Perdagangan Israel-Malaysia mencecah lebih USD 1 Billion : Ayuh Anak Muda Gegarkan MITI

Kenyataan Umum

7 Ogos 2014

Perdagangan Israel-Malaysia mencecah lebih USD 1 Billion : Ayuh Anak Muda Gegarkan MITI

Selama 5 tahun ini, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telah dengan konsisten mendedahkan sikap talam dua muka Kerajaan Persekutuan berhubung hubungan Malaysia-Israel. Dari sisi diplomasi, Malaysia tidak menjalin sebarang hubungan dengan Israel namun, Jemaah Kabinet pada tahun 1996 telah pun memberikan kebenaran kepada syarikat multinasional untuk membuat transaksi perdagangan dengan negara rejim Zionis itu.

Kepimpinan negara terus dengan hipokrasi mereka menziarahi Palestin, bersolidariti dengan Palestin dan misi bantuan kemanusiaan sedang hakikat yang ingin disembunyikan adalah sebelah lagi tangan mereka berlumuran darah warga Palestin. Pintu-pintu pelabuhan negara antaranya Pelabuhan Tanjung Pelepas terus menjadi penghubung barang dagangan sama ada daripada atau ke Ashdod atau Haifa di Israel.

Biro Statistik Israel merekodkan transaksi berjumlah USD 19.41 juta bagi hasil minyak mentah sawit atau CPO, USD 8.67 juta bagi hasil getah dan USD 11.54 juta bagi hasil ke koko telah dihantar dari Malaysia ke Israel pada tahun 2011.

The Israel Export & International Cooperation Institute dalam laporan mereka yang bertajuk Developments and Trends In Israeli Export – Summary of First Half 2013 yang memetik data daripada Biro Statistik Israel dan analisis oleh Israel Export Institute pula telah mendedahkan lebih banyak angka-angka yang mengejutkan. Bagi tahun 2012, jumlah eksport Israel ke Malaysia telah meningkat kepada 7% berbanding tahun 2011 dengan nilai USD 765 juta berada dalam kedudukan ke 16 dalam senarai negara-negara rakan eksport Israel.

Lebih mengejutkan, bagi tempoh Januari sehingga Jun 2013, disaat Negara China, Korea Selatan, Jepun dan Thailand mencatatkan penurunan yang signifikan jumlah eksport mereka dari Israel hingga menyebabkan pertumbuhan eksport Israel ke Asia hampir lumpuh, tetapi Malaysia telah mencatatkan peningkatan drastik sehingga 124% berbanding tempoh yang sama 2012 dengan nilai USD 590 juta dan berada di kedudukan ke 11 dalam senarai rakan eksport Israel. Tahniah dan terima kasih kepada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri diatas kejayaan membantu menyelamatkan pertumbuhan eksport Israel ke Asia.

Malaysia juga merupakan negara kedua terbesar selepas Amerika Syarikat yang menerima peralatan elektronik yang dieksport oleh Israel iaitu pada kadar 16.1% dengan nilai USD 1.4 billion. Hanya kurang USD 0.1 billion daripada Amerika Syarikat.

Disaat seluruh dunia, merasa bersedih diatas penderitaan rakyat Palestin terhadap kekejaman penghapusan etnik oleh rejim Zionis Israel, Malaysia dengan kebenaran Jemaah Kabinet tanpa segan silu terus menjadi mesin penyambung hayat Perbendaharaan Israel yang sedikit sebanyak akan pasti digunakan dalam perbelanjaan persenjataan dan ketenteraan rejim Zionis itu.

Kemunafikan rejim Pemerintah Barisan Nasional yang menunggang sentimen orang Islam Malaysia dengan menghalakan bantahan dan tunjuk rasa hanya kepada sayap-sayap franchais milik Amerika Syarikat di negara ini sedangkan dalam masa yang sama terus membantu ekonomi Israel dengan nilai berbilion dolar Amerika dalam senyap.

SAMM meraikan setiap aksi bantahan dan protes jalanan yang dibuat oleh semua kelompok masyarakat dan menyeru agar semua anak bangsa Malaysia untuk terus melahirkan tunjuk rasa melalui apa juga medium yang ada. Isu Kekejaman Zionis Israel ini tidak lagi terfokus kepada sentimen orang Islam semata-mata tetapi telah melangkaui garis kemanusiaan dengan agenda keganasan pembersihan etnik yang dikutuk oleh setiap manusia yang bertamadun.

Namun begitu, SAMM menyeru setiap rakyat Malaysia untuk tampil bangkit diatas keprihatinan dan sifat kemanusiaan dalam diri kita untuk bersama-sama mengegarkan  Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta Pejabat Perdana Menteri dengan aksi protes dan flashmob ekoran kelulusan perdagangan yang telah diberikan pada tahun 1996 dahulu dan juga sikap hipokrasi selama bertahun-tahun ini.

SAMM juga akan menerbitkan sebuah buku yang menyorot kembali semua pendedahan selama ini termasuklah pembekalan sawit ke Israel semasa bulan Ramadhan baru-baru ini. Buku yang mengandungi 6 bab ini akan merungkai secara menyeluruh sikap bermuka-muka Malaysia yang dinaungi rejim Barisan Nasional selama ini dalam krisis kemanusiaan Israel-Palestin.


Ahmad Anwar Asyraf
Penyelaras SAMM Kebangsaan

36 Comments

  1. Laa...
    Rupanya selama ni SAMM dapat sumber maklumat dari yahudi?
    Patut la..
    Yang paling hairan bagaimana SAMM boleh dapat maklumat dengan begitu mudah dari yahudi?
    Ada apa-apa ke?
    Apasal orang lain susah nak dapat maklumat tapi SAMM begitu mudah?

    Bukankah yahudi ni kaki fitnah?

    Boleh percaya ke?



    Fitnah terbaru tentang Malaysia ialah Malaysia adalah pusat latihan HAMAS, jadi SAMM tak nak buat blog ke pasal fitnah terbaru ni?

    Ke SAMM cuma kutip fitnah yang brguna pada SAMM sahaja?

    Pandai pulak SAMM memilih ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai2 amno smua nye pukimak…

      Delete
    2. Org tanya..ko jawab la dpt mana info ni..ni terus2 nk kimak org..memang pukimak omak kau

      Delete
    3. Klu bodoh simpan jgn tunjuk2 malu kat orang~

      Delete
  2. jgn bodoh sgt boleh tk..mcm ko juga..kalau kambing ko hilang ko pun g siasat gak..depa mungkin ada sumber2 depa yg depa mudah dpt info tu..mmg israel tu kaki fitnah..habis kt mlysia ne jujur sgt ke...skurang2nya kita tidk bersetongkol dgn israel lakhnatullah tu..mcm macai2 bn..kes kt pinang tahun gajah pun nak bangkit balik..dah tandus idea ke..bodoh..ckp pakai lutut..

    ReplyDelete
  3. Sebodoh2 aku...tak sebodoh macai2 anwar gay...
    Dah terang kimak tu sokong israel....korang para macai tetap juga tadah mulut kena kencing....
    Kenapa tak boikot?

    ReplyDelete
  4. Babi memang haram bukan haramjadah

    ReplyDelete
  5. Babi memang haram bukan haramjadah

    ReplyDelete
  6. Ko suh kerajaan tutup MC d Motorola aple n yg berkaitan ng Yahudi..bole ke.NUAR BRHIM sendiri da ckp nk jaga israel..sengal suruh mcai2 Pkr..boikot barangan yahudi

    ReplyDelete
  7. "I support all efforts to protect the
    security of the state of Israel"

    ReplyDelete
  8. Surah al maidah ayat 51 - Wahai org2 yg beriman. Jgnlah kamu mnjadikan org yahudi dan nasrani sebagai teman setiamu. Mereka satu sama lain saling melindungi. Siapa diantara kamu yg menjadikan mereka teman setia maka sesungguhnya dia termasuk golongan mereka. Sudah2 la samm. Dlm quran dh nyata lagi terang bahawa bangsa israel zionist ni bangsa yg paling teruk( fitnah, penipu, tak tepati janji ) smpai hari kiamat. Berdoa pada Allah semoga ko di beri petunjuk dan hidayah. Ketua Hamas yg berjuang di jalan Allah pun menafikan fitnah yg dibuat oleh puak2 zionist ni. Ko senang2 aje nk percaya

    ReplyDelete
  9. "I support all efforts to protect the
    security of the state of Israel" < ni kata2 bang non mencerminkan betapa akrabnya dia dgn puak2 israel. Fahamkan tafsir ayat al quran seperti di atas

    ReplyDelete
  10. Apasal xde pmimpin islam dunia atau NGO muslim sluruh dunia mpertikaikan perdagangan malaysia-israel?

    Apasal xde? Padahal telah ujud data2 perdagangan yg telah dkeluarkn israel yg dtemui SAMM yg aktif menelek laman web yahudi?

    Kenapa Malaysia terus diiktiraf oleh muslim sedunia sbagai negara yg konsisten mnyokong rakyat palestin jika ada data2 dlm web yahudi mnyatakan malaysia adalah antara pelabur trbesar israel, yg laman webnya ditemui SAMM dgn begitu mudah?

    JAWAPANNYA..

    Sbab mmg x ujud pn benda ni, dlm dunia ni hanya SAMM dn kuncu2 je yg aktif spin fitnah2 yahudi.

    Pelik bila SAMM gunakan isu PALESTIN-ISRAEL sbagai modal prjuangan, padahal ahli2 SAMM adalah muslim yg tinggal dimalaysia, apa motif SAMM gunakn isu yg sensitif pd umat islam malaysia dn sedunia.

    Adakah SAMM ingin mngucar kacirkan negara islam malaysia ni?

    Benang basah apakah yg SAMM cuba tegakkan jika prpaduan muslim malaysia akn pecah akibat fitnah yahudi yg hanya SAMM temui dlm laman web yahudi?

    ReplyDelete
  11. israel bkn negara mngeluar minyak masak sawit, xde sbab kita nk eksport mnyak sawit ke israel.

    jika ada syarikat kosmetik yg guna mnyak pn mreka akn mngimport resin minyak sayuran yg pastinya adalah mnyak soya, bkannya minyak sawit mentah.

    xtau la klu org yahudi dh pandai goreng ikan dn cekodok dn lupakan minyak zaiton dn jagung yg dgunakan brzaman.

    israel xkan berurusan dgn negara islam, klu diorang nk getah pn diorang bole import dri thailand.

    klu ada pn alat2 elektronik yg tlepas ke israel itu adalah dri negara luar yg ada import barangan dri malaysia dn dieksport pula ke israel, di penang ada INTEL yg buat mikrochip, xmustahil mikrochip yg brchop made in malaysia tlepas ke israel krana mikrochip ni brada diseluruh dunia yg dipadankn dlm alat2 komputer.

    kita ada bratus syarikat singapura yg melabur dimalaysia yg mna ada dicetak made in malaysia pada produk, paling x pn dia cetak country of origin-malaysia, dn kbanyakkan syarikat singapura akn mnhantar kmbali produk kesingapura semula, singapura bebas brdagang dgn israel dn memasarkn barangan made in malaysia.

    ReplyDelete
  12. SAMM mmg bodoh..main crete sendiri data utk wt fitnah..ORG SLANGOR UTK SLANGOR,org Penang jgn MNYEMAK d SLANGOR.

    ReplyDelete
  13. SAMM mmg bodoh..main crete sendiri data utk wt fitnah..ORG SLANGOR UTK SLANGOR,org Penang jgn MNYEMAK d SLANGOR.

    ReplyDelete
  14. Aku bukan pro bn. Tpi bila msuk memecah belahkan islam melayu ni yg buat aku frust. Tuan guru nik aziz sendiri pun mengaku skrg ni dlm pakatan pembangkang ramai yg hipokrit. Tp alhamdulillah masih boleh diperbaik salah silap tu sblm malaysia ni di perintah oleh org2 kafir. Fikir sejenak samm. Kemelut yg berlaku skrg ni sume ada di terjemahkan dlm holy QURAN. cuba la ko pi study quran and fahamkan tafsirnya. Google pun boleh skrg ni. Ayat2 & maksudnya semua sama. Xkan ada sesiapa pun yg boleh memalsukan ayat quran smpai hari kiamat. Itu janji Allah dan janjiNya itu pasti.

    ReplyDelete
  15. copy dari utusan8 August 2014 at 12:52

    KOTA BHARU 3 Ogos - Malaysia kini
    sedang memperhalusi hubungan
    dagangan dengan syarikat
    multinasional yang mempunyai
    hubungan dengan Israel berikutan
    penindasan yang dilakukan negara
    tersebut terhadap rakyat Palestin.
    Menteri Perdagangan Antarabangsa
    dan Industri, Datuk Seri Mustapa
    Mohamed berkata, pihaknya telah
    mengadakan perbincangan dengan
    syarikat tersebut bagi menilai
    semula hubungan mereka dengan
    rejim Zionis itu.
    "Sebelum mengeluarkan kenyataan
    muktamad (membatalkan hubungan
    perdagangan dengan Israel), kita
    perlu mengadakan perbincangan
    terlebih dahulu dengan pihak-pihak
    terlibat.
    "Perbincangan awal bersama
    syarikat-syarikat multinasional
    seperti dari China, Jepun dan
    Amerika Syarikat yang beroperasi di
    Malaysia dan mempunyai kerjasama
    perniagaan telah pun diadakan.
    "Perkara ini (hasil rundingan) akan
    diperhalusi supaya kenyataan yang
    dibuat nanti adalah tepat. Apa-apa
    pun, kita akan rujuk kepada Jemaah
    Menteri terlebih dahulu sebelum
    membuat sebarang keputusan," kata
    beliau.
    Beliau berkata demikian kepada
    pemberita selepas Seminar
    Pembangunan Kelantan Dari
    Perspektif Islam anjuran Institut
    Kajian Pembangunan Bangsa di
    Jabatan Kesenian dan Kebudayaan
    negeri di Tanjong Chat, di sini
    semalam.
    Yang hadir sama, Ketua Pengarah
    Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU)
    di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri
    Shukry Mohd. Salleh; Pengarah
    Jabatan Pembangunan Persekutuan
    (JPP) negeri, Datuk Makhtar
    Mustapha dan Yang Dipertua
    Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia
    (Yadim), Datuk Dr. Asyraf Wajdi
    Dusuki.
    Seminar yang dipengerusikan
    Pengasas Kolej Wadi Sofia (WaSC),
    Datuk Hasan Harun itu antara lain
    adalah sebahagian usaha
    mengumpul pandangan dari
    peringkat akar umbi yang mana
    membabitkan kakitangan kerajaan
    dan pesara, pemimpin parti politik,
    pertubuhan bukan kerajaan (NGO)
    serta penuntut universiti berhubung
    perubahan yang diinginkan di negeri
    ini untuk dipanjangkan kepada
    Kerajaan Persekutuan.
    Mustapa bagaimanapun mengakui
    amat sukar untuk memutuskan
    perdagangan dengan negara luar
    termasuk Israel kerana ia akan
    melibatkan syarikat-syarikat
    multinasional yang beroperasi di
    sini.
    Tambah beliau, kaedah perniagaan
    pada masa ini yang tidak
    menghasilkan sesuatu produk di
    satu tempat sahaja juga
    menyukarkan perancangan itu.
    "Banyak syarikat terbabit yang
    menggunakan komponen yang
    dibuat di Israel. Malah, terdapat
    juga komponen yang dihasilkan di
    sini dieksport ke negara itu.
    "Sehubungan itu, perkara ini perlu
    dipertimbangkan secara serius
    kerana sesetengah komponen yang
    dihasilkan dari negara itu adalah
    kritikal dalam menghasilkan
    beberapa barangan seperti
    komputer, komputer riba dan telefon
    bimbit.
    "Malah, untuk melengkapkan
    penghasilan produk terbabit
    melibatkan banyak negara kerana
    komponen yang diguna pakai
    dihasilkan di pelbagai tempat," kata
    beliau.

    ReplyDelete
  16. Pasngok dan umngok sama je.politik je lebih.

    ReplyDelete
  17. Pasngok dan umngok sama je.politik je lebih.

    ReplyDelete
  18. Paling bongok si gay tua tu....nafsu songsang dia lebih sangat....
    Yang turut bongok dan dungu tetapi perasan hebat sangat ialah si pondan rafizi....
    Bodoh krn mgkhianati rakan2 pas dgn memecahkan segala kemungkaran dlm pas dan pkr....
    Korang rasa...dlm politik munafik gay tua tu nak ker manusia yg suatu hari nanti tersepit mcm rafizi???
    Sebab tu gay tua sayang azkrimin krn azkrimin 'menjaga' kote bgkok gay tua tu wlpun tersepit tak dpt jadi mb.
    RAFIZI....LEPAS NIE JGN HARAP KWN2 PAS N DAPIG TERMASUK PukiR NAK 'BERAHSIA' DGN KO!!!KO BILA NAK MENANG....HABIS RAHSIA SULIT RAKAN KO BENTANG DPN RAKYAT...
    BAIK KO IKUT NGO BODOH MCM SAMM....
    LAGAK JER LEBIH!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg komen ni babi bangsat..yg komen ni babi bangsat

      Delete
    2. Rafizi....tak payah lah ko bangga mengaibkan rakan separti ko dan sepakatan ko....
      Sumpahan sial akan menimpa pgkhianat yg mengaib dan memalukan rakan2....
      Mgkin ko hebat tapi kepercayaan rakan2 mungkar ko dlm fuckaton akan turut terhakis....
      Paling tidak pon...ko layak jadi babi cina dap jer....lbh dari itu hanya layak sbg pencuci berak anwar gay...

      Delete
    3. Mb selangor ko berani aibkan...
      Km penang a.k.a tokong dap ko sikit pon tak berani nak bongkar....
      Sial lah perangai mcm nie....
      Hebat sangat ker mcm tu????

      Delete
    4. Rafizi pukimak tak berani bongkar salahlaku anwar....
      Takut kena liwat!!!!

      Delete
    5. Siapa Rafizi ni..aku baru dgr nama dia ni..hensem ke orgnya?

      Delete
    6. Bangsat bodo yg mgaibkan mb selangor...
      Yang dungu nya...mat liwat kan punaisihat ekonomi selangor...mana keja nya???Sabotaj ker??!!

      Delete
  19. Hahaha pedih telinga nampak simangkok anom 22:24..betullah tu Punaisihat bernama AnuWar,naib presiden anak Anuwar,presiden bini AnuWar..ini Parti anak beranak,yg tukang menyalak tu pecacai pecacai AnuWar...sesuailah nama Parti PuKiR...mesyuarat Cabang Ranting semua terlangkop itu belum campur Batang..Batang AnuWar memang Batang Pukir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keluarga 69 mai dari penang dok sibok nak kikis negeri selangor....
      Bangsat sungguh...

      Delete
  20. "blablabla...blabla.....state of israel"

    xde muslim yg iktiraf "state of israel".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya sheikh liwat jer yg sokong beserta waris dan pencacainya...

      Delete
  21. ini boleh mendatangkn marah..

    ReplyDelete
  22. ".....the state of israel"

    terjemah:

    ".....NEGARA israel"

    ReplyDelete
  23. Terima kasih utusan

    ReplyDelete
  24. allo macai umbno.tok pa ko sendiri dh mengaku..x yah putar alam...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan