "Ada otak fikir, ada akal pakai tolak UMNO di PRK Galas!"

13 Comments

  1. http://cursingmalay.blogspot.com/2010/10/kedah-lawan-kelantan.html

    ReplyDelete
  2. Biasalah, suratkabar tak sedar diri memang macam tu... mujur gak geng2 kelantan tu rajin beli tiket tengok bola, kalau tak, ingat FAM tu ada income sangat ke??? - Bukan Orang Kelantan

    ReplyDelete
  3. Apa kaitan WIFI ngan mercun??? Hehehhe.. Kalau cam tu, masa raya pun jangan main mercun.... yang kelakarnya, bakar bunga api ribu-ribu ringgit time sambut raya tu ok plak... kartunis tu yang bengong sebenarnya...

    ReplyDelete
  4. Kartunis tu dah memang bodoh, editor akhbar tu palk bengong! Ada die pi luluskan kartun hina negeri mcm ni....

    ReplyDelete
  5. nate berok hanjing babi!!!!!!!!!!!!!!!!!! beraning hino ore klate!!

    ReplyDelete
  6. kecik2 minum susu lembu camtu la jadinya bile dah besar..
    mak bapak sebuk pi joli sampai x sempat didik anak jadi insan yg pandai bergaul..
    xde seni lansung. dah la x klakar, buruk pulak. lukis pakai kaki ke???

    ReplyDelete
  7. "kecik2 minum susu lembu camtu la jadinya bile dah besar..
    mak bapak sebuk pi joli sampai x sempat didik anak jadi insan yg pandai bergaul..
    xde seni lansung. dah la x klakar, buruk pulak. lukis pakai kaki ke???"

    nok klik 'Like' hok nih.....kawe suko...peace~

    ReplyDelete
  8. sedih sedih..mentaliti ore ni susoh nok ubh...hnya segelintir...semuo dpt nama bruk...ade pljrn...tapi supo x dop...sudoh sudoh lh mmburukkn nama negeri ore lain..try cermin diri sndiri dulu..kalu de jadi fitnah...dosa besr lah pulop..

    ReplyDelete
  9. kartunis nie mmg takde idea lain

    ReplyDelete
  10. perangai kartunis ni x senonoh....mcm orang x ada akal...sukan adalah sukan jgn campur aduk dngan politik...

    ReplyDelete
  11. orang yang buat blog ni bodoh...dia yang api2 kn org kelantan benci media...blog ko ni bkn media ke?ko nk tolak rzeki ko dgn kambus periuk nasi sendiri???...bodoh punya orang...ade jugak kartun lain la wat cmnie...bkn org kelantan je...ape daa...

    ReplyDelete
  12. Ya Allah,npe penulis blog ni berpikiran mcm ney?
    xde kne mengena dgn politik lgsg sye rasa tentang kartun tu..
    mmg btol la,penyokong kelantan da blg mercun tu tp bkn semua..tp bak kata pepatah nila setitik rosak susu sebelanga kan...sya cnrey ada dalam stadium tu...tp sya bkn anti kelantan..sbb kwn2 sya pun da yg kelantan....jdi kpda penulis blog ney sya rsa awk telah menjatuhkan sendiri martabat orang melayu...cuba kita jauhkan perbezaan dan cri persamaan...insyaAllah kita dpt bersatu..byk2kan diri kepada Allah...sya x menghina dan x mengaibkan mana2 pihak..sya cuma berniat baik untk menegur saudara2 yg seagama dan sekaum ^^ peace..

    ReplyDelete
  13. betul pe maen mercun xsuda..pastu asabiah tinngi antara kelantan..nak buat macam mne dah betul..

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan