Utusan Malaysia kata Malaysiakini putar belit?


Utusan Malaysia - Akhbar pro-kerajaan hari ini tidak ketinggalan untuk menyiarkan berita sensasi sejak semalam berkenaan pendedahan Wikileaks terhadap isu liwat Anwar Ibrahim yang dilaporkan oleh The Sydney Morning Herald, sebuah portal berita Australia.

Apa yang menarik terhadap laporan Utusan, akhbar ini melaporkan kononnya Malaysiakini dan The Malaysian Insider sebagai akhbar yang pro kepada pembangkang telah memutar belitkan isu ini dengan memperbesarkan isu "perangkap" di mana menjelaskan bahawa Anwar Ibrahim sebenarnya telah diperangkap dan terperangkap ke dalam skandal liwat yang dirancang oleh musuh politiknya. Sebaliknya kalau dibaca pada laporan, Utusan pula memperbesarkan isu bahawa Anwar terlibat dengan liwat.

Pada masa yang sama, beberapa portal berita propembangkang seperti The Malaysian Insider dan Malaysiakini juga dilihat cuba memutarkan isu sebenar dengan memperbesarkan isu ‘perangkap’ tetapi persoalan sebenar iaitu mengenai laporan agensi perisikan Singapura - UTUSAN

Namun kalau dilihat, semua portal berita Malaysia, Singapore, TV3, dan beberapa portal berita luar negara yang ReJaM© lihat membuat laporan berdasarkan satu-satunya sumber iaitu laporan dari The Sydney Morning Herald.

Akhbar Autralia itu sendiri yang menjadi sumber rujukan akhbar-akhbar lain telah membesarkan 'highligh' berita tentang Anwar Ibrahim diperangkap oleh musuhnya. Hanya Utusan sahaja yang membuat berita lain dari yang lain walaupun menggunakan sumber yang sama dengan akhbar-akhbar lain.

Maka siapa sebenarnya yang putar belit? Akhbar-akhbar lain atau Utusan sendiri yang putar belit?

Berikut Sumber berita rujukan kebanyakkan akhbar-akhbar yang menyiarkan laporan ini. Akhbar rujukan ini sendiri menggunakan tajuk Sodomy charge were a set up Sila klik untuk membesarkan image.





ReJaM© "Kenapa Utusan tak kata Akhbar Australia tu yang putar belit isu 'perangkap'? Utusan Online ni akhbar ke portal lawak jenaka?"

13 Comments

  1. Kah kah kah...

    Dah kerugian sebanyak RM10JUTA pun masih nak membelit lagi???

    Ini baru betul spesis melayu mudah lupa.

    Kah kah kah...

    ReplyDelete
  2. Kena faham. Utusan hanya buat berita ikut telunjuk bos..biasa, keje makan gaji

    ReplyDelete
  3. Utusan nak naikkan jualan mereka. Kena faham tu!...

    ReplyDelete
  4. Ketika melihat Musa as membelah lautan dan melintasinya, firaun terhenti seketika utk mesyuarat tergempar konspirasi. Katanya kalau diteruskan mengikut laluan yg terbelah itu utk mengejar Musa as, mungkin Musa as akan menggunakan 'sihir'nya utk menutup semula laut dan kita(firaun dan Pertubuhan Kebangsaannya)akan mati lemas.

    Tapi dtg dlm fikiran firaun bahawa kalau undur nanti mendapat malu pada rakyat pula. Maka atas sifat ego dan takutkan manusia demi sokongan, diteruskan juga meredah lautan terbuka itu. Sanggup mati demi ego.

    Begitu jugalah dengan kuncu2 bn termasuk utusan 1malaysia ini. Apa nak jadi, jadilah, yg penting sekali buat fitnah mesti diteruskan. Akhirat belakang kira. Yang penting bos2 firaun yg memberi mereka 'makan' mesti dijulang abis2an.

    ReplyDelete
  5. utusan = akhbar beruk2 negara. d cetak mggunakan idea2 beruk negara, di putar belit utk memuaskan nafsu beruk, pndek kata memang utk bacaan semua peringkat umur beruk la.. manusia x bc akhbar nih

    ReplyDelete
  6. setuju sangat... hanya mereka yg jadi tahi umngok je baca utusan ni.. mereka semua mcm beruk

    ReplyDelete
  7. camana nak ajar budak2 sekolah bace paper??ade cadangan??kesian depa..kecik2 dah kene tipu ngan utusan meloya nih..

    ReplyDelete
  8. always bagi tau anak-anak yg berita yg keluar kat utusan meloya, TV3 ke adalah tidak benar.. ckap kat dia org, baca boleh, dengar boleh tapi jgn percaya.. kalau boleh jgn kasi anak2 dgr siaran berita TV3 atau utusan malaysia..

    ReplyDelete
  9. Tidk dinafikan, sakit jua hati bila terbaca berita yg sebaliknya. Pagi2 bute td, masa pkena teh kat kdai, maka tbacalah majalah Kosmo. Kita mencari kkbenaran. Soal siapa yg bersalah, x kira dr PKR ke PAS ke, BN ke atau mana2 individu harus menerima humuman yg setimpal. Soal dia org nk amik hati pemimpin aku rasa x guna, krn apa yg pasti hati rakyat semakin menjauhkan diri dr BN.

    ReplyDelete
  10. saya sokong JAKA

    ReplyDelete
  11. penyokong UMNGok terus senyap sorok telur ;p

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan