PERCAYALAH, MAT SAID MEMANG NELANG!!

Tulisan Terbuka
13 Mei 2014

PERCAYALAH, MAT SAID MEMANG NELANG!!

Sebulan yang lalu, sewaktu di Parlimen saya didatangi oleh seseorang yang menceritakan tentang kerajaan Terengganu bakal bergolak.

Sumber yang menceritakan itu meramalkan kerajaan Mat Said akan dilucutkan oleh Najib.

Politik Terengganu kalau kita lihat asasnya ia sebenarnya goyah. Ia bermula bila Idris Jusoh tidak diterima sebagai MB Terengganu di zaman Pak Lah.

Pengikut pengikut Idris Jusoh memberontak namun Idris Jusoh bukan sifatnya seperti Mat Said. Malah Idris Jusoh sendiri telah beralih arah ke Parlimen dan akhirnya ia dilantik sebagai Menteri Pendidikan kedua.

Adakah Idris Jusoh berhenti di situ?  Ini politik. Kita harus membaca politik dari sudut yang lain. Politik ialah kemenangan untuk mendapatkan kuasa. Seandainya saya tidak dapat kuasa, kamu juga harus tidak mendapatkannya.

Kerajaan di bawah Mat Said menghadapi pelbagai masalah. Namun Nelangnya Mat Said tidak boleh dilanggar begitu sahaja.

Sehari  sebelum Parlimen dibubarkan, saya berada di Mekah. Menariknya, saya ke Mekah kali ini dengan beberapa orang kuat Umno Terengganu. Mereka ke sana selain untuk umrah, mereka juga pergi untuk membida projek pembekalan makanan kepada jemaah haji tahun lepas.

Saya dikenali sebagai orang Pas, namun tidak menjadikan masalah kepada mereka. Malah saya turut membantu mereka dengan beberapa kontak saya di Mekah.

Melalui mereka, saya mendapat beberapa gambaran tentang bakal calon umno di Terengganu.

Pulang daripada Mekah, selepas pengumuman calon calon di Terengganu, kawan saya menelefon saya dan berkata "Haji, kalau pas tak menang lagi sekali ni di Terengganu, maka suruh orang Pas berenti main politik."

Kata kata ini menunjukkan betapa teruknya pemilihan calon pada kali ini. Saya membiarkan ianya berlalu begitu sahaja. Dan ternyata Umno menang lagi dengan simple majoriti.

Bila mendengar berita semasa di Parlimen hari tu, saya menghubungi kembali rakan saya itu. Dia mengesahkan tentang satu surat yang ditanda tangani oleh Mat Said untuk berhenti selepas setahun. Pengesahan itu diberikan bukti awal kepada saya. TAHUN INI TIADA SAMBUTAN KEPUTERAAN SULTAN TERENGGANU.

Ternyata perkara itu berlaku. Saya masih tidak faham kenapa sambutan keputeraan itu tiada. Adakah ia berkaitan dengan Sultan tidak menyukai Mat Said. Mengikut kawan saya itu, ia tiada kaitan.

Semenjak dari signal itu betul, saya memulakan solidariti kepada Mad Said di wall saya. Ramai yang tertanya tanya dan ramai juga yang hanya senyum sinis.

Saya rasa ianya begini. Kerajaan Terengganu di bawah Mad Said dianggap tidak mampu bertahan untuk pilihanraya akan datang.

Geng geng Idris Jusoh mengadukan hal ini kepada Najib. Untuk menyelesaikan masalah ini, Najib memberi kata dua kepada Mad Said. Mat Said menandatangani surat perletakan jawatan setahun kepada Najib.

Bila sampai setahun, Mat Said merasakan dia dikhianati. Surat yang ditandatangani dulu, bukanlah tujuan utama untuk membaiki parti tapi lebih kepada mengnyahkannya dari tampuk kuasa.

Bila Mat Said meminta tempoh, untuk menyelesaikan perkahwinan anaknya yang sememangnya secara sengaja dibuat melebihi daripada tarikh asal yang dipersetujui asalnya. Lalu Mad Said menjadikan itu alasannya untuk keluar parti.

Semua ini berlaku kerana sifat Abe Mad yang Nelang dan lemahnya Najib.

Najib menganggap perjanjian asalnya dengan Mat Said akan dipatuhi oleh Mat Said. Dalam masa yang sama, Mat Said sendiri melihat pentadbiran Najib sendiri sangat lemah.

Apa yang bakal terjadi?

Mat Said tidak akan menyokong Pas untuk memerintah kecuali Pas memberi kerusi MB kepadanya. Hanya kerusi MB yang akan dipersetujui oleh Mat Said. Saya rasa itu tidak mungkin akan terjadi.

Apakah Umno akan memberi kembali kepada kerusi MB kepada Mat Said? Ini pun sesuatu yang sukar.

Adakah dun akan dibubarkan dan pilihanraya semula akan di adakan?

Ini merupakan jalan yang paling Mat Said tidak mahu berlaku. Jika ini berlaku, Mat Said akan kehilangan kesemuanya sekali termasuk wakil rakyat.

Kesimpulannya, kalau Pas pandai memujuk Mat Said, dan bersedia memberi kerusi MB kepada Mat Said, Pas akan memerintah Terengganu namun MB nya ialah Mat Said.

Kalau Umno memberi semula kerusi MB kepada Mat Said, geng geng Idris Jusoh akan meletak jawatan beramai ramai. Ini menjadikan Umno Terengganu lumpuh kembali.

Di sini Umno dan Pas perlu bersatu bergabung untuk membubarkan dun.

Kalau dun dibubarkan, Mat Said akan hilang Nelangnya dan Umno serta Pas akan terpaksa berjuang kembali. Rakyat akan menentukannya. Saya rasa ini pilihan terbaik yang ada setakat ini.

Akhirnya sama samalah kita nantikan episod seterusnya. Bila saya menulis tentang Nelangnya Mad Said anda susah untuk percaya. Oleh itu PERCAYALAH. MAT SAID MEMANG NELANG!!

Hj Osama
Penyelaras SAMM Kelantan


(Nelang ni maksudnya Gedebe atau Berani)

42 Comments

  1. HAHHH tau pon hj osama..mat said ni ptut dok dlm KDN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha....aku setuju....
      Ada tempat dia sesuai dgn sifat dan perangainya...

      Delete
  2. Sebaiknya beri saja pada pas atau pun adakan kerajaan perpaduan. Terlaku banyak ujian dari tuhan la ni , supaya orang islam bersatu.
    Sejak dari isu kalimah Allah hingga kepada macam macam kemalangan berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kesah sapa pegang tgganu...asalkan islam...ada integriti dan bukan pelaku maksiat....
      Tak yah kutuk mgutuk..hina mghina sesama islam...
      Klu kelantan mampu laksanakan hudud...kita sokong penuh...jgn kutuk dan hina umno yg turut menyokong usaha tersebut...
      Rakyat yg berpengetahuan sedar akan kekangan yg perlu dilalui utk laksanakan hudud...alang2 majoriti dun kelantan adalah islam semua...tiada halangan dn seikhlas pujian pd mb kelantan yg baru krn mampu melaksanakannya dgn izin semua...

      Delete
    2. Betul tu 17:45 sy setuju sgt 200%..yg baik kita sokong.

      Delete
    3. Tapi yg jahat macam umno tu kita wajib maki.

      Delete
    4. 2244 klau kt anwer wajib buat ape plk..umno n the geng jgn jwab.biar puak pkr n pr jawbkan...puii

      Delete
  3. Lu org macai pr sibuk hal terengganu.
    Lu pya mesyuarat cabang tgk dulu.huru hara.hampeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu sebab wa cakap ...itu najib punya kepala itu macam kepala butoh beb.

      Delete
    2. 2257 lu ni da sah gay bro.apa x nye smpi kpla orng pun da nmpk mcm kpla buto..kesian lu ni..puii

      Delete
  4. Kerusi pas di Terengganu bakal tergugat pada PRU14 nnt dgn kehadiran mb baru nie.
    Tu pasal la milo basi ni meroyan x tentu hala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air liur basi losimah sama busok macam air puki dia. Haha

      Delete
  5. peminat milo suam15 May 2014 at 08:01

    Yang menulis ialah haji osama taik palat,penulis dari carok tok kun kot..pemilihan pkr ape ceta???.pkr mana ada hala tuju perjuangan,nak bela bangsa pun tidak,agama jauh antara langit dan bumi,berpakat pulak dengan Syaitan berkembar dap/pas.
    .dap nak hapuskan bangsa melayu dan kuasa melayu,pas pulak pengkianat kepada agama islam,islam hanya mainan politik..guna nama agama sbb nak dapat kuasa dunia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. peminat milo suam15 May 2014 at 08:09

      Mesyuarat Cabang PKR memang jadi carca marba,ada Cabang dah jd belacan pun,Cabang Ranting memang jadi kesukaan PKR itu belum termasuk Batang AnuWar lagi..bab Batang AnuWar ni satu hal,pancut sana pancut sini,last last BN kena salah..

      Delete
    2. Ke batang dia pancut juboq mak ko!

      Delete
    3. 2250 x bro.gua rsa lu yg kne tale ngn nwar sbb dia pling suke jubo jantan..puii

      Delete
    4. Lu dah kena jobo ke beb. Haha

      Delete
    5. Najib lagi pulak siap totoh jobo rosmoh beb...sebab puki rosmoh dah tarak air puki..sikalang cer tengok romoh dah jalan kepit taik sebab lubang jobo dah besar beb. Takut2 taik terlepas tu sebab dia kepit beb. Ki ko ko.

      Delete
    6. cari pempuan n klau sah disisi ugama ada maafnye bro tpi klau cari jantan n kaum sejenis plk tu nabi pun x mngaku umat bro.agak agak bro klau nk mgikut pun...puii

      Delete
  6. peminat milo suam15 May 2014 at 08:35

    Kemelut politik trganu dh selesai kata ahmad said dn dia pun dh minta maaf atas apa yg berlaku,cuma kita dapat sikit pengajaran..kata ahmad said selepas saja dia keluar dari umno org yg pertama sekali jumpa dia ialah org pas minta dia join pas supaya pas dapat tubuh kerajaan negeri...nampak sgt puak2 ni nak berkuasa..depa lupa dulu ahmad said pernah kata pas parti ajaran sesat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Butohla pas nak terima berok mak ye yg mata terkedip2 ni.Penipu pnya mangkok nak babit pas pulok!lu standard duduk dlm zoo.pui!!

      Delete
    2. 2254 lu plk standard dduk dlm kndang kldai pling bebal...puiii

      Delete
    3. Lu layak duduk dlm kandang babi!Pui!!!

      Delete
    4. 1159 x kan angin kot.kndang babi tu gue x leh bro tu utk dap n lu mber karib dia orng.jdi kldai n babi satu kndang mmng kne betul....puii

      Delete
    5. Satu kandang takpe tapi lu dah jadi kepala babi badan manusia macam umno bn...sebab bn tu ialah babi negara macam lu. Hehe

      Delete
    6. 2248 alamak bro lu mngaku satu kandang bro.kesian lu ni ye.so sah lah lu ni kldai ye n mmber kamcim siDAPigs..cantek mmng ngam betul...puii

      Delete
  7. puak pkr ni seluar dalam sdiri koyak nk komen hal orng plk...peerahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puak umno ni kaki kencing berak orang nak nasihat orang pulak. Kepala butoh ko umno.

      Delete
    2. 2250 sdangkan haiwan pun kncing n berak ni kan mnusia.apeke bengap lu ni...puii

      Delete
  8. Ada juga seluar dalam.ko ada?tu yg senang kena juboq!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gua pkai cawat besi bro tu psal gua tk bengap mcm lu yg snang ditale anwer..peerah

      Delete
    2. Jubi..jubo

      Delete
    3. 1024 waaa sah lu da kne tale ngn anwer....peerah

      Delete
    4. Tengok kepala najib betul2 macam kepala butoh..muuùaaahhhhhh kih kih kih

      Delete
    5. Tengok kepala najib betul2 macam kepala butoh..muuùaaahhhhhh kih kih kih

      Delete
    6. 2251 lu ni mmng parah btul bro.smpi kpla orng pun lu da nmpk mcm kpla buto.klau iapun lu ni gay tk yah le mnunjuk sgt.cll je anwer pasti dia nk pnye...puii

      Delete
  9. Nelang ni gagah bertarung..tak kira lah bertarung apa..
    Kalau kuat bersawah padi tidak mengira onar dan duri itu Nelang juga.
    Kuat gocoh tanpa penat pun Nelang jugak namanya..
    Gedebe tu lebih kepada tak berapa berguna..nanor tak tentu hala tanpa arah tujuan sebenar..
    sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat said LEBONG tarak buah peliaq.

      Delete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan