PAS Negeri Sembilan gesa kaji PBS, jangan bebankan guru

PAS memandang serius isu yang sedang melanda bidang pendidikan negara mutakhir ini dalam memastikan konsep Negara Berkebajikan PAS menjadi acuan yang dapat menyelesaikannya.
 
Pendidikan harus dijadikan sebagai teras dalam Negara Berkebajikan malah dapat membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat Malaysia amnya.
 
Gesaan itu selari dengan isu yang sedang melanda pendidikan serta warga pendidik di negara ini setelah UMNO/BN membawa satu lagi dimensi songsang dalam wahana pendidikan negara dengan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
 
Sistem baharu tersebut umpama nanah yang sedang membarah dalam sistem pendidikan negara setelah 55 tahun Kerajaan Barisan Nasional memerintah, perubahan berkenaan dasar pendidikan yang sering diubah. Lebih memburukkan keadaan, kebanyakan dasar itu bersifat 'market-drive' dan menanggung kerugiaan berbilion ringgit.
 
Sebagai contoh, dasar PPSMI yang dilaksanakan di zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir menelan belanja sehingga RM5.1 Bilion, namum keputusan tahap celik pelajar ketika mana Bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar dalam matapelajaran Sains dan Matematik hanya sebanyak 4% sahaja.
 
PBS yang dilaksanakan pada tahun 2011 hanya berdasarkan penilaian kepada mata kasar guru sahaja. Hal ini mendapat bantahan daripada guru keraja segala tanggungjawab berkenaan peperiksaan dibebankan kepada guru. Setiap aspek seperti menggubal soalan, menyemak dan memasukkan data perlu dilakukan guru yang mengajar.
 
Saya menyeru supaya penstrukturan semula perlu dibuat dengan kadar segera bagi meningkatkan kembali mutu pendidikan negara dari terus dimanipulasikan dengan pelbagai dasar yang tidak menguntungkan.
 
PAS komited dalam memperjuangkan agenda menambah baik taraf hidup guru dengan penambahan elaun insentif sebanyak rm500 seperti dalam tawaran Buku Jingga Pakatan Rakyat yang wajar diberi kepada setiap guru demi meningkatkan lagi taap kredibiliti dan profesionalisme amnya.
 
Nor Azman Mohamad
Ketua Penerangan Pas Negeri Sembilan


Sent from my BlackBerry®

4 Comments

  1. Tlg la PAS jgn la ambil kesempatan.kamu xlayak bcakap pasal PBS dsb.kami guru2 hanya mendidik dn mencari jalan memajukan ank bangsa.

    ReplyDelete
  2. Pas muka tak malu macam ni , hidong tak mancong pipi tersorong sorong !

    ReplyDelete
  3. Kalu mcm ni la cikgu2 yg ada x pelik la pasai apa budak2 sekarang mcm jemuan

    ReplyDelete
  4. Klau yg berckp ni cikgu xpe la jugak... ni menyibok je... aku cikgu x rase ape2 pun....

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan