Demi ketuanan Melayu, Mahathir sanggup puji Kemal Ataturk


Tun Mahathir membuktikan bahawa apa sahaja sanggup dilakukan olehnya demi mempertahankan Perjuangan Ketuanan Melayu yang didukung olehnya selama ini walaupun dia sendiri bukan orang Melayu.

Tulisan yang dipetik dari blognya benar-benar memeranjatkan. Pemimpin yang mengaku mempertahankan Islam, sebaliknya memuji musuh Islam secara terang-terangan di dalam blognya.

10. Mustafa Kemal Ataturk tidak menitik berat ke-Islamannya. Dia adalah seorang nasionalis. Pada masa dia berperang untuk negaranya, Turki dikuasai oleh orang Greek Kristian. Kerana nasionalismenya yang amat kuat, dia berperang sehingga Turki kembali ditakluk dan diperintah oleh orang Turki.

11. Dengan menyelamatkan Turki daripada orang Greek agama Islam terpelihara sehingga ke hari ini dan ke-Islaman orang Turki kekal. Sudah tentu Nik Aziz tidak akan akui orang Islam Turki adalah Islam. [Blog Mahathir]
Sejak bila Agama Islam di Turki terpelihara kerana Kamal Atartuk? Malah Kamal Atartuklah yang menghancurkan Islam.

Apakah tujuan Mahathir memuji orang yang mengharamkan pemakaian tudung di bangunan-bangunan kerajaan di Turki ini? Apa tujuan Mahathir menaikkan nama Kamal Atartuk yang mendakwa undang-undang Islam adalah undang-undang lapuk dan perlu digantikan dengan peradaban Eropah yang kononnya canggih. Maka, undang-undang syariah digantikan dengan undang-undang Switzerland yang telah diterjemah secara verbatim?

Apa muslihat Mahathir memuji orang yang memaksa azan dilaungkan di dalam bahasa Turki, memaksa penggunaan topi Eropah, melarang umat Islam di Turki dari mengerjakan haji, menukar tulisan Turki yang asalnya menggunakan huruf-huruf Arab kepada rumi, memberi kebebasan kepada wanita termasuk untuk mendedahkan aurat mereka, mengharamkan pendidikan agama di sekolah-sekolah, mengharamkan pakaian khas bagi wanita Turki ‘sharshaf’ (seperti abayah hitam), melarang sejarah kegemilangan kerajaan Islam yang lepas daripada didedahkan kepada orang ramai dan juga mewasiatkan bahawa selepas kematian beliau, Turki hendaklah dipimpin oleh British.

Malah inilah orangnya yang menutup beberapa buah masjid, malah mengubah Masjid Besar Aya Sofea menjadi sebuah muzium! [Wikipedia]Selepas kematiannya Kemal Atartuk digelar sebagai Laknatullah alaih (Laknat Allah ke atas mu).

Banyak lagi tindakan-tindakan yang dilakukan oleh Kamal Atartuk ini yang jelas sekali menghancurkan Empayar Islam terakhir Turki. Anda boleh google sendiri di internet.

Adakah Tun Mahathir tidak tahu sejarah ini? Atau Mahathir sengaja ingin mengelirukan para pembaca dan penyokongnya? Adakah Tun Mahathir sememangnya menyokong Kemal Atartuk yang menghancurkan Islam ini?

ReJaM© "Jangan nanti Mahathir mati digelar seperti Kemal Atartuk Laknatullah alaih"

119 Comments

  1. Nik Aziz yang berkawan dengan DAP tu tak pa pulak?
    Mahathir tak boleh? Bodoh punya penulis blog!

    ReplyDelete
  2. Pemuda UMNO, Penang20 February 2011 at 14:13

    Nik Aziz puji DAP tak apa pulak?!!
    DAP tu dah terang-terang anti Islam!!!

    ReplyDelete
  3. hahahahhaha....booo mahathir...

    ReplyDelete
  4. Mahathir kalau cakap pasal Islam Terus nampak jelas
    kebodohannya...
    Anggap sajalah dia ni orang yang jahil...

    ReplyDelete
  5. funny betul pemuda umno penang bikin panas tp tk sangka lak anda sentisa menanti berita baru dr milosuam ea..ntah2 nk berpaling tadah kot..mau tp malu...huhu.

    ReplyDelete
  6. sumepekaranakdipolitikan.bod20 February 2011 at 14:25

    die ta puji. cume amik yg baek jew . adoyyyy kaw nih . abis DAP terang2 hina islam. "pasal azan yg bising " ade nik aziz berkata2 ? asl diam ??? segala nye dipolitik kan . . . benda yang berlaku ade baik dan buruknya. kalau yg baik tu munasabah. y not kite guna pakai ?

    ReplyDelete
  7. awat bangang sgt nieh?? Tun mana puji dia pon, dgn sentence structure dia pon dh tunjuk yg tun state the fact lar bangang, dia bagi fact! bukan sokong! bodoh nak mampos penulis blog, nmpak sgt dah x dak keja, ak cabaq sapa2 highlightkan satu ayat dlm blog tuh yg tnjukkan tun sokong kamal antartuk, tun letak fakta itu for the sake of comparison. bodoh sesgt2 sapa yg pusing benda nie.

    ReplyDelete
  8. Bai sekarang terbukti Mahathir memesongkan Fakta! Sejak bila Kamal Atartuk mempertahankan negara sehingga Agama Islam kekal ke hari ini di Turki? Mahathir mengelirukan orang bodoh kau ni!!

    ReplyDelete
  9. 11-Dengan menyelamatkan Turki daripada orang Greek agama Islam terpelihara sehingga ke hari ini dan ke-Islaman orang Turki kekal. Sudah tentu Nik Aziz tidak akan akui orang Islam Turki adalah Islam

    Ini fakta dari Mahathir yg memesongkan fakta, Sekarang ko jawab bila masa Kemal Atartuk menyebabkan Ke-Islaman Turki terpelihara?

    ReplyDelete
  10. Kan jelas Mahathir puji Kamal Atartuk sebagai orang yang menyebabkan Islam di Turki terpelihara. Tapi yg jelas Kamal Atartuk ni penghancur Islam, musuh Islam, dan Mahathir mengeluarkan kenyataan itu memang sangat mengejutkan.... tak sangka seteruk itu Mahathir...

    ReplyDelete
  11. hang layan orang tua nyanyok tu....

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Boo sama itu Mahathir yang sudah nyanyuk!

    ReplyDelete
  14. hg baca ke dak sejarah nie? turki tuh negara islam, walaupon x mcm islam tapi org2 dia mmg anut agama islam. in a sense, ya, mngkin dia mcm x memperjuangkan islam tapi the fact that islam remain as the foremost religion does not prove that he is anti - islamic, dia sekular, bukan anti-islamic the end. ada paham? mcm org kita juga yg atas ic tuleh islam tapi x ikot ajaran islam, tapi kita panggil org islam dak? of korse islam, sbb apa yg dia buat ialah urusan dia dgn yg atas if and only if dia murtad then baru kita bleh klaim dia bukan islam. ada kamal antar tuk murtad? cari lah sumber kata dia murtad, kalu dia sekular x bermaksod dia murtad kan? so baca betoi2, paham keseluruhan dari blog chedet tuh. ps; ak x sokong kamal antartuk (dia xterlampau revlotunise, terlampau sekular tpi nak membandingkan chedet ngan dia?? ohhh please, chedet is in a class of his own), ak cuma pointkan bahawa pemilik blog nie cuba nak spin fakta. itu saja

    ReplyDelete
  15. Kesian kat Mahathir dan melayu umno....buta sejarah rupanya....berhentilah berrcakap bperkara-perkara yang karut marut ni....kalau nak sesatpun jangan ajak orang lain...orang umno dan pencacai bolehlah kamu sesatkan.....

    ReplyDelete
  16. Penyokong mahathir bermati-matian spin cerita supaya Kamal Atartuk jd pejuang Islam, dan tidak Anti Islam. Agar kenyataan Mahathir jadi halal. orang lain pulak dikatanya tak baca sejarah... hehehe... teruskan hujah kamu fleXor, beribu org tengah memerhatikan kamu mengarut... hahaha...

    ReplyDelete
  17. spekulasi politik luar negara kan semua dirancang.kenape nak sibuk?

    ReplyDelete
  18. Kesian fleXor, kata org spin, tapi dia terang-terang sambil spin sambil mengarut. Entah-entah budak sekolah menengah je budak ni heh

    ReplyDelete
  19. org bn memang bodoh, sekolah x abs. pas tu nak tunjuk pandai. ijazah pun beli kat kedai kimma. bodoh punya budak umno.

    ReplyDelete
  20. Mahathir = Kamal Atartuk. Fullstop

    ReplyDelete
  21. ak sedih. bukan apa. kamu menyalak kat sini mengutuk seorang negarawan, sy bertnaya kpd kamu, ape yg kamu sendiri sumbangkan kat negara bbanding tun? sehinngga sanggup berkata tun gila dan nyanyuk. kamu cakap pasal fakta tun salah. sebelum memberi ulasan, sila kaji betul-betul makna dan tujuan penyampaiannya. org muda gemar utk judge a book by its cover. tujuan tun berkata sedemikian harus diutamakan berbanding mencari kesalahan. Tun hendak memberitahu smgt nasionalis wpon tidak mengutamakan Islam spt dilakukan kamal al-taturk adalah lebih baik daripada turki menjadi negara kristian. kerana turki masih sebuah negara islam sehingga skrg (YA MASIH ISLAM dan kita tidak boleh menilai keimanan org2 di sana kerana bagus sgt kah kita disini?). malah Anwar Ibrahim memuji turki (sumber : http://mindaaidc.wordpress.com/2010/04/05/demokrasi-hak-asasi-kebebasan-maknanya-halalkan-homoseksual/).
    Bercakap mengenai mengapa mahathir memuji pelaku amalan sekuar itu, bermakna kita boleh tanya soalan yg sama kepada Nik Aziz kerana nik aziz memuji lee kuan yew yg kita tahu menggalakkan org islam meayu mengurangkan keislamannya di singapura?. saya tidak merasa tun puji, tun hanya memberitahu hal yg benar dan kita boleh mengambil nasihat yg baik sungguhpun dari kafir jika ianya membawa kepada kebaikan.

    ReplyDelete
  22. Salam, @Sokong BN @fleXor @sumepekaranakdipolitikan.bod @Pemuda UMNO, Penang

    Saya sungguh terasa hati bila kalian sanggup mengutuk Tuan Guru Nik Aziz. Tahu kah siapa beliau? Siapakah orang yang kita perlu rujuk selepas ketiadaan Nabi Muhammad SAW, para sahabar RA, para tabi'in? Ulama'.

    Tidakkah Nik Aziz itu dari kalangan ulama'? Ulama adalah sepatah kata daripada al-Qur'an, iaitu kata jamak bagi adjektif alim yang bermakna, yang mengetahui, berketahuan, berpengetahuan, berilmu, mahir, arif, terpelajar, bijaksana, atau kesarjanaan, dan al-Alim pula, bermakna Yang Mengetahui.

    Siapakah tuan tuan semua? Ilmuan? Tukang Falsafah?

    Firman Allah Ta‘ala,

    "Kamu tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka." (Al-Mujadilah: 22).

    "Allah tidak melarang kalian untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangi kalian karena agama dan tidak (pula) mengusir kalian dari negeri kalian. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil." (Al-Mumtahanah: 8).

    Sabda Rasulullah saw.,

    "Sayangilah orang yang ada di bumi niscaya engkau disayangi siapa yang ada di langit." (Diriwayatkan Ath-Thabrani dan Al-Hakim. Hadits ini shahih).

    "Barangsiapa menyakiti orang kafir dzimmi, maka Aku menjadi lawannya pada hari kiamat." (Diriwayatkan Muslim).

    Untuk difikirkan:

    1) Jangan campur-adukkan Islam & politik. Kerana Islam sudah ada cara pemerintahannya sendiri yakni valid dulu, sekarang dan masa hadapan.
    2) Islam bukan boleh dituruti sedikit atau setengahnya & yang lain dibuang. SECARA KESULURUHANNYA perlu diikuti.
    3) Pernahkah DAP menghalang kita beramal soleh? Pernahkan mereka menhancurkan institusi Islam? Atau adakah mereka berkuasa untuk menyuarakan apa apa tentang Islam? Jika ya mereka berkuasa, bermakna Islam (iman dan amal) sudah lemah dan jauuuuh ketinggalan.

    Akhir kata, taat perintah Allah SWT dan tinggalkan larangan-Nya serta amalkan sunnah Nabi Muhammad SAW. PASTI DAN PASTI DAN PASTI kamu akan berjaya.

    ReplyDelete
  23. kelakar, tahniah kepada penulis blog ni. mengulas panjang2 mengenai perbuatan kamal ataturk yg jijik dan cuba kaitkan dgn tun mahathr. lalu semua pengunjung terbawa-bawa perasan marah itu dan lepaskn kpada tun. Sedarlah bahawa di akhirat nanti, akan ada balasan ke atas niat jahat ini. Mengapalah tidak diceritakan Tun yang menghapuskan hasil judi dan babi, membina universiti islam, melahirkan angkasawan islam pertama, mewajibkan pendidikan islam sebagai subjek dalam pelajaran sekolah dan macam2 lagi. bertaubat lah

    ReplyDelete
  24. saya tak faham muhammad shuaib ni sebenarnya ada jati diri atau tidak, saya amat setuju bahawa " 1) Jangan campur-adukkan Islam & politik. Kerana Islam sudah ada cara pemerintahannya sendiri yakni valid dulu, sekarang dan masa hadapan." tetapi dengan menyokong Nik Aziz, saudara sebenarnya tidak patut memberi kenyataan jangan campur adukkan Islam dengan politik kerana Nik Aziz ialah seorang yg amat menykong islam harus diiringi dengan politik. Dan semua org tahu itu.
    Bagi saya, Nik Aziz boleh digelar ulama yg telus dan ikhlas jika tuan guru tidak terlibat dalam politik(letak jwatan MB dan keluar PAS) dan tumpu kpada bidang agama kerana sebarang kenyataannya boleh ditafsirkan sebagai berniat politik selagi menjadi ahli PAS.

    ReplyDelete
  25. Menghapuskan hasil judi dan babi?? buat lawak ke apa??

    ReplyDelete
  26. dah truk... ngre kte bole digmba seperti palestin... hamas dan fatah... malaysia, umno dan pas... rkyt2 masg2 cbe berpegg pada ap yg mrk sgkakn btol... sumenye dri bacaan dan bukn dri mate mrke sndri... so, spe yg perlu dslhkn??? bukn kte tpi pemimpin2 yg kte plih jdi sbgi pemimpin... islam dh menerapkn quran dn sunnah... ckp siapa yg amalkn.... adakah islam x mmjukn ssbuah ngara??? rasullullah merupakn pemimpin plg berpgruh dlm sjrh manusia, kajian org bukn islam sndri... kalo dh mghalalkn mnde2 haram, duet rkyt dibazirkn, rkyt tertindas, islam dipggirkn... dh smpi mse, kte tukar daya fikiran... slgi org itu mgamalkn ajaran allah, org i2 lebey layak dijdikn pemimpin... allah prnah berfirman bermaksud, "ap yg mmbezakn hmba2ku, adalah org2 bertaqwa".. taqwa, org yg tunduk, patuh dan mlksanakn semua ajaran allah... ingt, isalam itu praktikal dan cara hidup... itu kecantikan islam.. fikir2kn... sesungguhnya, azab allah amatlah pedih...

    ReplyDelete
  27. urm...nmpk nye org melayu msh cm dlu..trlalu ber emosi... ap2 pon sy mnyokong muhammad suhaib...ap yg dikatakan beliau bnr...kata2 ALLAH & sabda Rasulullah s.a.w yg digunakan bnr...itulah cara sbnr utk kte umat islam brbahasa...bkn brksr sesama muslim...klw Rasulullah s.a.w dgn msh nye blh brlaku baik knp kte sesama muslim di sini ingin memaki hamun sesama sendri...ingtlah akhlak trmsk dlm asas2 islam...InsyaALLAH anda dpt berubah dlm komen2 anda slps ini..

    ReplyDelete
  28. mungkin x ramai yg tahu, sbb tun x perlukan publisiti besar-besaran pon, bahawasanya sehinggalah zaman pemerintahan PM di bawah Tun M, baru lah hasil judi tidak lagi di masukkan sebagai alokasi dalam bajet utk pemerintahan negara.

    ReplyDelete
  29. contohila Nabi Muhammad..

    ReplyDelete
  30. hujah harus lah berdasarkan fakta, Islam amat menggalakkan dialog tetapi bukan dengan kata-kata kejian. saya bersetuju kepada mereka yg mengutarakan pendapat mereka.

    ReplyDelete
  31. apahal la pelaq sangat pi cakap pasai PAS dengan DAP mamat mamat kat ataih tu.At least DAP dapat memahami islam dan dah setuju dengan negara islam.At least Penang tu dapat peruntukan besar untuk jabatan agama islam.Siap lim guan eng cakap pulau pinang menjadikan kepimpinan islam sebagai panduan depa.tapi apahal la orang tak nak buang ego,tak nak mengaku kebaikan yang depa dah bawak.

    alih alih orang cakap DAP saja ja nak pancing orang melayu yada yada yada.Lepas tu gelar plak guan eng tu khalifah.

    AT LEAST DAP tu ada kesan tarbiah dari MCA yang dah dok puluh tahun dalam BN tu.

    Pemerintahan KukuBesi MALAYSIA oleh BN = PEMBANGKANG SEMUA SALAH

    Kalau macam tu baik pergi hapuskan pembangkang ja.Biar terang terangan dictatorship.

    Demokrasi yang simple pun takleh nak faham ka.

    ANWAR gebang2 pasai 16september pun kita tak hidup makin merana tau.
    Tapi bila NAJIB gebang pasal rakyat didahulukan tu,makin terseksa ada la.

    Fikir fikir lah sendiri.

    ReplyDelete
  32. Setahu aku MCA yg bising2 suruh perlahankan azan...DAP dan MCA mungkin brnama kan eng,hong atau sebagainya...tp yg kes turki ni nama dia KAMAL...hg paham dak apa beza pemudang UMNONG????

    ReplyDelete
  33. sudah terang lagi bersuluh...kamal attarturk jelas terpesong dr aqidah islam....

    ReplyDelete
  34. Pemerintahan KukuBesi MALAYSIA oleh BN = PEMBANGKANG SEMUA SALAH

    sedar x sedar 5 negeri kat tangan pembangkang bukan saudara? malahan di bawah projek ETP semua negeri2 di bawah pembangkang mendapat projek2 yg bermanfaat. dan bercakap mengenai BN = PEMBANGKANG SEMUA SALAH, bolehkah kiranya saya berkata begini PAKATAN = BANGKANG SEMUA BAIK BETUL DAN SALAH. lihat di parlimen, hal membawa rkyat keluar dari mesir pon hendak dibangkanng?

    ReplyDelete
  35. urm...kita tgk kesudahan riwayat Tun...slalunyew apa ditgk org meningal mst ada kesan kepada tubuhnyew sperti mayat tlah di mandikan still berbau busuk akibat perbuatan yang melampau di dunia..kemal atartuk tubuhnyew tak diterima oleh bumi...tp papew kita kena ada knowledge secukupnyew,kuatkan iman didada,banyak beribadah...dunia pun da kat sampai penghujung nyew...

    ReplyDelete
  36. gaduh la smpai mati..

    ReplyDelete
  37. PENULIS BLOG NI.....KO CAKAP BABI KAT SINI BLEH LA, KO CUBA PINPIM NEGARA NI 22 TAHUN PLEASE, TGK SKIT KO NI HEBAT SGT KE X?

    ReplyDelete
  38. Maaf @Tanpa Nama,

    Adakah Rasulullah SAW tidak terlibat dalam politik? Fikirkan. Saya tidak menyatakan sokongan saya kepada TGNA atau Tun Mahathir kerana ia berbeda dari segi kefahaman.

    Saya hanya menyatakan bahawa tidak patut TGNA dicaci/dikutuk kerana dia seorang Ulama'. Dan Tun Mahathir tidak patut mengatakan sedemikian kepada TGNA. TGNA hanya MENASIHATI sahaja Tun untuk berubah. Itu adalah tanggungjawab SEMUA UMAT ISLAM.

    Apa yang penulis cuba maksudkan ialah Tun Mahathir secara terang terangan menyokong apa yang dilakukan oleh Mustafa Kemal Ataturk.

    "Qur'an in the Turkish language", "modern attire", "Liberalization", "aside the sheikhs"; semua ini adalah antara "usaha" Mustafa Kemal untuk negara nya.

    Adakah Tun menyifatkan Mustafa Kemal telah selamatkan Turki dari Kristianisasi?

    #Mustafa Kemal telah melihat bahawa Islam adalah lapuk, miskin, menindaskan, lemah dan tidak menguntungkan.

    Ini tidak patut dipuji mahupun diperkatakan kebijaksanaannya, kerana tidak ada satu cacat cela pun kepada Ajaran Islam itu sendiri kecuali manusia yang salah mengamalkan.

    #Mustafa Kemal (mungkin) telah jauh dari fahaman Islam sebenar dan telah tertipu dengan helah musyrikin bahawa kemajuan hanya boleh dicapai dengan permodenan & perubahan kepada Gaya Barat (Westernization). Itu adalah SALAH SAMA SEKALI!


    #Kenyataan Tun bahawa, "Mustafa Kemal Ataturk tidak menitik berat ke-Islamannya. Dia adalah seorang nasionalis". Ini sudah cukup melambangkan kefahaman Islam sangat kurang. Apakah menjadi nasionalis boleh membawa ke syurga? Islamic Nasionalist adalah yang sewajarnya.

    Akhir kata, "syurga" orang kafir adalah di dunia dan "syurga" orang beriman adalah di akhirat. Mungkin Turki telah mencapai ekonomi dan sosial yang sangat kukuh namun, itu tidak memberi jaminan kepada Syurga yang kekal abadi.

    *Nama saya Muhammad SUHAIB, bukan Shuib. :-)

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. 1.mahathir mmg nyanyuk..merapu..fullstop!
    2.MCA terang2 anti islam..boleh google kalo x pcy..fullstop!
    3.mahathir hapuskan hasil judi dan arak?fyi,anak die pemegang saham arak terbesar kt filipina..fullstop!
    4.mahathir dh lama bangangkan otak melayu..kpd melayu tolonglah baca buku "sejarah melayu"-tun sri lanang..bangsa mana yg porak perandakan kesultanan melayu melaka?si kitul dan mendaliar tu bangsa apa?fullstop!
    5.persetankan mahathir nk puji kamal laknat tu..yg aku kisahkan knp si nyanyuk ni berani memperlekeh sunnah nabi muhammad saw?siapa mahathir ni?
    6.pemuda umno penang ni aku confirm keturunan mamak padukang karam gak ni..sebok je nk jd melayu tp kt umah ckp tamil,bini pakai sari..g mampos laa!fullstop!
    7.kenapa bila cina islam dipanggil mualaf tp india islam dipanggil mamak?mamak ni bangsa baru ke?panggil je india je sudahlaa..

    source: http://milosuam.blogspot.com/2011/02/demi-ketuanan-melayu-mahathir-sanggup.html#ixzz1EUAS0GNv

    ReplyDelete
  41. oi sumepekaranakdipolitikan.bod yg bodohhh...
    yg complain pasal azan bising tu MCA la...bukan DAP...
    siap dia complain ade surat dia lg...tu peguam MCA la..asal la ko ni bongok sgt..
    abih MCA tu terang hina islam kat dun tenang tu ape cer....
    bukan nye DAP...

    ReplyDelete
  42. jaka n penulis blog..cuba buat kesimpulan..pening tgk sume nak gadoh2 kt sini..rejam...

    ReplyDelete
  43. umno celaka yang mansuhkan tulisan jawi dalam pelajaran malaysia menyebabkan ramai umat Islam malaysia xthu baca Al Quran kerana xkenal tulisan.

    umno kena bertanggungjawab..Umat Islam hari ini mesti memperbaiki keadaan ini

    ReplyDelete
  44. usahlah terpengaruh dengan benda2 ni..
    klu betul kita islam, muslim, mukmin sejati..
    kita mesti taw ap yg kita nk wat..
    cukupkah amalan kita nk dibawa mati esok hari???
    adakah rukun2 iman, rukun2 islam, telah kita jalani dengan betul???
    kukuhknlah islam di dalam diri, keluarga, saudara mara, dahulu..
    amalkan sunnah rasulullah terutama dlm berdakwah..
    bayangkanlah ketika rasulullah ad skg ni..agk2 ap perasaan beliau..
    melihat umat2ny berpecah belah..jika benar kita mencari islam..
    kita mesti tahu pegangan kita..prinsip kita..sebagai seorang muslim..

    ReplyDelete
  45. dia puji coz dia pun mcm tu jugak....

    ReplyDelete
  46. bersangka baik jom!!! ^_^

    mesti Tun belum dikurniakan oleh Allah perasaan kebencian pada si Kamal Atartuk Laknatullah alaih yang telah Allah kurniakan pada kite2 yg sangat3 membencinya..

    moge2 Allah memeberikan kebaikan n hidayah pada pemimpin yg kite hormati TUN..

    ReplyDelete
  47. cuba kita sama2 baca balik sejarah,sama2 fahamkan apa yg dah jd,cuba bertanya untuk fakta,dan akhirnya kita akan tau statement siapa yg betul dan statement siapa yg salah.tak guna kita gaduh2 sesama sendiri,dalam keadaan yang kita pun tak tau fakta yang sebenar.Janganlah bila mahathir kata apapun semuanya jadi betul,semua pakat puji,sudah2lah zaman menjilat ni,kita kena pegang pd fakta..jangan jd bodoh sangat,bila MCA yg bising2 pasal azan lpas tu spin pulak kata DAP..tu la bodoh namanya,menulis menggunakan tangan,tp x pakai otak.memalukan.

    ReplyDelete
  48. aku rasa apa yang tun nak jelaskan ialah betapa beliau kuat mempertahankan ketuanan melayu sama macam kamal atartuk mempertahankan keturkian.walaupun cara dan usaha nya banyak mengenepikan islam.itu saja.

    cuma aku pelik.apa yang best nya jadi melayu?kenapa nak pertahankan ketuanan melayu?cite skit..bangsa melayu cuma diketahui bersopan santun,ramah tamah.tu je yang aku tau.ada lagi adat2 orang melayu yang jelas sesat dari agama islam.tu kita nak bangga?bodoh..tak payah lah nak pertahankan melayu..sebab kita kan kalah juga.Allah tak menjanjikan apa2 kalau melayu dipertahankan..

    kenapa tidak islam?kenapa tak pertahankan islam?ke lubang neraka juga sang melayu walaupun melayunya hebat di mata dunia.sebab melayunya melayu urban.bukan melayu yang jati macam penduduk asal dulu pun.shit!gebang gebang best sangat.duduk je negara islam.tapi apa yang islamnya negara kita ni?pernah dengar perdana menteri baca doa selepas solat dan diaminkan seluruh rakyat islam malaysia?pernah?sebab apa,sebab dia pun tak sempat nak buat.dia punya jabatan agama islam kan ada..kau tolong solat,kau tolong azan,kau tolong jenazahkan,aku ikut je belakang.itu pemimpin islam?kamon laaaaaa.....

    ReplyDelete
  49. Kau orang nak cakap Tun M tu bagus ke , baik ke, majukan orang melayu ke cakaplah. Aku tetap kata Tun M lah penyebab melayu dan orang islam sekarang porak peranda. Kaji dan selidiklah sendiri.

    ReplyDelete
  50. kpd sume2 pro pr y komen kt sni...

    mne2 pnyokong bn xkn mengakui bhw nik aziz 2 adlh ulama atau pewaris nabi...korg ckp la berjuta2 kli pn dorg ttp kata nik aziz itu ini...so,korg kne phm bhw brckp dgn pnyokong bn mmbuatkn diri kita menjadi bodoh...so,bia kn sje mreka melalak disini mnunjukkan kbodohan mrk...ini sje psanan sy...

    1 soaln pd pnyokong bn/umno...
    kerajaan malaysia ke kerajaan bn.?

    ReplyDelete
  51. Tun memg seorang yang genius...xdinafikan sepanjang pemerintahannya mcm2 kemajuan dah dicipta dan dibawa. tp bila si Ngok ni jd pemerintah..aku xnampak apa pn putk rkyt...tp menipu rkyt bnyk...cnthnya bila nk wat skim gaji minimun tu nak amek yg kurang2 ada spm..so apekejadahnya tu?memg la lau amek yg spm gaji kurg 900-1000...skang nk pejuang yg lulusan pmr pn leh dapt minimun gaji 900-1000...so mknanya semua jenis kerja perlu kenaikkan gaji..tu antara kebodhan yang si Ngok buat....pasal Tun ni...aku tahu..puak2 Umno memg tkt gle kat Tun.xsemestinya dia dah memerintah 22 thn kita xleh tegur lau benda dia wat salah.itu hak rkyt menolak kalau pemerintah tu dah xmeluncur di landasan yg betul..lau tk xdela Hosni Mubarak digulingkan...dia lg la memerintah hmpir 30 thn...mcm Tun but PSMI tu...secara logiknya bdk2 kpg semakin xde mint dan mereka jd semakin bodoh.sbb benda ni akan beri kebaikkan pd org yg berduit je...leh anta ank tuisyen sana tuisyen sini.aku tahu sbb mak aku pn cikgu...selalu merungut pasal bdk yg susah nak adapt benda ni...but yg heran time exam besar sume dpt tggi...sbb ape?sbb graf markah diturunkan. jd nampak la benda ni berjy...tgk skang...dah nk mansuh kan benda ni...dulu xnak akui...tkt pada Tun...yg xelok xambil...ambil yg elok ajer...

    ReplyDelete
  52. em takut plak rasa.. ulama diperlekehkan.. MasyaAllah.. kiamat makin hampir.. tak sedar kah kita? hmm.. jgnlah dikutuk2 TGNA yg merupakan seorang ulama terkenal. dpd pgalaman dan pembacaan sy, rmai juga yg mnerima azab Allah slps kutuk2 ulama ni. jgnla dibawa main-main. bertaubatlah kalian.. kalau bn/umno marah pr pgl mahathir nyanyuk, bn/umno juga lg dasyat mngatakan ulama spt TGNA bnda yg sama. klu dan-dan tu Allah turunkan bala, Ya Allah hai.. Mna yg lbh pnting, dunia atau akhirat? wallahualam...

    ReplyDelete
  53. antara tun mahathir dgn tgna keperibadiaan pemimpin manakah lebih berakhlak..famaily mahadjir dgn tgna mn lebih islamik..mahathir ttp mmperthnkan ketuanan melayu manakal tgna ttp mmperthnkan dasar islam dari al quran n hadis..dari segi ilmu siapa yg lebih hebat ..mahathir kah atau tgna kah..mahathir dr sg sjrah mmg ada rekod perlekehkan hkm islam ..apa beza dia dgn kamal artatuk cm dr segi praktikalnya ...kamal lebih byk melakukan kezaliman n menyebabkan turki mnjadi sekular dan buyk lg peristiwa yg dahsyat tlh kamal lakukan..inilah contoh pemerintahan nasionalis yg mahathir puji..nk kecoh ler pas pemecah belah melayu tp sedarkah mahadhir ler bpk pemecah belah sbnrnya..hnya allah yg dpt satukan hati manusia ..mn mgkin kt nk brsatu ats dasar assobiyah dan mnyokg perasuah dan kezaliman yg trg2 dilarang ..org melayu blh brsatu ats matlamat menegakkan islam krn inilah yg diperintahkan allah..

    ReplyDelete
  54. Pengundi Saluran120 February 2011 at 18:54

    1)Jika Anda Lahir 1957(Merdeka) Anda 54th (DahTua)
    2)Jika Anda Lahir 1969(Peristiwa 13Mei)Anda 41TH (Dah Dewasa)
    3)Jika Anda Lahir 1987(Ops Lalang) Anda 24TH (Remaja)
    Dimanakah Kategori Anda???
    Tun Mahathir & Nik Aziz Pernah Sebaya Anda.
    Tanah Melayu/Malaya Tuntut Kemerdekaan Dari British,Tun Mahathir & Nik Aziz ( Remaja )Sebabtulah Tun Mahathir Kata Melayu Mudah Lupa...Cuma Kepada Melayu Mana Yg Mahathir Tujukan Itu...Generasi 1,2,3 Atau Sebelumnya???
    Genarasi 1,Tak Rasa Perit Makan Ubi Kayu (Dengar Ceritaje),Genarasi 2,3 Makan Ubi Kayu,Mahaldah Sekarangni,Dah Dikomersialkan.

    Semua Rakyat M'sia Berbangga & Memuji, Jasa & Bakti Tun Mahathir Kpd Rakyat & Negara (Terima Hakikatnya)... Jasa & Bakti Tun telah Dituntut & Dibayar secara TUNAI olih Rakyat,Tun & Keluarga Hidup Senang Lenang Sekarang,Itu Upah Tun dari Rakyat (Dengan Kerelaan atau Tidak)Tun Dah Ambil.

    Sebaiknya..Tun Berehatlah Sekarang,Cari & Tambah Bekalan Untuk Dibawa Pulang. Hanya 9Thn Sja Lagi,
    Andaikata diizinkan Allah Kita Menghirup Udara Pagi 1/1/2020,sama2lah kita tatapi apakah RAHSIA yg Terkandung Dlm KAPSUL RAHSIA yg disemadikan Tun
    diMenara KL.

    Tun,Berehatlah...Biarkan Generasi skrg ini,mencorakkan Negara ke arah WAWASAN Tun, untuk Menjadikan Malaysia Negara Maju,Sambil Berharap agar ada Rakyat M'sia Yang Akan Menyelesaikan Sebuah PERJUANGAN TUN YG BELUM SELESAI...Pastinya Bukan dari Generasi & Ahli Keluarga TUN.

    Perancangan Pemimpin,Kearah M'sia Menjadi Negara Maju. Maka Seharusnyalah Rakyat Merealisasikan Pemikiran Kearah Menjadi Negara Maju,selaras dengan slogan... Rakyat Didahulukan,Pencapaian Diutamakan... Pemimpin... Rakyat Biarkan Dengan Pemikiran & Kepentingan Mereka. Tiada Rakyat Tiadalah Pemimpin.

    Jika Anda Pro BN,Anda Kekalkanlah Pemimpin Sekarang Jika Anda Rasakan Kepimpinan mereka kearah Negara Maju.

    Jika Anda Pro PR,anda Jatuhkan BN pd PRU13 Thn Depan.
    Jika PR Memerentah Negara,Merekapun spt Pemimpin skrg (Terutama.....PKR Idea & Mentaliti UMNO).
    Maka Menjadi Kewajipan Rakyat Semua Menjatuhkan Mereka Pula,selaras dgn Pemikiran Rakyat diNegara Maju. Malaysia Negara Demokrasi.UNDI HAK ANDA.
    Renung dan Fikir2kan.
    1) Tun Mahathir PM Malaysia - 20 Tahun
    2) TG Dato' Nik Aziz MB Kelantan - 20 Tahun
    3) Tun Hanif Omar KPN - 20 Tahun.

    ReplyDelete
  55. alah,dua2 belah pn sama...satu putar belit sejarah,yg satu lg,mgaku ulama,tp bleh plak jd penukang belit agama utk org kapir..

    lg senang kalo korg yg pndai2 politik ni,bkak parti baru,raih undi,pastu btanding...dh menang kang,korg sume sme jgk dgn 2 jenis yg aku cakap kt atas td...kan3...hahaha

    politicians suck!!!!

    ReplyDelete
  56. Azmer Kalau Ugama Dah Tinggi...Alhamdulillah,Tahniah,
    Kalau Tak Faham Ugama,Duduk Diam2 Dan Cari Tok Guru & Belajar,Dah Hatam Esok,Masuk dan Komen.

    ReplyDelete
  57. Apa tujuan mahathir puji Kamal Attaturk tiba2?

    Apa kena mengena si laknat kamal tu dgn malaysia?

    Kita kena faham saikologi org tua mahathir ni.

    For me....mahathir akan buat semua perkara yg dia fikir utk merelevankan dirinya. even kalau dia dah takade pun dia mahu dikenang selama2nya.

    dia bercita2 besar nk jadi pemimpin dikenali dunia seperti nepolean, hitler, shi huang ti, julius ceaser. kamal attaturk haram j...dll

    manusia yg bernafsu besar ni, setelah dapat segalanya, mereka bernafsu utk cipta nama pula, nk terkenal, seluruh dunia dan sepanjang zaman.

    dikatakan bahawa attaturk itu berpangkat 33 dalam freemason bukan yahudi, iaitu tertinggi. agaknya mahathir nk capai jg tahap itu atau lebih lg. tapi gagal. amiin.

    pada hamba.....

    kalau lah mahathir jadi PM pertama dan bukan tunku, mungkin negara ni jadi seperti turki dimana elemen islam disekat lebih parah.

    tapi tunku hanya setakat biar arak judi dan lumba kuda saja saja maka semua itu memang tidak dapat mempengaruhi fahaman umat.

    wallahuallam....apakah benar mahathir ni akan mendedahkan segala perbuatannya sebelum menghirup udara terakhir.

    jangan nanti dia dgn selambanya(dlm keadaan nyanyuk) mengatakan,"dulu saya ada kuasa sikit, saya katalah anwar liwat, dia bukan buat pun".

    Sayangnya kenapa dia ni tak tertarik dgn kehebatan pemimpin dunia dan akhirat iaitu Baginda Rasululullah saw.

    Betullah kata Raihan..iman tak dapat diwarisi..tak dapat dijual beli...walaupun oleh org terkaya malaysia....mahathir.

    ReplyDelete
  58. sokongla orng yang bawak islam.....
    bkan orng yang bininyer pon x pakai tdung...
    tu pon x tau.....
    jgan hina ulamak....

    ReplyDelete
  59. korang ni... hishhh... tu pun nak gado. ko x nampak ke betapa alimnya PM kita? mempunyai seorang isteri yg sentiasa disisi dia... sentiasa bersederhana n menjaga batas pergaulan... sentiasa menutup aurat. ape lg yg korang bebel ni? che det tu pun memuji2 sunnah nabi tau. dia la yg memperjuangkan hak dan kuasa raja2. dia baik tau. ape la korg ni. hish...

    ReplyDelete
  60. salam, yg ak tau...org Islam xelok maki2. xle nk kafirkan org len. jom doa ramai2 agar pemimpin kita terdiri dr mereke yg beriman dan bertaqwa

    ReplyDelete
  61. back to the basic. Ini perkara yang tak perlukan pergaduhan di sini. Lebih-lebih lagi kata makian.
    Back to the basic means ambil contoh didikan Rasulullah. Bagaimana Rasulullah tidak pernah sekali pun memaki orang tetapi dengan kelembutanlah baginda berjaya membawa orang mengenal Islam sebenarnya.
    Maka, setiap perkara yang kita cakap, perlu dalil ataupun nas daripada al-Quran dan hadith. Jangan bandingkan isu ini dengan isu PAS puji DAP, atau PAS puji DAP dengan isu ini. Tapi cuba sejajarkan apa yang ingin kita ucap dengan kalam Allah.

    -neutralism-

    ReplyDelete
  62. Kalau masih ada lagi diJabatan Pendaftaran Negara,tidak diarahkan ubah olih mahathir
    nama dia dalam surat beranak ASAL : NAMA
    kutty mahathir a/l kutty mohammed Agama :
    India Islam.........kena pitu selama ini
    olih mamak ini. b
    BODOH

    ReplyDelete
  63. org yg pakai serban..bertudung..janggut panjang sampai ke hujung kaki pun ade yg perangai yg tak senonoh la bro..die tak pakai tudung itu die punye pasal..itu allah yg tentukan.Ko orng takyah la nak judge orang pulak...apsal..ko ingat..korang perfect sangat ke??

    ReplyDelete
  64. Siapa Mustafa Kemal Pasha (Ataturk) Yang Sebenarnya?

    Sejarah dunia mengenal Mustafa Kemal Ataturk sebagai seorang revolusioner karena telah membawa kemerdekaan pada Turki. Namun tahukah kita sebenarnya siapa Mustafa Kemal Ataturk itu?

    Mustafa Kemal adalah seorang Yahudi dari sebuah kota di Turki bernama Tesalonika (Yahudi Dumamah). Mustafa merupakan seorang agen atau kaki tangan Yahudi Internasional yang disusupkan ke dalam militer Turki sehingga dia menjadi seorang jenderal untuk menghancurkan kekhalifahan Islam Turki Utsmaniyah yang menolak menyerahkan Al-Quds kepada Zionis-Yahudi. Lewat konspirasi Yahui Internasional inilah, Kekhalifahan Turki Utsmaniyah akhirnya hancur pada tanggal 3 Maret 1924, hanya 27 tahun setelah Kongres Zionis Internasional pertama.

    Mustafa Kemal naik menjadi penguasa dan menghancurkan seluruh kehidupan beragama di Turki dan menggantinya dengan paham sekuler. Mustafa Kamal Ataturk merupakan seorang Mason dari Lodge Nidana. Selama berkuasa, Mustafa Kamal memperlihatkan watak seorang Yahudi asli yang sangat membenci agama.

    Pernah suatu hari saat berkuasa, setelah melarang adzan menggunakan bahasa Arab dan hanya diperbolehkan berbahasa Turki, Mustafa Kamal melewati suatu masjid yang masih mempergunakan adzan dengan bahasa Arab, seketika itu juga dirinya merobohkan masjid itu. Cerita yang lain mengatakan, ketika Mustafa mewajibkan setiap orang Turki memakai topi Barat yang kala itu di Turki lazim dianggap sebagai simbol kekafiran, maka barangsiapa yang tidak mau menuruti perintahnya memakai topi, orang itu akan dihukum gantung. Hasilnya, banyak lelaki Turki yang digantung di tiang-tiang gantungan yang sengaja dibuat di lapangan-lapangan kantor pemerintahannya.

    Deislamisasi dan juga terhadap agama lainnya di Turki selama kekuasaan Mustafa Kamal ini benar-benar keterlaluan. Barangsiapa yang ingin mengetahui lebih jauh tentang kejahatan-kejahatan orang yang oleh Barat disebut sebagai ‘Bapak Turki Modern’ ini, ada dua buku karya Dr. Abdullah ‘Azzam yang saya rekomendasikan yakni ‘Al Manaratul Mafqudah’ (Majalah al Jihad, Pakistan, 1987) dan ‘Hidmul Khilafah wa bina-uha’ (Markaz Asy-Syahid Azzam Al-I’laamii, Pakistan).

    Di dalam buku pertama yang sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia, Abdullah ‘Azam memaparkan kejadian sakitnya Mustafa Kamal menjelang sakaratul mautnya yang sungguh-sungguh mengerikan. Abdullah ‘Azzam menulis, “…Mustafa Kamal terserang penyakit dalam (sirrosis hepatitis) disebabkan alkohol yang terkandung dalam khamr. Cairan berkumpul di perutnya secara kronis. Ingatannya melemah, darah mulai mengalir dari hidungnya tanpa henti. Dia juga terserang penyakit kelamin (GO), akibat amat sering berbuat maksiat. Untuk mengeluarkan cairan yang berkumpul pada bagian dalam perutnya (Ascites), dokter mencoblos perutnya dengan jarum. Perutnya membusung dan kedua kakinya bengkak. Mukanya mengecil. Darahnya berkurang sehingga Mustafa pucat seputih tulang.” (bersambung...)

    ReplyDelete
  65. (...sambungan)

    Selama sakit Mustafa berteriak-teriak sedemikian keras sehingga teriakannya menerobos sampai ke teras istana yang ditempatinya. Tubuhnya tinggal tulang berbalut kulit. Beratnya hanya 48 kilogram. Giginya banyak yang tanggal hingga mulutnya hampir bertemu dengan kedua alis matanya. Badannya menderita demam yang sangat sehingga ia tidak bisa tidur. Tubuhnya juga mengeluarkan bau bagaikan bau bangkai. Walau demikian, Mustafa masih saja berwasiat, jika dia meninggal maka jenazahnya tidak perlu dishalati.

    “Pada hari Kamis, 10 November 1938 jam sembilan lebih lima menit pagi, pergilah Mustafa Kamal dari alam dunia dalam keadaan dilaknat di langit dan di bumi…,” tulis Abdullah ‘Azzam. Naudzubilahi min dzalik!

    Majalah Al Mujtama’ Kuwait pada tanggal 25 Desember 1978 edisi 425-426 memuat sebuah dokumen rahasia tentang peranan dan konspirasi kaum Yahudi di dalam menumbangkan kekhalifahan Turki Utsmaniyyah. Dokumen ini berasal dari sebuah surat yang ditulis Dutabesar Inggris di Konstantinopel, Sir Gebrar Lother, kepada Menteri Luar Negeri Inggris Sir C Harving pada tanggal 29 Mei 1910. Dalam dokumen tersebut dipaparkan secara rinci bagaimana kaum Freemason melakukan penyusupan ke berbagai sektor vital pemerintahan Turki untuk mengakhiri kekuasaan Sultan Abdul Hamid II dan mengangkat Mustafa Kamal Ataturk, untuk menghapuskan kekhalifahan Islam di Turki. Bahkan kaum Mason Turki ini berhasil masuk dalam lingkaran pertama Sultan Abdul Hamid II sehingga banyak kebijakan-kebijakannya yang disabot atau disalahgunakan.

    Demikian penjelasan Mustafa Kamal ini yang oleh sejarah resmi disebut sebagai “Bapak Turki” (Attaturk), padahal seharusnya dia disebut sebagai “Penghancur Turki”. Sama seperti mantan Presiden Suharto yang disebut sebagai “Bapak Pembangunan” atau “Guru Bangsa”, padahal seharusnya dia disebut sebagai “Bapak Penghancur Indonesia”.

    http://exiaprasetya.wordpress.com/2010/05/17/siapa-mustafa-kemal-pasha-ataturk-yang-sebenarnya/

    ReplyDelete
  66. assalamualaikum...bertengkar pasal politik ke?..hehehe...pasal politik sedara2 seagama dan sebangsa bertengkar har har har bagus la...saya pening memikirkan soal ini....

    ReplyDelete
  67. sebaiknya kita jgnlah bergaduh sesama kita.Setiap daripada kita ada kekurangan dan kelebihan masing2..yang buat silap kita doakan agar mereka berubah..

    ReplyDelete
  68. tak sedar diri berkata...

    org yg pakai serban..bertudung..janggut panjang sampai ke hujung kaki pun ade yg perangai yg tak senonoh la bro..die tak pakai tudung itu die punye pasal..itu allah yg tentukan.Ko orng takyah la nak judge orang pulak...apsal..ko ingat..korang perfect sangat ke??
    20 Februari 2011 8:54 PM



    aduuuhhh kata2 tipikal budak muda. belajar lagi dek ooiiii. byk kan membaca ye cayang

    ReplyDelete
  69. agree dengan bekas polis :D

    ReplyDelete
  70. Najib Gilo...mahathir gilo

    ReplyDelete
  71. APA punya bangang... hampa aku rasa org islam... nama saja islam bertekak... satu dunia org melayu dan org yg pandai berbahasa melayu baca... baca kelemahan org Melayu Islam di negara kita.Islam itu AaDin... habis. Paham2 sendiri.. kalu x paham dengar ceramah, kalau x dan p surau/ masjid download drp internet..banyak ceramah boleh dengar,
    jangan tutup hati dengan agama yg kita aunti... kita semua bersaudara

    ReplyDelete
  72. ADDIN bukan Aadin, alaa kamu ni, mcm nilah yang bagus, kalau tidak nasib rakyat takterbila, biar UMNO asyik dibangkang, sebenarnya membaa manafaat pada rakyat, masing2 ada fikir nak selamatkan rakyat, tapi bila kita lihat UMNO ni banyak songlab hak rakyat. ada faham semua.

    ReplyDelete
  73. Salam,

    Tun Mahathir memang ada kelebihan sebagai seorang pemimpin..
    Apa yang saya tak setuju ialah selalu sangat dok kata kat TG Nik Aziz..
    Yang terbaru kata TG Nik Aziz nak ambik hati orang melayu plak.. Apa ni...?
    Sapa2 yang sokong sangat Mahathir tu, tolong pi tegur sat no.. Dia boleh la keluar TV buat kenyataan camtu..
    Sebut pasal Kamal Artatuk plak dah..
    Nak suruh rakyat berpandangan klau tak bawak Islam yang menyeluruh pun takpa ka..?
    Sebab tu la keluar persoalan yang pakai serban dan berjanggut panjang pun wat salah..
    Adoi... Samapi bila la kita semua nak menjiwai Islam sebenar..?
    Dok terketaq-ketaq nak pertahan sorang tokoh yang mampu bagi kesan pada pemikiran majoriti kita orang Islam pasal apa..?
    Dah banyak kali tetap tak mau berubah jugak..
    Kalau la Tun Mahathir berubah dan buang ego..
    Cukup baguih la..
    Tapi kalau dok buat perangai melampau..
    Tetap kami tentang..
    Semoga kemenangan bagi mereka2 yang benar..

    ReplyDelete
  74. bila lah nak mampos cik Det ni, mamposlah cepat2 lagi bagus..

    ReplyDelete
  75. mahathir ni dah nyanyuk...dah la jahil bab agama...pehtu sokong sangat pandangan sekular dari Islam itu sendri...mgkn dah lame sangat kawan ngan yahudi...perangai pun dah nak sama...cume ahli umno je yg bangang pertahankan dia lagi...hehehe...

    ReplyDelete
  76. ni bkan msalah judge orng bang....
    ni masaalah agame....
    bnde tu wajib....

    ReplyDelete
  77. aku malas nk ckp byk...mahathir xreti nk pencen ke?xyah la involve dlm politic..kan ada hadis diam tu lebih baik...igt negara ni bapak kau punya ke..ko dah wariskan anak ko dlm politik sudah lah..lps ni anak ko punya anak plk..pastu cucu ko pnya cucu plak..

    ReplyDelete
  78. sebaik2 nik aziz ..seburuk2 tun m..

    aku tetap sokong tun m..

    kerna terlalu byk jasa yg telah tun m sumbangkan untuk dunia islam seluruh...berbanding nik aziz yg hanya berjaya mengekalkan jawatan menteri besar sampai ke tua..thumbs uppp LKY..

    t.m ckp pasal fakta..bukan dia sokong k.ataturk..mana yg baik kita kena ambik..
    bkn asyik2 nak spin 24jam..itu tidak bersih namanya beb..dendam mcm LKY

    allah yg akan mengadili mereka..bkn n.aziz..bkn t.m..jg bkn LKY....!!

    ReplyDelete
  79. As salam,

    korang sume ni janganla menilai seseorang yang baik, baiknya mesti macam malaikat; dan seseorang yang jahat, jahatnya mesti macam iblis. setiap manusia, memang ALLAH dah tetapkan ada sifat baik dan buruknya. yang membezakan setiap individu adalah berapa jumlah kebaikan dan keburukan yang telah dilakukannya.

    sama la macam kisah si kamal ataturk tu. bukan tak da langsung kebaikan yang dilakukan oleh si kamal ataturk tu. cuma, jasa itu tidak dapat ditanding oleh kejahatan yang dilakukannya.

    begitula jua dengan kes mahathir. punyala banyak jasa beliau kepada Islam, tetapi kejahatan beliau dalam merosakkan sunnah nabi dan meletakkan Islam tidak pada tempatnya dalam minda rakyat malaysia sehingga kini, sangat besar dan tak tertanding oleh jasa2 yang telah dilakukannya (kerosakan kepada Islam yang syumul lebih banyak daripada kebaikan).

    oleh itu, perlukah kita mengagungkan orang2 seperti ini. lebih baik kita pejamkan mata kita terhadap kebaikkan yang telah mereka lakukan kerana kerosakan yang dibawa oleh tangan2 mereka lebih teruk kesannya terhadap Islam.

    apa2 pun, saya lega kerana sehingga kini mahathir dan koncu2nya masih belum menganggap dirinya sebagai tuhan seperti yang telah dilakukan si kamal ataturk.

    marilah kita sama2 doakan mereka sedar dan terbuka hati memahami Islam yang sebenar. usahla kita doakan keburukan buat mereka

    ReplyDelete
  80. Ya allah.. Aku tak faham betoi laa....

    Dalam sejarah dunia ni, dah beribu tokoh2 hebat yang lahir. Semua pemikir2 hebat belaka..

    Dalam banyak2 tu, awat laaaaaa Dr. M pegi quote kamal ataturk si sekular tak guna perosak empayar Islam terakhir tu?

    Bukannya susah.. Rasulullah tu, sampai beribu2 kitab pasal kepimpinan, keperibadian, akhlak, teladan etc2. yang dikarang.. awat Kamal ataturk jugak...

    ..ooo, lupa. Mana boleh quote Rasulullah. Sebab takde yang sama pun~

    Terpaksa jugak quote Kamal si sekular tu sebab Rasulullah berjuang atas dasar ISLAM, bukan BANGSA..

    sigh.. sedih2~

    ReplyDelete
  81. korang baca habis tak artikel chedet tu?.

    ReplyDelete
  82. nadia..
    dari mana kamu tau sebanyak mn kebaikan & kejahatan seseorang itu..!! apakah kamu pun wali selipar juga..!!kamu jgn memandai soal haq..!!dosa pahala!!!
    ALLAH saja yg maha segalanya..!!!

    ReplyDelete
  83. 10. Mustafa Kemal Ataturk tidak menitik berat ke-Islamannya. Dia adalah seorang nasionalis. Pada masa dia berperang untuk negaranya, Turki dikuasai oleh orang Greek Kristian. Kerana nasionalismenya yang amat kuat, dia berperang sehingga Turki kembali ditakluk dan diperintah oleh orang Turki.

    Setau aku, masa Mustafa Kamal Ataturk menawan turki, yang berkuasa adalah Sultan Mehmed VI dari Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Xpasti pulak bila masanya Greek Kristian berkuasa. Kalau nak kata masa zaman Bani Seljuk (Pelopor Khilafah Uthmaniyyah), mungkin la kot. Ni yang buku teks Pendidikan Islam dan Sejarah time sekolah menengah tulis la. Kalau salah, blame KBSM yang UMNO bentuk tu...


    11. Dengan menyelamatkan Turki daripada orang Greek agama Islam terpelihara sehingga ke hari ini dan ke-Islaman orang Turki kekal. Sudah tentu Nik Aziz tidak akan akui orang Islam Turki adalah Islam.

    Yang ni memang sedap bantaaaaaaaaiii.. Sebab Kamal Ataturk la, Turki terus sekular. Ulamak pakat kna bunuh, azan bahasa turki, bukak aurat digalakkan dan memacam lagi. Keislaman orang turki kekal?! Haha~ Celah mana kekalnya Islam kalau penduduknya pun dah tak nampak macam Islam. Kalau nak bela orang xpakai tudung yada yada, xpayah laa.. Kalau nak zahirkan diri sebagai islam pun xnak, lagi nak mengaku islam? Sedih..

    ReplyDelete
  84. pemuda umno 2ekoq tu pesal? kahkahkah

    no Mahathir UMNO lebih mudah naik... kahkahkah

    UMNO dah busuk sampai ke USUS oi!

    ReplyDelete
  85. pemuda umno yg bangang, sebelum korang nak setuju kata mahathir tu, korang kenal ke sapa kamal ataturk tu ? korang tau ke saat kematian dia macam mana allah azab ? macam mana pengebumian dia ? semua ni ko boleh baca dari sumber soheh la. terang2 dia bukan islam yg baik. dia meng'sekuler'kan turkey, semua dosa org turkey sampai kiamat dia tanggung.

    kita sepatot nya apa2 agama mesti nombo satu, sebab ko bawak utk dunia akhirat, korang tak belajar agama betul2, yg korang nmpk agama tu kolot, tadak kemajuan. kepala bapak korang la kalo pikir camtu. yg mahathir nmpk skrg, seolah-olah, nasionalisme tu lagi penting dari agama. utk duniawi, yes. utk akhirat, hell no. baca betul2, dia nk kata walaupun tak islamic, kalo nasionalisme tu ada, boleh bla bla bla. kira macam islam ni boleh campak tepi plak.

    lepas tu nk petik nik aziz pulak, nak kata nik aziz tak maju kan kelantan ? hoi pale hotak bapak korang, kelantan tak dapat duit pon dari kerajaan pusat dan royalti minyak hak kelantan pon tak dapat tau tak. dorang bn kaya raya gelak tengok korg, korang boleh sokong plak. BODOH. setakat bapa pembangunan, malaysia mmg berpotensi sgt nak maju pon, tak perlu orang tua ni pon boleh. setakat kemajuaan yg org tua ni dah buat, setakat celah gigi je duit msia, msia asal byk duit plak, mana pigi ?

    ReplyDelete
  86. As salam saudara Tanpa Nama,

    cubalah baca teks saya tu betul2 dan sila selidiki kata2 yang pernah dikeluarkan pemimpin2 umno dari dulu hingga sekarang tentang agama Islam.

    mungkin segala statement yang buruk tentang amalan Islam yang dikeluarkan oleh mereka, saudara boleh buat tutup telinga, boleh buat tak tau dan tak rasa Islam itu dihina. tapi, kami yang mahukan Islam ini sangat sedar dan terpanggil untuk mengutuk perbuatan tersebut!

    terpulanglah pada saudara jika tidak merasakan apa2 apabila pemimpin saudara sendiri menghina hukum ALLAH dan menghina penjagaan aurat oleh saudaramu seIslam seperti yang berlaku di Tenang. Kalau saudara menganggap ianya sebagai fitnah, sila lihat sendiri dalam akhbar kepercayaan saudara tentang kenyataan yang dikeluarkan pemimpin kesayangan saudara di Tenang itu.

    adalah lebih baik mereka tidak mengutuknya bersama2 si soi lek (dok diam jer) daripada mengeluarkan pernyataan menghina perintah ALLAH kerana dosa itu lebih buruk.

    kalau ye pun taknak Islam, jangan halang orang lain melaksanakan Islam. kalau ye pun tak mahu mengamalkan Islam, janganla mengutuk hukum Islam sedangkan diri sendiri mengaku Islam. lebih baik diam. lebih baik tidak mempengaruhi sesiapa. sekurang2nya biarlah semua penghinaan itu di dalam hati, jangan dizahirkan. sudah tentu dosa itu masih boleh diampunkan kerana ia berlaku antara diri sendiri (dalam hati) dengan ALLAH.

    ini tidak, dihebohkan kehinaan itu sehingga ramai orang yang tahu. tidakkah saudara terfikir bahawa berapa banyak orang yang mungkin akan terpengaruh dengan kenyataan menghina Islam itu? jika mereka yang lain meyakininya sehingga mati, berapa banyak dosa yang ditanggung oleh si penghina hukum agama itu? ingat senang dia nak betulkan balik semua salah tanggapan dirinya yang telah berakal umbi dalam pemikiran rakyat yang tak tahu apa2 itu? tidakkah itu membawa kepada betapa banyaknya dosa yang ditanggungnya.

    ramai orang tak sedar bahawa banyak dosa yang ditanggungnya adalah datang dari dosa orang lain yang terkena tempias dari kedosaannya sendiri. sebab tu la Islam suruh, kalau buat jahat jangan heboh2kan. kenapa? sebab taknak ada orang lain terikut melakukan dosa yang sama sehingga dia turut mendapat dosa menyebabkan orang lain melakukan dosa itu.

    moral of the story: kalau taknak Islam, jangan diheboh2kan. dok senyap2 sendiri sudahla!

    ReplyDelete
  87. Nabi dah berpesan, Al Quran dan Sunnah Ku adalah panduan dan pedoman hidup pada manusia jika berlaku perbalahan agama islam selepas aku tiada.Kenapa mesti ambil contoh Kamal Ataturk separuh baik separuh tak baik sebagai panduan dan pedoman hidup manusia?. Ingatlah iblis akan sentiasa berusaha untuk sesatkan manusia kejalan yang benar. ikutlah panduan AlQuran dan Sunah Nabi selamat dari ancaman iblis . Kaji Al Quran dan Kaji Sunah Nabi ada contoh 100% kebaikan untuk manusia di situ.

    ReplyDelete
  88. Cara tun memuji Mustafa Kamal Ataturk x ubah seperti memuji ROSMAH MANSUR yg menganjurkan Islamic Fesyen Festival tu... nape x puji ROSMAH je tun? yg merosakkan Islam pd pandangan dunia yg fesyen Islam ni mendedahkan AURAT...

    ReplyDelete
  89. http://www.bismikaallahuma.org/archives/2005/mustafa-kemal-ataturk-the-enemy-of-islam/

    ReplyDelete
  90. otak Tun tu sama dengan 30 otak kite...sbb tu kite xpaham ape pemikiran die....Sedar2 lah org melayu, jangan pandang yang -ve sahaja...Tidak sedarkah anda segala kemewahan yang telah kite kecapi hasil titik peluh Tun untuk negara kite...Anak-anak kita dapat menuntut ilmu sehingga ke menara gading, kemudahan LRT yang mudah dan murah, kemudahan hospital2 dan semuanya untuk negara kita...Tu pon TAK CUKOP ke?????Melayu memang mudah lupa...

    ReplyDelete
  91. Cuba bagi pakatan pegang kerajaan pusat lak nak x? Kot2 berkali ganda kebaikan yg kita dpt drpd kerajaan yg UMNO pegang skang... Belum cuba belum tahu bro...

    ReplyDelete
  92. Kpd yg mengaku dirinya Islam...21 February 2011 at 10:53

    Kepada Muslimin & Muslimat..
    1) Kepada yg mengaku dirinya beragama Islam, hati2lah, kebenaran Islam semakin terselah. Ingatlah kasihani lah diri kamu sbb kamu Islam, kamu sayangkan Islam, Sambut Maulidur Rasul... baiklah macam ni, jika kamu sayang kekasih kamu, suami, isteri kamu? Adakah kamu nak buat apa yg mereka larang? Buat apa yg mereka tak suka? Fikir-fikirkan. Jika kamu ada anak sukakah anak kamu melawan cakap kamu?... renungkan...

    Begitu jg sekarang.. Jika Nabi Muhamad Rasulullah S.A.W, dah ajarkan kaedah hidup di dunia ini, dah diketahui umum Agama Islam ..agama terbaik, kenapa perlu ambil yg mana suka dek nafsu, yg tak suka tinggal.. itulah contoh melawan, contoh tak sukanya kamu pada didikan Baginda Rasulullah S.A.W. Kalau masih ada yg fikirkan apa yg mereka kata betul, muhasabah diri.. balik, setiap kebaikan ..walaupun sebesar zarah akan dinilai, begitu jg setiap keburukkan yg kita lakukan.

    Sedih tgk sambutan Maulidur Rasul baru ini, knp katakan sayang pd Rasulullah S.A.W. tapi menginkari ajaran yg Rasulullah S.A.W. telah wariskan pd pewaris2 nabi.. iaitu ulama2.

    Pd yg kata Tok Guru Nik Aziz tu, silap.. salah, tak betul.. itu penilaian individu, tapi carilah kitab2 ulama-ulama terdahulu banyak, Imam Ghazali, Imam Syafie & Imam Nawawi, Imam Bukhari, Imam Muslim.. baca kaji fikir.. apa kata hadis apa kata mereka.. tentang dunia akhir zaman. Apa kata mereka.. sama dak cara Tun Mahathir dgn TGNA cakap. Tengok siapa betul.

    Bukan atas penilai akal anda, sbb ianya boleh dipengaruhi oleh nafsu, di pengaruhi oleh bisikkan2 syaitan. Sbb bila kata.. oh betui idea aku, itu namanya percaya pada akal, idealogi..yakin betul dgn akal sendiri.. boleh timbul rasa bertuhankan akal/diri sendiri.. seperti mana Firaun..

    ReplyDelete
  93. sigh~~

    at least korg ckp la elok2 ckit..
    x pyh nak maki2 org la..

    ReplyDelete
  94. penyokong bn dan pemuda umno..

    * tak belajar sejarah...
    * sengal pn yea jugak.. (sori.. sengaja sebut)

    ReplyDelete
  95. @ Tanpa Nama 10:16 AM

    Quote: otak Tun tu sama dengan 30 otak kite...sbb tu kite xpaham ape pemikiran die....Sedar2 lah org melayu, jangan pandang yang -ve sahaja...Tidak sedarkah anda segala kemewahan yang telah kite kecapi hasil titik peluh Tun untuk negara kite...Anak-anak kita dapat menuntut ilmu sehingga ke menara gading, kemudahan LRT yang mudah dan murah, kemudahan hospital2 dan semuanya untuk negara kita...Tu pon TAK CUKOP ke?????Melayu memang mudah lupa...

    X.. melayu mana lupa. Cuma, kita kena ingat.. Segala kemajuan, kemewahan dan pembangunan bukan datang dari TUN, semua mutlak dari ALLAH. Kalau diberi kepimpinan kepada kanak2 kecik sekalipun, jika diizinkan Allah, berjaya negara tu. Sultan Muhammad Al-Fateh pun naik memerintah kerajaan seawal usia 19 tahun. Akhirnya? Berjaya tawan konstatinopel! Jadi, kena ingat. Bukan kerana Tun kita maju, semua kerana Allah. Yakin kepada Allah kena lebih dari yakin kepada Tun. Sebagai orang Islam sebenar (bukan nama ja), kita kena jelas hal ni.


    @ Tanpa Nama 11:31 AM

    Bukan sebelah pihak yang maki, rasanya kedua belah pihak pun. Even Tuan Tanah a.k.a Milosuam pun dah tulis kat rule ke-3: Elakkan maki xtentu pasal (jap.. dia pu pesan tinggal nama walaupun nama samaran kan, apasal pakat jadi Tanpa Nama ni?) Seboleh2nya, pakat main hujah la. Baru nampak kematangan. Kalau setakat nak hamburkan marah tu, byk lagi tempat nak join.. jangan penuhkan thread ni yang ramai pelawatnya nak tengok penjelasan dari kedua belah pihak..

    ReplyDelete
  96. ye la..apa indahnya melayu yg layu..kenapa tak indahkan agama sendiri..ISLAM..segala bangsa ada.. klu UMNO berterskan perpaduan n jadikan ISLAM sebagai tunjang yg kukuh,sy pasti x satu pun org melayu/cina/india yg akan berganjak dari umno sbb dlm semua bangsa tu ada ISLAM..ISLAM kan kata2 kita juga..jgn mencerca org lain utk puaskan hati.. sama2 kuatkan iman n cari jln agar pemerintah jaga rakyat bukan jaga poket mereka saja..

    1malaysia,rakyat didahulukan...didahulukan lingkup dulu ...

    ReplyDelete
  97. assalamualaikum..

    dgn rahmat Allah, kt dlahirkan sbg Islam, biarpon ramai Islam dr kturunan, n dgn berkat didikan agama mak ayh n pesanan para guru, kt diajar ttg akidah, tauhid n cara hidup Islam, yakni berlandaskan Al-Quran n As-Sunnah. kt diajar utk cinta pada ape yg disukai Allah n Rasulullah saw, n membenci pd ape yg dibenci Allah n Rasulullah saw..

    dalam soal ni, da terang2 dikatakan Mustafa Kemal Atartuk Laknatullah (dilaknat Allah). jd, knp kt nak contohi dia?knp kt tetap nk jdkan dia sumber idea kt sedangkan Allah pon melaknat dia??knp kt tetap nak menangkan pihak yg memilih dia?mana iman kt?mane taqwa kt?pikir2kanla..

    Allah da memberi kt hati utk membuat pilihan, akal utk b'fikir n menilai sesuatu sblm b'tindak n anggota badan utk kt beramal.
    jd, laksanakanlah perkara2 ini b'pandukan syariat Islam.

    tp, ape yg mmbuatkn sy sedih, sbg seorg Islam n saudara kalian, knp kt mesti b'gaduh?kt kan saudara, kne saling b'kasih sayang, hormat mghormati..kt kan Islam.b'satu kt teguh, b'cerai kt roboh...

    maaf kalo ade yg terasa.ini hny peringatan utk sy sndiri n kwn2..yg baik dtgnya dr Allah, n yg buruk dr sy sndiri..

    Wallahu'alam...

    ReplyDelete
  98. sape sokong aku, kalau aku kata mahathir ni dh nyanyok.... aku rasa dia ni dh nyanyuk la... 2 pasal dia cakap mcm 2... utk tnjukkan kebodohan dia...

    ReplyDelete
  99. memang la semuanya datang dr ALLAH....tapi semua kenelah dgn usaha....kalo duduk diam bagai menunggu bulan jatuh ke riba ALLAH pon xnak tunaikan permintaan kite.....Semuanya dengan usaha!!!!! Kalau tak dengan usaha Tun untuk memajukan Malaysia ni kite pon xdpt kesenangan skrg....Melayu mudah lupa

    ReplyDelete
  100. pokok cerita,tepuk dada tanya iman.. kalo iman tu sihat,alhamdulillah..

    ReplyDelete
  101. udah lah tun...setakat twin tower , piramid lagi besaq!...islam tak pernah menghalang kemajuan! tapi masalahnya,bila kita berkuasa dan hebat,kita lupa KEHEBATAN DAN KEAGUNGAN ALLAH SWT!!! Otak hang tu pun ALLAH yg jadikan!!...pakat pie pikiaq la...apasal kita jarang sgt memikirkan,apa akan berlaku selepas mati!! REMEMBER THIS > MATI ADALAH THE STARTING OF FOREVER LIVING!!!FOREVER LIVING!!! TAK KAN LAH TAK DE AGENDA!!

    ReplyDelete
  102. 1982.....
    dari tahun itu TUN memimpin kita... aku rasa takde dia jadi kan negara kita ni kapir..... takde plak.... sekolah agama atau tadika di tutup n untuk masyarakat... aku nak tanya kau milo suam... kau ni sekolah maner eh??? sekolah tak abis yer,... thats y la kau wat blog bodoh ni....blog yg kau rasa FAKTA bukan AUTA.... ish ish ish.. ni pejuang ISLAM????? aku rasa baik kau buat blog ajak org UMNO ni solat ker... tahajud ker.... bg ceramah agama ker.... bg seribu mcm solat sunat ker... tak ker menambah pahala kat kau.. ni kau tambh dosa kau jer.... klu la tun nak runtuhkan islam... dh lame dia buat la ngong.... masa dia mentadbir lg dia bole buat... aku tak nampak pun satu yg tak berfaedah yg dia buat kat kau milo suam oii... dia majukn negara.... ader dia lingkup kan kita... kau ni tak reti bersyukur la duk kat negara yg aman... negara yg tak kebulur.... negara yg kau rasa tak islam ni..... kau duk sini wat per... kau pi la kat indon ker... singapore ker.... thailand ker... biar puas ati kau.... tgk mcm ner aman nyer negara diorg yg ader diskriminasi antara KAUm.........

    yg tanya nik aziz tu sapa... ULAMA??? ok fine.. aku nak tgk gak dia punyer sumbangan kepada NEGARA YG AKU CINTAI NI.... soro fallows... setakat mulut....... aku pun leh ckp........... aku nak HASIL beb.. HASIL..... tolong la bawak balik budak mesir ni nak balik mesir nak berjuang tuk islam.... bole tak pak nik??? buat mcm pahang... menteri besar pahang bg tambang flight ke mesir n duit belanjer lg.. wat la pak nik.... aku nak gak tgk sumbangan kau yg diorg agungkn ni.,...

    ReplyDelete
  103. malaysia mmg ade potensi pon nk maju tanpa tun ko pon tanpa nama 21 Februari 2011 5:34 PM .....malaysia ade byk sumber Allah anugerahkan...petroleum,sawit,getah,arang batu etc2...kalo PR perintah aku yakin lg maju malaysia sbb kalo nk banding pemimpin PR byk lg yg lebih terserlah kepimpinannye, kebijakannye,ketrampilannye,etc2 nk banding ngan pemimpin umno ko tu....

    ReplyDelete
  104. untuk tanpa nama 22 Februari 2011 12:05 AM ....nk kate ko bodoh xsampai hati lak aku...dh trg2 yg kontrol ekonomi malaysia skang umno ko tu bkn PR....kelantan hak petroleum pon kene sekat...kalo ko xnmpk lg ko tgk terengganu...umno pgg ganu, hasil petroleum dpt...bile PAS amek alih alih, hak tu kene sekat....then, umno amek blk, hak tu dpt blk...aiseyh, nmpk sgt der....pahang tu dh byk sgt adnan kaut balak, elok sgt la die bg blk hasil tu sket kat rakyat...pikir luas2 der...

    ReplyDelete
  105. ustaz tv3..

    aku sokong nko...

    nko pun bleh jd pm..

    malah nak jd presiden amerika pun nko boleh..

    nko baca nko tiup je pus kanan pus kiri..pas pis pus..semua jadi.....last2 jd pm kat tanjong rambutan...haaaaa

    ReplyDelete
  106. apa2 pon dari tunku sampai la ke najib...masih ada rakyat tanah melayu ni ni yg makan siput babi, bleh rojer ak klu nak tau n x caye... kdr inflasi naik... yg miskin brtambah miskin, yg kaya, brtambah kaya.... bukan nak cite la, org paling kaya mlysia ni ialah tun M... itu bru 22 thun mmerintah, hosni mubarak 30 thun dh sebat 70billion lebih....mmmmm

    bdk U

    ReplyDelete
  107. salam semua,http://www.kias.edu.my/gema4.htm

    ReplyDelete
  108. budak U.... brapa harta TUN???
    kau bijak sgt kan.... bg tau aku.... brapa harta dia???

    yg sokong PR tu...

    klu kau yg gali..... pastu tetibe org lain nak ambik... kau marah tak???? kau dh bina semua yg kat tganu tu.... then aku ambik jer.... aku pun seronok... takyh susah payang wat loji.. wat platform... aku terus je ambik hasil... kau marah tak???? ngong tak... habis usaha kau aku ambik,..... budak kecik pun marah dol....

    ReplyDelete
  109. keje korg ni tau gaduh jela..kalo kt same2 pk jln pnyelesaian xblh ke?

    ntah2..kt pny musuh yg b'juta2 tu gelak kn rakyat malaysia ni..
    sbb sume da b'gaduh2..lame2 kalo xtangani, negara huru hara, n then senang la ckit dorg nk cmpur tgn nk rampas malaysia ni..

    yg kutuk Tok Guru Nik Aziz tu..
    adakah ko yg maha mngetahui ape yg b'laku dlm malaysia ni,dalam dunia?adakah ko yakin mereka gne duit sendiri nk g mesir?gne duit yg dorg usaha sndiri tnpa amek hak milik kerajaan yg mksdnye guna duit2 rakyat???adakah ko mnsia plg arif dlm isu politik malaysia ni?ko yg tadbir??sampai ko nk tau semua yg org lakukan...?
    even kt ade jwtn n amanah, konsep berkat n ikhlas xley lupe ye der...ko ingat sikit, ALLAH yang Maha B'kuasa ats segalanya..

    dunia akhir zaman ni, yg baik nmpak buruk, n yg buruk tu nmpak cntik smua org bangga2kan...

    p/s: LETAKKAN HATI DI DEPAN LIDAH, BKN LIDAH DI DEPAN HATI.SEMATKAN AL-QURAN N AS-SUNNAH DLM HATI TU...BKNNYE NAFSU N PERASAAN MARAH!

    peace!!no war....even mulut n jari yg b'perang. :)

    ReplyDelete
  110. salam. tiada niat nak sokong mana mana pihak. sekadar buka hati buka minda. apa yg berlaku adalah sebahagian kokongan minada kerana tiada keterbukaan dan kekurangan ilmu. kita akan komen sesuatu perkara berdasarkan pandangan fikiran kita. fikiran kita berfikir berdasarkan ilmu da pengalaman kita. tidak mustahil kita akan berbalah mengenai sesuatu perkara berdasarkan ilmu yg kita ada. sebagai contoh... sepuluh orang yg ditutup matanya dan menyentuh sebahagian badan seekor gajah... aku yakin 10 orang tadi akan berbalah mengenai rupa bentuk apa yang mereka sentuh. begitu juga dengan segala isu yg timbul dan ditimbulkan... Allah lah yg maha mengetahui... sebaiknya sewajarnya kita bermohon dan berdoa agar allah memberi hidayah dan memimpin kita dalam menyelesaikan masalah... kita beriman dengan qada' dan qadar allah. Dia lah maha menentukan apa yg terbaik untuk kita. mungkin kita tidak faham apa yg berlaku atau tidak mahu apa yg berlaku tidak seperti kita hendaki. yakinlah segalanya dengan izin Allah. kadang2 kita seperti tidak beriman apabila sesuatu yg kita hendaki tidak tercapai... yakinlah ada hikmahnya... segala usaha kita tidak sia sia walaupun gagal dan hendaklah usaha itu bersandarkan kerana Allah... semoga allah beri gandaran...

    kita renungkan usaha seekor burung kecil yg cuba memadamkan api yg besar ketika nabi ibrahim dibakar... pada pendapat aku... allah menilai usaha kita kerana Allah. berjaya atau tidak adalah urusan dan ujian Allah...

    aku ingin menyentuh mengenai musuh dan musuh dalam selimut... pada pendapat aku... musuh nyata lebih mudah ditangani berbanding musuh dalam selimut. musuh nyata mampu dibawa berunding dan didakwah berbanding musuh dalam selimut...

    musuh nyata ternyata kita sentiasa berwaspada dengan segala geraknya kerana nampak dan jelas. tetapi musuh dalam selimut tidak nampak geraknya.. kita akan saling bersangka buruk dikalangan kita sendiri.. anda mampu membezakannya.

    aku memahami situasi pihak yg belum islam memberi komen negetif terhadap islam. paling menyedihkan pihak yg mengaku islam tidak jalankan apa kehendak islam malah seperti mempersendakan islam. anda mampu menilainya.

    aku kurang setuju jika islam dan politik dipisahkan.. ini adalah fahaman sekular. paling mudah... dalam pentadbiran negara... diperintah oleh parti yang menang. undang undang digubal oleh parlimen... siapa pula yang mendiami parlimen... fikirkanlah jika bagaimana islam ingin berkembang jika tidak menguasai politik dalam pentadbiran negara... mungkin ramai tiadak faham... belajarlah paling tidak membaca bukan hanya mendengar sahaja.

    kepada semua pembaca komen ini harus ada matlamat apa yg ingin kita capai dalam kehidupan kita didunia... ingatlah... dunia ini ibarat jambatan ke akhirat.. andaikata musnahnya jambatan... anda tahu kemana arahnya... binalah dunia sebaiknya agar kita tidak menjadi orang yg paling rugi...

    ReplyDelete
  111. ada org kata ni bukan tun m tulis

    ReplyDelete
  112. Banggalah anda menjadi Islam, bukan berbangga menjadi Melayu..

    ReplyDelete
  113. sokong jebatmalaya!!!!!!!!! :)

    ReplyDelete
  114. jaka:
    mamakkutik mandaliar mahathir nie sekarang sama level dengan kamal attarturk, lee kuan yew,suharto..diorg semua 33 darjah master mason.
    ......................

    sebab tu bukan main eksyen dia heboh dlm utusan cakap kamal gitu gini...idola dia.

    kamal jewish - mahatirkutik malay bukan melayu tapi malayalam mari.

    dulu mahakutik nie pernah cakap hasut orang melayu supaya lupakan keturunan...rupa2nya dia nak bias supaya orang tak ungkit profil dia.

    kamal bapa kemodenan turki? lawak apa nie?..orang turki sendiri benci nie mamak pulak nak popularkan nama dia?...sah la dia nie 'mamak mudah lupa'

    ReplyDelete
  115. mempercayai islam satu agama kuno lalu mengambil inisiatif utk memodenkan islam...astaghfirullah...seolah2 mahu mewujudkan islam no 2...islam itu sudah perfect, x perlu lg islam yg no 2 tuh...cukup lah sekadar faham benda yg simple cmni...pilih la pemimpin yg bleh membentuk negara ni menjadi negara islam bukan semata-mata maukan kemajuan sehingga menjauhkan islam...

    ReplyDelete
  116. ade yg cakap pas teruk sebab sokong dap yg hina islam!!!..tapi dia x pulak cakap pasal umno yg kawan rapat dgn mca yg cakap negara islam mundur.kutuk pasal semua kedai tutup time raya haji!!!

    ReplyDelete
  117. bodoh tahap gaban orang2 melayu..masing2 pertahankan pendapat masing2 walhal semuanya bodoh2 belaka.. perintah negara sendirilah senang, ini tak bole itu tak boleh, buruk sini buruk sana, awak2 semua ni da cukup ilmu sangat ke?! tak payah nak berpolitik sangat la kalau da masing2 bodoh, masing2 terjun kelaut.. jaga dosa pahala sendiri.. tak perlu nak burukkan orang len.. TAHNIAH, dosa yang paling besar skali jatuh atas penulis sebab die punca umat memfitnah, memburuk2kan, punca perbalahan umat.. stakat penulisan yang tidak tahu akan kebenarannya, tanpa bukti hanya fakta.. TAHNIAH NERAKA SUDAH ANDA TEMPAH! ALLAH S.W.T MENGANUGERAHKAN ANDA BAKAT MENULIS BUKAN UNTUK MENYEBARKAN KEBURUKAN & FITNAH TAPI ANDA PERSIA-SIAKAN BAKAT ANDA.. MAKA ANDA LANGSUNG TIDAK LAYAK UNTUK MENDAPAT BAKAT ITU.

    ReplyDelete
  118. wahai penyokong2 politik, islamkah anda jika memaki & memfitnah orang??
    nabi tidak pernah memburukkan musuhnya biapun musuhnya jahat padanya.. so tepuk dada tanya selera..

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan