Portal berita antarabangsa Reuters bongkar tembelang Tun Mahathir

PORTAL berita berpengaruh antarabangsa, Reuters yang selama ini menjadi rujukan protal-portal berita tempatan menyiarkan pengakuan seorang suri rumah warga asing yang mengaku diberikan kerakyatan oleh Tun Mahathir.

Suri rumah itu, Fawziah Abdul, 50 meluahkan rasa terima kasih kepada bekas perdana menteri itu kerana telah memberikannya kerakyatan Malaysia selepas menyelinap ke Borneo secara haram dari selatan Filipina.



Difahamkan suri rumah itu diberi kerakyatan dengan syarat mengundi parti pemerintah Barisan Nasional, ini berikutan harapannya agar 3 orang anak-anaknya juga akan memperolehi rumah baru dan kad pengenalan jika mengundi Barisan Nasional sekali lagi.

"Saya merupakan sebahagian daripada Projek Mahathir. Saya diberitahu supaya pergi ke satu pejabat dengan dua keping gambar dan sedikit wang," kata Fawziah dalam laporan itu.

Fawziah juga menunjukkan kad pengenalan yang menyatakan beliau sebagai seorang warganegara yang dilahirkan di Sabah, menurut laporan itu lagi.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa "Projek Mahathir" itu merupakan "rancangan sulit" yang dikatakan telah diluluskan Mahathir.

Projek berkenaan, menurut Reuters, membantu memacu peningkatan populasi Sabah kepada lima kali ganda sejak 1970 dan menjadikan negeri itu sebagai simpanan tetap untuk undi kepada BN.

Laporan itu juga memetik kenyataan seorang pengkaji politik di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah yang berkata, kekecewaan masyarakat minoriti di negeri itu boleh menyebabkan Pakatan Rakyat berjaya meraih sehingga 10 daripada 25 kerusi parlimen.

ReJaM© "Lagi bukti Pemimpin BN Sabah dipilih oleh warga asing "

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan