Kenapa rakyat perlu ragu kepada hakim mahkamah?


Siapa kata hakim tak ada yang makan rasuah? Ada cuma belum didedahkan. Pihak yang menjadi pengamal undang-undang seperti hakim, peguam, Polis, dan lain-lain adalah profesion yang sangat terdedah kepada rasuah.

Dengan kehendak dan nafsu manusia yang tiada had, mampukah pengamal undang-undang seperti mereka ini menolak apabila diberi rasuah? Kalau betul lah Polis dan Hakim tak makan rasuah, nescaya anda tak akan jumpa penagih dadah di dalam Malaysia ni kerana tiada penjual dadah habis ditangkap Polis.

Kajian yang dibuat oleh Transparency International, sebuah badan bebas yang memantau gejala rasuah di negara-negara seluruh dunia mendapati hampir separuh rakyat Malaysia percaya bahawa gejala rasuah di Malaysia semakin teruk! Polis menjadi institusi yang paling banyak melakukan rasuah.

Nasib baik hakim tak ramai dalam Malaysia ni, kalau tidak tentu kajian Transparancy International akan berubah kepada Hakim menjadi institusi yang paling banyak melakukan rasuah. Pengamal undang-undang tentu lebih paham bagaimana undang-undang berfungsi, ibarat si pembuat kunci, tentu lebih paham bagaimanakah kunci yang dihasilkan berfungsi. Maka pembuat kunci juga merupakan pencuri yang bijaksana, dapat mencuri tanpa dikesan.



ReJaM©

2 Comments

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan