Potongan Bajet IPTA teruk, yuran universiti dijangka naik

DALAM sesi perbahasan Kementerian Pendidikan semalam, saya telah membangkitkan potongan bajet yang dahsyat terhadap 060000 Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). Jumlah keseluruhan potongan bajet 2015 adalah sebanyak RM 1,046,630,000 atau bersamaan dengan -12.36% berbanding bajet 2014. Daripada 20 IPTA, 18 IPTA mengalami potongan bajet yang di antaranya UPM mengalami potongan setinggi 35.35%. Saya amat terkejut dan berasa kesal atas pemotongan yang mendadak ini. Sila rujuk carta.

Pada masa yang sama jumlah pelajar dalam IPTA telah berkembang 39,999 pelajar atau bersamaan dengan 8.03%. Daripada 20 IPTA semua universiti mengalami peningkatan jumlah mahasiswa, kecuali UTM. Sila rujuk carta.

Ini bermaksud, IPTA mengalam dua masalah (double whammy), potongan bajet dan peningkatan mahasiswa. Dalam keadaan yang begini, kewangan universiti akan terjejas teruk. Kalau kita ambil contoh UPM pelajar naik 11.15% tetapi potong bajet 35.35%, ini bermaksud defisit UPM mungkin mencapai 46.5%. UMK pelajar naik 15.61%, bajet dipotong 35.08% akan mencapai defisit 50.7%.

Dalam keadaan demikian, pihak universiti hanya mempunyai 2 pilihan: Naikan yuran pelajar atau potong bajet R&D dan perkhidmatan pembelajaran. Atau kedua-duanya sekali. Kami menjangkakan pihak universiti akan melaksanakan kedua-duanya sekali.

Maka, kami menjangkakan yuran universiti akan dinaikan pada tahun depan. Ini akan melibatkan 538,077 mahasiswa dalam IPTA. Peratusan kenaikan yuran dijangkakan dalam lingkungan 18-20% untuk menampung defisit yang dialami oleh IPTA. Pihak universiti juga mungkin menaikan yuran-yuran bukan akademik seperti yuran asrama, yuran pendaftaran, fi perkhidmatan dan sebagainya. Dalam keadaan pinjaman PTPTN dipotong, kenaikan yuran universiti akan menjadi sangat tidak popular di kalangan mahasiswa.

Dalam keadaan potongan bajet yang begitu besar, pihak universiti juga dijangka akan memotong bajet perkhidmatan pembelajaran dan R&D. Perkhidmatan pembelajaran seperti peralatan makmal sains, journal sains dalam perpustakaan, computer software license juga dijangka akan dikurangkan. R&D grant juga dijangka akan dipotong. Ini akan mengakibatkan banyak projek R&D yang kritikal terjejas. Ini tidak bantu pembangunan Negara. Dalam keadaan sedemikian, kedudukan universiti tempatan dalam world higher education ranking juga akan jatuh lagi.

Pemotongan bajet ini sejajar dengan kajian HEAP (Higher Education Complaint and Advisory Panel) oleh PKR. Kami mendapati penurunan pengambilan pelajar sebanyak 9.87% pada bulan Ogos oleh MOE. Mungkin pihak MOE telah merancang untuk mengurangkan pengambilan pelajar kerana menjangka pemotongan bajet IPTA 2015. Akibat tekanan pihak pelajar dan Pakatan Rakyat, Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi, Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pendidikan, Prof. Datuk Dr. Asma Ismail telah mengumumkan penambahan pengambilan pelajar seramai 5,328 ke IPTA pada bulan September.

Kami mendesak pihak MOE kembalikan bajet sebenar kepada IPTA. Bajet sebenar bermaksud sejajar dengan peningkatan 8.03% mahasiswa, bajet 2014 harus ditambah 8.03% atau lebih. Maka bajet IPTA untuk tahun 2015 seharusnya lebih daripada RM 9,146,244,142.

Pendidikan universiti adalah sektor yang kritikal untuk memacukan Negara untuk mencapai Negara maju. Kerajaan BN tidak haruslah memotong bajet IPTA semata-mata kerana gagal menangani masalah rasuah dan pembaziran dalam pengurusan bajet. Kalau boleh melabur dalam 1MDB, mengapa tidak boleh melabur dalam pendidikan rakyat Malaysia?

Dalam manifesto Pakatan Rakyat, kami mengetahui betapa pentingnya mahasiswa dalam pembangunan Negara. Kami telah menjanjikan pendidikan percuma kepada semua mahasiswa Pengajian Tinggi. Pakatan Rakyat tahu betapa pentingnya melabur dalam pendidikan tinggi rakyat Malaysia. Dalam sesi perbahasan semalam, Menteri Pendidikan II YB Dato' Idris Jusoh tidak menjawab soalan saya. Maka saya memohon menteri respond dan jawap kepada para mahasiswa.

Sim Tze Tzin, 
Ahli Parlimen Bayan Baru‎.

6 Comments

  1. Babi laknat punya umno celaka.

    ReplyDelete
  2. UNISEL punye crite xd pon aku tgk krajaan PAKATAN nk slmtkn?

    ckap lebar lebur dri sndri teeumbang ambing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama dgn ahli parti yg dipilih cara penipuan...
      Dapig dgn Maharaja lim...pukiR dgn keluarga ketum.
      Sapa kaki jilat petir ketum dan tokong akan diusahakan jadi vvip parti...kononnya diundi tapi sbnrnya manipulasi.
      Yg hebat jadi anjeng penyalak ketum dan tokong akan diletakkan sbg pendekar mrk.
      Yg sekadar nak angkat demi rakyat jangan haraplah jadi pembela rakyat dlm parti keluarga nie...
      Tengoklah dapig...kiddo siang dr zaman batu sampai skrg msh nak jadi maharaja dapig krn nak kan anak babinya jadi pengganti..
      PukiR pulak...ketum pura2 jer bertanding jwtn presiden krn khuatir org lain masuk dan kalahkan isterinya...
      Org bukan tak tahu niat ketum krn dia tak pernah percaya org lain dlm pukiR...Hanya isteri dan warisnya jer yg dia percaya krn mrk tak pernah peduli ketum tu pendubor dan pemuki...hanya demi kuasa.
      Org dlm pukiR klu nak singkir ketum sbnrnya dpt tapi bila kuasa presiden dgn isteri...terpaksa aku dan hormat krn kuasa presiden boneka adalah kuasa ketum.
      Udahlah ler dapig n pukiR...klu keluarga dan waris yg pegang...semuanya lakonan belaka.Korang bukan nak jaga Rakyat sangat pon....korang cuma jaga kuasa dan maruah korang jer....Korang takut mampos tanpa kuasa....klu boleh.. korang nak jwtn korang dipahat sekali pd nesan kubur korang...utk disembah.

      Delete
  3. Ala utoh ko yg bodo!!!

    ReplyDelete
  4. Stron : suami dn isteri yg mana power : ketum ; mahmag . Pendubur pukir : jipon.

    ReplyDelete
  5. Lu pon suka pukir dubur . marah tanda berahi benda tu . otar kparia

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post

iklan