Yusuf Qaradhawi keluarkan fatwa wajib bunuh PM Libya

"Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kepada Stesen TV Al-Jazeera Dr. Yusuf Al-Qaradawi (gambar kiri ) mewajibkan agar Gaddafi dibunuh dan ianya adalah jihad. Fatwa terbaru beliau ini dikeluarkan rentetan daripada laporan yang menyatakan bahawa Gaddafi melancarkan serangan dengan menggunakan jet pejuang untuk untuk mengebom mereka yang terlibat dalam demontrasi yang berterusan di Libya sekarang.

Syeikh al-Qaradawi berkata :وقال القرضاوي " أصدر الآن فتوى بقتل القذافي. أي ضابط أو جندي أو أي شخص يتمكن من أن يطلق عليه رصاصة فليفعل، ليريح الليبيين والأمة من شر هذا الرجل المجنون وظلمه". وأضاف "لا يجوز لأي ضابط أن يطيع هذا الرجل في المعصية والظلم والبغي على العباد".

Maksudnya :

"Aku mengeluarkan fatwa sekarang supaya Gaddafi dibunuh! Barangsiapa samada pegawai tentera, atau tentera biasa atau mana-mana individu yang mempunyai peluang untuk membunuhnya. Maka janganlah teragak-agak untuk membunuhnya! ianya adalah semata-mata untuk menyelamatkan rakyat Libya daripada kejahatan dan kezaliman lelaki yang gila ini! "...beliau seterusnya menambah " Haram kepada pegawai dan askar biasa untuk mentaati lelaki ini (Gaddafi) dalam perkara yang maksiat, kezaliman dan kerakusan terhadap rakyatnya sendiri!"


Ini wajah Muammar Gadhafi, PM Libya

Link berkaitan Fatwa ini boleh rujuk sini [AL-Masry]

ReJaM©

50 Comments

  1. tolong bagi direct link berita ni...nak bace berita keseluruhan...tq

    ReplyDelete
  2. errr...boleh plak kluar fatwa utk wajib mmbunuh seseorg mnusia nie..
    mmg la apa pmimpin 2 buat salah tp smpai kluar fatwa utk mmbunuh??
    ada link x y mmbenarkn kluar fatwa nie brdasarkn al-quran n sunnah??

    kayk3rek

    ReplyDelete
  3. Berita lain tentang fatwa ini boleh pergi ke laman web ini http://www.almasryalyoum.com/en/news/cleric-issues-fatwa-permitting-qadhafi-assassination

    ReplyDelete
  4. Dalam Al-Quran, terdapat arahan/ perintah membalas serangan tetapi jangan melampaui batas.

    Barang siapa yang menyerang kamu, maka seranglah ia, seimbang dengan serangannya terhadapmu. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah, bahwa Allah beserta orang-orang yang bertakwa (Al-Baqarah [2]: 194)

    Bila Ghadafi dah bunuh rakyatnya maka, dia juga wajib dibunuh sebagai membalas perbuatannya membunuh rakyat!

    ReplyDelete
  5. Milo suam memang sentiasa panas dengan tajuk. Cuma sebagai pembaca yang sesekali tidak meragui ketelusan kalian, saya harap selepas ini anda boleh jadi lebih bersedia. Seharusnya, direct link disediakan terus. Bayangkan, jika ada yang membaca tanpa semak ruang komen.

    Kurangkan 'panas' pada tajuk kerana isi, alhamdulillah sentiasa ada manfaat.

    Moga pembaca semuanya, dinaungi lembayung rahmat Ilahi.

    Takbir!!!

    ReplyDelete
  6. Tiada undang2 yg mengatakan seseorang itu boleh dibunuh tanpa proses perbicaraan makhamah. Fatwa yang dikeluarkan itu cukup bukti bahawa Islam itu agama yg menggalakkan membunuh orang tanpa dihakimi di atas nama keadilan

    Nak tak sape2 di antara kita dipanggil bergitu? Mesti tidak. Jadi jangan percaya

    ReplyDelete
  7. Tiada undang2 yg mengatakan seseorang itu boleh dibunuh tanpa proses perbicaraan makhamah. Fatwa yang dikeluarkan itu cukup bukti bahawa Islam itu agama yg menggalakkan membunuh orang tanpa dihakimi di atas nama keadilan

    Kalau begitu, sebelum anda membunuh di dalam peperangan, bawa musuh anda ke muka pengadilan untuk dibunuh. Kerana kata anda TIADA UNDANG2 YG MENGATAKAN SESEORANG ITU BOLEH DIBUNUH TANPA PROSES PERBICARAAN MAHKAMAH.

    Ini soal keutamaan, adakah anda rela 1000 rakyat dibunuh oleh Gadhafi, sedangkan sekiranya satu nyawa Gadhafi melayang boleh menyelamatkan 1000 nyawa rakyatnya?

    Yusuf Qaradhawi seorang ulama muktabar, anda sebagai orang biasa tak perlu mempertikaikan fatwanya. Ulama Warisatul Anbiya.

    ReplyDelete
  8. "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kamu menjalankan hukuman qisas (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh." (Surah Al-Baqarah 2:178)

    ReplyDelete
  9. nak ikut sapa lg selain ulama' tersohor dunia nie? jgn merasakan diri anda melebihi beliau.. jgn mempersoalkan kredibiliti beliau... :) hanya ulama yang setaraf dengan beliau yang layak.. takbirr

    ReplyDelete
  10. SETUJU..SOKONG..
    AL-QURAN ADALAH PANDUAN HIDUP..
    MANUSIA (UMAT ISLAM) MENGINGKARINYA..
    SUDAH PASTI BERADA DALAM KESESATAN YANG NYATA.
    NO QUESTION..ULAMA PEWARIS NABI

    ReplyDelete
  11. tahniah rejam jwbn anda mantap..tidak bole sesape pertikai lagi..bkn rejam cakap tapi al-quran...

    ReplyDelete
  12. setau aku gaddafi ni pm yg islamik jgk....dia antara yg paling keras mnentang a.s n israel,pbb pn dia main langgar je....ntah la zman skang ni zman yg haq brcmpur batil...kite x tau yg mne bnar n yg mne palsu...bnarlah akhir zaman mmng mcm ni..org islam keliru yg mne 1 nk ikot...fitnah dh bnyk sgt trsebar smpai x terkawal...umno n pas pn xtau mne yg betol...inikan lg hal2 luar ngara...

    ReplyDelete
  13. nyawa rakyat sama mahalnya dengan nyawa raja, perdana menteri, hatta menteri2 mana sekalipun, PM libya dah gila ni, BUNUH BLS BUNUH!

    ReplyDelete
  14. Aduis, klu umno n pas pn tak tau mne yg btoi, ni bukan msalah org islam keliru, ni masalah org melayu kaki tiru - jnis malas mmbaca.

    Gadafi ni bkannye islamic, dari dlu lg dia ni lbih kpd smngat arab, dia tntang israel pn fsal bangsa arab, sama mcm jamal mesir dlu, cba2 le rajin baca sejarah sket.

    ReplyDelete
  15. yusuf alqadrawi adalah seorang ulama'..seorang manusia tdak lyak digelar ulama' jika cetek ilmu agamanya... jika anda rasa fatwa beliau tidak boleh dipakai oleh krana hasutan syaitan diseliling anda...rsanya lbih baik anda mengkaji dengan lebih men dalam biografi beliau yang boleh menjadikan beliau sebagai seorang ulama'...

    ReplyDelete
  16. dr yussuf al qardawhi bukan setakat mengeluarkan fatwa biasa soal halal haram . beliau merupakan ulama konvesional yang dirujuk oleh umat islam dunia.

    ReplyDelete
  17. aku setuju, itulah yang seadilnya, gadaffi adalah pemimpin dan dia haruslah melindungi rakyat. tetapi dia pula nak bunuh rakyat, dalam islam ianya dibenarkan sebab kita diharuskan membunuh jika untuk mempertahankan diri dan BUKAN UNTUK SUKA2 ATAUPUN MEMBALAS DENDAM. sudah jelas akan motif dia utk membunuh. sila refer surah alquran ini.
    "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kamu menjalankan hukuman qisas (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh." (Surah Al-Baqarah 2:178)

    ReplyDelete
  18. bagi aku apa yg aku rasa (mungkin betul mungkin tidak) di saat ketika ini, Gadaffi masih berkuasa dan memberi arahan, pegawai tentera wajib mengingkari arahan tersebut dan membunuh sekiranya ada peluang sebelum dia membuat lebih byk kerosakan lagi.... namun sekiranya kerajaannya telah digulingkan dan dia ditangkap hidup2, haruslah dibawa ke pengadilan yg akhirnya pasti membawa kpd hukuman mati..... betul ke??

    ReplyDelete
  19. lahh kita solat 5 waktu pun jarang nk cukup dah nak mempersoalkan fatwa yg dikeluarkan oleh seorg ulama tersohor..waklu siapa lu?

    ReplyDelete
  20. memang susah la nak hidup kalu tak tau mana satu yg betul .. teruk dah tu.. sgt kritikal , mmng tak suka bepikir atau saja nak provokasi..

    fatwa ne khas tuk warga Libya saja krn kezaliman itu suda melampaui batas terhadap mereka. Bg rakyat lain tak terpakai fatwa ne.

    ReplyDelete
  21. Tanpa Nama berkata...

    Tiada undang2 yg mengatakan seseorang itu boleh dibunuh tanpa proses perbicaraan makhamah. Fatwa yang dikeluarkan itu cukup bukti bahawa Islam itu agama yg menggalakkan membunuh orang tanpa dihakimi di atas nama keadilan

    Nak tak sape2 di antara kita dipanggil bergitu? Mesti tidak. Jadi jangan percaya

    _________________________________________

    JAKA jawab :

    Walaupun tulisan di atas ni ditulis oleh 'tanpa nama', tapi hamba tau nama dia mesti UMNO(dlm milosuam lebih dikenali sebagai umngok).

    Hamba nk tanya golongan yang sentiasa sakit telinga dengan fatwa ulamak tetapi sangat taksub dgn mamak(karala mari), walaupun mamak tu hina mereka sebagai bangsa yg mudah lupa, ewaaaah semua lembu2 tepuk tangan amai2 dgn bangganya.

    Mengenai fatwa Dr Yusuf AlQardawi ni hamba nak tanya mereka itu:

    Semasa anda berusia 9 tahun apa ilmu anda ada? Ayat apa anda hafal selain dari ayat gentel? Nak jaga 5 waktu jauh sekali.

    Sedangkan semasa berusia 9 tahun ulamak ini sudah menghafal Al Quran. dan penghafal Al Quran adalah org yg terpelihara kerana ia miracle, tidak cukup dgn genius saja.

    Mengapa sekarang pandai persoalan mesti melalui perbicaraan mahkamah sebelum jatuh hukum? Mengapa dalam masa yg sama sokong pula ISA yg tidak perlu bicara tapi terus hukum?

    14 org shuhada' Memali mati dibunuh, apakah mereka sudah dibicarakan? (mahathir mesti salahkan musa hitam dlm kes ni sepertimana dia salahkan hanif omar dlm ops lalang - yg sebenar ialah semua sama je)

    lebamnya mata anwar, hukuman enakmen mana itu? sudahkah dia dibicara dan termaktub hukumannya ialah 'mesti ditumbuk hingga lebam oleh KPN'? dgn tangan mesti terikat lagi.

    kumpulan al arqam diperhina dikhalayak ramai, sudahkah mereka dibicara dgn muzakarah secara ilmiah?

    mengapa anda persoal hukuman mati ke atas gadafi laknat tu sedangkan pembunuhan ke atas rakyat yg memang gadafi berkuasa mengenainya tidak dipersoal?

    apakah rakyat Libya yang dibunuh 233 orang itu sudah ditangkap dan dibicarakan sebelum dibunuh?

    kenapa nk ditakutkan islam digelar menggalakkan membunuh? apakah ada satu saat musuh2 islam akan berkata puji2an terhadap Islam walau sebagaimana indahnya Islam itu?

    apakah salah Baginda saw, kalau kafir memerangi Baginda saw dan membenci Islam sedangkan Baginda saw sebaik2 makhluk? boleh kah kita kata Baginda saw tidak tahu menjaga nama baik Islam...nauzubillah.

    Apakah Islam lebih mementingkan puji2an kafir daripada menegakkan keadilan? Dr Yusuf Al Qardawi pernah mengatakan kalaulah berperang mempertahankan agama itu dianggap 'teroris' oleh musuh, maka beliau rela digelar teroris. apa guna bergelar bapa permodenan kalau mati sebagai laknatullah?

    Perlu ada perseimbangan diantara hikmah dalam menjaga nama baik agama dgn saat maruah perlu dipertahankan walaupun dimanipulasi oleh musuh.

    Begitulah kelirunya penyokong2 umno dalam meletak sesuatu sehingga menyebabkan sepotong perumpamaan melayu lama akan ditukar tidak lama lagi iaitu :

    Dulu dan kini :

    "bodoh macam lembu"

    Selepas ini dan selama2nya :

    "bodoh macam umno"

    (* ana sangat setujulah ini ferumfamaan kashi tukar ya sahibul kastam)

    ReplyDelete
  22. sedikit info :

    Presiden Persatuan Ulama Sedunia, Dr. Yusuf Al-Qaradawi dipilih sebagai penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Antarabangsa sempena sambutan Maal Hijrah 1431/2009M.

    ReplyDelete
  23. (Jarum seribu tahun)

    mantap jaka...lgsung org tanpa nama tu xkomen...aku nk sepak2 ja org xder nama...yusuf qhardowi pun xknal mesti xpernah tgk rancangn tnylh ustz...halaqah...ntah pe segala mcm or ceramah...dh bynk ustaz2 amik ilmu dri mufti mesir ni...hehehe xleh belah org tanpa nama tuuu...

    ReplyDelete
  24. Yang sebenarnya si tanpa nama yang mempertikaikan Dr. Yusuf Qaradhawi tu penyokong SHITFULL kot. Pasal Dr. Yusuf Qaradhawi kan pernah datang M'sia beri sokongan kat Anwar Ibrahim dalam menghadapi kes liwat yang mengarut tu..hehe

    ReplyDelete
  25. beliau mungkin dapat maklumat lebih sahih mengenai situasi di Libya negara jirannya.kita kt sini xdpt maklumat tepat mengenai Libya.beliau dh banyak keluarkan fatwa,saya percaya beliau tahu fatwa utk membunuh seseorang bukan boleh sewenang2nya dikeluarkan.tapi jika beliau da keluarkan fatwa tersebut,saya juga yakin keadaan di Libya mmg teruk dan Ghadaffi telah bertindak zalim.

    Ghadaffi mmg terkenal dgn pemerintahan thagut dr dulu lg.skrg je baru sume org kenal die.n jika die hanya kerana nk pertahankan kuasa sanggup mengarahkan tentera menembak mati penunjuk perasaan,itu mmg pemimpin yg zalim.

    darah dibayar darah.bunuh hukumnya bunuh.

    tiada seorang Islam yg membunuh sorang Islam yg lain.tapi die telah membunuh ratusan.mmg die wajib dibunuh.org yg MEMERANGI Islam boleh dibunh.x gitu?

    ReplyDelete
  26. kalau x tau agama jgn ckp sebarangan...surah baqarah diatas sudah jelas, siapa kamu nak persoalkan isi quran.wallahua'allam

    ReplyDelete
  27. Dah tu tunggu apa lagi?pegi la bunuh gaddafi nuh..JAKA yg bijak tu bleh jd ketua rombongan..pegi la woi..tadak orang mcm korang ni lagi aman malaysia..

    ReplyDelete
  28. Cakap pasal gaddafi kt libya, tp umno kt sini pon kena tempias bodo..apa la punya busuk hati JAKA ni..

    ReplyDelete
  29. 2 tanpa nama kt ats cmfirm terase hati ngn komen JAKA..kahkahkahkah..umngok2..tgk komen2 korg pon dh tau korg ni bongok..kahkahkahkah..ckp lgsung ikut pale lutut..hahahahahahaha

    ReplyDelete
  30. (1)Tanpa Nama berkata...

    Dah tu tunggu apa lagi?pegi la bunuh gaddafi nuh..JAKA yg bijak tu bleh jd ketua rombongan..pegi la woi..tadak orang mcm korang ni lagi aman malaysia..

    (2)Tanpa Nama berkata...

    Cakap pasal gaddafi kt libya, tp umno kt sini pon kena tempias bodo..apa la punya busuk hati JAKA ni..

    --------------------------------

    JAKA jawab :

    Baru nak rehat, tgk2 ada org seru nama hamba. kata ust ismail kamus kalau org umno seru, kita mesti layan 2x ganda lebih dari org PAS, sebab org PAS dah senang faham.

    Wahai Umno2 tanpa nama. sekurang2nya kalaupun umno akan berkubur dari alam ini, biarlah ada meninggalkan nama supaya mudah dirujuk adalam buku sejarah nanti.

    Jawapan untuk (1)tanpa nama:

    jika ada peluang melaksana fatwa Al Qardawi itu, alangkah syukurnya hamba. tetapi kemudahan dan peluang serta tuntutan keutamaan lebih kepada umat yg dekat dgnnya. mudah2an mereka akan berjaya melaksanakan fatwa berkenaan. jika habis umat Libya nanti, bolehlah hamba bersiap sedia dgn songkok tinggi membawa keris Perkasa utk ke Libya.

    jika tiada org seperti hamba di malaysia ini pun, belum tentu umno sendirian boleh aman. umno ni berperang sesama mereka lebih teruk lagi daripada menyerang musuhnya.

    berapa ramai sesama umno berebut kedudukan sampai sanggup bunuh membunuh, dengki, dendam, sabotaj, main bomoh, fitnah burukkan nama sesama mereka.

    daripada umno no.1 hinggalah nombor corot, isi hati anda majoritinya hanya nafsu dan kepentingan, maka hasad dengki jatuh menjatuh menjadi pakaian anda. mana ada amannya!

    anda tidak akan lebih aman tanpa pembangkang dalam negara ini wahai songkok 3 jengkal. percayalah.

    ..............

    Jawapan utk (2)tanpa nama :

    Hati hamba tak busuk, hamba belum pernah memfitnah sesapa pun liwat, tidak pernah fitnah org zina dgn isteri pembantunya hingga dapat anak haram, tidak pernah menghina ulamak, tidak pernah sapu hak negara dan rakyat, tidak pernah menjual negara kepada musuh, tidak pernah bersumpah palsu dan banyak lagi lah...dan tidak pernah berminat utk memakai songkok 3 jengkal(nampak funny la).

    hamba tempiaskan hal libya pada malaysia kerana ada pengajaran boleh diambil. mahathir boleh pulak agungkan kamal attaturk yg tidak ade kena mengena dgn hamba, malah musuh hamba lagi.

    punca2 masalah dan tuntutan rakyat sama saja dgn malaysia cuma kapasiti belum sama. mengapa umno ni menjadi begitu bongkak dan sombong hingga tidak mahu mengambil pengajaran apa yg berlaku?

    tapi kalau mahu rakyat yg mengajar, insyaallah akan diajar nanti.

    harap jawapan hamba memuaskan tanpa2 nama berdua yang hamba rasa org yg sama.

    pesanan kementerian kesihatan: jgn cepat marah nanti kamu akan dijual seluruhnya.

    ReplyDelete
  31. Haaa kalau mcm tu jaka jawab senang skit hati kawan, tak lah tersinggung hati kawan membacanya..bukan semua orang umno bodoh..bukan semua umno jahat..tak adil jaka kata "bodoh mcm umno"..orang2 umno ada sbb mengapa mereka pilih umno..bodohkah kalau memilih umno kerana ingin membalas budi??kawan pon tahu banyak pemimpin umno korup..tp itu yg korup,yg berjasa pon bukan tak ada..
    dalam PAS pon ader yg lagi jahat, minum arak, judi dsb..tp orang pas lebih nasib baik kerana mereka insyaallah dpt syurga walaupon jahat..asal pilih pas..
    kawan bukan tak nak tinggal nama sini tp kawan takut nama kawan yg cantik akan dicaci dan dimaki oleh orang2 sealiran JAKA hanya kerana kawan menyokong umno..

    ReplyDelete
  32. “Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu melaksanakan hukuman qisas (balasan yang seimbang) di dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh.”(Surah Al-Baqarah: ayat 178)

    ReplyDelete
  33. Org umno ni semua sama..bodoh sombong..bodoh xleh nk tegur dulu kini dan selamanya

    ReplyDelete
  34. Suka dgn en jaka. Good job.biarkan si luncai dgn keldai2 nya

    ReplyDelete
  35. Kepada Tanpa Nama 3.34PM

    "tp orang pas lebih nasib baik kerana mereka insyaallah dpt syurga walaupon jahat..asal pilih pas.."

    Berdasarkan kenyataan kamu yg kat atas tu, maka ayat ini ""bodoh mcm umno" memang layak untuk kamu.

    ReplyDelete
  36. jaka the best...

    jaka please buat blog.....

    souls

    ReplyDelete
  37. "Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang mara menyerang, maka janganlah kamu berpaling undur dari menentang mereka.Dan sesiapa berpaling undur dari menentang mereka pada ketika itu – kecuali ia bergerak ke arah lain (untuk menjalankan tipu muslihat) peperangan, atau hendak menyatukan diri dengan pasukan yang lain – maka sesungguhnya ia tetaplah mendapat kemurkaan dari Allah, dan tempatnya ialah neraka jahanam; sedang neraka jahanam ialah seburuk-buruk tempat kembali."
    (surah al-anfaal ayat 15-16)


    "Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berpaling daripadanya, sedang kamu mendengar (Al-Quran yang mewajibkan taatnya).
    [21] Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (kafir dan munafik) yang berkata: “Kami dengar”, padahal mereka tidak mendengar (tidak mahu menerima dan mematuhinya)."
    (surah al-anfaal ayat 20-21)


    " (Ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang ada penyakit (syak) dalam hatinya berkata: “Orang-orang (Islam) itu telah diperdayakan oleh ugama mereka (sehingga mereka berani menentang kami yang lebih besar bilangannya)”. Dan (yang sebenarnya) sesiapa yang bertawakal kepada Allah (dengan sepenuh-penuh yakin, maka Allah akan menolongnya untuk mengalahkan musuh yang lebih besar bilangannya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
    (surah al-anfaal ayat 49)


    "Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa/pemimpin) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya."
    (surah an-nisaa' ayat 59

    ReplyDelete
  38. Diawal pagi ni syahdu lak rasanya..sebelum tido masuk ni nk jawab sikit lah.

    Pertama ialah perihal alergiknya umat umno diketuai mahathir akan kata2 TGNA betapa sokong PAS masuk syurga.

    secara ringkas mengapa tidak istihar saja sokong umno masuk syurga. apakah anda tidak yakin perjuangan umno itu boleh membawa ke syurga? apasal nk marahkan TGNA.

    memang syurga itu hak Allah, tp garispanduan dh diberi, syarat2 sudah jelas dlm kitab.

    semasa Baginda saw menyeru kabilah2 arab menyokong Baginda saw, ada yg bertanya apa yang Baginda saw boleh beri. ia dijawab ringkas oleh Baginda saw,"Al Jannah(syurga)".

    berdasarkan sirrah inilah maka TGNA juga mengeluarkan kata2 sokong PAS masuk syurga. sebagai manusia TGNA tidak sampai JAMIN mesti masuk syurga sebab akhir kalam seseorg itu juga penentu muktamad.

    mengenai kalau benar ada org PAS minum arak judi dn sebagainya, itu tetap berdosa tetapi menyokong perjuangan Islam dibawa PAS tetap ada imbalannya.

    tidak sama seorg kafir yg sangat baik dgn seorg Islam yg berdosa, tidak syirik tetapi mati dalam husnul khatimah.

    Keduanya seperti dinyatakan Sayid Qutub mengenai kefahaman2 moden yg diistilah sebagai berhala moden. berhala bukan lagi berbentuk patung semuanya tetapi sudah berbentuk isma2 termasuk lah nasionalisma yg diperjuang umno.

    isma yg diletak sebagai dasar perjuangan disamping...diulangi...disamping mengamalkan islam. yg mana no.1, bangsa atau agama?

    dengan mempertahankan bangsa walaupun bersalahan dgn agama hanya kerana seseorg itu pemimpin agung bangsa melayu, maka ini sudah jatuh menjadi assobiyah pula. dan tidak diterima sebagai umat oleh Baginda saw.

    mengapa nk marahkan kutukan penyumbang tulisan blog ini sedangkan amaran Baginda saw yg sangat benar tidak pula dikaji?

    dan bagi umno, memperjuangkan bangsa tidak berjaya juga, utk Islam jauh sekali. sehingga kini umat melayu masih rendah kemelayuannya dibanding bangsa lain. disudut agama juga amat mendukacitakan. abih cammno?

    maaf kalau hamba tersilap fakta. hamba hanyalah penyokong PAS paling bawah laksana rumput di padang. kesilapan hamba tidak akan menyesatkan sesiapa tetapi kesesatan pemimpin akan menyesatkan ramai manusia.

    kepada umno yg tersinggung dgn perkataan bodoh...tahukah anda dari mana asal perkataan itu? kalau anda tau mungkin anda akan suka digelar bodoh.

    ok jumpa lagi. wasalam

    ReplyDelete
  39. aku ingat pm malaysia tadi.. memang bersepah2 aku pergi kerja kan dia...

    ReplyDelete
  40. GO JAKA GO...terimala hakikat bahawa semu ayg menyokong umno mmg semua bodoh...bodoh x leh nk tegur...

    ReplyDelete
  41. En jaka u ada fb x ..i minatla dgn u punya komen..mmg bernas..sentap je penyokong umno nih

    ReplyDelete
  42. Alhamdulillah JAKA, bagus komen tuan hamba.... Semoga Allah bersama kamu

    ReplyDelete
  43. saya nak tau la dari mana asal perkataan bodoh tu..

    ReplyDelete
  44. salam, sekadar berkongsi ilmu mengenai pemimpin

    A. Sikap Seorang Muslim Kepada Penguasa Yang Zhalim, Mendengar dan Taat.
    1. Dari Wail bin Hujr, berkata : Kami bertanya : Wahai Rasulullah ! Bagaimana pendapatmu jika kami punya amir (pemerintah) dimana mereka menahan hak kami dan mereka meminta haknya dari kami ? Maka beliau menjawab : (Hendaknya kalian) dengar dan taati mereka, karena hanyalah atas mereka apa yang mereka perbuat, dan atas kalian yang kalian perbuat. (HR. Muslim no. 1846 dari hadits Asyats bin Qais)

    2. Dari Hudzaifah bin Yaman berkata : Rasulullah SAW bersabda : Akan ada sepeninggalku nanti para pemimpin yang tidak mengambil petunjukku, dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul (pula) ditengah-tengah kalian orang-orang (dikalangan penguasa) yang hatinya adalah hati syaitan dalam wujud manusia. Aku (Hudzaifah) bertanya : Apa yang harus saya perbuat jika aku mendapatinya? Beliau bersabda : (Hendaknya) kalian mendengar dan taat kepada amir (penguasa), meskipun dia memukul punggungmu dan merampas hartamu. (Hadits shahih riwayat Muslim dalam Shahihnya no. 1847 (52))

    3. Dari Adi bin Hathim ra. berkata : Kami bertanya :Ya Rasulullah, kami tidak bertanya kepadamu tentang (ketaatan) kepada penguasa yang bertaqwa, akan tetapi bagaimana yang berbuat (demikian) dan berbuat (demikian) (Adi bin Hathim menyebutkan perbuatan yang jelek) ? Maka Rasulullah SAW bersabda : Bertaqwalah kepada Allah dan (tetaplah) mendengar dan taat (kepada mereka). (HR. Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dhilal hal 493 no. 1069)

    4. Dari Abu Hurairah ra. dia berkata, Rasulullah SAW bersabda : Wajib bagi kamu mendengar dan taat baik dalam keadaan sulit ataupun mudah, semangat ataupun tidak suka, walaupun ia sewenang-wenang terhadapmu. (HR. Muslim)

    B. Mendengar & taat dalam perkara yang maruf, bukan dalam perkara maksiat.

    5. Dari Ibnu Umar ra. berkata : Rasulullah SAW bersabda : Wajib atas seorang muslim (untuk) mendengar dan taat (kepada pemimpin) pada apa yang ia sukai ataupun yang ia benci, kecuali kalau ia diperintah (untuk) berbuat maksiat, maka tidak ada mendengar dan taat. (HR. Bukhari dan Muslim)

    ReplyDelete
  45. bodoh = tu antara perkataan dalam bahasa melayu

    hihi :D

    ReplyDelete
  46. C. Larangan Menghina (Menjelek-Jelekkan) Penguasa & Perintah Memuliakannya Walau Zhalim Sekalipun

    6. Dari Muawiyah berkata : Tatkala Abu Dzar keluar ke Ribdzah, dia ditemui sekelompok orang dari Iraq, kemudian mereka berkata : Wahai Abu Dzar, pancangkanlah bendera (perang) untuk kami, niscaya akan datang orang-orang yang membelamu. (Maka) Abu Dzar berkata : Pelan-pelan (bersabarlah) wahai Ahlul Islam, sesungguhnya aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Akan ada sepeninggalku seorang sultan (pemimpin), muliakanlah dia, maka barangsiapa mencari-cari kehinaannya, berarti dia telah melubangi Islam dengan satu celah dan tidak akan diterima taubatnya sampai dia mampu mengembalikannya seperti semula. (Hadits Shahih riwayat Ahmad, Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dhilal)

    7. Dari Abi Bakrah ra. berkata : Rasulullah SAW bersabda : Sultan adalah naungan Allah dimuka bumi, barangsiapa menghinanya, maka Allah akan menghinakan dia (orang yang menghina sultan), dan barangsiapa memuliakannya, niscaya Allah akan memuliakan dia. (Hadits shahih riwayat Ibnu AbiAshim, Ahmad, At-Thoyalisi, Tirmidzi dan Ibnu Hibban. Dihasankan Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dhilal no. 1017 dan 1023, dan dalam As-Shahihah 2297)

    8. Dari Ziyad bin Kusaib Al-Adawi beliau berkata : Dulu aku pernah bersama Abi Bakrah berada dibawah mimbar Ibnu Amir dan beliau sedang berkhutbah sambil mengenakan pakaian tipis. Kemudian Abu Bilal berkata : Lihatlah oleh kalian pada pemimpin kita, dia mengenakan baju orang-orang fasik. Lantas Abi Bakrah pun langsung angkat bicara : Diam kamu! Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda : Barangsiapa yang menghinakan penguasa Allah di muka bumi niscaya Allah menghinakannya. (Tirmidzi dalam sunannya (2225))

    9. Didalam At-Tarikh AL-Kabir (7/18) oleh AL-Bukhari dari Aun As-Sahmy beliau berkata : Janganlah kalian mencela Al-Hajjaj (Al-Hajjaj bin Yusuf Ats-Tsaqafi) karena dia adalah pemimpin kalian dan dia bukan pemimpinku. Adapun ucapan beliau :dia bukan pemimpinku, karena Abu Umamah tinggal di Syam sedangkan Al-Hajjaj pemimpin Iraq.

    10. Dikitab yang sama (8/104) Imam Bukhari meriwayatkan dari Abi Jamrah Ad-DhobiI, beliau berkata : Tatkala sampai kepadaku (khabar) pembakaran rumah, lalu aku keluar menuju Makkah dan berkali-kali aku mendatangi Ibnu Abbas sampai beliau mengenaliku dan senang kepadaku. Lalu aku mencela Al-Hajjaj di depan Ibnu Abbas sampai beliau berkata : Janganlah kamu menjadi penolong bagi syaitan.

    11. Hannad mengeluarkan (riwayat) dalam Az-Zuhd (II/464) :Abdah menceritakan kepada kami dari Az-Zibriqan, berkata,Aku pernah berada disisi Abu Wail Syaqiq bin Salamah lalu au mulai mencela Al-Hajjaj dan menyebutkan kejelekan-kejelekannya. Lantas beliau berkata,Janganlah engkau mencercanya, siapa tahu barangkali dia berdoa, Ya Allah, ampunilah aku, kemudian Alla mengampuninya.

    12. Dari Ibnu Abi Dunya mengeluarkan dalam kitab Ash-Shamtu wa Adabu Lisan hal (145) dan juga Abu Nuaim dalam Al-Hilyah (5/41-42) dari Zaid bin Qudamah beliau berkata : Saya berkata kepada Manshur bin Al-Mutamar: Jika aku puasa apakah aku boleh mencela sultan (penguasa/pemimpin)? Beliau berkata : Tidak boleh. Lalu aku terus bertanya apakah aku boleh mencela Ahli Ahwa (para pengikut hawa nafsu/Ahlul Bidah) ? Beliau menjawab : YA! (boleh).
    13. Ibnu Abdil Barr telah mengeluarkan dalam At-Tamhiid (XXI/287) dengan sanadnya dari Abu Darda ra. bahwa ia berkata, Sesungguhnya awal terjadinya kemunafikan pada diri seseorang adalah cacimakiannya terhadap pimpinan/pemerintahnya.

    ReplyDelete
  47. D. Tidak Boleh Memberontak Selama Penguasanya Tidak Kafir atau Masih Menegakkan Shalat

    15. Dari Ummu Salamah r.a. berkata, Rasulullah SAW bersabda : Akan ada sepeninggalku nanti pemimpin (yang) kalian mengenalnya dan mengingkari (kejelekannya), maka barangsiapa mengingkarinya (berarti) dia telah berlepas diri, dan barangsiapa membencinya (berarti) dia telah selamat, akan tetapi barangsiapa yang meridhoinya (akan) mengikutinya. Mereka para sahabat bertanya : Apakah tidak kita perangi (saja) dengan pedang ? Beliau menjawab : Jangan, selama mereka masih menegakkan shalat ditengah-tengah kalian. (HR. Muslim 6/23)

    16. Dari Said Al-Khudri beliau berkata : Bersabda Rasulullah SAW : Akan ada nanti para penguasa yang kulit-kulit kalian menjadi lembut terhadap mereka dan hati-hati pun menjadi tenang kepada mereka. Kemudian akan ada para penguasa yang hati-hati (manusia) akan menjadi benci kepada mereka dan kulit-kulit pun akan merinding ketakutan terhadap mereka. Kemudian ada seorang lelaki bertanya : Wahai Rasulullah, tidakah kita perangi saja mereka ? Beliau bersabda : Jangan, selama mereka masih menegakkan shalat ditengah-tengah kalian. (As-Sunna Ibnu Abi Ashim hal. 498)

    17. Dari Ubadah bin As-Shamit ra., beliau menceritakan : Kami membaiat Rasulullah SAW untuk mendengar dan taat (kepada pemerintah muslimin) dalam keadaan kami senang atau benci kepadanya, dalam keadaan kesulitan atau kemudahan, dan dalam keadaan kami dirugikan olehnya, dan tidak boleh kita memberontak kepada pemerintah. Kemudian beliau SAW bersabda : Kecuali kalau kalian melihat kekafiran yang nyata dan kalian mempunyai bukti dari Allah pada perbuatan pemerintah tersebut. (HR. Bukhari dan Muslim)

    E. Tercelanya melakukan tanzhim rahsia (Gerakan bawah tanah)

    18. Dari Ibnu Umar ra. berkata : Seseorang datang kepada Rasulullah SAW lalu bertanya : Wahai Rasulullah, berwasiatlah kepada kami. Maka Rasulullah SAW bersabda : Dengarlah, taatlah, wajib bagi kalian dengan (sikap) terang-terangan (terbuka), dan hati-hatilah kalian dari (rencana) rahsia. (Hadits shahih riwayat Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dhilal)

    ReplyDelete
  48. F. Perintah untuk bersabar menghadapi pemimpin yang zhalim

    19. Dari Anas berkata : Rasulullah SAW bersabda : Sepeninggalku nanti kalian akan menemui atsarah (pemerintah yang tidak menunaikan haq rakyatnya-ed) maka bersabarlah sampai kalian menemuiku. (HR. Bukhari dan Muslim)

    20. Dari Anas bin Malik berkata : Para pembesar kami dari kalangan sahabat Muhammad SAW melarang kami. Mereka berkata : Rasulullah SAW bersabda : Janganlah kalian mencela pemimpin-pemimpin kalian, janganlah kalian dengki kepada mereka dan janganlah kalian membenci mereka, (akan tetapi) bertaqwalah kepada Allah dan bersabarlah, sesungguhnya perkaranya (adalah) dekat. (Hadits shahih riwayat Ibnu Abi Ashim dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dhilal, hal 474 no. 1015)

    21. Dari Abdullah bin Abbas ra. bahwa Nabi SAW bersabda : Barangsiapa melihat sesuatu yang ia benci ada pada pemimpinnya maka hendaklah ia bersabar, karena barangsiapa melepaskan diri dari Al-Jamaah meskipun sejengkal maka ia mati dalam keadaan jahiliyyah. (HR. Bukhari dan Muslim)

    22. Dalam riwayat Muslim : Barangsiapa membenci sesuatu dari pemimpinnya (pemerintah) maka hendaklah ia bersabar. Karena tida ada seorang manusiapun yang keluar dari (kekuasaan) penguasa meskipun sejengkal lalu dia mati dalam keadaan demikian, melainkan matinya tak lain dalam keadaan mati jahiliyyah.

    G. Buah Dari Mengikuti Sunnah

    23. Dari Abul Yaman Al-Hauzani dari Abu Darda ra. beliau berkata : Hati-hati kalian, jangan kalian melaknat para penguasa. Sebab, sesungguhnya melaknat mereka adalah kemelut dan kebencian terhadap mereka adalah kemandulan yang tidak mendatangkan buah apa-apa. Ada yang menyatakan,Ya Abu Darda, lantas bagaimana kami berbuat jika kami melihat apa yang tidak kami sukai ada pada mereka ? Beliau menjawab,Bersabarlah! Sesungguhnya Allah bila melihat perkara itu ada pada mereka maka Dia akan mencegahnya dari kalian dengan kematiannya. (HR. Ibnu Abi Ashim dalam As-Sunnah (II/488)

    H. Cara Menasihati Penguasa

    1. Dari Iyadh bin Ghanim berkata : Bersabda Rasulullah SAW : Barangsiapa berkeinginan menasihati sultan (penguasa), maka janganlah melakukannya dengan terang-terangan (di depan umum) dan hendaknya dia mengambil tangannya (dengan empat mata dan tersembunyi). Jika dia mahu medengar (nasihat tersebut) itulah yang dimaksud, dan jika tidak (mau mendengar), maka dia telah menunaikan kewajiban atasnya. (Hadits Shahih riwayat Ahmad, Ibnu Abi Ashim, Al-Hakim, Al-Baihaqi dan dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Ad-Dhilal hal. 507 no. 1096)

    2. Dari Ubaidillah bin Al-Khiyar berkata : Aku pernah mendatangi Usamah bin Zaid, kemudian saya katakan kepadanya : Tidakkah kau nasihati Utsman bin Affan agar menegakkan had (hukuman) atas Al-Walid ? Usamah berkata : Apakah kau kira aku tidak mahu menasihatinya kecuali dihadapanmu ?! Demi Allah, aku telah menasihatinya antara aku dan dia saja. Aku tidak mau membuka pintu kejelekan kemudian aku menjadi orang pertama yang membukanya. (Atsar shahih riwayat Bukhari dan Muslim

    ReplyDelete
  49. hamba Ilahi


    dia dah membunuh rakyat dia dan menggunakan kuasa dan harta sesuka hati...jadi,halal darahnya ditumpahkan....pemimpin di negera sendiri pun perlu ditumbangkan...islam dulu datang secara dagang(ganjil) dan akhir zaman juga islam akan datang secara dagang(ganjil).....tnda2 islam datang secara dagang dah byk....org islam sendiri pun dah xphm islam.....insyaALLAH xlama lg orang2 beriman akan bersatu....."Ya ALLAH,Engkau kuatkanlah kami dengan ketakwaan kepadaMU demi menegakkan syariatMU..matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMU dan syahid di jalanMU..."

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum wbt....
    saya bukanlah sesiapa di sini, dan bukanlah ahli dlm ilmu hadis , cuma di sini saya ingin berkongsi pendapat secara umum tentang peerkongsian ilmu tentang pemimpin oleh ilmu....
    saya merasakan kepada seseiapa yg ingin menjadikan hadis di atas sebagai hujah, perlulah mengkaji dan mempelajari hadis2 itu yakni menuntut ilmu daripada ahli2 hadis yg layak dan sudah diakui ramai terutamanya para ulama' tentang tahap ilmunya dalam ilmu hadis, kerana sudah pasti setiap hadis yg dituturkan oleh Rasulullah, ada perbincangannya di kalangan ulama' hadis.Kerana takut2 menunntut ilmu tanpa guru, maka syaitanlah menjadi gurunya....
    Dan saya yakin bahawa Islam ialah agama yg adil bagi setiap penganutnya tanpa mengira darjat dan harta mahupun keturunan, serta tidak akan merampas sewenang-wenang hak orang lain...
    Jikalau saya tersalah kata mahupun fakta, diminta tunjuk ajar dari yang lebih mengetahui...
    Sekian, terima kasih...
    Assalamualaikum wbt...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan