Siapakah Datuk Shazryl Eskay Abdullah? Bahagian 2


Artikel ini sambungan [pendedahan pertama] yang dibuat oleh orang yang sangat rapat dengan Datuk Shazryl Eskay Abdullah pada entry MiLo SuaM semalam.

Di kalangan masyarakat perniagaan, Eskay cukup dikenali sebagai ahli perniagaan yang suka menjual nama pemimpin negara sebagai jalan mudah untuk mendapatkan kontrak. Beliau juga mendapat jolokan 'conman' atau kaki tipu kerana sering melakukan penipuan dan penyelewengan dalam perniagaan.

1) Penyelewengan dalam perniagaan arang batu di Indonesia

Eskay pernah menceburkan diri dalam perniagaan jual beli arang batu di Indonesia. Beliau menggunakan nama Dr. Mahathir (ketika itu PM) untuk mendapatkan kontrak membeli arang batu di Indonesia menerusi Jeneral Probowo (bekas menantu Presiden Soeharto).

Eskay menerima modal pusingan sebanyak RM2juta dari seorang Tan Sri taukey judi yang mendominasi perjudian mesin slot utama di Malaysia. Dengan kelicikannya, Eskay hanya menggunakan RM 1juta sahaja untuk urusan pembelian arang batu. Lebihan RM 1juta lagi dipindahkan melalui seorang pengurup wang bernama Haji Shah di Malaysia dan wang ini kemudiannya diterima oleh isteri Eskay.

2) Perniagaan membekal baja dari Thailand

Sebuah syarikat yang telah diberikan kontrak oleh sebuah syarikat baja dari Thailand sebagai pengedar tunggal baja keluaran Thailand ke seluruh Malaysia telah disabotaj oleh Eskay.

Eskay, dengan menggunakan jaringan politiknya telah menggunakan salah seorang anak Taib Mahmud (Ketua Menteri Sarawak) untuk melobi bagi mendapatkan hak membekalkan baja tersebut ke seluruh Negeri Sarawak.

Eskay seterusnya ke Thailand dan bertemu dengan pihak syarikat pembekal baja tersebut dan mendesak agar kontrak sebagai pengedar tunggal baja ke seluruh Malaysia yang telah diberikan kepada syarikat asal dibatalkan dan diserahkan sepenuhnya kepada syarikat milik Eskay iaitu Aman Agropreneur Sdn Bhd. Eskay berjaya dalam usahanya dan menjadi pembekal baja ke seluruh Malaysia termasuklah untuk Risda yang kini dipengerusikan oleh Tan Sri Rahim Tambi Chik bekas Ketua Menteri Melaka yang juga merupakan salah seorang Datuk T.

Difahamkan Eskay kini sedang berusaha menyogok pengurusan Felcra untuk memberikan beliau kontrak membekalkan baja di ladang-ladang milik Felcra.

3) Komisyen RM 20 juta dalam tender 'jambatan bengkok'

Eskay berbekalkan kelicikannya cuba mendapatkan "duit atas angin" sebanyak RM20 Juta daripada tender "jambatan bengkok" menggantikan Tambak Johor yang menghubungkan Negeri Johor dan Singapura.

Eskay berkata, beliau telah dijanjikan pegangan sebanyak 16.66 peratus dalam Merong Mahawangsa bagi mendapatkan pembiaya untuk projek berkenaan melalui hubungan baiknya dengan sumbernya di dalam kerajaan [Msian Insider]

Bagaimanapun dari laporan Malaysiakini, kes saman beliau terhadap Merong Mahawangsa telah ditolak hari ini. Merong Mahawangsa tidak perlu membayar RM 20 Juta kepada Eskay berikutan projek itu tidak lagi diteruskan.

Jelas sekali Eskay adalah seorang ahli perniagaan yang licik dan bijak mengambil kesempatan untuk menguntungkan dirinya walaupun dengan cara menipu. Orang seperti ini sanggup berbuat apa saja termasuk bersumpah dengan nama Allah demi memenuhi cita-cita beliau.

ReJaM© "Kata bidalan Melayu Rasis, kalau jumpa keling dengan ular, bunuh keling dulu..."

59 Comments

  1. kenapa bunuh keling dulu..klu eskay dgn ular,,bunuh dua2 sb sama lidah bercabang....

    ReplyDelete
  2. "Kata orang kalau jumpa keling dengan ular, bunuh keling dulu..."

    emm..rase2 nye..ayt ni x sesuai la..mgkin akan menimbulkan rasa x senang terutama kaum hindu..kite kan anti racist.. :)

    ReplyDelete
  3. bro mmg perpatah tu wujud..sbb keling lidah bercabang..mcm si eskay..hahahahhahahaha

    ReplyDelete
  4. wahahahha..pendedahan demi pendedahan..mjurla bab saman tu meamng kuar surat kaba hari ni

    Kenapa tak mau PAS memerintah malaysia

    ron 95 turun 50 sen,ron 97 naik 20 sen

    Ada apa dengan dara

    ReplyDelete
  5. yup..memg wujud..tp jgn la racist..kan??jaga la ate sesama kite.. patot lepas ni tukar 'kalo jumpe eskay dengan ular bunuh eskay dlu..' hehehehe

    ReplyDelete
  6. ITU PEPATAH MELAYU..KLU TK SESUAI KENA RUJUK KT DEWAN BAHASA..ITU KJE DIA TUKAR PERKATAAN..

    ReplyDelete
  7. tnb 12.20 btl jgk tu..

    ReplyDelete
  8. ni yg aku tunggu2 dari td mengadap komputer lu mmg best la rejam gua tabik lu, terus dedahkn bro.

    ReplyDelete
  9. setuju dgn kaki gelak tukar je bro, kalau x jd isu lak nnti

    ReplyDelete
  10. Mesti bangga penyokong Umgok dengan pencapaian dato tolol ni.

    ReplyDelete
  11. patut la dia kamcing btul ngan rahim, video kongsi, baja ada kongsi ke. kalau da kamsen 20j utk eskay, agakny berapa ye kamsen utk yg award projek,
    btw cuntik lu punya peribahasa ada tukar ka, lbh baik yg baru ni, dr apa yg lu wat tu menunjukan lu x angkuh sangup terima pandangan org tahniah bro

    ReplyDelete
  12. BIASALAH.... penyokong umno berlambak macam ni..

    ReplyDelete
  13. standart...banyak lagi ular2 yg membaham besar mcm ni..haha

    Freemason Pun Nak Kecoh!!! Loser!!!

    ReplyDelete
  14. S.K....SI KITOL...hehehe....
    i dun like DATUK T...DATUK TERDESAK...HUHU

    ReplyDelete
  15. si kitol terdesak...

    1. KALAU BETUL KO NAK KENAKAN ANWAR...LEPAS KO SEDIAKAN BILIK N PELACUR...KO DAH LEH CALL JAWI N JAWI BAWAK 4 ORG SAKSI UNTUK TGKP ANWAR..TP??KO BODOH....KAN??HUHU. PENAT KO NAK SUMPAH2 LAKNAT BAGAI, DNA LAH HARAM JADAH LA KO NI.

    2. ORG YG MENUDUH SIBUK2 BERSUMPAH...ORG YG TERTUDUH PLAK KENA CARI BUKTI..KELAKARLA SI KITOL NI..haish...

    3. KNAPE POLIS PLAK YG KENA SAHKAN IDENTITI PELAKU??SI KITOL KAN BANYAK BUKTI...HUHU


    ape2 pon, aku sentiasa menyokong DSAI...Beliau yg PALING BERSINAR dlm POLITIK MALAYSIA...sesuai dgn nama BELIAU...ANWAR...
    TAKBIR! ALLAHU AKBAR!

    ReplyDelete
  16. bro tentang vidio ni tk pyah sibuk lh . NAJIB dg tuduhan kalwat, jenayah atantuya,kumisen kpal selam dg kak ros kau.kmusen jat pejuang dg enjin jet hilang dn bnyak lagi boleh jd PM.juga.pencacai umno ni sengaja nk perbodohkn kita.sekarang kita kena cari jalan mcm mna nak kuburkan umno ni pada PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  17. masa umno jalan ke kubur esok maka waris nya akn berkata.SESIAPA YG ADA HUTANG DG UMNO NI BOLEH LH TUNTUT DG WARIS NYA.MASA TU KITA TENGOK BERAPA RAMAI YG ANGKAT TANGAN ,KITA SURUH LAH DIA ORG MINTA DG KETUA HAKIM NEGARA, PDRM,SPRM YG TUKANG BAYAR SPR. KITA TENGOK DG APA DIA BAYAR.

    ReplyDelete
  18. bukti bro, bukti..i need that

    semua orang boleh buat cerita, tapi cerita2 tu dongeng tanpa bukti..

    Pls treat us with ur fact.TQ

    ReplyDelete
  19. bukti??? bukti sejenis kayu yg telah dihanyutkan didalam sungai rajang oleh juak2 umno..kayu2 itu ia telah menyekat aliran sungai lama2 ia akan menyebabkan banjir..

    Chelsea intai cesc fabregas

    curut paling panjang didunia

    ReplyDelete
  20. Bukan Keling leeee kalu gitu....orang kedah dia pangil HINDU
    Keling ......India Muslim
    Hindu........India non muslim

    ReplyDelete
  21. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga, sepandai-pandai Eskay menipu, akhirnya kecundang jua. Mereka yang buta hati sahaja akan dan masih percaya dengan Eskay Penipu ini.

    -Dr. LatiF-

    ReplyDelete
  22. oit are-mint,

    ko nak bukti ape nye lagi...pasal isu jambatan bengkok ngan business baja tu sume org da tau kot...ape yg dongeng..?? ko je la yg ketinggalan..haha

    kena byk baca lg bro..baru dpt bezakn dongeng ngan fakta,,,dongeng tu mcm ko baca utusan ngan tgk tv3...

    ReplyDelete
  23. HAHAHA!!! Patutla si tamby chik ngan shuib tak berani nak sumpah.Rupenyer si eskay ni hindu.

    ReplyDelete
  24. kalo jumpe ular dgn eskay, biarkan ular tu patuk eskay..ular yg takde akal pon tak buat perangai mcm eskay ni..

    ReplyDelete
  25. tnb 9.27
    wooo, idea bernas. kita tengok je ular tu patok SK. tak payah susah2 nk bunuh mane2 kan.

    ReplyDelete
  26. bingai la engko ni AssK. apasal la engko susah2 gi saman syarikat tu? sumpah laknat jer laaa...

    ReplyDelete
  27. adoi..rmainye bdk2 pr bodo yg trus percya crita2 just based on penulisan mcmni..bg proof la bro..br blh tulis..tp rmainye yg percya wlpon xde proof..ni bkn fitnh ke..sape jaringan politik eskay ni kalo bkn nuar juburi..msti nuar juburi byk dpt komisen dr eskay ms time jd tpm dlu..

    ReplyDelete
  28. bukti mende?? mmg cerita benar belaka, yg xbenar tv3 utusan berita harian je .... Datuk Taik sorang ni je yg brani bersumpah sbb die Hindu, yg 2 tu lagi senyap je sbb die tau takut jadi mcm rafidah aziz, paralyzed lps sumpah AP. hehehehe

    ReplyDelete
  29. Buat bdk pengikut rahim thamby chik (bsk pr), tu le lain kali jangan ikut 3T tu kan dah jadi bongok. Sokong le Pakatan Rakyat (PR) untik kebaikan negara, agama serta melayu itu sendiri

    ReplyDelete
  30. Pejuang Melayu6 May 2011 at 10:21

    Gua dah baca cerita ni dalam malaysiakini dan malaysian insider bro Rejamban! Tak ada cerita baru ke? Ini semua orang dah tahu... ni cerita lapok beb... Puak-puak PR ni dah tak ada isu baru ke? kah kah kah...

    ReplyDelete
  31. pejuang melayu sampah..

    biar la die nak kuarkan pun.. bila ader bukti kor cakap berita dah lapuk.. bila cerita baru kor cakap tak ader bukti..

    ...................BANGANG....................

    ReplyDelete
  32. kalo jumpa Eskay dengan Jebon dengan Semah, hentak pakai kayu biar mampuih !!

    ReplyDelete
  33. PADAM MUKA DIA...

    ReplyDelete
  34. wow.. kesian tgk melayu diperbodohkn oleh bangse lain.. politik ni penuh dgn penipuan.. umno tipu, pas pon tipu, pkr tipu.. senang cite smue penipu.. ade je isu nak memburuk kn org lain.. kesian melayu jd mangse..

    ReplyDelete
  35. bukan "Kata orang kalau jumpa keling dengan ular, bunuh keling dulu"

    yg sebenarnyer..
    "Kata orang kalau jumpa keling dengan ular, bunuh eskay dulu"

    ReplyDelete
  36. Confirm berita ni takkan masuk TV3, kalau masuk TV3 mampos dia... hahaha...

    ReplyDelete
  37. TN 6 Mei 2011 11:36 AM

    1.Termasuk kau penipu jugak sebab ko kate semua!!

    2.kesian melayu jadi mangsa??? ko bukan melayu ek!! sebab yg menipu tu dh tentu bukan melayu kan??? dan yg bestnye umno tipu sebab dia bukan melayu!! pas tipu lak sebab memang dia bukan parti melayu pun!! PKR lak?? ramai bangsa kt situ...tipu jugak!!!??? kesian org melayu yg dok kat umno,pasngan pkr sebab kena tipu oleh org bukan melayu cam ko

    3. kesimpulannya statement ko lah paling bangang sekali aku rasa selam aku follow blog milo suam ni....Pemuda Umno Penang,N9 pun takde bangang macam ni!! aku rasa ko takyah lah bagi statement.

    ReplyDelete
  38. KEKELIRUAN2 PENYOKONG ESKAY

    bdk pr bodo berkata...
    adoi..rmainye bdk2 pr bodo yg trus percya crita2 just based on penulisan mcmni..bg proof la bro..br blh tulis..tp rmainye yg percya wlpon xde proof..ni bkn fitnh ke..sape jaringan politik eskay ni kalo bkn nuar juburi..msti nuar juburi byk dpt komisen dr eskay ms time jd tpm dlu..
    6 Mei 2011 10:02 AM
    ...................................................................

    JAKA tanya :

    Mula2 BDK BODO di atas persoal kenapa percaya tulisan tanpa bukti milosuam. Ayat berikutnya dia kata ‘Mesti nuar byk dapat komisen dari eskay’.

    Mana ‘proof’nya?

    Takkan lah eskay nak simpan bukti kalau memang anwar makan duit komisyen. Awal2 lagi sudah tentu keluar dua minggu berturut2 dalam media2 syaitan dedahkan anwar makan komisyen.

    ...................................................................

    Kepada Pejuang (Assobiyah) Melayu yang membela eskay..

    JAKA tanya :

    Hairan, nama digelar pejuang melayu tapi...

    Bukankah eskay penyebar fitnah itu seorang keling siam ?

    Bukankah anwar mangsa fitnah itu seorang melayu islam ?

    Kenapa beriya2 membela bangsa lain yg buat jahat terhadap pemimpin bangsa sendiri yg kena fitnah ?? Mana pergi kemelayuan anda? Atau anda juga seorg siam menyamar melayu....talibarut eskayling

    mempertahankan melayu tidak juga...

    mempertahankan keadilan islam jauh sekali...

    ReplyDelete
  39. @6 Mei 2011 11:36 AM

    lg kesian kt ko ditipu oleh bangsa sendiri yg ko anggap ngaku perjuangkan melayu, agama Islam tp semua tu kt mulut je. dlm hati & blakang org senyap2 komplot makan harta rakyat & jd anjing suruhan saudagar2 Cina. lalala ♫♪♫ ...

    ReplyDelete
  40. ye tul..eskay jahat bukan kerana keturunan dia, tapi kerana dia mengikut hasutan nafsu syaitaan

    ReplyDelete
  41. ESKAY NG ANWAR JUBURRI SAME JE, KAKI NYONTOT HAHA. JUBURRI JE TAKUT NK

    SUMPAH. BAHYE BTUL JUBURRI NI, LAKI DIA SAPU POMPUAN PN SAPU JGAK...

    UIIII

    ReplyDelete
  42. first time aku ikut blog milosuam ni psl video anwar. bila aku baca ulasan milo ala2 CSI psl baling tisu tu aku gelak bagai nak pengsan. kat situ jer rupanya level otak milosuam. dan hari ni, sekali lg cerita psl eskay yg aku rasa org2 kampung yg lepak kedai kopi pun leh dapt fakta lagi baik. hello bro milo suam, kalau mcm ni je level penulisan kau, baik berenti je tulis blog. tp opss..pencacai PR suka baca penulisan cm ni. so teruskan. pada aku, ni last aku baca. chiaooo.

    ReplyDelete
  43. Woi JAKA! Aku lebih rela sebelahi hindu siam masuk islam dari sebelahi ANUwar yg mmg asal melayu dan islam siap bagi imej nampak warak tapi perangai macam setan main depan belakang, main pelacur, main bini orang, main belakang saiful, main belakang azmin. Oh ya ummi hafilda dah banyak kali sumpah laknat tapi aku tgk sihat walafiat je dia. Takde kena laknat pun. Najib pun pernah sumpah laknat. So far alhamdulillah je. Saiful pun sumpah tapi sihat jugak. Yg makin PARAH dan gelabah dan mcm mcm aib menimpa aku tgk kena kat ANUwar je. Takkan korang nak kata Yang Maha Esa pun konspirasi dgn bn. Guna la akal bukan emosi! weiii. Kompleks pkns shah alam pun dah kena jual dah wei. Mati la lepas ni melayu tak sedar sedar lagi ke nak undi pembangkang bangang ni!!!!

    ReplyDelete
  44. ....................../??/)
    ....................,/?..//
    .................../....//
    ............./??/'...'/???`??
    ........../'/.../..../......./??\
    ........('(...?...?.... ?~/'...')
    ........\.................'......../
    .........'\'...\............ _.??
    ............\...............(
    ..............\.............\

    YOU ANWAR DAN PR....
    PAKATAN ALJUBUR...
    KETUA PUN MORAL JIJIK...INIKAN PULA PARA AHLI DAN PENYOKONGNYA paria...fuck offf!!!

    ReplyDelete
  45. hmmm sungguh terbukti melayu ni memang bodoh dari dulu, kini dan selama-lamanya....tak pernah maju dan duk mengemis dari orang lain..tapi kutuk memang keje asal usul dia org ni...bodoh...bodoh..bodoh..

    ReplyDelete
  46. Aku guna acccount tanpa nama sebab aku tak ada account.

    1. Mana kau punya dokumen? "ReJaM© "Nantikan pendedahan seterusnya beserta dokumen dan bukti-bukti lain...".. Kau pun sama je dengan blog Umno yang lain. Oh wait, at least M.I.M ada sertakan document yang relevan.

    2. Mula mula blog kau ni kau cakap kau neutral. Tapi aku rasa kau cenderung kepada PR. So, aku sahkan bahawa kau adalah agen PR. Jangan BIAS pada agen UMNO/BN.

    3. Kalau kau cakap Eskay minum/main pompuan dan tak patut diambil keterangan sumpah muhabalah beliau - well at least kau pernah ak terfikir ayat kau "seseorang yang rapat dengan Eskay", tanpa bukti, tanpa nama, tanpa dokumen.. ini membuatkan aku susahnak percaya. Sekurang kurangnya Eskay come out with video and documents. Kau hanya cakap kosong. Eskay bekas Hindu, tapi lagi teruk dari Hindu. Tak gitu?

    4. Sumpah muhabalah seseorang yang minum/main pompuan tak patut diterima. Kau takde bukti. Tak cukup saksi macam kau cakap/quote untuk kes zina Anwar Ibrahim. Well, kau pun sama macam apa yang kau nyatakan.

    Kesimpulannya, aku sangat kecewa dengan Milosuam. Sila labelkan diri kau sebagai agen PR dan bukannya BEBAS.

    ReplyDelete
  47. bacelah......6 May 2011 at 19:55

    one funny thing though.....datok2 rakam video lucah gune vid cam murah, no colour plak??? come on malaysians, this is a case of fabricating evidences.....vid tak clear, bru tak nampak muke jelas(penyamar je tu)..

    ReplyDelete
  48. yang kecewa dgn bro REJAM dan milosuam,baik ko tak usah tengok..ko baik sokong aja bee end tu...PR semua salah.BEE END semua betul

    ReplyDelete
  49. kalu jumpa anu war aljuburit ngn ulaq..aku katok anu war lu...ulaq dia lidah bercabang kalu kena mangsa sorg je..tp kalu anu war ni bahaya...pak2 lobai...juak2 taksuban dia..mamat rejam 3 suku...smua dah jd bingai sb dok asyik kena kencing ja...hahahhahaa..kasihan..
    btul ada ckp mamat srg tu..aku pun gelak pecah perut pasal tisu terbang...satu department aku gelak termasuk big boss aku pasal tisu terbang..diorg ckp mamat blog ni mmg otak 3 suku..kasihan..kalu 2 3 org lehla ckp bias umno ka..tp kalu dah satu department dkat 80 org..xtau den nak ckp pe...hehehhee...kasihan kt ko rejam...nak jd juak pencacai pun...jdlah org yg penuh berinfomasi..ada fakta n bukti yg terang n jelas...hahahaha..milo2...

    ReplyDelete
  50. agak2 si assK ni dpt berpuluh juta kot utk sumpah...tu yg beriya sgt nk bersumpah tu...kalo aku jadi tok imam tu..aku suh je assK tu bace Fatihah sekali..test tgk ISLAM TULEN ke ato HINDU SIAM lagi die ni..tgk pade kes die ni..mate duitan sgt..tah2 krajaan 1Mlsia ni dah upah berjuta2 utk die sumpah.

    ReplyDelete
  51. aku x pihak pada umno
    aku x pihak pada PR

    walaupun aku dah nampak video anwar tu, aku masih tak percaya itu anwar. sebab tiada bukti kukuh mahupun saksi

    dan walau baca artikel milosuam ni pasal kerburukan Eskay pon aku masih x percaya. sebab tiada langsung bukti ataupun saksi

    umno finah masuk neraka
    milo suam dan JAKA fitnah masuk neraka

    bagus lah, syaitan ada 3 rakan baru sekarang

    ReplyDelete
  52. sumpah temberang eskay hny geng2 umporno sakai je yg pakai..haha..nk sumpah konon,ikut plembagaan islam,org suh ambik al quran wat hukum kat malaysia xnk..bahagian ko rase ko blh untung ko gune la..sumpah2 suke la ko..klu qazaf,takzir,qisas semua tu ko buang..ikut mazhab syeikh najib altantuyakhun.haha..bodo..'jika kamu meletakkan kepala manusia di badan himar,himar tidak akan jd manusia kerana himar teteap seekor himar...Allahuakbar.

    ReplyDelete
  53. Rejam.. Alang-alang dah dapat cerita dari sumber yang boleh dipercayai tu, cuba korek sekali, betul ke Eskay ni member baik Anwar, betul ke diorang dulu selalu joli sama2, betul ke Eskay tukang supply 'ayam' kat Anwar, betul ke Anwar 'on' je AYAM yang Eskay supply...
    Big advantage tu dah kenal dgn sumber yg dipercayai. Kalau dah dapat tau suma cerita, then habag mai la kat sini...
    Then justified la guna nama REJAM, dan bukan '....yang di rejam'

    Amriemd

    ReplyDelete
  54. TANPA NAMA..lu memekak mcm binatang nie pehal???? nenek ko kene rogol ker??? bodoh btul lu nie.

    ReplyDelete
  55. Aik..Milo pulak yg terlebih kenai Eskay dari Nuaq Brahi...
    Nuaq kelu lidah tak sebut apa-apa pun pasai Eskay..itu persoalannya...
    Hebat sungguh Nuaq ni.. dgn tokey judi pun kamcheng..dgn bapak ayam pun kamcheng..dgn ulamak pun kamcheng...
    Silap sungguh hari dia balun amoi tu..peliaq dia lupa nak dipakaikan serban...

    ReplyDelete
  56. salam. Tak payah nak buktikan bro Rejam. Kalau salah, sure hang dah kena cekup dah. Siap siaga hang dengan bukti bila pihak berwajib jumpa hang. Biaq pi depa semua tu nak kata apa. Biar bertambah dosa orang yg memaki hamun hang. Teruskan pembongkaran.

    aku Budakboy yg tak minat masuk parti politik tapi pangkah masa ngundi hak aku.

    ReplyDelete
  57. melayu islam jilat pantat ibu sendiri
    main adik sendiri
    bapa rogol anak
    emak rogol anak
    islam bhuto

    ReplyDelete
  58. sahabat baik anwar nii...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan